WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Hur mycket pålägg i procent har klädbutiker? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055762)

kewinxD 2012-11-16 23:46

Hur mycket pålägg i procent har klädbutiker?
 
Hur mycket pålägg i procent efter moms har butiker såsom HM, Carlings, Jack and Jones mm?

Björn 2012-11-17 00:11

"Pålägget" inom branschen är inte så stor för inköpta kläder. Vi snackar kanske 15% i snitt. Båda leden tar ju sitt. De flesta kedjor har ju några märken och serier de har sjukt mkt högre marginal på. Märkeskläder har låg marginal.

Hm äger hela kedjan och har sannolikt mkt högre marginaler. Kanske uppåt 30%. De har dessutom inget lager, bra kontinuerlig utförsäljning, osv. Som höjer vinstmarginalen/minskar fasta kostnader.

gregoff 2012-11-17 08:39

Inom dyrare varumärken ser det brutalare ut... Ett visst varumärke av dyrare karaktär (som jag tidigare jobbat hos) hade ett påslag på några hundra procent. T.ex. en morgonrock som kostade 400:- att köpa in (inkl allt, tull, frakt etc) såldes för ca 1400:- exkl moms.

Om det är så generellt inom dyrare märken vet jag inte men fick den känslan i alla fall på det jobbet. Det ansågs inte vara "fint" om det inte var dyrt helt enkelt. Om plagget var för billigt så fick man öka påslaget för att få det sålt.

Björn 2012-11-17 10:30

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20455561)
Inom dyrare varumärken ser det brutalare ut... Ett visst varumärke av dyrare karaktär (som jag tidigare jobbat hos) hade ett påslag på några hundra procent. T.ex. en morgonrock som kostade 400:- att köpa in (inkl allt, tull, frakt etc) såldes för ca 1400:- exkl moms.

Om det är så generellt inom dyrare märken vet jag inte men fick den känslan i alla fall på det jobbet. Det ansågs inte vara "fint" om det inte var dyrt helt enkelt. Om plagget var för billigt så fick man öka påslaget för att få det sålt.

Min erfarenhet är att det är få varumärken som ger så pass bra marginaler om man ska hålla listpriser, framför allt märkesgrejer. Dyrt in = dyrt ut. Sen vinner man på att summan blir högre helt enkelt, och förlorar på mindre volym (som handlare).

Det du säger om att högre priser ger status i konsumenternas medvetande är ju sant. Men inte konstigt. Det man säger med högre priser är "detta är kvalitet". Säljer man dåliga grejer dyrt, så kommer det straffa sig i längden. Säljer man bra grejer dyrt, så lurar du ingen. Sålänge man håller listpriser hyggligt, annars är det ocker.

patrikweb 2012-11-17 11:26

Beror ju helt på produkt, egna produkter med egen tillverkning i Kina eller annat extremt billigt u-land är det nog rätt okej marginaler på.

Sedan får man skilja "märkeskläder" från lyxmärke/produkt. Exklusiva produkter lär det vara rätt stort marginal på, för kunden spelar det då ingen roll om det kostar 5-20k för produkten.

Men rent allmänt går det väldigt dåligt för många klädbutiker i Sverige, är väl typ nästan bara HM som inte visar tråkiga siffror i årsredovisningarna.

Westman 2012-11-17 12:05

Enligt en bekant som har haft insyn i inköpen på HM så var deras påslag före moms runt 170%. Med tanke på att en enkel t-shirt kostar under 10:- att tillverka så är det fullt rimligt.

KristianE 2012-11-17 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20455557)
Hur mycket pålägg i procent efter moms har butiker såsom HM, Carlings, Jack and Jones mm?

Bara en sak. Procentpåslag före eller efter moms spelar ingen som helst roll.

En t-shirt kostar 100 kr inkl. moms, 80 kr exkl. moms.

80 + 100% = 160 kr
100 + 100 % = 200 kr

200 kr inkl. moms är 160 kr exkl. moms.

hnn 2012-11-17 12:59

Då jag är insatt i branschen, så vet jag att exklusiva märken kan ha ett påslag på upp emot 600%.

Exempel:
Tillverkningskostnad för ett par byxor: 150-200 SEK
Inköp till butik: 400-500 SEK
Utpris slutkund: 3000-3200 SEK
Utpris outlet: ~600 SEK

(Notera att detta enbart är ett exempel samt att moms tillkommer med 25%)

Björn 2012-11-17 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20455575)
Då jag är insatt i branschen, så vet jag att exklusiva märken kan ha ett påslag på upp emot 600%.

Exempel:
Tillverkningskostnad för ett par byxor: 150-200 SEK
Inköp till butik: 400-500 SEK
Utpris slutkund: 3000-3200 SEK
Utpris outlet: ~600 SEK

(Notera att detta enbart är ett exempel samt att moms tillkommer med 25%)

Detta måste tillhöra ovanligheterna, och kanske som du säger exklusiva märken. Att Carlings och jack and jones sitter med 6x vinst på produkterna de säljer ser jag som mycket osannolikt.

tartareandesire 2012-11-17 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20455574)
Bara en sak. Procentpåslag före eller efter moms spelar ingen som helst roll.

En t-shirt kostar 100 kr inkl. moms, 80 kr exkl. moms.

80 + 100% = 160 kr
100 + 100 % = 200 kr

200 kr inkl. moms är 160 kr exkl. moms.

Bättre visa mer generellt istället för att ta ett exempel:

1,25 * (x + y * x) = 1,25x + 1,25yx
1,25 * x + y * 1,25 * x = 1,25x + 1,25yx

Blir ett ganska banalt bevis :)

x = ursprungligt pris
y = påslag

Precis som inom alla andra konkurrensutsatta branscher där det "bara" handlar om att köpa och sälja ungefär samma produkter så är marginalerna ganska små för de flesta idag. Däremot ökar marginalerna naturligtvis när det gäller exklusiva märken där man säljer märket och en statussymbol mer än ett par byxor eller vad det nu kan vara.

Rent generellt kan man säga att med ökad volym så kan man anta att marginalerna är lägre och omvänt (förutsatt att det finns konkurrens).

Björn 2012-11-17 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20455577)
Däremot ökar marginalerna naturligtvis när det gäller exklusiva märken där man säljer märket och en statussymbol mer än ett par byxor eller vad det nu kan vara.

Japp. Men inte nödvändigtvis för handlaren. Dessutom, att bygga varumärke är inte billigt. Marginalen är inte så "ren" som den kan verka. Inte om man tar hänsyn till produktens självkostnad. Frågeställningen om marginal kan verka enkel men är det inte. Ur handlarens perspektiv är den iaf lite simplare.

patrikweb 2012-11-17 15:13

Är mer komplicerat än så då största delen av klädkedjorna blöder pengar bortsett från HM, så även med höga marginaler kan även betyda förlust.

Kan vara svårt hitta rätt pris med tillräckligt hög volym/kundstock.

Men genomsnitt marginal kan ni ju räkna lite på själva, om man ser hur ofta det är rea på 50-80%.

Så genomsnitt marginal på 15% tror jag inte på

Björn 2012-11-17 15:52

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455582)
Är mer komplicerat än så då största delen av klädkedjorna blöder pengar bortsett från HM, så även med höga marginaler kan även betyda förlust.

Kan vara svårt hitta rätt pris med tillräckligt hög volym/kundstock.

Men genomsnitt marginal kan ni ju räkna lite på själva, om man ser hur ofta det är rea på 50-80%.

Så genomsnitt marginal på 15% tror jag inte på

Realisation av plagg måste inte innebära att få tillbaka pengarna. Det handlar om att få bort kläder från lager för att få in nytt. Lageryta kostar varje dag och lagerhaneringen är en av de knepigaste bitarna inom retail. Hm går bra bla därför att hm inte har något lager i butiker. De har även högre marginaler och kan rea mer utan förlust. Det kostar dock att ha exponering i butik av utgående sortiment / stilar med.

I princip är det värt att ge bort varorna hellre än ha dem på lager. Mycket kläder destrueras dock istället. Pga att det inte är lönsamt att konkurrera med sig själv, bland annat.

tartareandesire 2012-11-17 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455582)
Är mer komplicerat än så då största delen av klädkedjorna blöder pengar bortsett från HM, så även med höga marginaler kan även betyda förlust.

Kan vara svårt hitta rätt pris med tillräckligt hög volym/kundstock.

Men genomsnitt marginal kan ni ju räkna lite på själva, om man ser hur ofta det är rea på 50-80%.

Så genomsnitt marginal på 15% tror jag inte på

Nu handlade det ju dock endast om marginaler så vad olika klädkedjor gör för resultat är kanske inte så relevant i sammanhanget. Ifall man per automatik tjänade de pengar man har som marginal vid en försäljning vore det ganska enkelt :)

patrikweb 2012-11-17 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20455589)
Nu handlade det ju dock endast om marginaler så vad olika klädkedjor gör för resultat är kanske inte så relevant i sammanhanget. Ifall man per automatik tjänade de pengar man har som marginal vid en försäljning vore det ganska enkelt :)

Nu vet vi ju inte vad TS har för syfte med frågan, visst att själva frågan var enkel ställd. Men om syftet är att börja sälja kläder så får man ju ha mer i beräkning än vad butiker lägger på extra per plagg.

tartareandesire 2012-11-17 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455590)
Nu vet vi ju inte vad TS har för syfte med frågan, visst att själva frågan var enkel ställd. Men om syftet är att börja sälja kläder så får man ju ha mer i beräkning än vad butiker lägger på extra per plagg.

Absolut, fast då bör man nog jämföra med mindre försäljare och inte H&M :) Det blir ganska stora skillnader vad gäller både utgifter och marginaler.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson