![]() |
Oktoberkampanjen hos IIS
Då var det dax för en ny kampanj hos IIS.
Crystone: 9 kr /st City network: 10kr / st Loopia: 29 kr / st |
Allt för att förbättra statistiken.
Alla dessa reor förstör ju mest för vanliga personer då folk bunkrar på sig en massa domäner i hopp om att göra något med dom i framtiden (läs inom ett år då priset blir ordinarie) eller sälja dom. |
Citat:
Senaste året har antal domäner minskat hos IIS, till skillnad från alla år då dem ständigt ökat. Men det är ju inte konstigt eftersom alla 1kr domäner börjar droppa från föregående kampanjer. Vet inte vad jag skall tycka om det, börjar bli en tradition att bulka domäner billigt hos IIS :) |
Citat:
Källa: https://www.iis.se/domaner/statistik...t?chart=active |
Citat:
https://www.iis.se/domaner/statistik...t?chart=active Kolla Januari till Juli, men vist det var väll fel att använda "senaste året" som uttryck, utan senaste halvåret. Känsligt ämne tydligen.. |
Citat:
Förstår jag dig rätt? |
Vad är huvudsyftet med att sänka priset från redan billiga ~100kr/år till 10kr?
Det uppmuntrar ju bara folk att köpa drösvis och lägga upp till försäljning, något IIS borde vilja motverka? |
Citat:
Däremot brukar kampanjer över lag, leda till fler antal kunder, eller till att befintliga kunder handlar mer etc. Jag skulle tippa på att det följer registrarernas avsikt även för dessa kampanjer. Och jag välkomnar en variation av dessa erbjudanden - så att flera presumtiva domännamnsregistranter kan attraheras av innehållen. Vad gäller .SE:s prissättning gentemot .SE:s registrarerna, så är det inget jag befattat mig med, har inverkan på eller något egentligt intresse av.. Men spontant, så önskar jag kanske inte att folk köper på sig drösvis, men jag ser absolut inget fel i att registrera domännamn som man ser sig kunna ha nytta av - kampanjtider eller inte.. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Nej, det stämmer inte att "Senaste året har antal domäner minskat hos IIS", utan redan efter 9 månader finns det fler registrerade domäner i zonen, än det gjorde vid årsskiftet - trots de stora avregistreringsdippen som var i januari (pga av den mängd domäner som registrerades i under oktober 2010). Om du ska jämföra de första 7 månaderna, så behöver du rimligtvis jämföra dem med samma perioder tidigare år, för att kunna göra jämförelsen du vill och hitta en ev. avvikelse. Och eftersom du inte har tillgång till de siffrorna, så.. Om du istället hade skrivit "tillväxten är inte lika stark, som den varit tidigare år", så hade det däremot varit sant. Tillväxten för såväl gTLDer som ccTLDer har globalt sett har varit lite upp och ner de senaste åren. Något jag visat bla i detta inlägg http://www.internetsweden.se/analys-...or-nya-gtlder/ (bilderna längst ner). |
Citat:
Det går att uttrycka på flera olika sätt.. |
Kollade lite på överlåtelseavgifter..
Crystone - 9 kr / domän - 500kr i överlåtelseavgift till den nya ägaren Citynetwork - 10 kr / domän - 99 kr i administrativ avgift vid överlåtelse Loopia - 29 kr / domän - Gratis överlåtelse |
Citat:
|
Citat:
|
Dessa pressade priser är väl webbhotellen som sätter. Detta har väl inget med IIS att göra?
|
Som med allt annat så finns det en baktanke med dessa reor.. själv tycker jag det är lite roligt. För varje rea som går så köper man upp ett antal domäner som man annars inte skulle köpa upp vilket kanske blir startskottet till en hög med projekt som annars inte skulle blivit av.
När jag menar projekt i det här fallet kan det vara allt från små MFA-sidor till att börja bygga på sitt länknätverk som man kanske annars inte hade gjort... |
När drar Binero igång? Kanske Kjette kan svara på!? :)
|
Citat:
i detta fallet är IIS distributören. dem sätter ett pris till registrarer. nu känner jag inte till dessa priser då jag inte är registrar, men då webbhotellen inte tjänar så mycket på .se domäner utan ser det som potentiella kunder så förmodrar jag att deras pris mot registrarer ligger på runt 10 kr. Observera att detta är en vild chansning. peter kommer säkert rätta mig i detta utlåtande med.. ;) |
Normalpriset .SE tar ut mot registrarer är 80 kr exkl. moms.
Just nu är det rabatt dock! |
Citat:
|
Citat:
http://www.crystone.se/wp-content/up...-.SE-Doman.pdf Citat:
|
Konstigt att Binero inte har hakat på kampanjen ännu.
|
Ahhh, nu blev några till, behöver bara lite extra tid för at bearbeta dessa, REA i like.
|
Citat:
|
Citat:
|
Vart ett par nya domäner! :)
|
Verkar dock inte vara så extremt tryck denna gången, men Premium registrations och NN stod väll för en hel del i förra kampanjen :)
|
Vilka har ni reggat? :)
|
Blev ett par hundra inom en viss nisch. :) Kommer förmodligen att registrera fler domäner innan månadens slut.
|
Citat:
Hoppas allt är fint. |
Jag har till skillnad mot tidigare år inte köpt någon domän ännu.
Vad jag däremot gjort senaste tiden är att utveckla ett par domäner jag köpt för flera år sedan. Det kan ofta vara bättre än att köpa på sig flera som man inte säkert kommer göra något av. |
Citat:
|
Citat:
|
Blev samma här, orkar helt enkelt inte med massregistrering av domäner längre, satsar hellre på att utveckla och skapa kvalitet
|
Citat:
Får väl erkänna att jag är lite smågalen iaf. ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson