WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bästa upplägget för Telemarketing? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055736)

audemars 2012-11-14 17:40

Bästa upplägget för Telemarketing?
 
Någon som har tips om upplägg när det gäller dialer + ip-telefoni? Vilken leverantör rekommenderas?

Jag behöver en dialer dit man kan ladda upp excellistor med kontaktuppgifter + en bra leverantör för ip-telefoni med fastpris. Allt ska vara virtuellt så man kan logga in vart som helst och ringa.

patrikweb 2012-11-14 18:27

Fastpris för denna typen av företag med dialers lär bli svårt, har räknat på det mot våra callcenter kunder. Hade aldrig varit lönsamt ge fastpris till denna typ av kundstock.

Dialers i sig är inte så komplicerat, mer viktigt beräkna det rätt

audemars 2012-11-14 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455447)
Fastpris för denna typen av företag med dialers lär bli svårt, har räknat på det mot våra callcenter kunder. Hade aldrig varit lönsamt ge fastpris till denna typ av kundstock.

Dialers i sig är inte så komplicerat, mer viktigt beräkna det rätt


Tänkte mer på att köra en dialer från en leverantör och ip telefoni från en annan och koppla samman dessa.

patrikweb 2012-11-14 18:49

Citat:

Ursprungligen postat av audemars (Inlägg 20455448)
Tänkte mer på att köra en dialer från en leverantör och ip telefoni från en annan och koppla samman dessa.

Jo, det är ju en simpel standard lösning, bara koppla upp sip. Bara se till att den tillåter flera kanaler på kontot.

logic 2012-11-14 22:30

Jag har använt systemet Wisedialer som uppfyller de kriterierna. Allt som behövs är en dator, headset och internetuppkoppling. Därefter är det bara att logga in i systemet och börja ringa!

demain 2012-11-15 14:40

Vad är det för typ av dialer du behöver?

Vi på Zellor tillhandahåller en enkel dialer för telemarketing, hör gärna av dig om du vill veta mer.

audemars 2012-11-15 19:14

Tack för svar. Jag har kollat på phonera för ip-telefonin, någon som har erfarenhet där? Samt kollat lite Cellip, Callmaker och Dialing.

Tar gärna emot synpunkter.

KristianE 2012-11-15 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av audemars (Inlägg 20455501)
Tack för svar. Jag har kollat på phonera för ip-telefonin, någon som har erfarenhet där? Samt kollat lite Cellip, Callmaker och Dialing.

Tar gärna emot synpunkter.

Vi kör Phoneras SIP-telefoni. Den fungerar helt OK. De är de enda som ger dig möjligheten
att ha samma nummer i en Centrex. Så på kontoret kör man stora luren med headset och
när man går iväg har man mobilen.

Samma nummer, och det ringer i båda när nån ringer.

Yllas 2012-11-15 21:55

http://www.easytelefoni.se/

KristianE 2012-11-15 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20455510)
Eller en mobil växellösning från t.ex Tre ger samma möjligheter ;)

Kan du behålla din stationära SIP och samtidigt koppla in mobilen på samma nummer?

När vi kollade för ett år sen så kunde ingen annan än Phonera erbjuda detta.

patrikweb 2012-11-15 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20455511)
Kan du behålla din stationära SIP och samtidigt koppla in mobilen på samma nummer?

När vi kollade för ett år sen så kunde ingen annan än Phonera erbjuda detta.

Ja? Ser inget konstigt med det.

audemars 2012-11-20 20:05

Finns det någon som erbjuder fastpris ip-telefoni/bredbandstelefoni för att ringa mobilsamtal? Vilken lösning är billigast när man ringer mycket mobil.

patrikweb 2012-11-20 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av audemars (Inlägg 20455829)
Finns det någon som erbjuder fastpris ip-telefoni/bredbandstelefoni för att ringa mobilsamtal? Vilken lösning är billigast när man ringer mycket mobil.

Inte sett någon leverantör som erbjuder det när det gäller VOIP, och skulle framförallt inte fungerar mot callcenter,

Det hade blivit en väldigt stor förlust, och väldigt svårt beräkna något med. Eftersom callcenter har olika stor volym och ringmönster.

Alla våra callcenter kunder har olika ringmönster, dock så finns det ju möjlighet förhandla priset på samtalen vid större volym. Men då har man ju faktiska siffror beräkna efter.

audemars 2012-11-20 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455837)
Inte sett någon leverantör som erbjuder det när det gäller VOIP, och skulle framförallt inte fungerar mot callcenter,

Det hade blivit en väldigt stor förlust, och väldigt svårt beräkna något med. Eftersom callcenter har olika stor volym och ringmönster.

Alla våra callcenter kunder har olika ringmönster, dock så finns det ju möjlighet förhandla priset på samtalen vid större volym. Men då har man ju faktiska siffror beräkna efter.

Ok, jag förstår. Har inte heller hittat något, de flesta lösningar är rätt dyra och skulle resultera i kostnader på 10k / säljare med de minutpriser och uppkopplingsavgifter jag sett. Får nog bli att koppla ett fastpris mobilabonnemang till en dialer i värsta fall, erfarenhet av detta?

audemars 2012-11-20 22:59

Lutar åt en GSM VOIP Gateway

http://i760.photobucket.com/albums/xx248/lezi75/031.jpg
http://i760.photobucket.com/albums/x...zi75/blue5.jpg

patrikweb 2012-11-20 23:17

Citat:

Ursprungligen postat av audemars (Inlägg 20455842)
Ok, jag förstår. Har inte heller hittat något, de flesta lösningar är rätt dyra och skulle resultera i kostnader på 10k / säljare med de minutpriser och uppkopplingsavgifter jag sett. Får nog bli att koppla ett fastpris mobilabonnemang till en dialer i värsta fall, erfarenhet av detta?

Vilka volymer pratar vi om då om du kommer upp till 10k per säljare? Jag kan inte få ihop den summan när jag beräknar efter våra callcenter kunder.

När jag räknade på 8h aktiva samtal per dag konstant och 20 arbetsdagar, och en hel del uppkopplade samtal så kom jag inte ens upp i 50% av 10k. Och en säljare som jobbar heltid kommer inte kunna vara en robot och få 8h effektiv samtalstid varje arbetsdag.

Och då räknade jag inte ens på någon special stor kundrabatt på samtalen.

audemars 2012-11-28 03:13

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455852)
Vilka volymer pratar vi om då om du kommer upp till 10k per säljare? Jag kan inte få ihop den summan när jag beräknar efter våra callcenter kunder.

När jag räknade på 8h aktiva samtal per dag konstant och 20 arbetsdagar, och en hel del uppkopplade samtal så kom jag inte ens upp i 50% av 10k. Och en säljare som jobbar heltid kommer inte kunna vara en robot och få 8h effektiv samtalstid varje arbetsdag.

Och då räknade jag inte ens på någon special stor kundrabatt på samtalen.

Okej sant, snarare 5k per säljare. Tycker fortfarande det är rätt mycket. Har kollat mycket på en voip gsm gateway som förvandlar GSM till voIP och tycker det verkar riktigt bra då man kan köra fastpris abb via dialer, någon erfarenhet av detta?

patrikweb 2012-11-28 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av audemars (Inlägg 20456413)
Okej sant, snarare 5k per säljare. Tycker fortfarande det är rätt mycket. Har kollat mycket på en voip gsm gateway som förvandlar GSM till voIP och tycker det verkar riktigt bra då man kan köra fastpris abb via dialer, någon erfarenhet av detta?

Tycker 5k är högt räknat med per säljare, om dom inte jobbar mer än heltid.

GSM GW med större antal kort är svindyra om man inte ska ha något från kina, sedan får du räkna med en viss extra fördröjning per uppkopplad samtal.

Sedan osäker på om dom tillåter dig använda ett fastpris mobabb för det, dom kommer se ringmönstret troligtvis och kalla det onormalt.

Mobiloperatörer tjänar pengar på inkommande samtal inte utgående i första hand. Fastpris abb med 99% utgående samtal 24/7 är världens förlust för dom.

Conny Westh 2012-11-28 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20455852)
Vilka volymer pratar vi om då om du kommer upp till 10k per säljare? Jag kan inte få ihop den summan när jag beräknar efter våra callcenter kunder.

När jag räknade på 8h aktiva samtal per dag konstant och 20 arbetsdagar, och en hel del uppkopplade samtal så kom jag inte ens upp i 50% av 10k. Och en säljare som jobbar heltid kommer inte kunna vara en robot och få 8h effektiv samtalstid varje arbetsdag.

Och då räknade jag inte ens på någon special stor kundrabatt på samtalen.

En Telesäljare bör kanske ha minst 22,5 samtal i timmen men en bra säljare som jobbar 8 timmar per dag, blir ändå tufft för att nå 180 samtal per dag, Skulle gissa att en bra säljare i realiteten klarar ca 150 samtal per dag över en längre tidperiod. Ringtider mellan 8-12+13-17. Med 180 samtal per dag blir det 3780 samtal på en genomsnittsmånad med 21 dagar. Eller 180*225 dagar per år blir 40 500 samtal per år.

Med 150-160 samtal per dag så blir det 150*21=>3150 per månad eller 150*225 dvs 33750 samtal per år.

Med en genomsnittskostnad på 5000 kr/mån som PatricWeb föreslog skulle det bli 1,32-1,59 kr/samtal.

Om den bästa säljaren klarar en "omvandling" på 1 av 45 samtal, dvs ca 2,2% får man nog vara nöjd.

patrikweb 2012-11-28 15:14

Genomsnittstiden på våra callcenters kunder som inte har dailers ligger på 0:50-02:10 per samtal.

Vilket blir ett listpris utan någon rabatt på 1,04 - 2,23 per samtal, med väldig stor volym kan man räkna ge 50% rabatt vilket blir effektiv genomsnitt kostnad på 0.52-1.15 per samtal.

demain 2012-11-28 16:29

Det är svårt att generalisera och säga att "ett TM-samtal tar X minuter". Det beror helt på vad som ska göras under samtalet.

Går samtalet ut på att få en uppgift bekräftad (t.ex. en kontaktperson), vilket kan vara ett uppdrag, bör det inte ta mer än 30 sekunder. I annat fall där en relativt komplicerad produkt ska säljas in kan det ta 20 minuter.

Bäst är väl att se hur många samtal du hinner med på en timme och ta +/- några samtal för att få en ungefärlig uppskattning.

demain 2012-11-28 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20456438)
En Telesäljare bör kanske ha minst 22,5 samtal i timmen men en bra säljare som jobbar 8 timmar per dag, blir ändå tufft för att nå 180 samtal per dag, Skulle gissa att en bra säljare i realiteten klarar ca 150 samtal per dag över en längre tidperiod. Ringtider mellan 8-12+13-17. Med 180 samtal per dag blir det 3780 samtal på en genomsnittsmånad med 21 dagar. Eller 180*225 dagar per år blir 40 500 samtal per år.

Med 150-160 samtal per dag så blir det 150*21=>3150 per månad eller 150*225 dvs 33750 samtal per år.

Med en genomsnittskostnad på 5000 kr/mån som PatricWeb föreslog skulle det bli 1,32-1,59 kr/samtal.

Om den bästa säljaren klarar en "omvandling" på 1 av 45 samtal, dvs ca 2,2% får man nog vara nöjd.

Är din definition på en "bra säljare" en säljare som ringer många samtal? För mig är en bra säljare en person som gör många avslut, eller i alla fall samlar in mycket information om de potentiella kundernas behov för att kunna göra ett avslut i ett senare skede.

audemars 2012-11-30 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20456419)
Tycker 5k är högt räknat med per säljare, om dom inte jobbar mer än heltid.

GSM GW med större antal kort är svindyra om man inte ska ha något från kina, sedan får du räkna med en viss extra fördröjning per uppkopplad samtal.

Sedan osäker på om dom tillåter dig använda ett fastpris mobabb för det, dom kommer se ringmönstret troligtvis och kalla det onormalt.

Mobiloperatörer tjänar pengar på inkommande samtal inte utgående i första hand. Fastpris abb med 99% utgående samtal 24/7 är världens förlust för dom.


Ligger på drygt 11k för 16 simkorts-portar från kina. Okej, ska kolla på det. Tack för svar och synpunkter.

Conny Westh 2012-12-02 01:07

Citat:

Ursprungligen postat av demain (Inlägg 20456452)
Är din definition på en "bra säljare" en säljare som ringer många samtal? För mig är en bra säljare en person som gör många avslut, eller i alla fall samlar in mycket information om de potentiella kundernas behov för att kunna göra ett avslut i ett senare skede.

Jag vet inga bra telesäljare!!!!

Jag har själv provat på att jobba som telesäljare i ca 3 veckor (var magsjuk 4 dagar annars hade det blivit 4 veckor) och jag fick sluta pga att jag inte klarade kravet på 22,5 samtal per timme som snitt. Jag låg på 16,5 samtal per timme. Samt att jag sålde för dåligt helt enkelt!

Kravet från den arbetsgivare jag jobbade för var att jag måste ringa minst 22,5 samtal per timme. Jag blev tillsagd att jag inte jobbade tillräckligt effektivt när jag inte kom upp i det uppsatta målet om 22,5 samtal per timme.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson