WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tips på nytt projekt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055458)

gregoff 2012-10-23 08:25

Tips på nytt projekt?

Hej alla!

Jag är ute efter lite tips som har med nättjänster att göra. Webbutveckling är inte bara mitt jobb utan även min hobby, så jag letar efter ett hobbyprojekt att jobba med.

Funderade på att bygga en ehandelsplattform ala Tictail men i och med att jag ska börja på en arbetsplats som innebär just att leverera ehandelslösningar så blir detta inte så populärt (om jag lanserar / säljer).

Så nu frågar jag er... Vad saknar ni på nätet? Nu begär jag inte att ni ska ge mig heta idéer utan mest ge mig tips på vad ev. befintliga tjänster på nätet har att önska.

En idé var att göra en community så som facebook såg ut för 4-5 år sen (dvs innan det började bugga på allvar och blev överkommerciellt och överfullt av femtielvatusen fjortis-appar) men community-spåret känner jag att jag redan provat på och är inte så sugen på mer (om jag skulle lansera när jag är klar så skulle ingen haka på ändå). Funderade även på en Twitter-liknande tjänst, men Twitter fungerar faktiskt bra så där kan jag knappast bidra med något nytt.

Varför gör jag detta? Mest för den tekniska utmaningens skull och för att trimma mig själv. Skulle resultatet bli bra så kanske man rent av lanserar skiten :-)

Alla tips/tankar är välkomna.

tartareandesire 2012-10-23 18:09

Lite tips:
http://www.sixmonthmba.com/2009/02/999ideas.html
http://utvbloggen.se/gratis-affarsideer/
http://www.torefriskopp.se/gratis-affarsideer

gregoff 2012-10-24 09:42

Gillade idéen kring ett svenskt CDN. Dock så skulle en sån lösning innebära mer än webbutveckling (jag kan primärt PHP). Servrarna måste kunna kommunicera och skicka filer till varandra så fort nya laddas upp. Där lämpar sig knappast PHP. Där krävs nog en service som körs i bakgrunden på varje server för att fungera bra. Sån programmering (c, c++ osv) kan jag tyvärr inte.

lunarmys 2012-10-24 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20453667)
Där lämpar sig knappast PHP. Där krävs nog en service som körs i bakgrunden på varje server för att fungera bra. Sån programmering (c, c++ osv) kan jag tyvärr inte.

Se det som en chans att lära dig något nytt (och kul). C/C++ krävs nog inte, Python borde funka finfint.

gregoff 2012-10-24 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20453678)
Se det som en chans att lära dig något nytt (och kul). C/C++ krävs nog inte, Python borde funka finfint.

Har kommit på att det mesta kan göras med PHP/MySQL. Uppladdning av filer till huvudservern (om det inte görs med ftp eller liknande), funktion som avgör vilken "slav"-server som nedladdning ska ske ifrån, själva nedladdningen från vald slav-server etc. Allt styrs av en databas som håller koll på vilka filer som finns på vilka servrar

Det är just biten kring hur filerna ska distribueras mellan servrarna efter uppladdning som jag inte riktigt är hundra på logiken. Är väl logiken på plats så ska det inte vara alltför svårt att få fram en fungerande prototyp.

Min inledande hypotetiska tanke är ett cronjob som körs t.ex. varje kvart på huvudservern och kollar vilka filer som laddats upp och som inte distribuerats till slav-servrarna och sedan skickar dem med ftp eller liknande. Hur låter den tankegången? Eller bör man ha nåt som körs konstant istället för ett cronjob?

lunarmys 2012-10-24 14:02

Det låter som om du bör satsa på något annat :)

gregoff 2012-10-24 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20453685)
Det låter som om du bör satsa på något annat :)

Garv!

Tolkar ditt svar som att jag är lite ute och cyklar ;-)

lunarmys 2012-10-24 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20453687)
Garv!

Tolkar ditt svar som att jag är lite ute och cyklar ;-)

Du kan tolka det som att CDN-programmering nog inte ligger i din framtid ;)

Bygg något som har med ehandel att göra, men som inte konkurrerar med din framtida arbetsgivare. Ett komplement till ehandel, det borde dom till och med uppskatta.

gregoff 2012-10-24 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20453689)
Du kan tolka det som att CDN-programmering nog inte ligger i din framtid ;)

Bygg något som har med ehandel att göra, men som inte konkurrerar med din framtida arbetsgivare. Ett komplement till ehandel, det borde dom till och med uppskatta.

Exakt vad menar du med "ett komplement till ehandel"?

lunarmys 2012-10-24 14:31

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20453690)
Exakt vad menar du med "ett komplement till ehandel"?

Pass.

Hitta något som ehandelsbranschen behöver/nyttjar.

PrisJakt nyttjas, likaså affiliatenätverk.

tartareandesire 2012-10-24 16:28

Jag tycker inte du behöver låta dig slås ner av lunarmys negativa kommentarer. Däremot kan det vara bra att ha någon mer erfaren att bolla idéer med om du väljer att ge dig in på något helt nytt som är ganska avancerat. Alla är okunniga någon gång vilket en del tyvärr glömmer bort med tiden.

lunarmys 2012-10-24 16:34

Är det inte bättre att han lär sig mer om ehandel (eftersom han ska arbeta inom området) OCH samtidigt skapar en tjänst som ehandlare kommer nyttja (vilket gissningsvis skulle uppskattas av arbetsgivaren)?

Hade jag varit arbetsgivare så hade jag uppskattat att den jag anställer försöker lära sig mer om området han/hon ska jobba inom, istället för att försöka ge sig på något som troligen inte leder någonstans.

Ännu ett verktyg både ehandlare och andra använder: kundo.se

Om man ska bygga ett riktigt CDN så kräver det otroligt mycket, både pengar och kunskap. Att bara ha ett CDN för Sverige har jag svårt att se meningen med, då vi inom Sverige har otroligt bra förbindelser och det inte skulle snabba upp sidorna speciellt mycket om du har datan i Lund eller i Göteborg.

gregoff 2012-10-24 18:19

Är förvisso inte helt grön inom ehandel. Har jobbat som ehandelskonsult i ett par år innan. Att bygga en ehandelsplattform var inte populärt hos nya arbetsgivaren (av förståeliga skäl) om jag skulle släppa det live (vilket man onekligen skulle bli sugen på om man gör något bra av projektet). Att göra ett verktyg som ehandlare kan använda sig av (eller ta något som redan finns och som är i behov av kraftig förbättring och göra det bättre själv) är ingen dum idé. Gäller bara att hitta på något bra...

Dock verkar CDN-prylen ändå intressant. Syftet med det hela är trots allt att trimma mig själv. Att skapa en fungerande testmiljö i dagsläget är trots allt ganska enkelt med virtuella maskiner och dyl. Sen ser jag inte Sverige som ett snävt område. Syftet med CDN är trots allt inte bara utspridning av filer geografiskt, utan ren och skär avlastning är även ett användningsområde. Jag har lite tankar och idéer om hur ett admin för användarna kan se ut och fungera, men det är just distributionen av filer som jag känner att jag behöver få klarhet i på bra upplägg. Lästips om detta någon?

Eller några andra bra tips i övrigt?

tartareandesire 2012-10-24 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20453708)
Är det inte bättre att han lär sig mer om ehandel (eftersom han ska arbeta inom området) OCH samtidigt skapar en tjänst som ehandlare kommer nyttja (vilket gissningsvis skulle uppskattas av arbetsgivaren)?

Hade jag varit arbetsgivare så hade jag uppskattat att den jag anställer försöker lära sig mer om området han/hon ska jobba inom, istället för att försöka ge sig på något som troligen inte leder någonstans.

Ännu ett verktyg både ehandlare och andra använder: kundo.se

Om man ska bygga ett riktigt CDN så kräver det otroligt mycket, både pengar och kunskap. Att bara ha ett CDN för Sverige har jag svårt att se meningen med, då vi inom Sverige har otroligt bra förbindelser och det inte skulle snabba upp sidorna speciellt mycket om du har datan i Lund eller i Göteborg.

Det resonemanget kan jag köpa :) Däremot är det nog lämpligt att vara väldigt rak mot sin arbetsgivare om det relaterar till e-handel. Det är ju dock inte alls säkert att TS har tänkt fortsätta arbeta inom e-handel resten av sitt liv? Kan också vara trevligt med något som bryter av mot det vanliga jobbet om man jobbar med något utanför arbetstiden. Vidareutbildning inom e-handelsområdet bör rimligtvis ske på arbetstid.

Satsa på arbetsgivaren på arbetstid och dig själv på fritiden.

gregoff 2012-10-24 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20453721)
Satsa på arbetsgivaren på arbetstid och dig själv på fritiden.

Kunde inte sagt det bättre själv.

lunarmys 2012-10-24 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20453720)
Lästips om detta någon?

Till att börja med så om du ska nyttja befintliga tekniker, så rekommenderas NFS över FTP (och Samba): http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=5393.0

Här finns lite information: http://blog.unixy.net/2010/07/how-to...x-and-varnish/

Det finns ett helt gäng med CDN, en hel del av dem är open source: http://www.fromdev.com/2011/06/creat...y-network.html

gregoff 2012-10-25 09:28

Tack för tipset kring NFS. Ska kika på det!

Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys (Inlägg 20453729)

Läste igenom denna och det var ungefär så jag själv tänkt, förutom biten kring egen DNS-hantering. Jag tänker lite att egen DNS ligger mera i steg 2 av mitt projekt. Min tanke var mera att det finns en huvudserver och sen x antal noder. Huvudservern är den som tar emot uppladdningarna och som sedan sprider ut det hela till noderna. När man sedan anropar en fil så har jag en funktion som avgör ifrån vilken nod filen ska tankas och gör en http-redirect till denne.

Ex:
url http://huvudserver.com/mapp/bild.jpg anropas

i huvudservern tas detta emot enligt något liknande (något förenklat):
PHP-kod:

<?php
  $server 
funktionSomAvg&#246;rVilkenNodSomSkaSkickaFilen($url);

header('Location: ".$server."/".$file."');
?>

Sen finns det lite sessionsvariabler som håller koll på om man gjort ett anrop nyligen och därmed automatiskt använder sig av samma server osv.

Detta är en principiell skiss... Skulle detta kunna funka eller är jag ute och cyklar igen?

(vet att egen dns-hantering och anycast osv är "mer rätt" att använda sig av, men vill inte göra det för avancerat direkt i början)

gregoff 2012-10-25 10:33

Antar att jag gav ett gäng ett gott skratt ;-)

Vi lägger ner detta.

lunarmys 2012-10-25 10:57

Alltså, att redirect'a runt till olika servrar förstör ju lite av det här med att det ska vara snabbare med CDN. Då får ju klienten göra ännu ett anrop, vilket tar tid :-/

Det är ju därför DNS är viktigt, så att du kan säga att alla från t ex Kalmar ska gå till servarna 1-2, Lund har 3-6 osv

Och ladda upp? Tanken är väl att man skriver in http://domän.cdn/bilder/10.jpg
Om inte 10.jpg finns på servern, så hämtas den hem från domänen (med samma path/filnamn) alt från huvudservern, om den har allt.

gregoff 2012-10-25 14:48

Jag förstår.

Blir nog att lägga energin på något annat. Visst, det är kul att det är lite okänd mark, men det ska inte vara för mycket okänd mark heller (vilket CDN är).

lunarmys 2012-10-25 14:49

Citat:

Ursprungligen postat av gregoff (Inlägg 20453795)
Jag förstår.

Blir nog att lägga energin på något annat. Visst, det är kul att det är lite okänd mark, men det ska inte vara för mycket okänd mark heller (vilket CDN är).

Fullt förståeligt, skulle inte heller ge mig på ett CDN :)

Finns det inget du känner att DU behöver? Brukar vara enklare (och mer motiverande) att scratch an itch som man själv upplever.

Conny Westh 2012-10-25 20:34

Om TS vill skapa ett projekt som kan bli användbart tycker jag man ska utgå från något problem man upplevt.

Dvs finns det ett problemområde som man irriterar sig på eller något man tycker är krångligt att använda och som man går omkring och muttrar om. Då har man en bra kandidat till ett problemområde att jobba med.

Har man då en idé på en lösning på detta problem som är hyfsat enkel att genomföra (viktigt att inte komplicera saker, utan att "tänka förenkling", "tänka förenkling","tänka förenkling","tänka förenkling"....).

Om man själv går omkring och muttrar till förbannelse på något riktigt jävligt irriterande så är det säkerligen många andra som gör samma sak.

Om man själv letar efter en enklare lösning av det komplicerade problemet men inte hittar det? Ja, då har man en bra kandidat till problem att jobba med...

Få se nu... vad är det jag går omkring och irriterar mig på.....

Conny Westh 2012-10-25 20:48

Affärsidé: Kvittosajten

Varför är det så krångligt att få ett kvitto av papper i varenda butik man handlar. När man åker Taxi får man ett kvitto på värmekänsligt papper, det funkar ju skitdåligt att klistra på ett vanligt förekommande härdklister som man köper i närmsta bokhandel för att sätta in i bokföringspärmen, efter 2 minuter är kvittot kolsvart och det är helt omöjligt att läsa vad det står.

En tänkbar lösning skulle vara att alla butiker med kontantkassa skickar ett standardiserat format av ett XML-kvitto till en webbservice på www.kvittosajten.se som jag sen kan hantera kvittot på valfritt sätt; ex skriva ut på papper, importera direkt i mitt bokföringsprogram, alla kvitton ska sparas i 7 år (enligt normala bokföringsregler).

Man skulle då kunna ändra lagen så leverantören slipper skriva ut kvitto på papper om de skickar det till kvittosajten.

Som användare skulle man kunna få ett sms eller mejl (om man vill, annars kan man logga in på kvittosajten för att se sina inköp) med innehåller direkt efter att kvittot registrerats på Kvittosajten.....

gregoff 2012-10-25 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20453846)
Om TS vill skapa ett projekt som kan bli användbart tycker jag man ska utgå från något problem man upplevt.

Dvs finns det ett problemområde som man irriterar sig på eller något man tycker är krångligt att använda och som man går omkring och muttrar om. Då har man en bra kandidat till ett problemområde att jobba med.

Har man då en idé på en lösning på detta problem som är hyfsat enkel att genomföra (viktigt att inte komplicera saker, utan att "tänka förenkling", "tänka förenkling","tänka förenkling","tänka förenkling"....).

Om man själv går omkring och muttrar till förbannelse på något riktigt jävligt irriterande så är det säkerligen många andra som gör samma sak.

Om man själv letar efter en enklare lösning av det komplicerade problemet men inte hittar det? Ja, då har man en bra kandidat till problem att jobba med...

Få se nu... vad är det jag går omkring och irriterar mig på.....

Du har så rätt Conny! Nyckeln till det hela är just att det ska vara enkelt att använda. Annars finns det ingen anledning att lösa ett visst problem (som troligen redan är löst).

Men jag har inget som jag själv irriterar mig på (som kan lösas med en webbtjänst), eller så är min inspiration helt enkelt för dålig.

De tjänster jag själv använder ser jag inte riktigt hur de kan förbättras. Ska man göra något som redan finns så ska man trots allt kunna erbjuda en annan approach som löser ett problem på ett mer tilltalande/enklare sätt. Frågan är vad...

Internet kanske börjar bli mättat...

Conny Westh 2012-10-25 23:21

Man får kanske var amer krävande i sin syn på omgivningen så man ser bristerna som finns där.....

Internet är långtifrån mättat, men man ska inte säka problem i "mainstream" för mainstreamproblem finns det många bra lösningar på.

Det finns miloner människor som svälter ihjäl varje år så visst finns det problem att lösa, man får kanske lyfta blicken från tangentbordet och se sig om i världen efter problem att lösa.

Jag kan räkna upp några exempel på problem:

Koncept: Site för överbliven mat

Målgrupp: Restauranger, hjälporanisationer

Problem: Restauranger slänger dagligen tonvis med mat, som de inte kan kalla färskt dagen efter, men maten är det inget fel på, den går alldeles utmärkt att ära i kanske en vecka efter "produktionsdatum". samtidigt finns det alldeles för många som går hungriga och saknar bostad.

Lösning: En lösning skulle kunna vara en webbsida där restaurangerna kan hitta kontaktuppgifter till aktörer som hämtar överbliven men fullt duglig mat för utdelning till behövande i närområdet.

Conny Westh 2012-10-25 23:30

Koncept: Såddfinansiering av små innovativa företag

Målgrupp: Innovatörer, privata investerare

Problem: Det är svårt för små affärsidéer att hiitta såddfinansiering på ett enkelt och billigt sätt. går man via traditionella fondkommissionärer så är kostnaderna astronomiska för nybakade innovativa entreprenörer.

Lösning: ska aen webbsajt som på ett enkelt sätt låter varje innovatör fylla i sin affärsplan på ett standardiserat sätt så att alla siffror och viktiga fakta kommer med. privata investerare ska kunna satsa små belopp och flera går samman genom sajten så kanske 10-20 investerare kan satsa 5000 kr vardera på ett projekt som behöver 50 000-100 000 kr i såddfinansiering (så de kan starta ett AB).

sajten garanterar inget men blir en naturlig mötesplats där ma nkan hitta många intressanta projekt att investera i.

Kvalitetsaspekten är viktig så innovatören verkligen bidrar med vederhämtiga kalkyler så det blir enkelt för investeraren att avgåra om det är värt att satsa på.

Investerare ser oftast mer till teamet kring ett koncept än till konceptet i sig. Det går att sätta en bra team på vilket koncept som helst så kan det blir en hyfsat bra lösning. Men det går aldrig att sätta ett uselt team på en superbra idé, det kommer aldrig att funka. Fokusera på att lösa detat dilemma, så tror jag att det finns en marknad att bygga vidare på.

Conny Westh 2012-10-25 23:43

Koncept: Samarbete och Jobbsajt

Målgrupp: Arbetsgivare, Jobbsökare

Problem: Arbetsförmedlingen klarar inte sin uppgift att vara en smidig förmedlare av lediga tjänater och fånga arbetskraftsbehov, arbetsgivarnas förtroende är lågt för arbetsfömedlingen. Jobbsökare får ingen hjälp av handläggarna utan hänvisas till arbetsförmedlingens webbsida och att de själva ska söka jobb där!!! Hjärnsläpp!!!

Arbetsförmedlingen har ingen samordning av sina resurser och enligt fler atidningsartiklar så har till och med arbetsförmedlarna själva tappat förtroendet för arbetsförmedlingens matchningssystem som är undermåligt, stelbent och föråldrat. Jobbtitlar är ålderdomliga, obsolete och arbetsförmedlarna ringer elelr mejlar sina kollegor och frågar efter lämplig amatchningar, när de misslyckas så läger de ner försöken och fortsätter med nästa ärende.

Arbetsförmedlingen själva har insett problmet men kan inte lösa det internt, dels pga det regelverk som förhindrar flexibla lösningar och snabb handläggning, men också kompetensfrist och splittring av arbetsuppgifter (dvs att verksamheten är dåligt organiserad) hos handläggare.

Det finns ca 500 000 öppet arbetslösa, men fullt eller delvis arbetsföra människor i vårt land. Vissa hävdar att siffran snarare ligger på ca 1 000 000 eftersom många är latenta jobbsökare. Redan vid små förbättringar kan man åstadkomma stora fördelar för hela samhället, i form av mer skatteintäkter och mer lönsamhet för företagen.

Lösning: Här finns massor man kan göra för att förbättra läget.
Man kan ska en webbsida som skapar verkligt bra matchningar mellan arbetsgivare och jobbsökare, utan den backlogg av regler som arbetsförmedlingen dras med.

Potentialen är enorm då det dolda värdet ligger på 100 - 200 Miljarder SEK bara om arbetslösheten halveras.

gregoff 2012-10-26 09:04

Jisses, här kom en massa på rad. Ska granska det lite mer noggrant när jag fått i mig tillräckligt med kaffe! :-)

Tack!

Conny Westh 2012-10-26 11:39

Ta en hel skopa kaffe för jag kan rapa upp fler problem.... den finns många problem som söker en lösning....

Försök hitta en lösning som kan bli lönsam....

...på den vägen är det!

Dynamic 2012-10-31 16:30

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20453847)
Affärsidé: Kvittosajten

Varför är det så krångligt att få ett kvitto av papper i varenda butik man handlar. När man åker Taxi får man ett kvitto på värmekänsligt papper, det funkar ju skitdåligt att klistra på ett vanligt förekommande härdklister som man köper i närmsta bokhandel för att sätta in i bokföringspärmen, efter 2 minuter är kvittot kolsvart och det är helt omöjligt att läsa vad det står.

En tänkbar lösning skulle vara att alla butiker med kontantkassa skickar ett standardiserat format av ett XML-kvitto till en webbservice på www.kvittosajten.se som jag sen kan hantera kvittot på valfritt sätt; ex skriva ut på papper, importera direkt i mitt bokföringsprogram, alla kvitton ska sparas i 7 år (enligt normala bokföringsregler).

Man skulle då kunna ändra lagen så leverantören slipper skriva ut kvitto på papper om de skickar det till kvittosajten.

Som användare skulle man kunna få ett sms eller mejl (om man vill, annars kan man logga in på kvittosajten för att se sina inköp) med innehåller direkt efter att kvittot registrerats på Kvittosajten.....

Tips: http://kvittar.se/

Conny Westh 2012-10-31 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av Dynamic (Inlägg 20454250)

Det var inte riktigt vad jag är ute efter, jag vill ha något system som aldrig skriver ut kvittona på papper utan alltid hanterar dem elektroniskt och med automatik så långt det går.

Clarence 2012-11-01 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20453862)
Koncept: Såddfinansiering av små innovativa företag

Är det crowd funding du tänker på? Finns flertalet sajter för det redan, varav ett par redan är rätt populära. Se t ex kickstarter.com

tartareandesire 2012-11-01 18:06

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20454317)
Är det crowd funding du tänker på? Finns flertalet sajter för det redan, varav ett par redan är rätt populära. Se t ex kickstarter.com

Jo, det finns flera stora som har varit med ett tag men nu har det även dykt upp nischade sådana för t.ex. artister.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson