WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hitta kunder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054943)

kenn123 2012-09-13 02:09

Hitta kunder
 
Hej,

Vill höra hur ni andra hittar nya kunder?

Som det är idag sitter jag och laddar ner listor från bolagsverket, sedan ringer jag runt och försöker boka in ett möte med ev kunder.


Inte det roligaste sättet att hitta kunder men man måste ju börja någonstans.

Hur gör ni för att hitta nya kunder, eller har ni tips för någon som precis startat en firma.


Mvh Ken

Conny Westh 2012-09-13 04:45

Vad bedriver du för verksamhet?
Vad är din målgrupp?
Vad har din målgrupp för "problem"?
Vad erbjuder du för lösning på din målgrupps problem?
Vilken "produkt" har du som du säljer?
Vad löser din "produkt" för problem?
Var i landet arbetar du rent geografiskt?
Var befinner sig kunderna rent geografiskt?
.
.
.

kenn123 2012-09-13 12:49

Hej, tack för ett snabbt svar!

Jag driver en liten webbyrå tillsammans med en vän, vi har båda andra jobb men tanken är att köra detta på heltid så fort vi får en stabil kundkrets.

Vi utvecklar hemsidor / webshops / seo / mindre intranät / lättare appar i jqueryMobile , sencha touch, phonegap och även grafisk formgivning.

De kunder vi haft befinner sig oftast i södra Sverige, men vi har även gjort ett par jobb åt kunder i USA genom freelancer's hemsida.


Vi vet själva att vi kan leverera, problemet är bara att få in kunder i dagens läge.


Mvh

kenn123 2012-09-16 18:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20450067)
Vad bedriver du för verksamhet?
Vad är din målgrupp?
Vad har din målgrupp för "problem"?
Vad erbjuder du för lösning på din målgrupps problem?
Vilken "produkt" har du som du säljer?
Vad löser din "produkt" för problem?
Var i landet arbetar du rent geografiskt?
Var befinner sig kunderna rent geografiskt?
.
.
.

Hej, tack för ett snabbt svar!

Jag driver en liten webbyrå tillsammans med en vän, vi har båda andra jobb men tanken är att köra detta på heltid så fort vi får en stabil kundkrets.

Vi utvecklar hemsidor / webshops / seo / mindre intranät / lättare appar i jqueryMobile , sencha touch, phonegap och även grafisk formgivning.

De kunder vi haft befinner sig oftast i södra Sverige, men vi har även gjort ett par jobb åt kunder i USA genom freelancer's hemsida.


Vi vet själva att vi kan leverera, problemet är bara att få in kunder i dagens läge.


Mvh

kenn123 2012-09-16 18:31

Någon annan som har ett bra tips?




Mvh

Wackerberg 2012-09-16 22:32

AdWords?
SEO?

Conny Westh 2012-09-16 22:35

För att man ska kunna ge råd om hur du ska hitta fler nya kunder så är det viktigt att du beskriver vad du vill ha för typ av kunder, var gärna mycket detaljerad. Olika kunder har helt olika förutsättningar så det är stor skillnad hur man försöker nå dem.

Det funkar INTE med att säga; Jag vill nå ALLA kunder....

Du har massor av konkurenter och du måste fokusera stenhårt på att nischa in dig på ett smalt segment där du kan bli "världsmästare" inom ditt kompetensområde och för just din målgrupp, den som är nummer två får inga kunder alls.

Hur stora är dina projekt? är det normalt 2-3 dagars jobb och så har du 1-2 dagars införsäljning på varje jobb, det betyder att ett jobb tar 5 dagar av din tid. Om du jobbar heltid så har du 30 veckor per år som du kan jobba med kundprojekt. Detr betyder att du har möjlighet att hantera 30 kunduppdrag per år per person. Om ni är två så klarar ni max 60 kundprojekt per år. Varje kundprojekt behöver då dra in ca 32 000 SEK + moms. för att ni ska kunna debitera 1200 timmar á 800 kr per år per person.

Ni måste med andra ord vara "världsmästare" för 60 kundprojekt per år. Leta rätt på 60 företag som ni vill ha som kunder, kika i telefonkatalogen, tidningsannonser m.m. samt utnyttja ert personliga nätverk för att dels beskriva vilka kunder ni söker kontakt med och jobba på det personliga planet.

Lägg ner all tid som behövs för att komma in hos varje företag. Det kan krävas 1, 2 eller 5 dagars stenhårt jobb per företag.

Conny Westh 2012-09-16 23:04

När du söker nya kunder så ska du leta efter kunder som har någon typ av "problem" som de vill ha åtgärdat. Om kunden vet om att de har ett problem så kan de sätta av pengar för att lösa "problemet" och då har de enligt marknadsprinciperna ett "behov".

Det gäller för dig att hitta de företag som har ett "behov" som du kan tillfredsställa med din lösning.

Vad är då ett "problem"? Det kan exempelvis vara att företaget har en för låg färsäljning pga stark konkurens i sin branch, så EN möjlig lösning skulle kunna vara att marknadsföra sig bättre på webben och då kan du erbjuda en sån lösning.

Det kräver både eftertanke och en hel del jobb för att hitta rätt kunder som passar just dig och din verksamhet.

När du pratar med kunden så måste du fokusera på att lyssna på kundens behov, mång asäljar epladdrar på om hur bra de är men det är ointressant för kunden. Kunden vill ha en lösning på sina problem, och din uppgift är att övertyga kunden om att du har en sån lösning.

Sammanfattningsvis:

- Leta efter drömkunder
- Använd ditt personliga nätverk för marknadsföring
- Lyssna på kundens behov
- Tänk alltid på att kunden måste få ut ett rimligt värde av det jobb du gör
- Övertyga om att du kan leverera rätt lösning
- Ha stenhård koll på ekonomin
- Gör alltid ett kanonbra jobb
- Lova inte mer än du kan hålla
- Se till att hålla allt vad du lovar (Kvalitet, Leveranstid och Kostnad)
- Alltid tydliga och skriftliga avtal med kunden INNAN jobbet påbörjas
- de kunder som inte vill skriva på ett avtal är potentiella problemkunder så gå vidare till nästa kund i stället

Allt detta ska du dokumentera i din affärsplan så du och din kompanjon har samma bild av vad er verksamhet går ut på. Det är även bra för att kunna få synpunkter av andra personer som har mer erfarenhet. Det är mycket smidigt att kunna få synpunkter på sin skriftliga affärsplan.

kenn123 2012-09-18 13:37

Tack för en mycket tydlig och bra beskrivning Conny.

Fram tills nu har vi aldrig jagat en speciell kund, vi har gjort allt från större webshops i Magento till små hemsidor - "åt Kalle som driver ett bygge med 3 anställda".

Vi har testat både SEO/Ad men tycker inte det drar in speciellt mycket.

Dock har varje ny kund dragit in ännu en kund åt oss, så att våra kunder är nöjda med vårt jobb vet jag.

Vi vill gärna satsa mer på att bygga hemsidor just nu, allt från större sidor till små enkla.

Idag letar vi upp företagsinformation via bolagsverket sedan ringer vi runt och försöker boka in möten. -- Är detta ett bra sätt ?

Ibland har vi även gjort en skiss på en befintlig hemsida sedan skickat vår skiss och kontaktat kunden vilket också fungerar.

Men ifall du har fler tips på att dra in kunder tex småföretagare och lite större företag så hade jag varit tacksam.

Vi jobbar även efter fasta priser, men småföretagare kanske hellre vill binda sig 12mån i taget istället?



Mvh





Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20450456)
När du söker nya kunder så ska du leta efter kunder som har någon typ av "problem" som de vill ha åtgärdat. Om kunden vet om att de har ett problem så kan de sätta av pengar för att lösa "problemet" och då har de enligt marknadsprinciperna ett "behov".

Det gäller för dig att hitta de företag som har ett "behov" som du kan tillfredsställa med din lösning.

Vad är då ett "problem"? Det kan exempelvis vara att företaget har en för låg färsäljning pga stark konkurens i sin branch, så EN möjlig lösning skulle kunna vara att marknadsföra sig bättre på webben och då kan du erbjuda en sån lösning.

Det kräver både eftertanke och en hel del jobb för att hitta rätt kunder som passar just dig och din verksamhet.

När du pratar med kunden så måste du fokusera på att lyssna på kundens behov, mång asäljar epladdrar på om hur bra de är men det är ointressant för kunden. Kunden vill ha en lösning på sina problem, och din uppgift är att övertyga kunden om att du har en sån lösning.

Sammanfattningsvis:

- Leta efter drömkunder
- Använd ditt personliga nätverk för marknadsföring
- Lyssna på kundens behov
- Tänk alltid på att kunden måste få ut ett rimligt värde av det jobb du gör
- Övertyga om att du kan leverera rätt lösning
- Ha stenhård koll på ekonomin
- Gör alltid ett kanonbra jobb
- Lova inte mer än du kan hålla
- Se till att hålla allt vad du lovar (Kvalitet, Leveranstid och Kostnad)
- Alltid tydliga och skriftliga avtal med kunden INNAN jobbet påbörjas
- de kunder som inte vill skriva på ett avtal är potentiella problemkunder så gå vidare till nästa kund i stället

Allt detta ska du dokumentera i din affärsplan så du och din kompanjon har samma bild av vad er verksamhet går ut på. Det är även bra för att kunna få synpunkter av andra personer som har mer erfarenhet. Det är mycket smidigt att kunna få synpunkter på sin skriftliga affärsplan.


OmurBalsever 2012-09-19 03:11

Tjena.
Jag sysslar med samma saker och är också based i södra Sverige.
Jag har exakt samma problem som ni och om ni vill du skicka PM så kan vi utväxla idéer.

kenn123 2012-09-19 13:44

pm
 
Har skickat ett pm nu på de sätt som hjälpt oss "bäst"






Mvh

Conny Westh 2012-09-19 14:12

Att annonsera kan du släppa fär det funkar skitdåligt för att hitta kunder till konsulter. Jag har provat det och det ger absolut ingenting.

Den bästa marknadsföring du kan få är att dina kunder rekommenderar dig vidare till sina bekanta eller kollegor i branchen. Det kostar dig inte en spänn i marknadsföringskostnad och det är ofta direktträff på ett relevant kundämne.

Fokusera på att försöka nå fler "Kalle som är i byggsvängen med 3 anställda" för då vet du att det kundsegmentet har du referenser i OCH du vet att de var villiga att anlita dig, då blir det något högre träffsäkerhet när du kontaktar nästa "Pelle som är i byggsvängen med 3 anställda" och du kan direkt refera till dina andra nöjda kund.

Du kan även använda det som en tydlig specialicering i din nischning, så att du är "specialict på att erbjuda små företag i byggbranchen med 1-10 anställda, inom din [region], hjälp med markandsföring på webben". Då har du en möjlighet att bli "världsmästare" för just dessa kunder.

Vilka företag som finns inom denna branch inom din region med rätt antal anställda kan du hitta på Parguiden.se för att ta ett exempel.

jayzee 2012-11-09 17:01

Citat:

Ursprungligen postat av kenn123 (Inlägg 20450800)
Har skickat ett pm nu på de sätt som hjälpt oss "bäst"
Mvh

Vad är syftet med att ha en tråd om ni väljer att skriva om ämnet via PM?

hostedby 2012-11-09 17:56

Tror på Conny,

Startade med web design/grafik och lite lösa översättningar av mjukvara till svenska för 10 år sedan på freelancesidor och fick ge mycket av tid för lite pengar. Flyttade över till Kairo för att hålla det låt med utgifter under den tiden.
Hamnade sedan i Köpenhamn, Malmö, Riga och nu en liten Grekisk Ö (location independent). Inte precis så det kan rekommenderas för de flesta fast är så det får vara med freelance jobb för att få det att rulla. Bättre ni fångar upp några småföretagare och håller dem i nätet än skjuter med hagelgevär för att få in någon enstaka träff.





Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20450806)
Att annonsera kan du släppa fär det funkar skitdåligt för att hitta kunder till konsulter. Jag har provat det och det ger absolut ingenting.

Den bästa marknadsföring du kan få är att dina kunder rekommenderar dig vidare till sina bekanta eller kollegor i branchen. Det kostar dig inte en spänn i marknadsföringskostnad och det är ofta direktträff på ett relevant kundämne.

Fokusera på att försöka nå fler "Kalle som är i byggsvängen med 3 anställda" för då vet du att det kundsegmentet har du referenser i OCH du vet att de var villiga att anlita dig, då blir det något högre träffsäkerhet när du kontaktar nästa "Pelle som är i byggsvängen med 3 anställda" och du kan direkt refera till dina andra nöjda kund.

Du kan även använda det som en tydlig specialicering i din nischning, så att du är "specialict på att erbjuda små företag i byggbranchen med 1-10 anställda, inom din [region], hjälp med markandsföring på webben". Då har du en möjlighet att bli "världsmästare" för just dessa kunder.

Vilka företag som finns inom denna branch inom din region med rätt antal anställda kan du hitta på Parguiden.se för att ta ett exempel.


logic 2012-11-12 14:38

Har ni testat tjänsten mötesbokning? Där kan ni få hjälp att nå ut till nya kunder och framförallt med själva inbokningen av affärsmöten. Det kostar några kronor men med bra införsäljning på mötena så kan ni ju garantera inkommande potentiella kunder.

Bara att söka på mötesbokning på google så hittar du en hel drös olika firmor!

jayzee 2012-11-13 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av CNSS Solutions (Inlägg 20455355)
Självreklam...

Ja du "kungen"... självreklam är inte tillåtet här oavsett hur mycket du än försöker maskera det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson