WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Elektroniska Aktiedata (ekonomisk info) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055784)

Conny Westh 2012-11-18 23:32

Elektroniska Aktiedata (ekonomisk info)

Jag har byggt en applikation som behöver lite information om varje aktie för att kunna bygga upp en enkel värdering av aktien och räkna fram en målkurs vid en viss tidpunkt i framtiden.

Syftet är att ur ett stort antal aktier (>300) selektera ut ett mindre antal (<10) för att göra djupare fundamentala analyser.

Med den informationen kan jag sedan jämföra ett stort antal aktier och få en någorlunda hyfsad bild av potentialen och kan då gå in på rätt aktier och göra lite djupare fundamentala och tekniska analyser, men det viktiga är att kunna selektera ut en drygt handfull intressanta objekt, ur det stora urvalet. Det är annars riktigt jobbigt enbart att hitta intressanta objekt. Det är som att leta efter en nål i en höstack för att använda en gammal klyscha.

Jag behöver följande data om varje aktie:

- Aktiens benämning
- Dagskurs per aktie i SEK
- Substansvärde per aktie i SEK
- Nettovinst per aktie i SEK
- Aktieutdelning per aktie i SEK

Vad beträffar Substansvärde, Nettovinst och aktieutdelning går det bra om det är de prognostiserade värdena men ännu bättre om det är både senast tillgängliga OCH prognos.

Jag har kollat runt en del på Skandiabanken, Avanza, Dagens Industri, SEB men det verkar inte finnas tillgängligt utan det är mest andra beräknade data som visas. Jag vill ha orginalvärdena i SEK för jag använder matematiska formler för att beräkna statistik.

Det behöver absolut inte vara realtidsuppdateringar utan enkla aktielistor med så många aktier som möjligt blir alldeles utmärkt.

Några tips?

Conny Westh 2012-11-19 16:28

Nu hittade jag lite information från NordNet till deras API för aktiedata (otestat): https://api.test.nordnet.se/

Det kan bli en intressant utmaning att hugg atänderna i och göra något intressant av detta.

Jag tar gärna emot tips om fler källor till aktieinformation.

dAEk 2012-11-19 22:21

4-traders.com kanske? Jag har tyvärr ingen koll på hur ofta de uppdaterar informationen. Gör de det lika dåligt som Avanza, Nordnet, PrivataAffärer etc gör på sina sidor är det inget vidare.

borsdata.se har en ny version på g som ser riktigt, riktigt bra ut vad, informationsmässigt. De kommer erbjuda en lite mer basic variant och en betalvariant som såklart ger tillgång till mer detaljerad information om bolagen. Tråkigt nog är det inget API på g, inte vad jag känner till iaf.

Conny Westh 2012-11-22 22:05

Tack för info, håll ögonen öppna för fler källor, gärna med API (REST, JSON), håller på li eatt kolla på NordNet men sk akolla upp de andra du tipsat om också....

dAEk 2012-11-23 20:50

Absolut, jag håller ögonen öppna.

Inte för att ta död på allt hopp men jag tror tyvärr inte att du kommer hitta det du letar efter. Precis som du har jag själv haft planer på att bygga system för att kunna filtrera fram bolag som matchar vissa utvalda kriterier men det verkar vara omöjligt att få tag på vare sig historisk eller aktuell information utan att lägga ned hundratals timmar.

Prognostiserad data har jag inte sett bättre sammanställt än på 4-traders. Gänget bakom börsdata gjorde ett fantastiskt jobb med historisk och aktuell info men sajten blev snabbt utdaterad precis som andra sajter (Avanza, Nordnet, PrivataAffärer etc) som sammanställer information om bolagen. Det är förmodligen helt enkelt för mycket manuellt pill med att hålla all info uppdaterad. Någon central enhet som publicerar informationen i samband med rapporterna verkar det inte finnas och att skriva kod som parsar rapporterna är hopplöst, dels eftersom alla rapporter inte kan parsas med kod rakt upp och ned (fotnoter är t.ex. ofta viktiga) och dels skiljer sig formaten åt. Jag vettetusan hur nya börsdata funkar bakom kulisserna men jag antar att de matar in all info manuellt precis som de gjorde i gamla versionen. Följaktligen lär man inte kunna lita på deras info även om de har incitament att sköta fortlöpande uppdateringarna bättre den här gången.

Dina krav ser ganska snälla ut men jag är trots det skeptisk till att du hittar något API eller liknande utan att behöva betala för dig. Inom branschen är SIX (six.se) en vanlig informationsleverantör men det är dyrt som fan att nyttja deras tjänster som jag förstår det (sett ur en privatpersons perspektiv). Vet inte ens om de kan tillhandahålla den information du letar efter. När jag använde deras API var det för att dra nytta av streamade aktiekurser och råvarupriser för att göra derivatberäkningar. Detta gjorde de riktigt bra även om API:t kändes gammalt.

Om du trots allt hittar nånting som jag kan ha missat in min research - jag missade ju Nordnets API - får du gärna skriva här eller skicka ett PM. :)

Conny Westh 2012-11-23 22:25

Eftresom vi nu verkar hittat en verklig brist på marknaden så kanske det är läge för en affärsmöjlighet också.... :-)

Som du poängterat så är jag ute efter mycket enkel grundläggande ekonomisk information om varje företag/aktie som är noterad på publika börser.

Den information jag söker är inte i behov av realtidsuppdatering så det borde inte vara omöjligt att åstadkomma.

Vi får hålla tråden uppdaterad med nya uppslag....

dAEk 2012-12-03 18:43

För någon dag sedan lanserades nya börsdata. Jag kollade lite snabbt men kunde inte se någon översikt över vilka nyckeltal man får tillgång till som betalande medlem.

Conny Westh 2012-12-03 21:23

Såg inte om de hade något API...

dAEk 2012-12-03 22:30

Som jag skrev i ett tidigare inlägg känner jag inte till något API. För några år sedan frågade jag killen bakom sajten ang. informationen men fick inget prisförslag så jag antar att om den inte är till salu kommer man inte heller dela med sig av den genom ett API.

Fram till dess att du hittar någon tjänst att anropa kan du säkert komma på ett eller annat sätt att använda börsdata. Själv kommer jag vänta ett halvår eller så innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa ett medlemskap; det beror lite på hur de sköter uppdateringarna. De äldre versionerna av sajten har funkat bra men tids nog har det gått allt längre mellan uppdateringarna. Det är fullt förståeligt med tanke på att det bara är en person som ansvarar för alla uppgifter men jag vill inte betala för något som historiskt sett har sköts sådär. Av samma anledning kan man inte gå efter informationen som visas på bankernas sajter utan man får helt enkelt söka fram rapporterna...

Så ja, jag är nog fortsatt skeptisk till att det finns eller kommer finnas nåt API man kan använda sig av den närmsta tiden.

Conny Westh 2012-12-04 02:03

Vad jag förstod ville han ha 49 kr/år (om jag inte fattade helt fel), det tycker jag man kan riskera. Då kanske han uppmuntras att fortsätta uppdatera. Om alla sitter och avvaktar så tappar han nog motivationen och då självdör projektet.

Conny Westh 2013-06-04 00:15

Har det dykt upp någon öppen datakälla man kan hämta strukturerad information om aktuella och historiska aktiekurser på Svenska börserna?

Jag är bra sugen på att komma igång med lite idéer kring detta. Det viktiga är att kursinformationen kan hämtas elektroniskt utan handpåläggning och att kvaliteeten på informationen är OK, behöver dock inte vara i realtid, räcker gott och väl med en gång om dagen, kanske till och med veckovis hämtning. Det viktiga är att det går att hämta maskinellt.

Jag är intresserad av flera former av information, balnd annat fundamentala data, kursinformation för både aktier, premiepensionsfonder m.m.

Jag vill INTE rippa data olovligen, utan jag vill bara ha seriösa öppna (och nu i testskedet även gratis) källor.

daniel_ 2013-06-04 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20471283)
Har det dykt upp någon öppen datakälla man kan hämta strukturerad information om aktuella och historiska aktiekurser på Svenska börserna?

Jag är bra sugen på att komma igång med lite idéer kring detta. Det viktiga är att kursinformationen kan hämtas elektroniskt utan handpåläggning och att kvaliteeten på informationen är OK, behöver dock inte vara i realtid, räcker gott och väl med en gång om dagen, kanske till och med veckovis hämtning. Det viktiga är att det går att hämta maskinellt.

Jag är intresserad av flera former av information, balnd annat fundamentala data, kursinformation för både aktier, premiepensionsfonder m.m.

Jag vill INTE rippa data olovligen, utan jag vill bara ha seriösa öppna (och nu i testskedet även gratis) källor.

Har du kollat Yahoo Finance API? Det kanske passar dig, i alla fall till att testa lite.

jayzee 2013-06-04 09:15

Fungerar inte Nasdaq's egen API?
http://ws.nasdaqdod.com/v1/NASDAQQuotes.asmx

Man behöver ha ett konto dock hos NASDAQ Data-On-Demand.

Conny Westh 2013-06-04 18:13

Strålande, då har jag något att kika vidare på....

corneliisandberg 2013-06-12 14:45

Hej Conny!
Om Yahoo eller Nasdaqs versioner inte är bra går det säkert att skrapa en webbplats för den information som behövs. Räcker med ett skrap om dagen efter att börsen stängts om det inte ska vara realtidsdata. Vad tror du om det?

(Har inte gamla text-tv börsinformation som räcker för detta?)

Vänligen
Cornelii

corneliisandberg 2013-06-20 14:24

Conny: Upptäckte att Google också har ett Finance avdelning precis som Yahoo. Stor skillnad dock är att Google är live och Yahoo har 15 minuters fördröjning. Nu ville du dock bara komma åt gammal data så jag tänkte bara presentera en möjlig spelare till.

OT: Gillar man teknisk analys får du också med de vanligaste sorterna som RSI, MACD och Bollinger Bands t.ex.

Länk: https://www.google.com/finance?chdnp...cC7Acj1wAPipAE

Lime 2013-06-20 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av corneliisandberg (Inlägg 20471802)
Har inte gamla text-tv börsinformation som räcker för detta?

Det är inte OK att ta data från text-TV till något som är kommersiellt (enligt text-TV).

Conny Westh 2013-06-20 19:29

Hittade inget API på Google för deras Finance Info...

Annars fanns mycket av den information jag söker på Google Finance.

Conny Westh 2013-06-20 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av corneliisandberg (Inlägg 20471802)
Hej Conny!
Om Yahoo eller Nasdaqs versioner inte är bra går det säkert att skrapa en webbplats för den information som behövs. Räcker med ett skrap om dagen efter att börsen stängts om det inte ska vara realtidsdata. Vad tror du om det?

(Har inte gamla text-tv börsinformation som räcker för detta?)

Skrapa webbsidor är inte aktuellt, det måste vara legalt och i dagsläget gratis och öppet tillgänglig info via ett API. Däremot behöver det inte vara realtidsuppdaterat.

Syftet är att hämta fundamental info för många aktier och även kursinfo för att göra beräkningar och jämföra olika aktier för att göra ett urval för investeringsråd.

corneliisandberg 2013-06-20 21:03

Lime: Okej tänkte/visste inte att det skulle bli kommersiellt projekt.

Conny: Hmm. Tråkigt att läsa, det som brukar finnas så mången open source gentemot googles olika tjänster.

Det känns som att enda sättet är att betala och ansluta sig gentemot NASDAQ på något vis om det är legalt att sedan använda det kommersiellt alternativt ge bort det gratis.

OT: Upphovsrättad information ska alltid behandlas därefter dvs enligt överenskommelse med upphovsmannen eller enligt lag. Men publik information som vill vara fri borde få hämtas och sparas av den som vill och hur den vill, så tycker jag iaf.

dAEk 2013-06-24 20:38

Jag lånar tråden lite, hoppas det är okej...

Eftersom min Google-fu verkar ligga i lä här tänkte jag kolla om det finns nån som känner till några datakällor som man kan använda för att få fram historisk data (per handelsdag) för SIXRX? Hittills har jag bara lyckats hitta:
men skulle gärna se fler alternativ.

Conny Westh 2013-06-24 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av corneliisandberg (Inlägg 20472371)
Lime: Okej tänkte/visste inte att det skulle bli kommersiellt projekt.

Conny: Hmm. Tråkigt att läsa, det som brukar finnas så mången open source gentemot googles olika tjänster.

Det känns som att enda sättet är att betala och ansluta sig gentemot NASDAQ på något vis om det är legalt att sedan använda det kommersiellt alternativt ge bort det gratis.

OT: Upphovsrättad information ska alltid behandlas därefter dvs enligt överenskommelse med upphovsmannen eller enligt lag. Men publik information som vill vara fri borde få hämtas och sparas av den som vill och hur den vill, så tycker jag iaf.

Nej, det är inte kommerciellt!

Rådgivningen är Pro Bono dvs utan ersättning, men jag tycker området med aktier är kul så jag vill göra så mycket research jag kan. En del i denna research är att utifrån fundamentala fakta om varje aktie och kursinformation, använda min erfarenhet och skapa "formler" eller "regler" för att ur ett stort urval av aktier hitta kandidater att analysera lite djupare. Men det är hopplöst att hålla mina system uppdaterade med fakta.

Jag skulle kunna göra mycket mer "forskning" om jag bara hade historisk information om många aktier.

De "råd" jag ger vill jag ska vara av bra kvalitet (så man slipper skämmas... :-)).

dAEk 2013-07-09 13:59

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20472551)
Jag lånar tråden lite, hoppas det är okej
[...]

En liten uppdatering:

Netfonds dumpfiler har inte uppdaterats på ett bra tag och de får heller inte in ny data. Jag mailade dem tidigare idag och fick detta som svar kort därefter.

På Fondbolagen.se finns data men bara från och med 2008-01-18. Det verkar vara det enda alternativet idag för intraday-kurser.

Tråkigt nog verkar det vara svårt att hitta historiska kurser såväl som senaste för SIXRX.

dAEk 2013-12-17 00:09

Trevlig överraskning: i Aktiespararnas Hitta Kursvinnare finns historisk data för både OMXS30 och SIXRX, dock ingen Excel-export eller liknande så jag fick skriva ned kurserna manuellt. I mitt fall handlade det bara om ett par datum per år under ett fåtal år så det var ingen arbetsbörda att snacka om.

Det kan nog vara intressant för dig med Conny. :)

Conny Westh 2018-05-11 23:57

Har kollat runt en del sedan denna tråd skapades, men har inte hittat några användbara öppna API till aktiemarknaden ännu.

Jag har nu i alla fall skrivit ett eget program som kan simulera daytrading som köper och säljewr aktier utifrån en "spread" som är en av de metoder daytraders använder. Men har bara mina simulerade kursnivåer och bud att jobba med. Har testat med kursnivåer för ericsson B på kursnivån för 2018-05-11 dvs 68,78-69,82 med maximalt budantal på 10000 aktier. Samt ABB betalkursnivå 207,00-209,00 SEK.

Min simuleringsprogramvara bygger på principen om att buden läggs med en viss "spread" under en viss tid. Så den väntar tills det finns minst 100 betalkurser att jämföra med innan den startar handeln.

Programmet håller koll på högsta och lägsta betalkurser och köpzonen finns mellan 0-30% av det lägre intervallet och säljzonen finns inom 70-100% av kursintervallet (övre delen).

Jag har tagit hänsyn till Courtagekostnaden hos Avanza, de har ju 4 olika "courtageplaner". Gör man många trasaktioner (värde minst 143500 kr) så kan man få fastpris på 99 kr per transaktion, inga procent.

När den köper (enligt maxrisken) så lägger den ett bud när aktien har nått i köpzonen och spä'rrar vidare köp. Sen är tanken att den omedelbart lägger ett säljbud med bud i lägsta säljzonen. Sen väntar systemet tills kursen nått säljzonen och hela innehavet sålts.

Det funkar att börja med en kassa på 10000 kr och så görs i min simulering ca 1000-1500 köptransaktioner per dag. Detta är inte realistiskt utan det borde möjligen bli ca 500 köp under dagen. En handelsdag består normalt av ca 540 minuter då Stockholmsbörsen är öppen. Så 1-2 transaktioner i minuten är realistiskt enligt mina beräkningar och den information jag har om hur daytrading fungerar.

Detta "simuleringsfel, beror på att kursen inte varierar så kraftigt i verkligheten som min simulering.

Hur som helst så skulle det vara intressant att kunna köra mot verkliga siffror och nu har jag gått över till att mitt system behöver realtidsdata för att kunna hantera daytrading.

Jag vill dels ha kursinformation för betalkurser i realtid, men också har möjligheten att läsa av saldo på depåkontot (ISK), läsa av portföljinnehavet (vilka aktier som finns i portföljen och hur många) och lägga köp och säljorder.

Har kollat med Avanza men de har inget öppet API (bara till sina egna tradingapplikationer). Nordnet har API men tar hiskeligt bra betalt för det.

Har kollat på Yahoo och Google men de länkar som publicerats här tidigare funkar inte längre.

Vore ju toppen om man kan skapa ett konto som programmet sköter förvaltningen av med daytrading. Både Nordnet och Avanza har s.k. Autotrading men bara med deras egna applikationer. Jag vill ha min egen applikation.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson