![]() |
Hur kan onlinepizza.se omsätta så mycket?
Idag när jag satt och kollade upp ett annat bolag via Allabolag.se så fick jag för mig att även titta till OnlinePizza Norden AB (Onlinepizza.se). Om jag förstår det rätt så omsatte de år 2011 35 192 000 kronor.
Länk till allabolag: http://www.allabolag.se/5567551527/OnlinePizza_Norden_AB Då är min fråga: Hur i hela friden då som? Jag har beställt pizza därifrån ett antal gånger, men har aldrig känt av något särskilt dyrare pris än vad det kostar om man köper direkt från en pizzeria. Har inte reflekterat över om de har en serviceavgift men det låter väl som en möjlighet? Hur som helst så förstår jag inte hur de kan omsätta så enormt mycket pengar. Folk lär ju beställa en hel del pizza men går inte i princip allting till pizzeriorna? Vad är hemligheten? ;) |
Jag vet inte! Men ett stort grattis till en riktigt smart ide! :)
|
Onlinepizza är sannerligen en framgångssaga. Här kan du läsa lite mer om historien samt om grundarnas exit.
http://www.dn.se/ekonomi/studenterna...narer-pa-pizza Riktigt kul läsning för de som gillar entreprenörskap! |
Dem har ju blivit uppköpta av ett tysk bolag om jag inte minne fel
|
Det som sker är som följande:
Om du beställer en pizza via deras sida så tar de en avgift på 8 % av den totala summan, ( siffror från 2008) 2012 är det på 12% om jag minns rätt. Pengarana dvs allat du betalar 100% av pengarna behåller de i 30 till 45 dagar innan de betalar ut till de resterande %en till butiksägarna. En del ränta får de in på de dagarna då pengarna förvaltas på något sätt och vis Däe har du svarat, mina siffror kan variera men så går det hela till, Jag ägde men lokal som hyrdes ut till en restaurang som drev även en pizza-butik endast åtonlinepizza.se kunder och så led deras förklaring. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Hej,
John Adams har redan svarat, men jag kan försöka göra det ännu (?) enklare. 1. Onlinepizza är så in i helsike populära 2. De behåller sisådär en tiondel av varje order 3. En helsikes massa beställningar gånger ≈ 0,10 = Jättemycket pengar ;-) |
När vi ändå snackar om Onlinepizza. Tillhör dom något sorts undantag när det kommer till kortavgifter? De tar ju ut 5 kr i kortavgift när man väljer Visa/Mastercard. Tänker på detta: http://www.konsumentverket.se/lag-ra.../kortavgifter/
|
Sedan är omsättning inte samma sak som vinst, fast det borde folk ha koll på även om man börjar tro annat när det talas om enorma mängder pizzor.
35 miljoner är 500 000 pizzor, förutsatt att snittordern per pizza är 70kr och man inte har några andra kostnader som påverkar omsättning. Givetvis har man andra kostnader och antal pizzor de sålt är således färre. |
Citat:
Som koncept var det ganska självklart att det skulle bli en enorm succé redan från start. Det enda svåra är att få med alla pizzerior på tåget. I början gick det rätt långsamt, de fanns bara i Linköping men där dröjde det inte särskilt länge innan alla studenter kände till tjänsten :) De var duktiga men hade också en del tur i och med att ingen annan hann före när de skulle ta steget ut från hemstaden. |
Många borde välja att betala kontant. Blir pizzeriorna då fakturerade av onlinepizza på de 10% ni säger att de tar av ordern?
|
Citat:
Jobbar själv på en butik ibland. Där springer alla pizzaägare och köper mejeri-produkter titt som tätt och vill väldigt sällan ha kvittot. Kan tänka mig att den branschen fungerar si så där men att staten blundar för detta. Hur skall dem sköta bokföring utan kvitto? |
Det har påtalats i och för sig; men omsättningen är de pengar som åker genom bolaget. Det har inget med vinsten att göra.
|
Citat:
|
Citat:
Det klart det finns andra kostnader som inte jag känner till ;) |
Citat:
|
Pon boxen är en typ av beställningsmotagare, när du beställer en pizza på onlinepizza.se skickas en order till butiken du vald på sidan, ordern kommer ut i fom av en liten remsa, ser ut eom en vanlig kassa-kvitto med din order och leverans uppgifter, motagaren måste dock, alltid trycka och bekräfta att de tar imot beställningen annars får de tacka nej, det händer ifall butiken har förmycket att göra/leverera just det tillfället eller annat oförutsätt händelse.
Butiken måste även starta boxen så fort de är bredda att ta imot nya order, afall de inte gör detta så syns de inte på hemsidan. Smart och genom tänkt.... PS// om jag minns rätt så hade boxen ett vanligt simkort som kunden betalar för ;) mina info är lite outdatade, vet ej om det hände nya saker sedan 2008, då rundade deras trevliga säljare på restauranger och erbjöd tjänsten och la upp en massa små afischer på gatohörnen med reklam att restaurangen kör Onlinpizza.se för att få upp lite uppmarksamhet, idag levererar en del restauranger pizzan med olnlinepizza.se egna reklam på bilen. jag TROR att de erbjuder leasing för leveransbilarna för en liten summa, allt för att ansluta nya kunder och behålla befinliga. |
Onlinepizza är ju ett riktigt intressant case. Roligt att de blev så framgångsrika.
men ni som är insatta, körde snubbarna runt och leverarade pizzorna själva i början eller? |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson