![]() |
Skriver du i klassisk ASP, Binero inget för dig!
I Bineros nya lastbalanserade miljö har de lastbalanserat bort klassisk ASP. Mina väl fungerande siter började krångla och ha sig och även fast jag stötte på Bineros support om detta så kunde de inte hjälpa mig. När jag sedan var tvungen att byta ut alla å, ä, och ö på alla filerna så började jag misstänka att jag flyttats till en Linuxburk. Behöver man ju inte vara någon systemvetare för att begripa men Binero hävdade fortfarande att jag befann mig i Windowsmiljö. Alla tecken utbytta men fortfarande fungerande inte filsystemen som de skulle. De fungerade men de hade en laddningstid på över 5 minuter. Inget man sväljer i dagens läge... Efter 2 månader och flera mail har nu Binero äntligen kommit på att:
"Saken är den att ni alltså ligger i ett system där filhantering sker av ett linuxbaserat system men läses in av ett windowskluster. Det vill säga att er ASP kod fungerar i och med att webbservrarna ligger i ett Windowskluster men filerna hanteras av ett linuxsystem. Det är så vi har byggt vårt nya system som dessutom inte går att komma ifrån att det är lastbalanserat eller linuxbaserat på filhanteringsdelen. Allt är alltså som det ska vara och kommer fortsätta vara förutom den oförklarliga segheten på själva scriptet" Simon Wiberg - Binero Okay... ingen hjälp här inte... Binero fortsätter: "Problemet med klassisk ASP är att det inte längre utvecklas och anpassas produkter och mjukvara för det. Det är ett gammalt skriptspråk och vi kan tyvärr inte anpassa våra lösningar efter att alla över 10 år gamla applikationer ska fungera fullt ut, utan vi måste tyvärr följa med i utvecklingen och göra uppdateringar och nya produkter som branschen går mot. Den största orsaken till att klassisk ASP inte fungerar särskilt bra i en klustrad miljö är dess inbyggda sessionshantering som jobbar mot lokala IIS-webbservern (stället för att lagra sessioner i databas t.ex.), men även upplägget du använder med listning och arbete mot filsystem är något som vi tyvärr inte kan hålla full bakåtkompatibilitet på. Det finns säkert leverantörer som kommer rikta in sig på att fortsätta leverera den klassiska hostingen med en lokal IIS-webbserver, lokal disk, ingen lastbalansering eller klustring och med full bakåtkompatibilitet - men tyvärr är det inte något som vi (eller majoriteten av branschen) kommer kunna erbjuda." Johan Edlund - Binero Jag ställer då alltså frågan om de inte erbjuder ASP längre, eller om de bara erbjuder ASP ibland men inte fullt ut... Lite osäkert känns det ju... Binero återkommer... "Vi stödjer ASP. Vi har mängder med kunder som använder klassisk ASP till massvis med funktioner utan större problem. Vad jag skriver är att det finns vissa ändamål där klassisk ASP inte fungerar bra i en klustrad miljö med speciella typer av storage (sessionsmässigt t.ex.) eftersom det är konstruerat vid en tidpunkt när dessa typer av lösningar inte existerade. Sedan är det aldrig rekommenderat att nyttja specialtecken i filnamn när det kommer till webbapplikationer, och det känns rent spontant inte som ett optimalt upplägg att vid varje processuppstart läsa in alla filer och kataloger från disk. Jag kan inte svara rakt av på vad problemet är i just ditt fall, men min gissning är att de äldre metoder för filhantering som finns i klassisk ASP inte lämpar sig för arbete mot linuxbaserad nätveksstorage, och för att kunna jobba vidare med just den lösningen du använder så skulle jag kolla på andra möjligheter att läsa av filer på disk, eller att t.ex. cacha fil och mappstruktur till någon fil och sedan uppdatera denna vid förändringar" Johan Edlund - Binero igen. Jahapp... vad göra nu då? Upptagen utvecklare behöver inte mer att göra, särskilt inte sådant som redan funkar. Efterlyser mer information om vad som funkar i asp och vad som de inte bryr sig om att se till att det funkar. Binero igen: "Tyvärr har vi ingen exakt lista på hur bra olika funktioner och moduler i klassisk ASP fungerar, och hur de skiljer sig mellan olika hostinglösningar. Det är inte så att ditt skript slutat fungera, utan att det tar mycket längre tid att köra i vår nya miljö där det varken finns samma operativsystem, samma version på moduler, samma webbserverversion, samma storageuppsättning eller samma filsystem. Eftersom båda dina problem är relaterat till filhantering så är det nog där det du är mest intresserad av antar jag. Om du kan meddela oss de olika hanteringar du kommer göra med hjälp av dessa ASP-skript mot filsystemet så kan vi se om vi kan rekommendera andra åtgärder eller hjälpa till med olika teorier om vad som fungerar bäst på olika plattformar och uppsättningar. Jag är ledsen att vi inte kan ge dig än djupare support i det här, men jag kan försäkra dig att det är varken skitsnack eller lull-lull, vi har helt enkelt inte fokuserat lika mycket på att bygga en miljö för de äldre utdaterade skriptspråk och lösningar som dock givetvis används än idag, som vi har för att fokusera på driftsäkerhet, stöd för nya versioner och stabilitet. Vi kan heller tyvärr inte kolla igenom alla våra kunders applikationer och spekulera i vilka som kommer stöta på problem vid eventuella uppgraderingar, utan försöka informera så bra som möjligt om vad som faktiskt skiljer i de olika hostingmiljöerna (de utvecklare som jobbar mot våra tjänster vet nog bättre än oss vilka eventuella förändringar de kommer påverkas av). Att testa alla olika kombinationer av applikationer och hur de påverkas av förändringen vore.. ja, tyvärr omöjligt. Vi försöker självklart hjälpa till, men i vissa fall så är det helt enkelt bättre att rekommendera att man använder sig av en lösning som är mer anpassad till den applikation man kör. Det är också en del i att vi har de öppna avtalen vi har - vi tvingar ingen kund att ligga kvar och betala för våra tjänster om de inte passar kunden." Johan Edlund - Binero. Här kan man alltså utläsa. Gilla läget eller flytta till annat hotell. Jag har varit nöjd med Binero hittills men det här tycker jag var i värsta laget. Att byta hotell är inget man gör i en handvändning och dessutom så tycker jag att skriver man att man stöder ASP så skall man fanimej stödja ASP också, inte så där lite grann och ibland om inget annat roligt kommer upp. Att ett lastbalanserat system baserat på Linux skulle ställa till det för ASP utvecklare kan man ju räkna ut med röven. Tycker detta var skitdåligt. Skriver du i Klassisk ASP eller har applikationer skrivna i det som funkar och som du inte har lust att lägga tid på att skriva om, lägg dom INTE på Binero för där är de inte intresserade av att vara 'bakåtkompatibla' inte ens ta reda på om de är det. /Charina Nilsson |
Citat:
|
Nu vet inte jag om "klassisk" ASP fungerar på något speciellt sätt men det låter som det är koden det är fel på.
Minns en utvecklare som fick en kund att tro att det var webbhotellet det var fel på när saker som PHP-kod:
|
Trist givetvis, men jag förstår Binero. Vad förväntar du dig för övrigt för den slanten du betalar per månad där?
|
Full förståelse för att du blir irriterad, MEN jag tycker faktiskt att ärendet är riktigt snyggt hanterat av Binero. Dom har på ett lugnt och sakligt sätt förklarat vad som orsakat problemet och även informerat om att deras miljö kanske inte är optimal för din kod.
Tror att det rent generellt måste till en bättre förståelse från båda håll. Vi som jobbar inom hosting måste ha förståelse för att kunderna aldrig kommer att han en chans att vara lika insatta i uppdateringar av scriptspråk etc som vi som jobbar med det dagligen, samtidigt som kunderna måste ha förståelse för att om man hade stöd för en sak 2001 behöver inte det betyda att man har stöd för det 2012. Visst kan man säkert ha stöd för allt men det blir inte hållbart, det är ungefär samma som att en volvoverkstad skulle ha varenda reservdel i lager för allt från Volvo PV till XC90. |
Citat:
|
Jag tycker Charina Nilsson har helt rätt i sin kritik, man kan som webbhotell givetvis inte byta plattform till något sämre som inte stöder klassisk ASP fullt ut om man som kund har avtal om det. Dessutom att de slängt in Linux är en ren oförskämdhet om man betalt för en Windowsplattform.
De flesta webbhotell jag känner till brukar aldrig ändra arkitekturen på befintliga installationer utan kunderna får fasas över på om på till ny arkitektur och de som vill vara kvar i den miljö som funkar får vara det. Binero är såpass stora så de har inga problem att ha flera servrar igång med olika konfiguration. Detta problem är ju till 100% skapat av Binero och deras ändring av arkitekturen i den befintliga miljön. Då får ju Binero ta hela ansvaret för det och rätta till sitt misstag utan kostnad eller besvär för kunden, med högsta prioritet. |
Citat:
Jag förstår visst att man inte kan vara bakåtkompatibel i all evighet utan att det måste någon gång få ett slut. Vad jag däremot reagerar mot är att man fortfarande påstår att man stödjer klassisk ASP vilket man då alltså inte gör. Och jag kan tycka att man kunde ha undantagit de kunderna som valt 'windowsmiljö' i deras kontrollpanel i deras 'lastbalanserade linuxmiljö' det kan inte ha varit vare sig svårt att ordna eller komma som någon överraskning att de som valt windowsmiljö har gjort det av en anledning och vill slippa linuxmiljön av olika anledningar. Att man dessutom påstått för mig i flera månader när till och med jag begrep att det var linux med i spelet när mina siter började konstra, fortsatte att hävda att jag låg i en ren windowsmiljö gör att jag känner mig ganska sur faktiskt. Jag håller inte med om att man skall förstå att man får ta massa skit för att man betalar en lägre pris. Det är som att säga att man skall acceptera att bli lurad. Tar dom detta priset för en windowsserver så är det något dom får stå för. Kan de inte hålla en windowsserver till det priset så får de inte luras och lägga mig på en linux utan då får de helt enkelt ta bättre betalt om det är det de behöver. Inte vet jag, jag vet inte vad det kostar att hålla ett webhotell, så det är inte ett hållbart argument. /Charina Nilsson - lite lurad windowsanvändare på Binero |
Citat:
Och att det dessutom varit ett jäkla jobb för dig att ta bilen till just den verkstaden för att du trodde att den skulle ta hand om din Volvo på det sättet du tyckte att du hade rätt till. Även om du tyckte att du haft en jäkla tur som hittat en så billig verkstad som gav löfte om att ha dina delar? /Charina Nilsson |
Citat:
Migreringen till den nya plattformen har pågått under mer än 2 år, så det är inget som skedde spontant en fredagseftermiddag. Man kör inte heller hostingen i Linux. Eftersom det är virtuella servrar existerar ingen fysiskt disk i datorn, utan disk/lagring sker centralt. De flesta SAN använder egna operativsystem varav många är baserade på *nix. Känner inte till något Windows-baserat SAN öht. Håller med att Binero bör ta fullt ansvar och rätta till det, med de begränsningar som man avtalat om. Vilket man gjort. |
Just nu har man liksom hamnat i en märklig situation. Antingen får jag flytta eftersom jag inte kan få besked om hur mycket de kommer att stödja Asp framöver. De kanske får för sig att det inte går att använda sessionsvariabler alls eller något annat som linux inte gillar. Vad vet jag. Även om jag skriver om just denna sida som jobbar mot file-scripting objektet som då tar över 5 minuter på sig att ladda. Det fungerar fortfarande men det tar alltså 5 minuter att snurra runt i deras lastbalanserade miljö att det i princip är oanvändbart, så vet jag alltså inte om det är något annat som inte fungerar imorgon. Med samma resonemang, att jag skall acceptera att de inte kan vara bakåtkompatibla.
Eller så får jag skriva i php då alltså. Vilket jag inte har ett dugg lust med. Det tycker jag känns lite skumt. Då tycker jag helt sonika att Binero skall konstatera att de inte stödjer ASP, det vore ärligare så vet man det. Hade jag vetat det för 1,5 år sedan då jag tog beslutet att byta hotell till Binero att de skulle resonera så här så hade jag aldrig flyttat hit. Därför vill jag också varna de som vill ha en windowsmiljö att det som Binero erbjuder inte är windowsmiljö mer än så mycket som de känner att de vill ha det. Jag vet inte vad du menar med spontant. Jag får bara anta att mina siter flyttades ett speciellt datum för de fungerade utmärkt med asp, både med udda tecken och med mitt script för ett och ett halvt år sedan. Det är ungefär för några månader sedan som de började konstra. Jag antar att jag hamnade i deras lastbalanserade linuxmiljö då. Inte vet jag... det funkade och sedan funkade det inte. /Charina Nilsson |
Jag flyttade mina sidor som var skrivna i klassisk asp till Loopia som har stöd för detta för att slippa göra om dem när jag migrerade mina sidor.
|
Citat:
|
Citat:
Hur är det på Loopia då? Jag vill inte börja flytta igen för att upptäcka att de har samma nonchalanta syn på vad som anses att man har 'stöd för'. Dvs om man beställer ett windowskonto så är det ett windowskonto man har. Självklart anser jag, men tydligen så är det något underförstått att man skall fatta att man inte har ett windowskonto enligt en del i denna tråden. /Charina Nilsson |
Citat:
Jag har inte gjort det och sitter nu här med lång näsa och alternativen att tro att det skall funka på linuxkonto bara jag skriver om den sega filehanteringen eller så måste jag flytta. Om vi återknyter till bilexemplet så frågade jag uttryckligen i mina mail igår Binero om de anser att de har stöd för ASP (läs fortfarande servar min gamla fina Volvo) och de svarade att de gjorde de. Så då kan man alltså tycka att verkstaden som för fyra år sedan svarade att de servade din Volvo svarar även idag att de servar din Volvo med originaldelar så att den fungerar såsom du kan förvänta dig. Man kan fortfarande läsa på Bineros sida när man beställer webhotell att de har stöd för Klassisk ASP. Inte ett ljud om att ditt windowskonto skall ta flera varv i deras lastbalanserade linuxmiljö som då slöar ner dina sidor så att det i praktiken blir obrukbara. /Charina Nilsson |
Citat:
|
Citat:
Det är inte det som det handlar om. Jag har varit bortskämd med egen windowsserver tidigare och då spelade det ingen roll. Har ändrat alla å, ä, ö och svalt det sura rönnbäret. Vet att det inte är bra kod så det har jag inga invändningar emot även om ett windowskonto bör klara även det. Det som INTE fungerar på tillfredsställande sätt är normal asp filhantering enligt konstens alla regler. Det är det som är skrämmande att väl fungerande asp kod som är korrekt skriven kan inte Binero garantera att den fungerar imorgon. För att upprepa mig eftersom du inte läst hela tråden. Ett fungerande asp-script som på en windowsserver tar mindre än en sekund att ladda tar över 5 minuter på deras 'lastbalanserade' linuxmiljö. Inte godtagbart. Behöver jag påpeka att den tog mindre än en sekund på Bineros server innan de började dona med mina windowsdomäner. /Charina Nilsson |
Citat:
Bara tanken på 100% nertid för varje daglig windows update ;) *Ja jag vet att man kan ha flera kontroller men låter ändå inte stabilt någon stans* |
Citat:
|
Citat:
Nu blir jag inte bara irriterad, arg nu blir jag både besviken och ledsen också. Känner mig ännu mer dragen vid näsan. Dags att börja dra flyttlasset igen då. Och be i ny tråd om webhotell som respekterar sina kunder, är ärliga i sina avsikter, inte lurar dom med snikna försäljningslöften och har förståelse för hur mycket besvär och huvudvärk deras nonchalanta beteende medför för andra. //Charina Nilsson |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Alla förklaringar för mina kollegor/kunder/samarbetspartners varför vi måste flytta och hur jäkla bra och prisbelönt det nya hotellet är. De som redan var stressade av att den servern vi låg på tidigare hade blivit så dålig. Nu skall jag övertyga dom återigen att det är nödvändigt att flytta för att mitt 'bra' och 'prisbelönta' webhotell inte var så bra som jag utlovat. Dessa folk fattar inte det här med att man skall förutsätta att webhotell lovar och sedan inte håller och inte tar ett smack ansvar för det de lovade. Dessa personer är oftast hårt arbetande småföretagare som driver mindre verksamheter där det är viktigt att vara lojal och ärlig. De fattar inte sådant här och skall jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad jag skall säga till dom nu. Jag skiter i om Binero betalar tillbaka eller inte. Skiter fullständigt i det. Jag känner mig oerhört besviken att de lurat mig att lägga all denna tid på att flytta till dom när det kunnat undvikas. Jag fattar inte hur de kunnat sitta och säga att de har fullt stöd för ASP när jag var i kontakt med dom och inte bry sig om vilket djä*la besvär det skulle bli för mig när jag kom på att de ljög. Ursch, säger jag. Fy vad oärligt. Det är bara att hålla tummarna att de är så pass hederliga att de låter mig få lite tid att flytta igen innan de slänger ut mina siter på deras klustrade linuxmiljö som gör att alla mina sessionsvariabler far åt hel*ete och alla siter slutar att fungera. Den dagen har jag inget företag längre och då kan de ju betala tillbaka fjuttiga summor hur mycket som helst. Jag har ingen inkomst och mina barn ... ja... Skiträdd är jag nu för att jag lagt hela min framtid/försörjning i händerna på några som struntar fullständigt i att jag uppenbarligen lever på detta och tycker att de kan lastbalansera bort mina asp sidor utan att informera mig ett smack och inte ens ge mig förvarning om vad som kommer att hända så att jag kan välja om jag vill gå i konkurs eller om jag vill rädda mina siter. //Charina Nilsson |
Citat:
Binero har med andra ord mer eller mindre agerat bedrägligt för att locka in en ny kund, det minsta de kan göra är att betala tillbaka HELA summan och be om ursäkt för sitt agerande. När jag inte kan leverera en vara i min webbshop så är det vad jag får göra (samma sak när jag jobbar som konsult, kan jag inte levrera vad jag avtalat med kunden så är det bara att bita i det sura äppllet och betala tillbaka förskottspengarna, har man inte fakturerat så är det bara att räkna bort timmarna), be kunden om ursäkt och betala tillbaka HELA summan, inkl fraktkostnad och jag får inte pengarna tillbaks för mina transaktionskostnader. Det värsta som kan hända är att jag får en missnöjd kund (som har fog för sina klagomål), och det vill jag till varje pris undvika. |
Jag har mailat Binero (konsument/support) följande.
--- Jag har varit i kontakt med Företagsjurist ***** som anser att: Du har självklart rätt till skälig tid att ta ställning till om du vill gå över på deras nya avtal och vad det innebär för dina siter/din verksamhet innan de gör några förändringar. Något jag också tycker ni borde förstått. Jag vill alltså återgå till att ligga på ett rent windowssystem tills jag har fått skälig tid att antingen skriva om applikationerna eller flytta mina siter. Jag kan inte riskera min verksamhet för att ni inte respekterar kund och fullständigt nonchalerar att vissa funktioner slutar fungera (laddningstid på >5 min är att likställa med att sluta fungera) från ena dagen till den andra. Jag kommer att ha panik fram till den dagen jag antingen fått garantier från er att ni flyttar tillbaka mina siter och inte gör något igen utan att jag fått tid på mig att åtgärda. Ni inser det orimliga i att ni från ena dagen till den andra tycker er ha rätt att sätta alla mina siter ur funktion med hänvisning till att alla webhotell går över på Linux och att jag skall ha förstått det trots att jag vid ett flertal tillfällen påpekat att jag inte kan ligga på ett linuxsystem. --- Vet inte om någon (kanske ingen) är intresserad av hur Binero behandlar sina kunder som är så pass Obsolete som Conny och jag, men jag inbillar mig/hoppas att det fortfarande finns viss hänsyn kvar hos folk som har förtroende för andra och inte alltid är beredd på att bli lurad och därigenom får skylla sig själv om de tror gott om andra. /Charina Nilsson |
Det kan ju vara så att de har haft stöd för klassisk ASP det är inget som jag vet då jag bara har funnits på deras 2.0 miljö några veckor.
|
Citat:
De anser ju fortfarande att de har stöd för klassisk asp enligt deras support som denna tråden startades med. De har fortfarande på deras hemsida att: "Windows och Linux. Hos oss behöver du inte välja, du har tillgång till både Windows och Linux på ditt konto och kan välja operativsystem för varje domän och subdomän." Jag vet inte om jag är extra korkad då som vissa antyder i denna tråden. Men jag tolkar iallafall detta som att väljer jag Windows så slipper jag linux och kan jobba med de funktioner som gäller för klassisk asp och som körs på windows. Det står också så här att läsa på deras beställningssida: "Lastbalanserad miljö. För att ge dig största möjliga driftsäkerhet så lastbalanserar vi din webbplats och e-post. Detta innebär att dina tjänster finns på flera servrar." Här anses det då alltså att kund skall vara så pass kunnig att man fattar att man lastbalanseras över på linuxburkar där märkliga tecken, Sessionsvariabler och asp-filhantering ballar ur. Sorry, grabbar. Jag fattade inte det när jag tecknade avtal med er. Jag rekommenderar att ni är så pass ärliga att ni förändrar formuleringen i dessa två stycken så att inte fler råkar ut för samma sak som jag gjort. /Charina Nilsson |
Jag förstår Nilsson fullständigt. Står det Windows så ska det vara Windows rakt igenom. Stödjer de ASP så ska de stödja ASP full ut. Eftersom det var hänvisning och jämförelse med bilar så skulle, enligt många här, Binero kunna sälja denna Lamborghini blocket utan att behöva nämna vad som finns under skalet... ? ;)
http://walyou.com/lamborghini-build/ |
Citat:
Frågar man Binero så kan de säkert ge en mer detaljerad specifikation av Lamborghinin än den som finns på deras hemsida. Det som många missar i diskussionen är att även om det finns stöd för det ena eller det andra så innebär det inte att allting fungerar exakt likadant från ett webbhotell till ett annat. Även om man kör PHP så kan man ha olika versioner där en del gamla utfasade funktioner slutar fungera eller fungerar annorlunda i en nyare version. Webbhotellet kan även blockera vissa funktioner för att höja säkerheten i en delad miljö. Med det sagt så hade Binero kunnat ordna en speciallösning för gamla ASP-kunder som drabbas i den nya miljön men det är förmodligen en förhållandevis mycket liten grupp och kör man McDonalds-strategin (billiga produkter till den stora massan) så har man rationaliserat bort sådana "onödiga" kostnader. .NET fungerar väl antagligen alldeles utmärkt? Det är naturligtvis hur som helst en god idé att uppgradera koden men det låter sig ju inte göras i en handvändning. Kontentan är att vill man ha full kontroll över produktionsmiljön så kan man inte välja ett vanligt webbhotellkonto. |
Lider verkligen med Charina! Förstår verkligen frustrationen och besvikelsen.
Men tyvärr så bryr sig inte webbhotellen om sina kunder så pass mycket så att dom gör en undersökningen innan dom gör en massa förändringar. Någon nämnde Volvo, visst Volvo kan inte ha reservdelar till en bil som är 60 år gammal men Volvo kommer aldrig att tvinga sina gamla kunder som har en 60 år gammal bil att göra en uppgradering av bilen så att bilen inte fungerar. För att göra en modernare jämförelse så tvingas ingen att uppgradera t.ex. Wordpress. Utan du får själv, manuellt, installera en uppdatering. Webbhotellen (ber om ursäkt för generalisering, alla är inte lika) är idag för trångsynta och inte intresserade av kundnytta. Det är viktigare att ha nån ny sciencefiction-teknisk miljö än att tillmötesgå sina kunder. Förstår inte vad problemet är att låta kunden välja. Uppgradera era system, det är jättebra, men låt kunden själv välja om man vill uppgradera. Ni kan inte ta för givet att era kunder ska betala en massa pengar och uppgradera sin kod för att ni vill uppgradera era system. Detsamma gäller när webbhotellen får för sig att uppgradera PHP-version. Istället för att erbjuda en ny version av PHP så tvingar man in alla i den nya versionen. |
Citat:
Eller man skall veta att man inte kan lita på att det inte finns nötter? Om man vill vara säker på att det inte är nötter i maten så skall man gå på en finare restaurang, hur vet man då var gränsen går? Hur mycket måste man betala för sin hamburgare för att säkert veta att det inte finns nötter? Eller är enda utvägen att göra den själv? Även om man är fullständigt urusel på att laga mat? Eller har det ens med priset att göra? Finns det inga ärliga snabbmatsrestauranger som faktiskt står för att de har nötter i sina hamburgare? Är det det ni menar, är jag så jävla naiv att jag tycker att man skall kunna lita på åtminstone svenska webhotell när de skriver att de har fullständigt stöd för asp? Nu är det ju heller inget jättemärkligt objekt jag använder. Om alla skriver att de har fullständigt stöd för ASP hur skall jag veta vilka som inte har det och vilka som har det? Några har väl fortfarande det? Resonemanget att man inte skall kunna kräva att webhotell/restauranger är ärliga med vad de bakar in i sina hamburgare är horribelt tycker jag, och hoppas och tror fortfarande att ni har fel i det stora hela och att det inte är så illa ställt. /Charina Nilsson |
Nu har vi kommit så långt med supporten på Binero - Johan Edlund - att han konstaterar att jag aldrig migrerats utan att mitt asp script aldrig fungerat i deras lastbalanserade linuxmiljö. I princip förändrar det inte ett smack. Känner mig lika lurad för det eftersom det fortfarande är ett fullt normalt asp objekt (Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject") ) som inte fungerar tillfredsställande med normal laddningstid.
Även om det är så att jag har så ynkligt liten trafik på mina siter och så få användare så att problemet inte började kommenteras/uppdagas förrän för några månader sedan så förändrar detta inte att Binero anser sig ha stöd för asp fullt ut och nu inte är speciellt intresserade av att ta ansvar för att de säger sig ha detta. Jag vet inte hur de med sin McDonalds inställning skall lösa problemet, de kan ju börja med att skriva på sin sida att de bara har 98% stöd för asp och sätta liten asterisk vad de inte har stöd för så undviker de detta i fortsättningen. Sedan tycker jag att de faktiskt får bita i det sura äpplet och ordna så att jag slipper den där lastbalanserade linuxmiljön tills jag fått skälig tid att flytta/skriva om mina siter. Lite ansvar för att man inte har varit helt sanningsenlig i sina löften får man väl ta även om man är McDonalds/Binero. /Charina Nilsson |
Satan i Gatan vad liten man känner sig. Spelar ingen roll. Detta var dödsdömt redan från början. Stora drakar har alltid rätt och kan alltid slingra sig runt.
Faktum kvarstår. Scripting.FileSystemObject är mycket vanligt i asp och det fungerar enligt er egen utsago inte i er windowsmiljö. Då är det heller inte någon windowsmiljö. Det är inte fullt stöd för Asp hur mycket du än bortförklarar och 'förklarar'. Att jag skulle förstått, gissat, vetat eller frågat om detta specifikt när jag frågade om ni hade fullt stöd för asp förstår jag att ni nu tycker. Fullt stöd för asp innebär att ni inte har stöd för Scripting.FileSystemObject och eventuellt något mer som vi inte upptäckt ännu... Jag kommer hädanefter anse att ni har feg och ointresserad support, urdåligt kundbemötande och rent urusel förståelse för att ni ställer till det i kunders små företag med era bedrägliga löften på er site. Jag kommer inte lita på något ni säger och sätta mig att skriva om denna applikationen och försöka att flytta mina siter till en annan server där de står för sina löften. Vart vet jag inte än och när jag har tid vet jag inte heller. Under tiden får jag hålla andan och hoppas att ni inte får för er något mer som gör att ännu mer slutar att fungera. /Charina Nilsson |
Nilsson,
Bineros svar här ger en mycket klarare bild av ditt problem. Man har inte gjort någon migrering eller förändring av dina befintliga webbplatser, vilket men fick intryck av dina många inlägg. Du har därmed kört felfritt mer eller mindre över 1 år. Du har inte haft problem förrän du nu har 3-4 månader sedan flyttat en specifik webbplats från en windows2000/IIS6 miljö till Binero och denna webbplats är nyckeln till allt detta och alla dessa inlägg. Sen måste jag säga att vissa måste lära sig att utveckla på ett korrekt sätt. Flyttar man, uppgraderar eller liknande så måste man testa innan man genomför sådana drastiska förändringar i sin hosting. Alla vet att saker som kan fungera på ett webbhotell inte fungerar på andra. Man kör alltid tester på en sekundär installation av en sida, testar,testar och åter testar innan man flyttar - om det är en så kritisk webbplats. Sedan har jag ingen förståelse att du i något inlägg mer eller mindre skulle ge de skulden att din rörelse faller med detta. Det är en webbplats så du kan i lugn och ro lägga på annat webbhotell, det tar ju idag oftast inte mer än 24 timmar att bara flytta en webbplats. Att ha "alla sina ägg i samma korg", som kostar 138 kr i månaden verkar ju vara något ogenomtänkt, på gränsen till korkat och man bygger sin verksamhet på ett enda webbhotell. |
Citat:
För mig låter det som om du gick till ett webhotell med lokal disk till ett med SAN och gör så många läsningar från filsystemet att du verkligen känner av svarstiden från lagringen. Det är fullkomligt normalt i alla distribuerade miljöer, och tyder isåfall också på att du har ett prestandaproblem i din kod. I sådant fall har du valet mellan ett webbhotell med en klassisk lokal lagring (och underanvänd disk) eller strukturera om dina läsmönster mot disk. Vill du ha en optimal och kontrollerad miljö måste du ha dedikerade resurser via VPS eller dedikerad server. Alla andra alternativ kan alltid ge oväntade prestandaproblem om det finns krävande delar av applikationen. Skulle Binero haft en intresserad och sysslolös programmerare på sin support skulle denna säkerligen kollat upp sådana eventuella problem för länge sen. Men jag tycker faktiskt inte att man ska kunna förvänta sig att få gratis code reviews på budget-webbhotell. Om du vill utreda om detta är problemet. Testa att köra applikationen från en lokal maskin och använd en lagring på en nätverksdisk. Det borde isåfall ge jämförbara resultat. |
Citat:
Man kan till exempel läsa så här på annat forum (idg.eforum.se): "Jag har efter mycket diskussioner fått veta av Citynetworks support att deras servermiljö inte klarar av klassisk ASPs sessionshantering. ... då funkar inte sessionerna längre då vi blir utkickade efter några minuters inaktivitet. Nu har jag fått veta av deras support att detta beror på att sessionerna hamnar på en separat server och sidan ligger på en klustrad servermiljö så vid olika anrop kan man hamna på olika servrar och därmed tappa sessionen. ...": Jag kan alltså... med anledning av att jag numera fått den smärtsamma kunskapen om hur obetydlig Binero anser att jag är, och hur lite de bryr sig om huruvida mina siter funkar eller ej, anta att när de får för sig att göra som Citynetworks så ryker mina siter utan att Binero lägger speciellt många tankar bakom detta. Jag är inte ens säker på att de tycker att jag är tillräckligt mycket värd att de gör sig besväret att ens informera mig, detta för att jag insett att deras support efter alla frågor jag ställt SEDAN strulet uppdagades, inte visade någon som helst kompetens i vad som händer. Här drar jag slutsatsen att ingen ens vet om att deras nya häftiga system kommer att innebära att så gott som samtliga asp-siter slutar att fungera. (Jfr, tog mig 3 månader av kontakt med supporten att ens få reda på att asp filhantering inte funkar på deras system) Det är då mitt företag ryker, det är vad jag befarar kommer att hända. Om du läst inläggen hade du antagligen snappat det men eftersom du inte kunde utläsa det så har jag nu förklarat detta. Du är förmodligen Linuxanvändare så du har ditt på det torra för närvarande. Yay, good for you. Grattis /Charina Nilsson |
Citat:
Att skriva om koden är inte det största problemet. Läs mitt svar ovan till Helix. Detta går att skriva om på ett par dagar förhoppningsvis. Dagar jag inte har egentligen och är anledningen till att jag väntat eftersom det enligt binero inte haft med asp'n att göra då jag fått otaliga försäkringar att jag ligger på en windows yada, yada, yada. Jag ger mig inte i kast med att gissa mig till att det är felaktig kod förrän jag nu (efter 3 månaders kontakt med deras support) fick reda på att det hade med filhanteringen att göra. Det är ointresset för kunden som jag reagerat mest på. Ointresset att ens ta reda på vad jag frågar efter, ointresset att ens ta reda på hur deras fräcka lastbalanserare påverkar deras asp-kunder. Sådant är oerhört smärtsamt att få reda på, och ja... ärligt talat skrämmer skiten ur mig eftersom jag har 20+ siter. /Charina Nilsson |
Varför inte skita i att svara på alla inlägg här och lägga tiden på att skriva om koden istället?
Älskar alla "upptagna systemutvecklare" som kan lägga hur mkt tid som helst här på forumet ;) Väldigt upptagna ni är då! |
Citat:
Nej, det är jag inte direkt; har en Linux VPS, några webbkonton och 3 egna Windowsservrar (2x2008 och 1x2003). Saken är att du har 20+ sidor som du kör på ett konto på Binero och nu har en som du flyttade nyligen problem av att Bineros system inte riktigt har samma filsystem, samma filsystem som de hade när du startade ditt konto där 1,5 år sedan. De har inte ändrat något utan du verkar ha tillkommit med en webbplats som inte fungerar. Det är få företag inom webbhotell som kan tillgodose alla med exakt det de vill ha och stödja allt. De flesta webbhotellkonton kostar ju "inget" för någon som har ett företag och lever på det. Sluta "gnälla på ett forum", ta tag i saken och flytta bara den sidan så länge som inte fungerar till ett annat webbhotell. Hur svårt kan det vara .... |
Citat:
Tja, om inte annat så kanske det hjälper någon mer viktig som har tänkt att flytta till Binero att få insyn i hur obetydliga dom tycker sina småkunder är. Kanske även en asp-programmerare som nu har nytta av mina smärtsamma insikter och tänker sig för när de väljer webhotell. Ingen tvingar någon att läsa mina 'gnälliga' trådar, allra minst Linuxanvändare med noll förståelse för att någon överhuvudtaget kan fortsätta skriva i ASP. /Charina Nilsson |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson