WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Varför använda no-reply-adress? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054929)

entep 2012-09-11 13:56

Varför använda no-reply-adress?
 
Hej,

Fick idag en faktura av ett webbhotell, via e-post, där dom inte specificerar vad jag ska betala för.
Därför tänker jag att jag ska mejla ett svar tillbaka och ställa frågan.

När jag trycker på "Svara"-knappen i mitt e-postprogram så får jag upp att adressen jag skriver till är [email protected].
Det betyder alltså att jag måste ta reda på vilken adress jag ska svara till för att få svar på mina frågor som uppkommer av ett mejl som dom skickar till mig.

Vad är det för idioti? Vill man inte ha något svar via mejl, strunta i att mejla något.

Ska man svara på mejlet och be dom att inte svara på den adress jag skickar ifrån utan dom får själva göra en research på vilken adress dom ska svara på? Då hade Internet och mejlen verkligen inte tillfört den nytta det gör idag.

allstars 2012-09-11 14:21

är det automatiska mail från systemet - typ du har fått ett meddelande - kan det vara vettigt, men om man får en faktura, villl man som du skriver kuna använda svara och reply-to går till ekonomiavdelningen, lämpligtvis.

Alla har kanske inte tänkt till?!

gregoff 2012-09-11 14:33

När man får ett mail från ett bolag där man är kund med no-reply som avsändare, så får jag känslan att "det är ok att vi mailar och stör dig, men stör för helv**e inte oss!"

Fruktansvärt "o-serviceminded" så att det skvätter om det!

tartareandesire 2012-09-11 14:36

Det minsta man kan göra i det fallet är att skriva ut "Obs! Detta mail kan du inte svara på." eller dylikt vilket de flesta också gör. Oavsett så är det riktigt korkat när det gäller viktig e-post som går ut till en verklig kund.

entep 2012-09-11 16:25

Det var skönt att lufta lite och även höra att det inte bara är jag som reagerar på detta.

Skulle aldrig skicka ett mejl från ett system eller på annat sätt utan att ange en adress som man kan svara tillbaka på. Vill självklart att de som får mejlet ska fråga eller lämna synpunkter på det man skrivit om dom har några.

Ciffan 2012-09-11 16:56

Jag håller med dig och jag blir lika sur varje gång jag får ett no-replay-mail. Extra arg blir jag när det är utskick från någon som jag inte är kund hos och de anmäler jag alltid för spam. (De som har vad som ser ut som en vanlig avsändare är det inte alltid jag orkar anmäla.)
Att skylla på att utskick har no-reply för att de är automatiska/från system är en klen ursäkt - det går väl lika bra att sätta en riktigt adress där. Och är det så att man inte vill ta om hand en massa returer så ska man inte skicka till adresser man inte vet fungerar

Jan Eriksson 2012-09-11 20:29

Därför den adressen används för att hantera studsar. Skickar man ut fakturor så borde det vara ekonomi@ men tex nyhetsbrev etc så vill man kunna ta mot studsar av olika slag och låta en robot läsa av studsen för att sen tex ta bort adressen.
Sen kan jag hålla med om att man skulle vilja ha en svarsadress men den borde finnas med i själva mailet. Personligen irriterar jag mig inte på detta med noreply men jag tillhör den lilla skaran som inte ens irriterar mig på spam (får så lite...). :)

nosnaj 2012-09-11 21:16

Om man hanterar studsar sätter man väl det i Return-path och kan då ha en riktig e-post i både from samt reply-to.
Eller tänker jag helt fel nu på kvällen?

Nihilnovi 2012-09-11 22:31

B.la Loopia gör detta med fakturapåminnelser på domäner som håller på löpa ut,
notera att det inte är något betalningsansvar på dessa och att de skickas från [email protected].

Jag gillar speciellt att de lägger in "faktura" i mailen, men ta mig fan måste du gå in på deras sida för att ta reda på vilken mail du ska maila till gällande fakturor.

tips: är ej [email protected] eller [email protected](som står i mailfootern)

Förstår OP's frustrationer! :p

Gustav 2012-09-12 00:31

Även jag är en surgubbe som blir irriterad när jag får mail som man inte kan svara på.

Ännu bättre är det med företag som endast låter sig kontaktas via formulär och som inte skriver ut någon e-post i klartext. Detta formulär ska helst kombineras med krav på att kunden anger sitt kundnummer och ordernummer. Gärna i kombination med att kunden måste logga in på sitt konto. Utöver det så kan det vara lämpligt att kräva att kunden måste ange en "servicetagg" eller "produktnyckel" (vilket nummer som helst fungerar egentligen, så länge som kunden inte vet vad man avser). Sen begränsar man antalet tecken som kunden får ange i formuläret till max 300, så att kunden bara kan skicka korta frågor.

När kunden väl fyllt i alla obligatoriska fällt, så bör man se till så att ingenting händer när kunden klickar på "Skicka meddelande"-knappen. Istället låter man webbsidan tugga i någon kvart och visar därefter en 404. Då måste kunden börja om från början och sådant älskar kunder. DELL har tex en riktigt skön grej där de "skannar" kundens dator i sista steget. Denna skanning misslyckas alltid, varpå kunden får göra om alltihop. I det här skedet är det dock extra viktigt att inte spara några sessioner, som gör att kunden bara kan backa i webbläsaren. Dessutom bör man använda sig av någon udda kombination av java/ajax och andra script i formuläret, så att kundens webbläsare inte kan komma ihåg den tidigare ifyllda informationen.

Skickar man tex fakturor med noreply och kombinerar det med sådana här fiffiga lösningar på kontaktsidan, så blir det riktigt bra. Bara man inte skriver ut kund- och ordernummer på fakturan, så funkar det. Anger man ett telefonnummer, så bör det kopplas till en receptionist som inte kan/vill/får koppla vidare och som inte kan besvara några frågor.

Just det, en sista sak att tänka på - om man har länkar i anknytning till formuläret på kontaktsidan (såsom tex "info" och "hjälp"), så bör dessa alltid öppnas i samma fönster.

Conny Westh 2012-09-12 01:31

Som tillägg till Gustav kreativa förslag så kan jag tillägga att man alltid ska spärra bakåtknappen i webbläsaren så användaren blir låst till samma sida oavsett hur många gånger eller fort man trycker på "back". Då är lyckan total för den kunden. Eeeehhh... Före detta kunden, menar jag.....

LoopiaAB 2012-09-12 10:03

Nu vet jag inte om det är Loopia ni menar på alla ställen men jag tänkte förklara hur vi tänkt och gjort.

När vi skickar ut en mailfaktura är själva mailet ett ”försättsblad”, dvs det står bara själva produkten (domännamn, webbhotell etc) samt info om totalsumman, OCR-numret, hur du säger upp tjänsten etc.

Vill man se en spec på fakturan klickar man upp den bifogade PDF’en eller text-filen. Där får man se orginalfakturan som då är specad med all nödvändig info.

Vi skickar mailfakturor från [email protected] och det beror på att studsarna hanteras automatiskt på den adressen för att vara separerat från vår [email protected]. När en mailfaktura studsar hanteras det med automatik och fakturan skickas ut med post istället. Kan en studs inte hanteras automatiskt på detta sätt flyttas den med automatik till vår inkorg för [email protected] och hanteras manuellt.

Svarar man på faktura-mailet ser man att svarsadressen är [email protected] som är samma som [email protected]. Detta är givetvis onödigt och kan ställa till en del funderingar så därför har vi nu ändrat till [email protected].

/Jimmie

tartareandesire 2012-09-12 11:50

Borde inte gälla Loopia eftersom ni faktiskt har en riktig adress som reply-to även om utskicken går från no-reply@.

Om mailet är ett "försättsblad" eller den verkliga fakturan är ju helt irrelevant. Det handlar om att man enkelt vill kunna ställa en fråga och det enklaste sättet är naturligtvis att trycka på "Svara".

Tyvärr är de allra flesta som arbetar med internet inte särskilt haj på användarvänlighet vilket i slutändan är riktigt trist för kunder och supportpersonal. Gustavs inlägg är alltför talande än idag :)

AndreasS 2012-09-13 14:51

Vi kör en noreply på vissa av våra utskick, men den går att svara på utan problem. Det är bara för att de flesta autosvar har en tendens att skippa noreply-adresser - dvs vi slipper få 14 miljarder mail att städa bort i onödan.

gregoff 2012-09-13 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20450117)
Vi kör en noreply på vissa av våra utskick, men den går att svara på utan problem. Det är bara för att de flesta autosvar har en tendens att skippa noreply-adresser - dvs vi slipper få 14 miljarder mail att städa bort i onödan.

Vad hjälper det när 99/100 noreply-adresser inte läses av någon? Jo jag vet! Vi ska alla GISSA vem som faktiskt har noreply-adresser som faktiskt läses av en människa.

Oavsett vad så är min personliga mening att alla mail som skickas av någon/något till en människa A_L_D_R_I_G får ha noreply som avsändare. Fruktansvärt respektlöst!!!

Ja, jag tar i här men detta har stört mig länge!

AndreasS 2012-09-13 16:17

De mail som har noreply är mail som inte är avsedda att besvaras (de ska gå in på en länk och bekräfta en begäran de just gjort), men det är en låda som aktivt läses av oss om någon ändå besvarar den.

entep 2012-09-20 11:22

Förstår verkligen inte er tanke AndreasS.
Ge gärna ett exempel på ett mejl som aldrig kan tänkas besvaras.

Varför ha en no-reply-adress som ni aktivt läser av? Talar inte det tydligt om att folk vill och faktiskt mejlar tillbaka på era mejl även fast ni inte vill det?

Byt ut no-reply till please-reply eller ännu bättre en personlig adress så man vet vem man pratar med.

tartareandesire 2012-09-20 11:36

Skickar man ut mail till en KUND så är det väl ganska lämpligt att man också kan svara oavsett vad det gäller. Spammar man icke-kunder kan man väl göra som man önskar men då är knappast e-postadressen det stora felet :) Och, som sagt var, om man ändå kan svara trots att mailet skickas från en noreply-adress så kan man verkligen fråga sig varför man väljer den som avsändare från första början... Tekniker tänker inte alltid på användaren :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson