![]() |
Posten gräver sin egen grav?
Tidigare har vi använt oss av postens tjänst "skicka direkt" för brev och postförskott. Det har fungerat smidigt men har gått i tankarna att pacsoft online måste vara ännu smidigare. Efter många vändor fram och tillbaka så har vi äntligen fått pacsoft att fungera.
Men nu idag första gången jag skall lämna in postförskott på service centret så tar dom inte imot dessa och tydligen måste jag ta mig till närmaste företags center som ligger 30 minuter här ifrån. Jag får samtidigt veta att detta snart även kommer att börja gälla för dom vanliga paketen vi också skickar. Är tanken att man måste bo granne med posten för att det skall gå ihop? Det är orimligt att behöva lägga 1 timme om dagen i resväg för att få iväg paketen. Hur gör ni andra? |
Vad jag vet så kan du även köpa tjänst så posten kommer och hämtar paketen hos ditt företag. Nu vet jag inte om det även gäller PF paket eller inte.
|
Dessutom kommer postens företagscenter att avvecklas och de hänvisar till sina ombud. Hur går detta ihop?
|
Detta är ju helt sjukt! Skall ringa och höra med dom imorgon men varje gång man är i kontakt med dom så får man aldrig något vettigt svar :/
|
Posten har tyvärr blivit en katastrof. På det stora hela så gör de ju sitt jobb, men servicen är horribel och saker som var helt självklara förut får man hoppas att det funkar nu.
Största problemet jag har dock är okunskapen. Det har bytts ombud här i stan flera gånger och nu är det inte längre människor vars primära jobb det är som sköter det utan oftast någon som står på Coop och säljer ciggaretter normalt sett. Då är det svårt att få kvalificerad hjälp - så om det är nåt som strular med posten här så drar jag alltid till företagscenter och frågar. Men sen ska det ju läggas ner då... Så då blir det skit igen. |
Hur motiverar de att företagscentren skall läggas ner?
|
Posten strömlinjeformar organisationen och kapar mycket kostnader i form av lokaler som företagscenter och annat. Det är en medveten strategi för att effektivisera och framförallt hålla nere kostnader.
De har faktiskt gjort mycket för företag också som ni inte uppmärksammar, som exempelvis det praktiska verktyget Posten till office där man kan skicka fakturor digitalt till posten och låta dem skriva ut fakturorna på rätt utdelningsplats geografiskt och sen efterfakturera porto. Det är trist att det drabbar folk negativt men det tycks ju vara ett måste för att möta och stå emot konkurrensen från exempelvis Bring! |
Det är väl posten som äger Bing?
|
jonny,
Posten Norge väl? |
Citat:
Se http://www.allabolag.se/5565916961/B...MAIL_SWEDEN_AB Och http://www.allabolag.se/5561286559/Posten_AB |
Efter samtal med posten har jag inte blivit klokare,
Dom menar att jag skall lämna in mina paket från pacsoft till företags centret ( men använder jag skicka direkt går det bra att lämna in det till ett ombud ) Efter 1a Januari kan man inte längre lämna in skicka direkt paket hos ombud utan detta skall även också lämnas in till företags centret. Då frågar jag "Men ni håller ju på att avveckla era företags center" en tystnad uppstår och jag skall bli vidarekopplad till hennes kollega, jag vet inte om det var avsiktligt eller om hon har korv fingrar men mitt samtal kopplades bort... |
Och nu är deras tjänster nere resten av dagen, detta var DROPPEN! :@
|
Citat:
Byt till DHL. |
Upphämtning ingår i paketpriset, så ring till Posten så bokar du en tid när de kan hämta paketet/paketen.
|
Posten gräver inga gravar, dem anpassar sig efter samhället.
Dock så är dem otroligt dyra |
Citat:
|
Citat:
Inga problem och då menar jag verkligen inga större problem ... |
Citat:
Pest eller kolera till ett billigare pris. Har kört DHL i över ett år och det krånglar inte mer än Posten. Samma typ av arbetare som jobbar på båda företag så det skulle vara otroligt om den ena är bättre än den andra. |
Känns som att DHL inte har lika många utlämningsställen?
|
Citat:
|
Jag har benchat alla tre stora i vår på service, liggetider, aviseringstider, transittider, reklamationer, servicegrad och ja allt. Pris är dock inte invägt i analysen.
Dhl är sämst genomgående. Mest fel, sämst servicegrad och längst transittider samt sämst utlämningsställen. Till tätorter söder om gävle är transittiderna mellan alla tre ganska likvärdiga dock, men såfort vi pratar mindre orter eller högt upp i landet så visar sig styrkan i postens infrastruktur. Schenker är generellt bra, men hanterar allt utom tätorter mycket slött, upp till 5-6 transitdagar medan posten i 99% gör det på max 2. Scenkers kundtjänst är extremt dålig och vi hade ärenden varje dag. Paket försvinner eller loggas felaktigt. Personalen bryr sig inte och återkommer ofta inte i ärenden om man inte tjatar. Hämtningarna med schenker och dhl är mkt opålitliga eftersom de använder extremt hårt pressade underleverantörer. Hände att de inte kom alls vissa dagar... Posten äger sina egna bilar och anställer egna åkare vilket ger dem högre tolerans för peakar och misstag. Prismässigt får man riktigt bra avtal med dhl via pluskontot och svhenker via företagarna. Är du liten med under 10-20000 kollin slår posten aldrig dessa priser med mypack, men är du lite större blir de jämförbara. Kundnöjdheten ökar med posten, tiden i kundtjänst minskar och vår reklamationsgrad och arbetskostnad är en bråkdel mot dhl och schenker, men allt handlar om att få ihop kalkylen. Är du ny och måste skicka spårbart över 1kg är dhl en no brainer, är du större, kan förhandla ner till vettiga nivåer, och kan kombinera flera flöden skulle jag alla dagar i veckan köra mypack kombnerat med varubrev. |
Kan instämma helt med Dan angående Schenker. Deras kundtjänst är bland det absolut sämsta jag varit med om. Inställningen är ungefär "jaha, då har väl något blivit fel antar jag". Precis som för många andra företag idag så är priset den enda anledningen till att de fortfarande existerar. Posten är absolut trevligast att ha att göra med fortfarande men hur länge det håller återstår väl att se. Väljer alla det billigaste alternativet så blir det som det blir till slut.
|
Citat:
- Kan inte uttala mig om Schenker i det fallet, men vid jämförelse med DHL och Posten, så kommer man oftast till DHLs kundtjänst direkt eller kanske efter 1/2 minut väntande, medan ringer man Posten mitt på dagen så sitter man oftast i kö på allt mellan 5-15 minuter. Värst är det till de digitala tjänsterna. Kommer ett paket bort, så är min erfarenhet att det alltid (utan undantag) tar längre tid att kontakta mig efter att man har spårat/hittat paketet. Jag kan bara inte se det som bättre kundtjänst. - Att sedan Skicka Direkt tjänster, som många företag använder, är mer nere än uppe gör Posten knappast till ett bättre alternativ. - Dock har Posten snabbare leveranser till glesbygden och fler utlämningsställen. Man får het enkelt väga detta mot priserna att skicka spårbart om det är det man vill och behöver. :) |
Dan, det måste vara goda kaffekex som Arne på Posten bjuder dig på :)
|
Har väl fått en bunte kolor och en fin postlastbil genom åren, faktum är att vi slutade med posten i mars pga för höga priser och ville testa alternativen. Datan ljuger dock inte oavsett hur mycket kex jag får av Arne. Kommer publicera den senare i år när jag får tid och har sammanställt den.
Dock uppmanar jag alla att testa alternativen, det går att göra enkelt och ger stor insikt i skillnaderna. Posten är bäst för oss, men kanske inte för alla när man väger in priser med mera. Överlag behöver alla svenska logistikbolag bli bättre dock oavsett vad de heter, men det behöver vi ehandlare också :) Citat:
|
Personligen har jag haft så dåliga erfarenheter av Dhl att jag aldrig handlar av ett företag som erbjuder leverans med DHL. Jag köper då varan någon annan stans, går inte det avstår jag.
|
Citat:
|
Citat:
DHL internationellt har dock funkat väldigt bra för mig, jättetrevlig personal som man kan ringa och fråga om kollin är på väg, var de befinner sig och de kommer levereras. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson