WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Parkeringsbot utanför akutmottagningen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055593)

Lancelot 2012-11-04 11:20

Parkeringsbot utanför akutmottagningen

Hej

Har en fråga angående en parkeringsbot jag fick igår.

Igår så fick min Sambo som jag dessutom är förlovad med i sig lite pesto av misstag. Då hon är otroligt allergisk mot böner, soja och nötter fick hon en stark allergisk reaktion. När hon får en sådan stark allergisk reaktion är risken hög att hon dör, om hon inte behandlas i tid.

Det är så pass allvarligt att vi fick stanna kvar där i över 5 timmar i akuten. Så hon åkte med ambulansfärd mot akutmottagningen och jag körde självklart efter. Väl framme så parkerade jag snabbt sidan av vägen, precis bakom en parkeringsruta då den var upptagen. Av tydliga skäl hade jag inte tid att leta parkering just då.

Hon fick väldigt starka reaktioner där inne och fick medicinering, adrenalin, samt att hon kopplades till "hjärt och andningsmaskinen" (vet inte vad den hetet).

När jag kom ut igen så hade jag fått en parkeringsbot av polisen på 700kr. Men som ni själva förstår så är ett liv mycket viktigare än att parkera korrekt under en sådan situation.

Tror ni att jag kan bestrida det eller är det bara att betala?

Själv ångrar jag mig inte då hennes liv kommer långt före några hundralappar, däremot vill jag ändå rådfråga er, då jag själv känner att under en sådan situation borde det vara okej att inte parkera i en ruta, så länge man inte parkerar mitt i vägen vilket jag inte gjorde.

patrikweb 2012-11-04 11:27

Du kan ju alltid bestrida den, dock beror det på hur jävliga dom vill ha att tolka lagen.

Eftersom hon åkte ambulans och du åkte efter så var det aldrig någon fara för din del, så dom kan hävda att du inte behövda följa efter så extremt akut.

Du har ju inget att förlora att bestrida den, sedan kanske du inte orkar driva det i domstol.

MusikMixen 2012-11-04 11:36

Du är nog tyvärr rätt chanslös. Det var inte ditt liv som stod på spel. Hade hon inte åkt ambulans hade kanske förutsättningarna sett bättre ut för dig, men förmodligen sämre för henne. Så jag hade betalt den utan att bestrida.

Lancelot 2012-11-04 11:48

Problemet är dock att hon har fått andingsstillestånd innan av det. Hon hade svårigheter att tala, så förutom mig hade läkarna inte fått information om hennes tillstånd. Därför var det faktiskt väldigt viktigt att jag var närvarande.

Tack för svaren! Jag tänker betala den, och sedan bestrida den. Men mest för att jag är sjukt irriterade av att få en sådan bot under ett sådant tillfälle...

jonny 2012-11-04 12:03

Jag tror inte heller att omständigheterna är tillräckliga för att boten ska vara uppenbart oskälig. Faktum är att ingen fara förelåg eftersom din närvaro inte påverkade hennes tillstånd. Försöka hår dock...

Erik Stenman 2012-11-04 12:22

Begär ett läkarintyg som du bifogar i din bestridan.
Om bolaget inte går med på det kontakta din lokaltidning.

I lagen om kontrollavgift för olovlig parkering står det i paragraf 10 att: "om det med hänsyn med omständigheter i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift får kontrollavgiften inte tas ut."

HenSod 2012-11-04 12:29

Ett liknande ärende tog upp i ett program på SVT i förra veckan. Då gällde det en äldre dam som fick ett epileptiskt anfall och då körde paret själva till akuten och fick, som i ditt fall, p-bot. Paret bestred detta och även fast de kunde visa upp bevis, bl.a. läkarintyg fick de avslag. Det är ett faktum att det är oerhört svårt att få igenom ett bestridande av p-bot, i de flesta fall blir det avslag.

kers 2012-11-04 13:11

Behövde du vara närvarande för att lämna information om hennes tillstånd under alla fem timmarna? Spontant låter det orimligt, när saker och ting väl lugnat ner sig hade du antagligen möjlighet att gå ut och flytta på bilen till en lämpligare parkeringsplats.

Skönt att det gick bra för henne!

Lancelot 2012-11-04 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av kers (Inlägg 20454534)
Behövde du vara närvarande för att lämna information om hennes tillstånd under alla fem timmarna? Spontant låter det orimligt, när saker och ting väl lugnat ner sig hade du antagligen möjlighet att gå ut och flytta på bilen till en lämpligare parkeringsplats.

Skönt att det gick bra för henne!

Jag behövde faktiskt närvara hela tiden, för så fort maskinen skulle pipa var det bara jag som kunde gå till läkarna och säga till.

Men visst, nu i efterhand vet man dock att jag inte behövde vara där de sista 2 timmarna. Däremot så vet man inte det förens efteråt.

Kommer däremot bestrida det här och använda mig utav följande punkt:

"om det med hänsyn med omständigheter i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift får kontrollavgiften inte tas ut."

Tack för svaren!

patrikweb 2012-11-04 13:48

Du kan ju alltid prova, problemet är att lyckas få rätt är minimal. Personligen hade jag behövt krävt 5000 bara för bestridningsansökan får igen förlust av min tid. Problemet är att du intr får ersättning fast dom begått fel.

Förliten summa att bråka om, dock kanske värt käftsmäll på person som skrev ut den

makaflOw 2012-11-04 13:51

Hej,

Om du ska bestrida boten så säg att din bil gick sönder och att du inte kunde flytta den direkt. Enligt en kompis till mig så har hans farsa gjort så på varje å-bot han fått och då har han med hjälp av ett intyg från en verkstad klara sig från varje p-bot.

Vågar däremot inte säga om de kommer fungera, men de är ju värt ett försök. Kanske inte de mest moraliska men om du vill slippa betala boten så är de här ett alternativ för dig.

Återkom gärna hur de gick för dig.

patrikweb 2012-11-04 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av makaflOw (Inlägg 20454538)
Hej,

Om du ska bestrida boten så säg att din bil gick sönder och att du inte kunde flytta den direkt. Enligt en kompis till mig så har hans farsa gjort så på varje å-bot han fått och då har han med hjälp av ett intyg från en verkstad klara sig från varje p-bot.

Vågar däremot inte säga om de kommer fungera, men de är ju värt ett försök. Kanske inte de mest moraliska men om du vill slippa betala boten så är de här ett alternativ för dig.

Återkom gärna hur de gick för dig.

Kanske kan funka om man parkerar rätt. Men parkerar man fel från början kanske det är svårt motivera det. Samtidigt att bilen står vid just ett sjukhus minskar trovärdigheten

makaflOw 2012-11-04 14:03

Om din bil går sönder, och du är själv, orkar du putta den själv då? De försökte jag göra och då hoppade min axel ur led. Där stod min bil, mitt i vägen. Visst, ringde en kompis som flyttade bilen en halv timme senare men ändå.

Jag tror själv de är fullt möjligt att dem river p-boten, tänker själv testa nästa gång jag får en.

Lancelot 2012-11-04 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20454537)
Du kan ju alltid prova, problemet är att lyckas få rätt är minimal. Personligen hade jag behövt krävt 5000 bara för bestridningsansökan får igen förlust av min tid. Problemet är att du intr får ersättning fast dom begått fel.

Förliten summa att bråka om, dock kanske värt käftsmäll på person som skrev ut den

Det är precis som du säger. Summan är jätteliten och jag kan inte bry mig mindre om den. Jag är bara upprörd då jag fortfarande är skakad efter händelsen igår. Så sjukt irriterad på polismännen/kvinnorna som inte hade något bättre för sig kl 01:00 på en lördagskväll än att ge parkeringsböter utanför akuten...

patrikweb 2012-11-04 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av makaflOw (Inlägg 20454540)
Om din bil går sönder, och du är själv, orkar du putta den själv då? De försökte jag göra och då hoppade min axel ur led. Där stod min bil, mitt i vägen. Visst, ringde en kompis som flyttade bilen en halv timme senare men ändå.

Jag tror själv de är fullt möjligt att dem river p-boten, tänker själv testa nästa gång jag får en.

Problemet med att agera så är att du minskar trovärdigheten och chanserna för dom som faktiskt fått en felaktig p-bot att få rätt. Då så många försöker luras.

glennj 2012-11-04 14:12

Det är rätt allvarligt att parkera fel utanför akuten. Hela grejen är väl att där ska vara så bilfritt som möjligt så att man kan komma fram i kris, och sedan köra bort bilen så fort det bara går. Skulle säga att du är rätt chanslös om bilen stod felparkerad i 5 timmar och det inte var du själv som var i nöd.

Satsa energi på att driva frågan om fler parkeringsplatser kring sjukhuset istället.

Skönt att höra att allt slutade väl med din sambo. Allergier är lurigt.

hnn 2012-11-04 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av Motormännen
En första sak att lägga märke till är att parkeringsbolagen givetvis inte driver ärenden där de inte själva anser att de kan vinna. Om den enskilde bestrider betalningsansvar och parkeringsbolaget inser att det finns omständigheter som med styrka talar emot att kontrollavgift ska utgå, läggs så klart ärendet ner och saken kommer aldrig under domstolens prövning.

http://www.motormannen.se/juridik/pa...ngarenden.html

KristianE 2012-11-04 15:10

Var det verkligen polisen som skrev ut din lapp och inte ett vanligt vaktbolag?

* Var det polisen är du tämligen chanslös.
* Var det ett vaktbolag så har du betydligt större möjligheter att överklaga. Detta är i alla fall
min erfarenhet efter att ha lyckats överklaga flera kontrollavgifter från vaktbolag.
Mina har aldrig gått till domstol utan ett telefonsamtal till parkeringsbolaget har räckt.

Lancelot 2012-11-04 15:39

Citat:

Ursprungligen postat av glennj (Inlägg 20454544)
Det är rätt allvarligt att parkera fel utanför akuten. Hela grejen är väl att där ska vara så bilfritt som möjligt så att man kan komma fram i kris, och sedan köra bort bilen så fort det bara går. Skulle säga att du är rätt chanslös om bilen stod felparkerad i 5 timmar och det inte var du själv som var i nöd.

Satsa energi på att driva frågan om fler parkeringsplatser kring sjukhuset istället.

Skönt att höra att allt slutade väl med din sambo. Allergier är lurigt.

Det är det som är saken, jag parkerade inte i vägen. Det var precis brevid en parkering, och inte alls i närheten. Jag tänkte nämligen att jag ABSOLUT inte ska vara i vägen. Så det tänkte jag på...

Lancelot 2012-11-04 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20454547)
Var det verkligen polisen som skrev ut din lapp och inte ett vanligt vaktbolag?

* Var det polisen är du tämligen chanslös.
* Var det ett vaktbolag så har du betydligt större möjligheter att överklaga. Detta är i alla fall
min erfarenhet efter att ha lyckats överklaga flera kontrollavgifter från vaktbolag.
Mina har aldrig gått till domstol utan ett telefonsamtal till parkeringsbolaget har räckt.

Ja det var polisen som skrev lappen. Kommer ägna 1-2 samtal till att lösa problemet, om de inte river boten struntar jag i det. :) Det är några hundralappar och jag är bara glad att min sambo mår bra igen! :D

Tack för er omtanke och hjälp!

jonny 2012-11-07 08:42

Förlåt, men fanns det inga parkeringsplatser lediga i närheten? Jag tycker inte din berättelse gör det rimligt att du inte skulle kunnat ägna en minut eller två till att parkera eftersom din flickvän redan var inne och fick vård.

Bjorne 2012-11-07 09:57

Såklart du gjorde rätt. Farbror blå lär du inte kunna övertyga i vilket fall, men var glad att din sambo klarade sig!

Conny Westh 2012-11-07 10:28

Överklaga är självklart, de "otäcka" (dvs parkeringsvakterna) ska få jobba arslet av sig för varenda krona....

Beskriv omständigheterna som att det var en akut allergisk chock och att du behövde närvara och vaka över dn sambo i akutrummet eftersom vården är underbemannad....

Var nog amed att beskriva hur allvarliga symptom din sambo hade, så kanske de har förbarmande, lite chans men den finns....

tartareandesire 2012-11-07 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20454822)
Överklaga är självklart, de "otäcka" (dvs parkeringsvakterna) ska få jobba arslet av sig för varenda krona....

Japp, för parkeringsvakter är ju onda människor som knappt borde få existera... Skärp dig nu. Det är naturligtvis extremt viktigt att räddningstjänstens fordon kan ta sig fram obehindrat överallt. I det här fallet är det lika självklart förståeligt att man har annat i tankarna än att leta efter en lämpligare parkeringsplats men då är väl också några futtiga hundralappar värt att betala med tanke på omständigheterna... Skönt att allt gick bra med sambon trots allt, det är det enda som betyder något i slutändan. Kraftig nötallergi är inte kul, för en del räcker det med att det kommer ut enstaka partiklar i luften som man andas in.

gregoff 2012-11-08 08:04

Först och främst... Bra och skönt att det gick bra för din sambo! Men...

Jag tycker själv att det kanske är just kring sjukhus som parkeringsvakter är viktigast. Precis som tartarandesire skriver så går framkomligheten för utryckningsfordon framför allt (i princip). Nu menar jag inte att TS skulle ha varit ivägen för utryckningsfordon eller så, men ville mest bara påpeka att det kanske är just kring sjukhusen där jobbet som parkeringsvakt är som svårast/viktigast.

Men för att återgå lite grann. Jag hade helt klart bestridit. Även om man tekniskt sett gjort fel (vet inte om så var fallet här, har inte sett omständigheten) så finns det alltid "försvårande omständigheter" (tror jag det heter) som kan vara skäl för att boten ska rivas. Den kvarten det tar att skriva brevet kan det vara värt. Glöm inte att ta med alla detaljer och omständigheter så kan man alltid hoppas att det är en människa som läser brevet.

EDIT: vet inte om du redan betalat eller ej, men att betala en bot/faktura är väl samma sak som att man accepterar den (rent juridiskt). Dvs om du betalar den så har man bränt sina chanser om man bestrider... eller?

Conny Westh 2012-11-08 09:37

Jag tycker det är viktigare att patienter och deras anhöriga OCH ambulanser sabbt kan parkera utanför akuten när de behöver det. Än att parkeringsvakterna ska få ytterligare ett ställe där de kan plåga livet ur bilisterna.

Att parkeringsvakterna sätter böteslappar på bilarna ökar inte framkomligheten, det är en myt, det enda det gör är att det lägger sten på börda för och plågar redan hårt prövade människor. De som behöver parkera i närheten av en akutmottagning har ju oftast ett syfte som är viktigt att komma in till just akutmottagningen, det är knappast semesterfirare och okynnesturiser sm parkerar där för nöjes skull.

Nu var dte ju int eså att TS på något sätt stod i vägen för eller hindrade trafiken, utan TS hade ett synnerligen behjärtansvärt och enligt vad jag förstår fullt legitimt skäl att besöka akutmottagningen eftersom TS sambo behövde akut läkarvård och TS själv var behjälplig och skapade trygghet för sin sambo.

Jag upplever själv att parkeringsvakter mest skapar otrygghet och vantrivsel för bilister, och det är min egen högst personliga erfarenhet.

tartareandesire 2012-11-08 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20454937)
Jag tycker det är viktigare att patienter och deras anhöriga OCH ambulanser sabbt kan parkera utanför akuten när de behöver det. Än att parkeringsvakterna ska få ytterligare ett ställe där de kan plåga livet ur bilisterna.

Att parkeringsvakterna sätter böteslappar på bilarna ökar inte framkomligheten, det är en myt, det enda det gör är att det lägger sten på börda för och plågar redan hårt prövade människor. De som behöver parkera i närheten av en akutmottagning har ju oftast ett syfte som är viktigt att komma in till just akutmottagningen, det är knappast semesterfirare och okynnesturiser sm parkerar där för nöjes skull.

Du tror alltför väl om människor. Ifall parkeringsvakterna inte fanns så skulle situationen vara långt värre. När det handlar om allvarligare felparkeringar så blandas även polisen in för att man ska kunna bli av med fordon snabbt från t.ex. akutmottagningar eller brandstationer. Det handlar där om alla människors säkerhet.

Att du sedan ogillar parkeringsvakter rent generellt är snarare ditt eget personliga problem. Det är precis lika illa som allmänt politikerförakt eller den syn vissa förortsungdomar har på polis och myndigheter.

Conny Westh 2012-11-08 10:34

Personligen har jag faktiskt aldrig sett någon som parkerat omotiverat i närhetn av en akutmottagning.

Jag själv besökte akutmottagningen vid S:t örans sjukhus i Stockholm 2008 pga en smärtsam böld och parkerade och betalade som det krävdes, men läkaren bedömde att jag skulle opereras akut (pga risk för blodförgiftning) så jag fick inte lämna sjukavdelningen utan lades in för omedelbar operation och blev kvar till dagen efter.

Efter fullbordad operation och utskrivning dagen efter, när jag kom ut till bilen dagen efter, satt det givetvis en fet böteslapp på rutan, som jag fick sjukhuset att riva efter mycket tjafs. Jag fick skriftligt intyg av läkaren att jag lades in akut utan möjlighet att besöka parkeringen för att komplettera parkeringsbiljett. Det var fullkomligt omotiverat att sätta en P-bot och parkeringsbolaget bryr sig INTE ett skvatt om varför man står på akutparkeringen. Jag parkerade dessutom inom en giltig parkeringsruta, dvs jag stod INTE i vägen för någon ambulans eller dyligt, de har f.ö. egna parkeringsplatser.

Westman 2012-11-08 15:16

Anhöriga behöver inte parkera utanför akutmottagningen. De kan nog gå från närmaste lediga parkering, eller hur? Jo det kan finnas undantag men de få gångerna så är väl knappast en p-bot speciellt viktig i sammanhanget och det är ett val man gör och såna för man stå för.

Om man som patient åker själv till en akutavdelning så har de flesta - 4 av 5 akutmottagningar jag har besökt - reserverade p-platser som istället för betalning kräver registrering hos akutmottagningen (och risken för pbot är därmed minimal).

allstars 2012-11-08 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av HenSod (Inlägg 20454532)
Ett liknande ärende tog upp i ett program på SVT i förra veckan. Då gällde det en äldre dam som fick ett epileptiskt anfall och då körde paret själva till akuten och fick, som i ditt fall, p-bot. Paret bestred detta och även fast de kunde visa upp bevis, bl.a. läkarintyg fick de avslag. Det är ett faktum att det är oerhört svårt att få igenom ett bestridande av p-bot, i de flesta fall blir det avslag.

Det ska dock, enligt inslaget, gälla som särskilda skäl och få boten hävd.

Lancelot 2012-11-11 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20454809)
Förlåt, men fanns det inga parkeringsplatser lediga i närheten? Jag tycker inte din berättelse gör det rimligt att du inte skulle kunnat ägna en minut eller två till att parkera eftersom din flickvän redan var inne och fick vård.

Min sambo kunde ha dött inom 15 minuter, fast jag förstår att en obildad person som du skulle dra en sådan slutsats som du har gjort. Ägna 1-2 minuter till att leta parkeringsplats när den livs viktigaste personen i mitt liv var i livsfara? Gör alla oss på forumet en tjänst och läs igenom det du skriver 15 gånger innan du trycker "skicka svar" för du skämmer ut dig!

Att det är viktigt med platser utanför akuten stämmer, men bilen var inte ens i närheten av i vägen för någonting, så det resonnemanget håller ej. Om bilen hade stått i vägen för ambulanser och dylikt så förstår jag er, det hade varit väldigt fel och då hade jag förstått boten.

Har dock talat med polisen och det verkar som att de ska återbetala mig p.g.a. omständigheterna.

MikaelB 2012-11-11 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20454950)
Personligen har jag faktiskt aldrig sett någon som parkerat omotiverat i närhetn av en akutmottagning.

Jag själv besökte akutmottagningen vid S:t örans sjukhus i Stockholm 2008 pga en smärtsam böld och parkerade och betalade som det krävdes, men läkaren bedömde att jag skulle opereras akut (pga risk för blodförgiftning) så jag fick inte lämna sjukavdelningen utan lades in för omedelbar operation och blev kvar till dagen efter.

Efter fullbordad operation och utskrivning dagen efter, när jag kom ut till bilen dagen efter, satt det givetvis en fet böteslapp på rutan, som jag fick sjukhuset att riva efter mycket tjafs. Jag fick skriftligt intyg av läkaren att jag lades in akut utan möjlighet att besöka parkeringen för att komplettera parkeringsbiljett. Det var fullkomligt omotiverat att sätta en P-bot och parkeringsbolaget bryr sig INTE ett skvatt om varför man står på akutparkeringen. Jag parkerade dessutom inom en giltig parkeringsruta, dvs jag stod INTE i vägen för någon ambulans eller dyligt, de har f.ö. egna parkeringsplatser.

Ett exempel på att det fungerar precis som det ska?
Han kan ju omöjligt veta din historia. Tror du verkligen så gott om människan? Att om man införde att det inte gick att få parkeringsböter på sjukhus så skulle ingen missbruka det?

Ungefär som att ingen felparkerar på handikapps-platser...

jayzee 2012-11-11 09:56

När vi ändå pratar om felparkeringar, folk drar sig för att parkera på handikapp-platserna men det är tydligen helt OK att parkera på familjeplatserna. Jag vet inte hur man gånger jag svurit över att folk utan någon som helst egen familj parkerat där för det är nära ingången medans man själv fick parkera långt ute på parkeringen med småbarn i baksätet pga. dessa idioter :mad:

ztream 2012-11-11 10:11

Hade någon nära anhörig till mig varit nära döden men överlevt hade jag med glädje betalat bötern. Tänk vilken underbar känsla att få ha den man älskar kvar. Men klart man kan känna sig sur på att man får böter i detta läget också, men då blir det en kamp mot väderkvarnar. Tid slösas på detta när du kunde umgåtts med sambon eller skrivit en fin kärleksförklaring till henne.

Dm:a ditt bankkonto så betalar jag bötern om du slutar tänka på det och slösa tid, ok?

jonny 2012-11-11 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20455179)
Min sambo kunde ha dött inom 15 minuter, fast jag förstår att en obildad person som du skulle dra en sådan slutsats som du har gjort. Ägna 1-2 minuter till att leta parkeringsplats när den livs viktigaste personen i mitt liv var i livsfara? Gör alla oss på forumet en tjänst och läs igenom det du skriver 15 gånger innan du trycker "skicka svar" för du skämmer ut dig!

Att det är viktigt med platser utanför akuten stämmer, men bilen var inte ens i närheten av i vägen för någonting, så det resonnemanget håller ej. Om bilen hade stått i vägen för ambulanser och dylikt så förstår jag er, det hade varit väldigt fel och då hade jag förstått boten.

Har dock talat med polisen och det verkar som att de ska återbetala mig p.g.a. omständigheterna.

Eftersom din sambo åkt ambulans in och redan fick hjälp av medicinsk expertis hade du ju - rent krasst - inte någon inverkan på utgången. Jag förstår att du ville vara närvarande och att det var betydelsefullt för såväl dig som din sambo, men ur en strikt juridisk bedöming var det ingen fara för liv och hälsa om du parkerade ordentligt eller inte eftersom hon inte var beroende av dig eller ditt fordon. Du åkte ju dit helt separat.

MusikMixen 2012-11-11 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20454822)
Överklaga är självklart, de "otäcka" (dvs parkeringsvakterna) ska få jobba arslet av sig för varenda krona...

Usch Conny! Jag brukar alltid gilla dina inlägg, men detta var verkligen riktigt dåligt.
Parkeringsvakterna får ta mycket skit bara för att de gör sitt jobb. Jag kan vara missnöjd mot parkeringsvakter för att de har lappat mig, men jag skulle aldrig gå till personangrepp eller klanka ner på någon yrkesgrupp. Jag har ju bevisligen gjort fel, eftersom de gör sitt jobb.

Personligen tycker jag det borde vara mer vakter som lappar på sjukhusen. Folk ställer sig vart de vill för de tror att de har rätt att stå där. En vacker dag åker man kanske själv ambulans och de kommer inte åt akutintaget för att en smarting har ställt sig i vägen.

patrikweb 2012-11-11 11:45

Om man bortser från just Sjukhus, så är det väldigt svårt hitta parkering på många ställen.

Så det kan ju vara ekonomiskt värt parkera fel för vissa och ta dom kostnaderna. Diplomat parkering stil.

Sedan är vissa p-vakter extrema, mäter med sina fötter om man parkerat några cm fel eller inte.

Lancelot 2012-11-11 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20455184)
Hade någon nära anhörig till mig varit nära döden men överlevt hade jag med glädje betalat bötern. Tänk vilken underbar känsla att få ha den man älskar kvar. Men klart man kan känna sig sur på att man får böter i detta läget också, men då blir det en kamp mot väderkvarnar. Tid slösas på detta när du kunde umgåtts med sambon eller skrivit en fin kärleksförklaring till henne.

Dm:a ditt bankkonto så betalar jag bötern om du slutar tänka på det och slösa tid, ok?

Tack Dan, men jag betalade boten med glädje.

Edit: Jag var mest lite småirriterad och berörd av händelsen så det blev att jag tog ut det på boten istället. :P Men so du säger Dan så är det en väldigt bra investering. :) Men tack för att du förstår! Personen man älskar är otroligt mycket viktigare än några hundralappar. Har inte ens tänkt på det sedan jag betalade den.

Min far har tydligen varit i kontakt med polisen utan att jag bett honom om det, och de ska återbetala hela beloppet. Så med tanke på omständigheterna var jag juridiskt berättigad att parker så som jag gjorde. Som jag förklarade innan så behövdes jag där inne då läkarna inte kände till hennes starka allergi alls, och hon kunde inte tala för sig själv. Jag fick vid flera tillfällen tillkalla läkarna där inne så att de kunde ge henne adrenalin mm. De var nämligen inte närvarande hela tiden av förståeliga skäl så jag var till stor hjälp där inne.

Lancelot 2012-11-11 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20455190)
Eftersom din sambo åkt ambulans in och redan fick hjälp av medicinsk expertis hade du ju - rent krasst - inte någon inverkan på utgången. Jag förstår att du ville vara närvarande och att det var betydelsefullt för såväl dig som din sambo, men ur en strikt juridisk bedöming var det ingen fara för liv och hälsa om du parkerade ordentligt eller inte eftersom hon inte var beroende av dig eller ditt fordon. Du åkte ju dit helt separat.

Du har fel igen. Läs ovanstående inlägg.

Lancelot 2012-11-11 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20455191)
Usch Conny! Jag brukar alltid gilla dina inlägg, men detta var verkligen riktigt dåligt.
Parkeringsvakterna får ta mycket skit bara för att de gör sitt jobb. Jag kan vara missnöjd mot parkeringsvakter för att de har lappat mig, men jag skulle aldrig gå till personangrepp eller klanka ner på någon yrkesgrupp. Jag har ju bevisligen gjort fel, eftersom de gör sitt jobb.

Personligen tycker jag det borde vara mer vakter som lappar på sjukhusen. Folk ställer sig vart de vill för de tror att de har rätt att stå där. En vacker dag åker man kanske själv ambulans och de kommer inte åt akutintaget för att en smarting har ställt sig i vägen.

Om man ställer sig i vägen för akutintaget tycker jag självklart att man förtjänar en parkeringsbot eller t.o.m. bortbogsering!

Jag gjorde som sagt inte det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson