![]() |
Framgångsrika team
Alla framgångsrika storföretag startades eller drevs framåt av ett vasst team av flera personer, jag har inte hittat ett enda exempel på ett stort framgångsrikt företag som startats/drivits upp av en ensamvarg, det är ett mödosamt och långsiktigt teamwork som behövs för att nå så långt.
Founders of Oracle Corporation (Stardades 1977 som: Software Development Laboratories, SDL) (Ed Oates, Bruce Scott, Bob Miner, Larry Ellison): http://www.businessinsider.com/whate...to-2012-8?op=1 Microsoft 1975 (William "Bill" Gates, Paul Allen) http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates Apple 1976 (Steve Jobs, Steven Wozniak) http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Inc. Birkshare Hathaway 1806, 1839, 1962-1967 (Warren E Buffet, Charlie Munger) http://en.wikipedia.org/wiki/Berkshire_Hathaway Google 1998 (Lawrence "Larry" Page, Sergey Brin) http://en.wikipedia.org/wiki/Google Facebook 2004 (Mark Zuckerberg with his college roommates and fellow students Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz and Chris Hughes) http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook Bilder på grundarna av Facebook: http://www.google.com/search?q=%...w=1440&bih=731 IBM 1880 (Herman Hollerith, Thomas J. Watson, Sr... and more) http://en.wikipedia.org/wiki/History..._origin_of_IBM |
Nevermind.
|
Nja, det stämmer säkert i stort men jag kommer att tänka på
Anita Roddick med the Body shop På hemmaplan, dvs inte så stora men trots det Gudrun Sjödén och Fillippa K För att inte tala om IKEA |
Hej,
Just IKEA är väl ett av undantagen som bekräftar regeln. Storyn då Ingvars första prylshop går dåligt, medan blomsterhandeln bredvid blomstrar (eh). Ingvar köper då in blommor till förlustpriser och konkurrerar ut grannen, samtidigt som kunderna får upp ögonen för hans egentliga produkter. Men i stort har nog Conny rätt. Ensam är stark, men två personer (som kan hålla sams) är något annat. Själv tänker jag osökt på Larry Page och Sergey Brin. |
ref: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Body_Shop
Anita var inte helt ensam om "The Body Shop" då hennes (troligen...) man Gordon var med från start. Hon hade dessutom hämtat konceptet från en lokal shop i Berkerly Californien. "The Berkeley Body Shop run by Peggy Short and Jane Saunders ...". Men man ska inte ta ifrån henne äran av att leda och bygga upp företaget tills Gordon och Anita sålde det till L'Oreal för 652 MGBP (ca 7 GSEK). Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Ingvar_Kamprad Ingvar Feodor Kamprad verkar ha startat IKEA 1943 på egen hand dock, men jag undrar om inte hans släkting Ernst var med på ett hörn eftersom IKEA bildades på Ernst köksbord. Men hur som helst verkar Ingvar vara den som definitivt har styrt organisationen på egen hand med sina värdegrunder och dokumentet "En möbelhandlares testamente" från 1976. Men ingvar har inte stuckit under stolen med att han har omgett sig med ett mycket kompetent team av medarbetare som har deployat hans riktlinjer och idéer och de måste ha anammat de grundläggande koncept han dragit upp på ett effektivt sätt, annars skulle det aldrig funkat. Men av de företag/organisationer som diskuterats i denna tråd tycker jag det klart framgår att ett extremt framgångsrikt team brukar bestå av 2-5 personer som är samstämda och kan samlas kring ett gemensamt mål i inledningsskedet och under uppbyggnaden. Senare faller vissa ifrån av olika orsaker, men minst en brukar vara med i många år och håller kvar den röda tråden i konceptet. |
Det finns onekligen många källor till energi och kraft genom samarbeten.
Se bara alla trådar i detta forum, hur vore det om man var ensam med att fråga och svara och svara på svaren och diskutera vad svaret innebär och sen komma till slutsats för sig själv att man hade rätt från början. : ) |
Ja, onekligen så har man en fördel att bolla idéer med fler i ett team så man undviker onödiga misstag och även får hjälp med det kreativa skapandet.
Ingen enskild person kan ju allt, om man är några stycken som kan samarbeta så blir helheten värd mer än summan av de enskilda delarna, man får "verkliga" synergieffekter. Men synergieffekterna får man bar ai mindre grupper, blir grupperna för stora så blir trögheten för stor eftersom varje person i gruppen i praktiken får någon form av "vetorätt", men vill oftast inom gruppen nå koncensus, åtminstonde i de tidiga faserna av processen. Sen är det viktigt att man har ett team som består av olika kompetenser och personligheter så man kompletterar varandra, och därmed kan kompensera för varandras brister och tillkortakommanden. Ett team bestående av personligheter med 5 primadonnor, kommer att slita teamet i småbitar och aldrig komma överens. |
Det säger väl ändå nästan sig självt att ingen klarar av att bygga upp ett multinationellt storföretag på egen hand? :) Däremot kan ju enskilda personers idéer och beslut ha mycket stor betydelse för bolagets framgång. Inte många människor vill heller arbeta ensamma. Alla behöver stöd ibland, man behöver någon att diskutera med och man behöver den kompetens man själv saknar.
Tyvärr föder pengar och framgång ofta också konflikter. Se bara på Nike eller Facebook. Det är bra att försöka skydda sig mot sådant i förväg om det är möjligt. |
Citat:
|
Precis som tartare säger, så är det så att det blir konflikter så fort pengar kommer in i bilden. Har själv varit med om detta på hyffsat stora pengar och efter det så gillar jag inte teamarbete lika mycket.
Hur ska man hitta en vettig partner, som inte drar ner en men som också är lojal? Känns väldigt svårt. |
Jag har också drabbats ett flertal gånger av team som inte drar jämnt.
Min analys är att det i huvudsak beror på att temaets medlemmar inte har samma grundvärderingar, man har helt olika värdegrunder. Min slutsats är att man på något sätt måste definiera sina värdegrunder redan väldigt tidigt i idéprocessen. Långt innan man definierar affärsidé och strategier. Ja, till och med så tidigt att det är INNAN man börjar se sig om efter vilka personer man ska involvera i teamet. Min erfarenhet är att det inte går att först sätta ihop ett team och först därefter definiera värdegrundern, utan värdegrunderna måste komma först. Det räcker inte med att man skriver ett avtal utan man måste försöka testa vilka värdegrunder personerna har innan man introducerar dem till konceptet man jobbar med, för annars anpassar de sina svar så de säger vad du vill höra. |
Citat:
I de team jag arbetat med så är det olika avdelningar för olika personer, oftast rör det sig om team på två eller tre personer. Jag är i alla projekt programmerare men de andra verkar inte förstå tyngden detta bär och att det är mer tidskrävande än exempelvis design eller kundkontakt via mail eller dylikt. Hur menar du att man ska komma över denna barriären, så att alla i teamet förstår den andras motivation, vilja och tidskrävande uppgift? Det är oftast här det går åt skogen i projekt där det rör sig om pengar. |
Citat:
Jag har ingen patentmedicin annat än att man måste definiera "värdegrunderna" och sen testa att varje person har dessa "värdegrunder" (dvs grundläggande värderingar) så man alltid ser till att alla i teamet har samma "värdegrunder". Man kan aldrig tvinga en person att anta grundläggande värderingar som inte stämmer med personens inre övertygelse. Så man måste helt enkelt "solla bort" de som har andra "värdegrunder" ån dig själv. Visste jag hur man löser det skulle jag vara supermiljardär för länge sedan. Jag inser att det här är en av de mest grundläggande problemen när man bygger/sätter ihop team. Det finns många olika värdegrunder, men några som jag själv tycker är viktiga: - alla i teamet måste visa respekt för varandras kompetens och ansvarsområden - Utgå alltid från kundfokus - se till att alla i teamet får kredit för det de bidrar med - tänk långsiktigt i allt man gör - ta endast med personer i teamet man litar på - Dokumentera värdegrunder och affärsplan - var lyhörd, lyssna på övriga i teamet - låt alla i teamet komma till tals - avbryt inte andra när de pratar - Fokusera på att jobba med kvalitet - Leverera aldrig skräp - Det tar en livstid att bygga ett bra rykte, en sekund att rasera Det finns ju även exempel på att man ska ha produktfokus i stället för kundfokus. Att företaget ska generera maximalt aktiägarvärde som affärsidé (helt befängd som affärsidé tycker jag). Jag håller på att läsa en bok som heter "Vinnande konkurrensstrategier" av Olle liljedahl, 2001, Liber förlag ISBN 91-47-06151-0. I boken diskuteras dessa "värdegrunder" och det förklaras vad man menar. Det finns även just diskussioner om hur man bygger upp en bra affärsidé och hur en dålig affärsidé ser ut. Jga rekommenderar att läsa boken för den sätter saker och ting i ett nytt perspektiv. det finns säkerligen många andra böcker som behandlar detta mycket intressanta ämne. |
Super intressant ämne då jag befinner mig just nu i liknande dellama dvs värdegrunder.
Har varit med tidigare ett par ggr och just pga fel bedömning av personer jag tog med i teamen så rasade det hela och där satt/sitter jag med konsekvenserna själv, båda ekonomiskt och känslomässit. Att man själv saknar kunskaper i ett visst område kräver då att man sträcker ut händerna och försöker hitta den rätta personen till det området, hur ska jag redan i det tidiga skedet ha möjligheten att värdera eller förutse dennas värdegrunder? den bittre sanningen är att det börjar komma till ytan lite senare under projektet och oftast är det alldeles för sen att för att börja om eller bli av med dessa personer på hyfsat bra och mild sätt. Att jag kommer med en vinnande ide som jag vet är bra och lönsam räcker oftast inte att starta ett bra team kring, som Conny är inne på med detta tråd, att hitta dessa personer är tidskrävande och den processen leder till att man håller till sin ide till sig själv alldeles för länge och tyvärr så dör de oftast med tiden. De flesta som läser WN är i sig själva Webmasters, dvs att de flesta tjänar sitt levnadsbröd på internet, den ultimata bilden för att satta ihop ett lyckat team enligt mig är: Teamet MÅSTE inkludera de följande nyckelpersoner: Programmerare ( som ansvarar för allt kod och design ) att denna vara kunnig och ha båda veto rättigheter och ansvarar för att anställa flera personer om det behövs. Marknadsförare som marknadsför produkt samt företaget ( som ansvarar för marknadsföringen av produkten) helst om en och samma person kan ta på sig flera av ovan nämnde uppgifterna Ekonom, soma har hand om företagets ekonomi och budget ( veto rättigheter ) Som tidigare sagt. detta är min egen uppfattning, det kan behövas flera nyckel-personer i ett företag men i mitt ex talar jag om en affärs ide som riktar sig mot internet och dess användare. Ta mig till exempel, jag skulle aldrig våga komma ut med min ide på ett öppet forum i hopp att hitta de rätta personerna, hur gör man då? Ja genom att kommunicera med andra och skriva avtal och så vidare, detta är ju en risk, kan man inte alla områden i det man vill starta är man dömd då att ta risken och hoppas för det bästa. Kommer säkert att skriva om detta men måsta tyvärr stiga nav busen nu. mvh |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson