![]() |
Det skummaste problemet jag någonsin stött på (C#)
Tjena. Är spelutvecklare och jobbar just nu på serverdelen. Allt har flytit på bra men nu på senare dagar har jag skrivit om hela multithreading-systemet och nu får jag ett väldigt konstigt problem.
Alla paket som ska skickas till klienten lägger jag in i en kö för spelaren, men har nu märkt att servern skickar ut paket till alla klienter inloggade, dvs. samma paket och resulterar i att klienten hanterar paket som egentligen bara ska hanteras av en spelare. Hur som helst, detta problem (multithreading anar jag) uppstår ENDAST när jag debuggar i Visual Studio. Om jag kör direkt från .exe så uppstår inte detta problem. Är det Visual Studio som spökar? Har under alla mina år som utvecklare aldrig stött på detta, helskumt. Mvh, |
Vad kör du för projekttyp?
|
Citat:
|
Update:
Verkar som att det är mitt VS som spökar. Testade att kompilera det på min laptop (VS 2012), och det fungerar felfritt. Försöker jag på min stationära (VS Express 2010) återstår buggen. |
Citat:
|
Citat:
Socketsystemet & authservern skriven i ren C#, dekrypterar auth-datan och skickar vidare till spelservern. Verkar få samma data (förutom id och så) från authdelen, så den verkar vara bra. Socketsystemet lyssnar av på authportarna, hanterar onConnect och onReceive. Dekrypterar auth-paketet (se kod nedan) och gör kontroller om allt verkar som det ska. Allt detta verkar fungera felfritt och det skickas vidare till spelservern. Kod:
public void Decrypt(Byte[] rgb) Skickar senare somsagt vidare till spelservern, lyssnar av vilka paket som kommer från klient>server, lägger till dem i kö för den rätta användaren och så låter jag pakethanteraren ta hand om det. Båda klienterna loggas in normalt, men när någon av dem skickar ett nytt paket (klient>server), som servern ska hantera och styra vad klienten ska göra (exempelvis röra sig, attackera, skriva eller dylikt) så händer detta på alla klienter. Kod:
public static void OnPlayerReceive() Här verkar det strula. Om jag kompilerar i VS Express 2010 så skickas paket ut till alla klienter anslutna, om jag kompilerar i VS Express 2012 så sker allt rätt till, dvs. att rätt paket går till rätt klient. VS 2010 (Express) körs på .NET Framework 4.0, precis som VS 2012. Använder multithreading över hela spelservern, mycket LINQ i pakethanterar-delen. |
Kan du ordna en testrigg som innehåller det minimala för att återskapa problemet så jag kan testa debuggingen i min VS2010-miljö?
Jag skulle i vart fall kapa ner allt runtomkring och testa mig fram tills jag definitivt kan isolera problemet i ett första steg. Jag kör normalt inte VS Express utan VS Professional 2010 f.n. men om du kan fixa en testrigg så kanske jag kan hjälpa till att sätta fingret på problemet ändå. Det är ju enklare med 4 ögon än 2. |
Citat:
Bara källkoden ligger på ~500MB, då kanske du förstår storleken på spelet. MMORPG, ungefär som World of Warcraft (men mycket bättre ;) ) Hur som helst, tänkte om det kanske är dokumenterat att den versionen av VS jag kör på skiljer sig när det gäller LINQ, flera trådar eller annan teknik gentemot de senare versionerna (där det kompileras bra). Det är ju något som spökar i själva kompileringsstadiet, då koden är exakt samma. |
Sov på problemet och har möjligtvis kommit fram till en orsak, dock inte en lösning (quickfix genom att använda 2012 istället för 2010, men vill åtgärda buggar istället för att hoppa över dem).
Till min multithreading och pakethantering använder jag den nyare delen av listtasks, TaskFactory (System.Threading.Tasks.TaskFactory). Vad jag kan förstå finns(?) inte detta i VS Express 2010, eller var ej färdigutvecklat. Finns ju ThreadPool, som inte är lika kraftfull. Byggde stora delar av servern på min laptop (enda jag hade tillgänglig, låg inne på sjukhus) och hade tänkt fortsätta på stationära datorn. Vad tror du Conny, kan detta vara orsaken? Det lär ju finnas någon support för listtasks då det inte ger utslag när jag öppnar projektet i VS 2010. Ska ladda ner VS 2012 på denna burk och se om det körs bra på det, återkommer. |
Ja, det verkar troligt att det är VS 2010 Express som har en brist som är åtgärdad i VS 2012.
Jag tycker du ska uppgradera och köra på den senaste VS du kan, det brukar alltid vara bättre än att försöka lösa problem som finns i äldre verioner. Express är ju dessutom betydligt simplare än Professional, själv använder jag alltid professional versionen. Ett annat tips är att i möjligaste mån använda Wrapperclasser runt kritiska externa klasser, så om du behöver ändra så behöver du bara ändra på ett ställe, dett aär särskilt viktigt om du har en sås på en halv gig. hur många rader är den såsen på? Måste ha tagit en evighet att utveckla. |
Citat:
Authservern ligger på runt 70k rader, spelservern på minst 20 gånger mer. Sen har vi ju hela klienten också som är mycket avancerad, skulle vilja säga att det är bättre grafik är World of Warcraft och de största MMORPG-spelen. Fick en sjukdom för en månad sedan som har begränsat mitt liv, och därför har jag mängder med tid att syssla med detta - skulle nog säga att det tagit två månader. Bara ett projekt jag gör för att fördriva tiden :) |
Ok, 1,4 MLOC är ju hyfsat stort system. Men du måste ha kopierat mycket för att hinna med det på 2 månader.
Jag jobbade med ett system som blev på 3,5 MLOC och det tog 30 manår för 10-15 personer att utveckla, systemet var klart på 3 kalenderår, då var 97% genererat av en kodgenerator. Men vi jobbade mycket med att trimma in och skriva om koden i mallarna flera gånger, så de första 6 månaderna skrev vi om koden och genererade om hela systemet ca 10 gånger från grunden. Sen blev det väl lite lugnare. De första 6 månaderna hade vi dock bara 50 tabeller att jobba med. Systemet bestod av 15 delsystem och vi hade använde många egenproducerade komponenter så vi hade maximal återanvändning av redan producerad kod. Bland annat så hade vi byggt en egen ORM (Object Relational Mapping). Databasen bestod av 555 tabeller och det var ca 2500 klasser. |
Citat:
Nåväl, jag verkar ha hittat problemet i grunden nu. Jag har missat att det kommit .NET 4.5, och det verkar finnas någon uppdatering i TaskFactory till det. Men, vänta! Mer problem, suck.. Får inte VS 2011/2012 att installeras på min burk. Av någon anledning vill Microsoft stila sig, och givetvis går det åt skogen. Blend krashar hej vilt när jag försöker göra någon action (ladda hem, installera). Testat både web-installer och ISO-fil. Filerna verkar inte vara skadade på något sätt, utan helt enkelt Blend som krashar. Sitter och överväger att ta bort alla VS-program jag har på datorn (väldigt många då jag sysslar med allt från mobil till web), men något annat måste det finnas att göra.. Förslag? |
Vad jag vill ha sagt är att 700 KLOC/månad är bra jobbat!
När vi körde vårt stora prjekt så låg pacen netto (vi skrev ju om koden för att höja kvaliten ganska många gånger så brutto blir det ju många gånger mer) på ca 10 KLOC/månad/person under de 3 år det tog att bygga systemet. Men å andra sidan är KLOC/månad inget bra mått på produktivitet utan man får titta på andra faktorer som Function Points och kvaliteten på arkitekturen också.... |
Inget förslag på problemet i fråga? Somsagt, .NET 4.5 som är boven, kan dock inte installera VS 2012, eller något som har med Blend att göra. Hittar absolut ingenting när jag söker på felmeddelandet. Håller just nu på att ta bort alla Visual Studio-program på denna burk (och det är många, suck..). Om det inte skulle lösa problemet vet jag inte vad.
Har du något förslag? Är inte längre en C# fråga utan allmän kunskap inom Windows och/eller Visual Studio. |
Tror problemet blir löst under natten.
NET 4.5 var somsagt problemet, Microsoft har uppdaterat TaskFactory-klassen utan att skriva med det i dokumentationen, big surprise. Min burk verkade inte gilla Expression Blend utan krashade när jag skulle uppdatera VS, så nu sitter jag med en omformaterad dator, installationen pågår. En lösning vore att göra en wrapper och kompilera olika men är nog bäst att följa efter Microsofts standarder och se glad ut. Packethandling är en stor del av en server så lika bra att använda de teknikerna som gör jobbet bäst. Tackar för hjälpen Conny även om det inte gjorde någon av oss klokare, förbaskat konstigt problem. Återkommer om det strular något mer. |
Ok, jag hade ändå inga förslag på lösning i huvudet....
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson