![]() |
Kille ramlade på spåret och blir rånad. Rånaren lämnar offret medvetslöst på spåret..
Detta är något av det värsta jag hört talas om. Hur är det ens möjligt att vara så här känslokall?
http://www.tv3play.se/play/281429/?autostart=true Rånaren syns tydligt på bild. Vet du vem han är - ring 11414. http://www.tv3.se/sites/tv3.se/files..._T-BANAN_0.jpg |
Det var det vidrigaste jag sett någonsin i Sverige!!!
|
Vatten, bröd och 4 kvadratmeter resten av livet för denna mannen vore inte mer än rätt. Han kan ju bevisligen inte vistas bland folk.
|
Detta är så sjukt, hur fan kan man lämna en man på spåret?
|
Ser jag han vet jag inte om jag slutat banka skiten ur han. Eller lagt han själv på spåret och fått benen överkörda
|
Det var alltså inte han som la killen på spåren. Det klarade han tydligen helt själv med hjälp av lite alkohol.
|
MartinL: Jag skiter i vem som lade vem på spåret. Men istället för att råna honom så hade han kunnat ta upp honom. Det kallas folkvett. Han är alltså indirekt skyldig till skadorna som uppkom även om det inte var hans fel att killen låg på spåret.
Om killen dött, hade det kunnat bli vållande till annans död. |
Jag skulle vilja belysa TS fråga "Hur är det ens möjligt att vara så här känslokall?"
Vi kanske då kan få ett svar eller ställa en rimlig hypotes kring vad som gör att en människas moraliska kompass blir så skev. Varför ska man forska i det? Kanske kan vi då få en uppfattning om vilka strukturer i samhället som möjliggör att människor blir som dom blir och handlar som dom gör. Och kanske kan vi då bygga en app som hjälper folk med moralen.. (lite ironi här, men fullt möjligt och viktigt) |
Artikel i DN idag med, dock har dom censur på den filmen dom visar på DN.
Kanske för att han inte är Svensk... http://www.dn.se/nyheter/sverige/ing...-for-t-baneran |
Citat:
Hursomhelst, tragiskt. Rånaren verkar vara helt sjuk i huvudet och förtjänar inget annat än nackskott enl. min åsikt. |
Enkelt bland det sjukare jag någonsin stött på, denna människa tar alla priser i omänsklighet.. För helvete alltså..
|
Detta är något av det vidrigaste jag hört om i Sverige också...
Citat:
Vi är kända för att vara lite tillbakadragna och försiktiga, men absolut inte känslokalla. Vi är väl ett av de länder i världen som ger mest bistånd(per capita) och hjälper andra runt om i världen mest. Vi engagerar oss i väldigt hög utsträckning för att försvara demokrati och andra mänskliga rättigheter. Så nej, det där kan jag inte ställa mig bakom. |
Vet inte om jag tycker det här är värre än mycket annat som sker idag. Det finns åtskilliga misshandelsfall där förövaren är en eller flera minst lika känslokalla unga män. De flesta som lever i eller kring den organiserade kriminella miljön är ganska avtrubbade. Den utdragna psykiska misshandel som hundratals eller tusentals utsätts för varje dag är väl också ganska planerad och känslokall. Den här mannen är långt ifrån ensam men det är knappast varje dag en sådan person träffar på en avtuppad man liggande på spåret...
Mycket av det här tror jag beror på att vi idag distanserar oss allt mer från levande ting med hjälp av modern teknik, inte minst internet. Många människor tar skada av det på ett eller annat sätt även om det bara är hos ett fåtal det får så pass extrem effekt (där spelar naturligtvis annat in också). Lite av det märks tydligt i den här tråden också. En del människor vill hellre banka skiten ur förövaren än att skänka en tanke åt offren. Att många män gärna löser saker och ting med våld är också ett stort problem vilket man tragiskt nog också kan se på kommentarerna i den här tråden... Med tanke på dessa så gör han kanske bäst i att gå in på närmaste polisstation :) Naturligtvis är detta en hemsk och vidrig händelse, det håller jag med om till 110%, men det är som sagt var inte värre än hundratals andra fall. Det är ett betydligt större problem man måste attackera och inte den här personen specifikt. Anledningen till att många reagerar så pass starkt just den här gången beror väl dels på att det är en mycket ovanlig situation och dels på att händelseförloppet spelats in och visats i TV. Det blir mer personligt och de flesta av oss ser lyckligtvis inte sådana här saker särskilt ofta. |
Jag är en person som är ganska frånkopplad vad gäller att bli illa berörd av sånt där, men det här gjorde mig förbannad när jag läste om det från början.
Det minsta han kunde gjort hade väl varit att slå 112 och säga "Öh du, det ligger en snubbe på spåret här, stoppa tågen". Fine liksom, råna han om du nu måste göra det, men ett samtal kan du fan i mig kosta på dig för att med stor chans rädda ett liv. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Precis som AndreasS skriver, så är även jag en person som brukar kunna hålla en viss distans till alla onda gärningar som man läser om i tidningen. Men det här penetrerade varenda psykologisk skyddsmekanism som jag har och tog rakt i själen... Det är så jäkla vidrigt :( |
Efter ett långt liv på internet så har man blivit van vid både det ena och andra. Hur många minns inte expressen.nu?
Men detta gjorde mig så jävla upprörd igår... |
Jag vet inte om jag börjar bli gammal men våldet verkar bli värre och värre, (precis som många säkert sagt sedan tidernas begynnelse.) vad säger egentligen statistiken om dylika dåd måntro? Det blir ju farligt för alla om vi ska behöva gå runt och ständigt misstänka varandra för dylik empati, eller empatibrist.
***japp mitt första inlägg var härmed gjort*** :) |
Hur kan folk bli så upprörda egentligen? Snubben som ligger på spåret har ju hamnat där på egen hand. Hade han inte blivit rånad hade han fortfarande blivit överkörd.
Vill inte på något sätt försvara snubben som rånade honom, men att han blir så hatad som han blivit känns som att många har fått för sig att han knuffade ned personen på spåret - något som inte var fallet. Han kanske trodde snubben var död och har man det kasst ställt (hungrig, inga pengar) kanske man tänker först på sig själv i första hand. Men visst, riktigt vidrigt oavsett. Men på bilderna ser det ju ut som att en död man ligger på spåret. |
Citat:
Är du allvarlig? |
Citat:
Mannen hamnade på spåret på egen hand. Hade han inte blivit rånad så hade han fortfarande blivit överkörd. Säger inte på något sätt att det är okej att råna folk på de mest absurda ställen men man måste se till helheten. Det hade ju varit något helt annat om han hade blivit KNUFFAD av mannen. Nu får ju fyllegubben delvis skylla sig lite själv... |
Citat:
Har man det kasst ställt och tvunget ska stjäla pengar kan man ändå lyfta upp killen på perrongen igen, eller säga till vakten och sedan hastigt lämna platsen. |
Citat:
Fy fan vilka vidriga kompisar + bartender som la honom på spåret! |
Citat:
|
Jag hoppas väl att Spindel inte på något vis är ute efter att försvara gärningsmannen men han har en viktig poäng. Det sker betydligt värre saker än så här i vår värld varje dag men det gör gemene man långt ifrån lika upprörd. Det säger väl ganska mycket om hur människor fungerar. Genom att det här blir så pass nära, påtagligt och personligt så reagerar många på ett mer personligt och känslomässigt plan. Det är precis samma sak som att det är ganska enkelt att göra en film där 20 personer skjuts ihjäl utan att tittaren reagerar nämnvärt jämfört med en annan film där EN person dödas under hela filmen. Vad är egentligen värst? När man läser en del kommentarer om den här händelsen kan man nästan tro att människor jämställer honom med Hitler eller Breivik...
På tal om känslolöshet. De allra flesta mord är ju inte planerade utan begås av personer som är raka motsatsen till känslokalla. Extremer åt något håll är sällan bra. |
Citat:
Vem ska man skylla på då? I det här fallet kan man lika gärna skylla på kompisarna som inte såg till att deras kompis kom hem säkert. Eller bartendern som inte slutade servera sprit. Eller Fredrik Reinfeldt som inte har förbjudit alkohol. Vill inte på något sätt försvara rånaren. Hade rånaren hamnat på ett spår och blivit överkörd så hade jag inte brytt mig ett skit, kanske till och med tyckt att det varit bra. Men syndabockar tycker jag nog att det finns flera i den här sörjan, inte bara rånaren. |
Citat:
Det hade även varit en sak om man inte vågade gå ner på spåret själv för sin egen säkerhet, fast går man ner och rånar personen så går det väldigt över gränsen. |
Citat:
|
Är det ingen som faktiskt såg reportaget? De sa tydligt att han hade följt efter Johan och dessutom sett honom ramla ner. När han ramlat ner så hoppade han ner och rånade honom. En spark ut ur landet om de får tag på honom, först ska han få duktigt med stryk av poliserna, gärna så han blir totalt förlamad.. Den människan har ingen som helst sympati för andra människor. Bara se leendet när han gick förbi biljettförsäljaren, usch och tvi!
En tanke till Johan och lokföraren, take care! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ingen vet om han är invandrare, svensk, muslim, kristen, satanist, eller vad som helst. Och det vore totalt fel att göra politik av detta. Man kan vara så främlingsfientlig/intolerant som man vill och ändå borde man inse att varken muslimer, kommunister, nazister, sverigedemokrater, talibaner, bankirer, judar, bögar, män, somalier, svenskar, moderater, vänsterpartiseter, mm, mm, normalt agerar på det här viset. Det spelar liksom ingen roll vem eller vilka som man normalt beskyller för all världens elände. Ingen gör anspråk på att någon annan skulle vara så här ond.
Och det är just det som gör det så fruktansvärt. Hitler och Breivik hade garanterat rullat honom av spåret. Det hade även bin Ladin och Stalin gjort. Till och med Quisling, som symboliserar förräderi, ondska och svek, hoppade i vattnet för att rädda en person som höll på att drunkna (sann historia). Edit: Som Patrik skriver, så har även jag en förståelse för att personer fegar ur i kritiska situationer. Man kanske vill hjälpa en person som befinner sig i nöd, men man vågar inte. Men den här gärningsmannen visar att han mycket väl vågar hoppa ner på spåret. Det som gör detta värre än allt annat elände, är att han kunde ha räddat honom (utan att offra eller riskera någonting själv) när han ändå var där nere och muddrade sitt offer. |
Vad skönt att hans bilder ligger på nätet och tv iaf. så han inte kan vista sig ute . Han åker nog dit rätt snabbt. Han lär ju hoppas polisen hittar honom före allmänheten typ... Hur fan kan han lämna människan på spåren...
|
Ärligt. Varför har de inte ett förbannat jävla gallerstaket med elektriska grindar så ingen kan gå ner på spåren?
|
Min personliga åsikt är att det borde vara straffbart att inte hjälpa någon i den situationen om det kan ske utan fara för egen hälsa, dvs att påkalla uppmärksamhet. Att det inte är straffbart är p.g.a. risken för egen hälsa som vägts in vid andra "liknande" fall. Men här går det ju helt uppenbart att säga till vakt eller så. Orsaken till att polisen jagar denna person är ju dock att han sannolikt kommer bedömas skyldig p.g.a. att han så uppenbart är med-orsak till att han ramlade ner. Han knuffade honom, men indirekt.
Sen finns det ju utöver det en rent mänsklig sida med, att inte hjälpa personen, oavsett allt annat, är ju ett tecken på någon form farlig störning. Undrar om han gick hem efteråt, räknade pengarna och somnade gott... |
Citat:
Alltså, det är ju helt enkelt så att man inte SKA befinna sig dyngrak på perronger och ramla ned på spåret. Ska man för den sakens skull bygga hinder för det? Ska vi ha räcken runt alla trottoarer också då? Så att ingen vinglar ut i gatan av misstag? |
Citat:
|
Citat:
Angående om man bör göra det så är det ju som alltid flera aspekter av det. Den ena är den rent ekonomiska. Det kan bli samhällsekonomiskt billigare att ha staketet där istället för att hantera antal skadade personer, traumatiserade chaufförer, försenade tåg, missade skatteinbetalningar (för döda har svårt att betala skatt) osv... Det andra är att det är svårt att sätta pris på en persons liv. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson