![]() |
One.com ett bra alternativ idag eller?
Jag har ett par kunder som valt One.com själva och jag kommer hamna i en sits snart där jag ska rekommendera webbhotell.
One är i mina ögon ett riktigt sunkigt webbhotell, med rörig kontrollpanel, support endast på danska/engelska enligt svars-template-modell och inte direkt snabba (svarstider, upptider) - Är detta en sanning även idag? Svar i stil med "du får vad du betalar för" undanbedes. |
Migrerade en kund från one.com för någon vecka sedan och så fort vi pekade om MX i deras DNS så inaktiverades alla mailkonton. Vi kunde alltså inte tanka hem all gammal mail förrän vi återställde MX-pekarna till one.com.
|
One är inget jag skulle rekommendera... Binero framför One alla dagar i veckan.
|
Support finns på svenska. Även deras live-support, dock är den inte 24/7 på svenska.
Jämfört med manufrog.se (samma prisklass) så är one.com långsammare på allt förutom FTP tider. |
Tack för svaren. Det var som jag trodde alltså :)
|
Både One.com och Manufrog.se är långsamma. Rekommenderar www.inleed.se istället. Bättre än många dyra webbhotell..
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag håller med om att one.com suger pga. olika anledningar, men manufrog...? Jag håller inte alls med.
|
Mina sidor på one går riktigt bra, laddas snabbt och har bara strulat en gång, och då visste jag om det eftersom one mejlade dagen innan och meddelade.
Hade one haft så man kunde ha fler domäner på samma hade jag utan tvekan kört mina sidor där. Deras stämpel om sega och kassa är enligt mig borta för länge sedan. Jag skulle tom vilja påstå att deras support är fan så mycket bättre än många svenska webbhotell.. |
Citat:
En bekant körde en rätt populär sajt (ca 2000 unika per dag) på One.com för några år sedan. Den var snabbare än många sajter på större webbhotell och nertiden var mycket låg. Råd om webbhotell blir väldigt subjektiva. Ett webbhotell kan fungera utmärkt för en person medan det strular rejält för en annan. Idag erbjuder många webbhotell testkonton så det är en bra idé att pröva på och se om det verkar passa för just dig. Alla har olika krav och olika uppfattningar om hur en bra kontrollpanel ska se ut. För att återgå till den ursprungliga frågeställningen så anser jag att One.com är ett utmärkt hobby- eller miniprojekt-alternativ men inte mycket mer. Med det sagt så är de betydligt bättre idag än vad de var i början. |
Citat:
Men att någon utöver dig skulle tro att det är behovet att föra fram egenreklam som är motivet, är inte speciellt troligt eftersom EgenSajt har alltid legat på runt 5:e 6:e platsen, och att vi skulle förvänta oss nya kunder när jag har tipsat om denna ändå rätt bra listan på många bra webbhotell skulle jag tro att det inte är någon utöver dig som tror heller. |
Jag har kört One.com under tio års tid, mest pga ointresse i att leta efter något alternativ. Det kan man väll se som ett bra betyg för One, eftersom att jag inte haft några större problem med detta webhotell under den här tidsperioden.
Men för ca ett år sedan så började mina tre sidor som ligger på One.com att sega ner sig rejält. Jag har ingen aning om det berodde på One eller om det berodde på mina wordpressinstallationer. Men jag testade då att sätta upp ett account hos Binero och jag blev rejält överraskad då laddningstiden på Bineros hotell halverades efter flytten över till dom. Och då ska det sägas att jag kopierade över hela databasen + wordpressinstalationen med tillhörande uploads till Bineros servrar. Som sagt, jag har ingen aning om detta berodde på att Binero helt enkelt var ett strå vassare just då, men nu ligger alla mina sidor hos Binero istället för hos One. |
Citat:
Kan hända att deras Engelska delar är snabbare dock. |
Jag har kört en av mina större sidor (som jag visserligen sålde nu i somras) hos One sedan 2008 och jag har, mer eller mindre, aldrig haft några problem. Sajten hade vissa lördagar runt 20 000 unika besökare och jag upplevde aldrig att sidan laddades segt.
Jag har bara gott att säga om One! |
Citat:
Hur som helst så var kommentarerna kring One.com det viktiga i inlägget. Vad gäller supporten hos One.com så har de för övrigt mycket bra svarstider numera jämfört med tidigare, betydligt bättre än många dyrare alternativ. Eller numera..., det var i och för sig några månader sedan jag testade senast. Det viktiga är nog egentligen ansvarsfrågan. Handlar det om egna projekt som inte är superambitiösa så kan man definitivt pröva på One.com om man är ute efter ett billigt, fungerande alternativ. Däremot skulle jag vara betydligt mer restriktiv om det gällde kunder. |
Kanske inget bra alternativ just i dag... mina 5 domäner där är nere just nu...
Men i övrigt är jag nöjd med dem. Supporten ger svar och hjälp dygnet om snabbt. Och sällan det har strulat för mig iallafall. edit: Vad som är värre dock är att nån av dem svarar men visar blankt :S |
Allt verkar ok igen där nu :)
|
Min sajt var nere 5-6 timmar i natt, men så långa avbrott är sällsynta med One.com, som jag tycker är ett bra och prisvärt webbhotell. Störst i Norden borde de ju också vara med nästan 1 miljon kunder.
Här kan ni läsa om nattens avbrott: https://www.one.com/sv/info/profil |
Citat:
|
Citat:
men tecknar du dig för ett konto på en server i UK fungerar del väl alldeles utmärkt? Några Svenska servrar tror jag inte de har? Dessutom är de alltid lika trevliga när man behöver support, ett sort + |
Citat:
|
Citat:
|
En evenemangssida med evenemanget idag har legat nere, nu blir man ordentligt trött på one. Tråkigt för alla som vill kolla resultat etc. Kommer inte rekommendera one igen, den saken är säker
|
Citat:
Vilket webbhotell använder du då? Jag prisar Inleed.se för allting: Support, snabbhet, enkelhet. Visst kanske det finns snabbare alternativ men för den billiga pengen tycker jag att Inleed.se är absolut bäst. |
Har haft med One.com att göra ett par gånger den senaste tiden p g a kunduppdrag. Ungefär hälften av gångerna jag skulle göra något med ett One-konto var det struligt, om inte bara väldigt segt så var filservern eller databasservern trasig. Kan tänka mig att One.com spelar i toppligan när det gäller överförsäljning.
Supporten var iaf lätt att komma i kontakt med, dock upptäcke jag brister i den interna kommunikationen hos One.com. Jag hade problem med att det inte gick att installera plugins inifrån en Wordpress-installation. Felsökte själv och upptäckte att det förmodligen handlade om nätverksproblem då ingen metod för att hämta filer fungerade, blev alltid connection timeout, no route to host eller dyl. Chattade med supporten som skyllde på de plugins som var installerade vid tillfället. Så jag skrev: "Om jag raderar sajten och lägger in en helt ren WP så kommer det alltså fungera som det ska?". "Visst" svarade supportnissen. Sagt och gjort, men problemet kvarstod. Efter det tog det över ett dygn och en hel del onödigt merarbete och supportärenden fram och tillbaka innan One.com-supporten till slut kläckte ur sig att nätverksproblemet redan var känt av serverteknikerna och att problemet drabbade samtliga av deras kunder. Uselt säger jag bara. Jag kommer iaf alltid att avråda från One.com. |
Kan inte annat än instämma med föregående talare.
Även jag har några kunder som ligger på One och det strular i 9 av 10 ggr vid uppdateringar. Värst är deras inställning (cache??) som gör att det tar mellan 10-15 min innan man ser förändringen "live" på sidan. |
AndersN - tillåter inte One att du kör utan cache på något sätt om du önskar?
|
Citat:
En gång tänkte dom inte ens svara på min supportfråga pga att jag ej var den registrerade ägaren på kontot eller kontatkade från från en adress på den domänen. Spelade ingen roll att jag hade deras kundnummer och kunde uppge vem som stod på kontot osv. Slutade med att kontoägaren fick maila in och förklara att jag jobbade på uppdrag för dem. |
Ok tack Anders.
|
Citat:
I det aktuella fallet så är det inte en trafiktung sajt. Däremot är verksamheten sådan att en slö hemsida som kanske inte funkar, inte förtroendeingivande. |
Har några domäner där och tyvärr beror nog nöjdheten på om siten hamnar på deras nya servrar eller de lite äldre. De äldre funkar snabbt och fint. Däremot har iallafall jag haft en del problem med de nyare (t.ex att jag laddar upp nya filer via ftp och sen tar det lååång tid innan resultat poppar fram). Kan dock vara fixat nu, har inte rört någon av dem jag hade problem med på länge...
Men detta kan iallafall förklara varför det finns så olika svar här... |
För många år sedan hade jag ett eget konto. Till en början var jag nöjd. Sen började den maskinen jag låg på bli hemskt belastad och slutligen fick jag nog.
Jag har en del kunder idag som både använder och slutade använda one.com. Samma problem finns även idag. Några har gått igenom en period de erbjöds bli flyttade från maskiner som blivit överbelastade. One.com verkar dock ha en uppsjö av olika maskiner. När vi tittar på webhosting-performance.com ser one.com godtyckligt ut. När vi tittar på webhosting-benchmark.com ser det inte alls bra ut. Att ha i åtanke är att webhosting-performance mäter flera maskiner och webhosting-benchmark tror jag bara mäter en (korrigera mig om jag har fel). Ingen av testerna talar för att alla deras maskiner är lika bra/dåliga. Webhosting-performance mäter inte fördröjningar i switchar och nätverk då dessa kan ha geografisk påverkan. Det är en faktor som spelar stor roll och som kräver resurser att mäta rättvist. One.com var tillfrågade att delta i webhosting-performance testerna men är det enda webbhotell som svarat nej. Deras prestanda är enligt mailkonversationen inte för allmänheten att se. Kanske säger det något? Kanske inte. Det senaste draget de gjort är att installera XCache, sannolikt för att det fanns skäl till. Kort och gott. Som nybörjare tycker jag one.com är en bra start om man vill lägga upp en blogg om sitt husdjur. Det fungerar, men är ingenting för den som ställer krav. Supporten är alltid tillgänglig. De klarar enkla dagliga ärenden bra men blir det avancerat är risken att deras kunskap inte räcker till och ärendet drar ut på tiden. Personligen kan jag bli riktigt frustrerad när jag måste instruera/hjälpa den som ska hjälpa mig. |
Överraskande negativt om One.com. Jag jobbade på one.com för ett antal år sedan. När jag började var det mesta dåligt (slöa servers, usel support) men vi fick ordning på allt och när jag slutade var det riktigt bra. Vill inte prisa dem för mycket eftersom jag jobbar hos en av deras konkurrenter nu, men som kund (har fortfarande ett eller två konton där) tycker jag det är helt ok. Inte för tunga sites eller webdevelopers som har hand om sina kunders domäner, men för "vanliga kunder" som vill ha sin blogg eller föreningshemsida där borde det funka fint.
|
Nu har jag jobbat med en enkel WP-sajt i 12 timmar på One.com och det började inte så bra med en brist i php.ini för Relevanssi direkt vid aktivering. Förutom det så har det rullat på bra. Det är inte som Oderland eller FS Data men bättre än Binero iaf, när det kommer till upplevd hastighet (många spara sida, inlägg, kategori, fil har det blivit).
|
One.com uppgav imorse att de drabbats av en filsystemkrasch som påverkar en del kunder. En halvtimmas downtime har följts av mycket långa svarstider, upp emot en minut.
Jag hörde, av en fågel som satt på en gren, att felet hos One.com berodde på ett intrång. Men det lär ju inte gå att få vare sig bekräftat eller dementerat? |
Mmm, går segt fortfarande... Supporten sa att de höll på att rensa cache på servern.
|
One.com funkar väldigt bra om du vill ha det billigt och inte behöver nyttja så många funktioner men supporten är inget vidare tyvärr :/. Skulle aldrig använda One för ett community/portal med mycket trafik
|
Har åter igen en kund som (tyvärr) ligger hos One.
Var i kontakt med supporten förra veckan och bad dem inaktivera x-cache för domänen i fråga, ja visst sa dom, ge det 20 min för att det ska "slå igenom". Kan ju säga att det inte skedde, det är fortfarande 15-20 min delay på uppdateringarna man gör... |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson