![]() |
Skapa miljö för webbserver, epost
Hej,
Har nu skaffat en VPS(citynetwork) och jag vill komma igång så fort det bara går med webbsidan, domäner och epost. Om jag nu vill skapa en enkel server, ska jag använda xxampp eller installera komponent för komponent? Vilket linux os är "bäst" för detta? Är det svårt att flytta över domän och epost till vår vps? |
Nu kan jag inte city cloud, men dom borde ha någon lamp-stack iso du kunde utgå ifrån för att komma igång snabbt.
Annars utgå från det os du gillar och kan bäst. Debian, Ubuntu eller Centos skulle jag själv ha valt beroende på vad som fanns. Jag skulle inte kört mailen på servern, kör Google Apps istället förutsatt att det inte är så många epostadresser det handlar om. |
Aldrig använt linux så har ingen aning faktist :/
|
Kör på och testa bara, det är väl bara att radera och starta om när det går åt skogen så länge du inte har skarpt läge iaf.
Du får nog läsa på lite och kanske ha nån som hjälper dig för att du snabbt skall komma igång. |
Det finns några olika färdiga kit om man inte vill installera allt själv:
https://www.citycloud.eu/catablog-terms/development/ |
försöker skriva i terminalen: aptitude install sudo
jag får: E: could not open lock file /var/lib/dpkg/lock - open (13: Permissions denied) E: unable to lock the administration directory /var/lib/dpkg/), are you root? Jag kör debian |
Citat:
Kod:
ps -u root #Se det du kör, du måste ha admin |
verkar som inte sudo finns :/
men när jag hittat felet så bryr jag mig inte längre om tråden jag skapade. |
Citat:
http://linuxdevcenter.com/pub/a/linu...inux_root.html OT: Detta är ett forum, när du frågar något och får hjälp så ska du f*n skriva hur du löste det. T.ex. om du använde någons tips eller kom på en annan lösning. Det är det MINSTA man kan göra för att ge tillbaka och förhoppningsvis hjälpa någon annan. Ibland kan man glömma, men försök göra det till en vana. |
det verkar som det funka. så nu har jag alltså fulla rättigheter?
btw, jag ser inte det som att ge och ta. acceptera det. skriv inget svar till mig isåfall... |
Citat:
Lycka till! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
"skriv inget svar till mig isåfall..." vad utav det är det ni inte förstår. -.-
|
Citat:
Med all välmening, du borde tänka på hur du ber om hjälp framöver. Som alla sagt, WN är en fantastisk resurs. Att stryka mothårs och bara ha gratis skedmatad hjälp utan att bjuda tillbaka känns så fel på så många olika plan. |
Okej men skriv ingenting som inte har med ämnet att göra.
Jag ser mig inte tvingad av nån anledning att svara på om något funkade eller ej, och jag gissar att det inte finns en sådan regel. så snälla sluta med OT. fullt medveten att jag inte får lika många svar men det kan jag leva med. |
Att varna andra för att du är en parasit är definitivt inte OT. Om det inte skrivs kan läsare få för sig att du förtjänar att få hjälp.
|
Fast jag vill nog försvara frecka lite, tittar man på många inlägg där TD fått svar på frågor och hjälp så svarar TD ofta inte hur det gick eller ger respons, se tex. http://www.wn.se/t1055538.html och http://www.wn.se/t1055442-15-2.html
Finns många fler exempel om man letar. Skillnaden mellan frecka mot de andra är att han är ärlig och säger som det är. |
Men det hör ju till allmänt vett att förklara för de som hjälpt en att man löst problemet. Berättar man sedan HUR man löst problem så kan det 1. Bespara andra som söker på google. 2. Du visar en viss kredit mot de som hjälpt dig. 3. Det hör till allmänt vett att förklara, får man hjälp så hjälper man själv.
Visst, det är ärligt att gå ut och säga att man inte behöver berätta, men det är ju knappast smart för andra ser ju personen som en tidsslösare. |
Citat:
|
Jag råder dig också att ändra din attityd. Det här är ett forum och där delar man med sig. Lite vanligt folkvett kommer man betydligt längre med i livet, såväl privat som professionellt. Som du uttrycker dig nu så vill inte många spendera sin tid på dig. Alternativet som kvarstår är att du anlitar någon mot betalning.
Visst glömmer alla någon gång att berätta hur man löste problemet men att medvetet vägra hjälpa andra samtidigt som man förväntar sig hjälp själv är väl ändå inte riktigt schysst? |
Nu åker vi iväg från ämnet lite tycker jag.
Jag kommer iallafall inte spendera min fritid genom att hjälpa TS då han inte har någon avsikt av att bidra till forumet, om han kan eller inte. Jag försöker alltid, i slutet av mina trådar, göra en sammanställning av de steg jag tog och vad som löste problemet för mig. Hoppas innerligt att TS ändrar attityd och förstår att det inte funkar som han tror. |
musikmixen. jag har absolut ingen skyldighet att berätta hur jag löst problemet. google är till för att leta upp tillvägagångssätt, inte som något lexikon där det står svar på allt. allmänt vett ser jag det inte som att det är.
men som du säger är det en bra vink mot de som hjälpt mig. men alla kan inte vara lika trevliga som du :) |
Men varför skriver du frågor själv då och inte googlar upp det själv om det är så lätt?
|
Hur stor mage måste man inte ha om man behandlar andra som idioter och samtidigt sitter och beklagar sig över hur man själv blir behandlad? Borde vara 18-års gräns här. Vilken pajsare...
|
Citat:
|
Yllas: Gjort det, hittar inte, frågar här men utan något resultat...
Advo: vem har jag behandlat som idiot? Alla trycker ner mig för att ja inte säger om deras svar funkade. (idiotiskt?) tart: ja bryr mig inte om de personer som denna tråd inte passar för. helt deras sak att svara på tråden men blir vansining på er som inte förstår vad off topic är. sluta nu -.- och nej, ja kommer inte ändra attityd för att alla vill det. lås tråd hör här kommer man ingen vart ... |
Citat:
Dina tre senaste trådar: -------------------------------------------- Titel: "nedladdnign av filer utanför root" Googlesökning: "read file outside root" Google #1 resultat (med lösning): http://stackoverflow.com/questions/1...ument-root-php -------------------------------------------- Titel: "Ta bort fil på skribordet som inte finns" Googlesökning: "cant delete file desktop" Google #1 resultat (med lösning): http://www.sevenforums.com/general-d...e-desktop.html -------------------------------------------- Titel: "Fel vid aptitude install sudo" Googlesökning: Felmeddelandet du fick Google #1 resultat (med lösning): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1853026 -------------------------------------------- Så hävda inte att du först söker efter problemet, går igenom trådar med folk som haft liknande problem osv. Jag brukar alltid gå igenom de 3 första sidorna på Google innan jag ens överväger att starta en tråd - och du kan inte ens visa tacksamhet. |
ofta du orkar gå in på mina trådar xD
saken är den att ja sökt men ej funkat så då vänder ja mig hit. vill jag ha det spoonfeedat? :P jag ber de som inte vill svara att inte svara ska de va så svårt att förstå? varför lägger du ens tid här? |
Frecka: Det handlar visst om att ge och ta. Det är så forum fungerar vare sig du vill eller inte. Om man bara vill att alla andra ska hjälpa en men sedan kommer med svar som denna "men när jag hittat felet så bryr jag mig inte längre om tråden jag skapade." så har man absolut fel attityd.
Tänk på att det sitter en riktig människa bakom varje alias här på forumet. Alla bedömer andra och skapar sig en uppfattning om vad de andra medlemmarna är för slags människor baserat på vad man skriver här(såvida man inte känner den irl). Så beter man sig arrogant och ignorant så lär man bli behandlad på samma sätt till slut eller helt enkelt ignorerad. tl;dr Lite mer ödmjukhet från din sida skulle inte skada då de andra faktist försöker hjälpa dig. lycka till! |
well, det enda jag sagt är att jag inte kommer att svara om det funkar eller inte.
sen när alla ni sitter och trycker ner en är helt fel. skit i mig som jag skiter i er? visst låter det jag skriver kaxigt men sån är jag :) |
lycka till...
|
TS får en solklar nominering till Årets klappträ.
|
Citat:
|
frecka:
Vill du ha hjälp med din server är det bara att betala. Räkna med ca 1000 kr/h och förskottsbetalning. |
Lycka till att få jobb via WN i framtiden... Ditt namn står både som registrar för domänen under din profil och på din hemsida där du tydligen är "ordförande".
|
Citat:
|
Citat:
|
vafan, sluta med offtopic nu. löjligt att ni ens lägger er "dyrbara" tid här utan någon som helst nytta :-)
Kan inte nån admin eller mod be dem lägga av? Nej det går inte kom jag på, de skriv ju också ot -.- |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson