![]() |
PHP: require, dela upp funktioner?
Hejsan, hade svårt att sätta rubrik så ursäkta det dåliga valet.
Har lite funderingar gällande import av filer i php (require, include osv). Jag brukar bygga en "core" fil där jag har alla funktioner och klasser. Denna filen importeras i index.php oftast. Men vore det inte bättre om man gjorde en fil/funktion eller klass? så man slipper importera onödiga funktioner som inte kommer till användning alltid. Exempel: (denna filen ska skicka ett email genom en egengjord funktion) PHP-kod:
PHP-kod:
|
Mitt första tips är att titta på OOP. Chansen att send_mail()-funktionen går att återanvända till ditt nästa projekt utan att skriva om den och få underhålla den i två projekt är liten om den ser ut som nu. Nästa gång vill du ha andra headers, gå direkt mot smtp osv. Sen 5 projekt in märker du att din mail inte alltid kommer in, så du vill logga alla mail som skickas. Då har du 5 ställen att gå in och ändra på. Detta löser en bra OOP-struktur åt dig.
Och det är även det enkla svaret på din fråga. Använd autoloading och lägg dina funktioner i klasser. För en snabb övergång kan du skapa klasser som Mail och bara ha en statisk funktion sendMail() i den. Så fort du försöker anropa Mail::sendMail() så kommer filen med klassen Mail att laddas och du slipper både manuellt inkludera filerna innan anropet och du laddar mer än du behöver (efter du läst på om cohesion och coupling). Normalt sett brukar man också döpa filerna och därmed klasserna på ett sätt som gör att katalogträdet blir lite lättare att hitta filerna i också, liksom du får förklarande klassnamn. T ex kan du använda _ för att dela in det som t ex Mail_Transport_Smtp som hämtas från include/Mail/Transport/Smtp.php. Eller så lägger du Smtp-klassen i namespacet Vendor-name/Mail/Transport och får ungefär samma sökväg. Titta gärna på standarden PSR-0 om du ska börja använda autoloading (https://github.com/php-fig/fig-stand...epted/PSR-0.md). |
Ett generellt tips är att du inte vill ha för många require / includes i PHP eftersom det faktiskt stjäl tid. Försök hålla nere antalet, men kapsla gärna samtidigt in liknande funktioner i olika enheter (filer kan vara rätt för dig denna gång, i ett nytt projekt bör du ta Clarences råd och kika på OOP).
|
Citat:
However, utvecklartid är dyrare än några procentenheter prestanda. Så att strukturera koden så att den ger färre buggar, är lättare att underhålla och arbeta vidare med (läs high cohesion, loose coupling) är viktigare än hur filerna laddas. |
Citat:
|
Om man väl använder require() så använd då require_once() i stället så laddas filen bara en gång....
Men annars tycker jag du helt ska glömma allt vad imperativa programspråk heter och göra som Clarence skriver att omedelbart gå över till Objektorienterad programmering (dvs OOP). |
Citat:
|
Citat:
Mer än 90-99 procent av datorns tid står den och väntar på att användaren ska utföra något, så att optimera användargränssnitt för hastighet är i normalfallet mindre viktigt (lägre prioriterat), det som däremot är viktigt att fokusera på är: 1) enkelhet att använda 2) eliminera felkällor vid utveckling 3) underlätta uppdatering/underhåll 4) Underlätta drift/administration Punkt 3 och 4 ovan står normalt för 5/6 av totala kostnaden under ett systems livslängd. Först om man upplever problem med prestanda kan man lägga ner tid på att optimera för hastighet. Optast behövs det inte alls hastightsoptimeras vid denna typ av applikationer. Det är viktigt att man har en plan för vad man lägger ner kostnaden på för ett system. |
Jag har testat lite OOP med PHP och autoloader som jag tänkte dela med mig av:
Först min testklass: Kod:
<?php Kod:
<?php Kod:
<?php Autoloader-klassen kan man lägga i en underkatalog som lämpligtvid heter LIB: Kod:
<?php |
Citat:
PSR-0 har blivit en väl vedertagen standard för autoloading. Den ger dig interopabilitet mellan annan välskriven kod. https://github.com/php-fig/fig-stand...epted/PSR-0.md Vidare är en full include_path baserad autoloading långsam samt mer error-prone och svåröveriktlig då du faktiskt måste åt en server-variabel för att se hela dess innebörd. Projektet blir alltså beroende av någon utanför projektet i sig. De flesta välskrivna projekt som har använt detta tidigare har använt en classmap generator för att lättare kunna överblicka och få bättre prestanda. En exempel-impementation av en bra skriven PSR-0 autoloader kan du se på https://gist.github.com/221634 . Den är fullt produktionsduglig och är skriven av några av de främsta PHP-profilerna (både Zends och Symfonys huvudutvecklare finns representerade t ex). Angående din kommentar om require_once så blir den inte alls gällande när du har en väl skriven autoloader. Det finns då längre ingen anledning att köra _once-funktionerna då andra användandet av klassen inte kommer försöka inkludera filen igen. Så en _once ger dig då ENDAST dubbla stat calls helt utan fördelar. |
Citat:
Det stämmer säkert när det gäller vanliga windowsapplikationer, men detta är en webbapplikation och där har du helt andra krav. Tar något mer än 2 sekunder så kan du räkna med att användaren laddar om sidan ELLER tröttnar - båda är rätt dåliga scenarion. Du riskerar dessutom att bli straffade i SERP:en om din webbplats snurrar långsamt. Utvecklar du webbapplikationer skall du ha ett högt fokus på just prestanda. |
Citat:
|
Istället för att argumentera fram och tillbaka - kan ni inte göra mätningar från ett av era projekt och lägga upp resultaten här? CPU time, pages/sec och kanske något till mätvärde som kan vara intressant för att mäta skillnaden.
Eftersom jag inte kan PHP blir det en vild gissning och det är att skillnaden förmodligen är försvinnande liten. |
Citat:
Att det är en skillnad mellan normalvarianten och _once är självförklarande av funktionaliteten i sig. Det finns en hel del skrivet på nätet redan med diverse tester. Den faktiska skillnaden varierar ju dock en del från en webbplats till en annan i likhet med de flesta andra optimeringar man kan göra. |
Appropå prestanda, i de flesta fall är ju OOP att föredra, men i de fall där man skall processa mkt data kan OOP ge en märkbar prestandaförsämring. För några år sedan gjorde jag tester mellan vanlig kod och OOP kod. I koden nedan krypteras en 1k-sträng 1k gånger, dvs totalt 1 megabyte data. OOP-varianten ger en enorm prestandaförsämring, flera hundra procent, testade även nu på en obelastad server med följande resultat:
Kod:
Non OOP Result: 1.6096091270447 seconds Kod:
<?php |
Jag testkörde SimonPs kod (på en betydligt långsammare maskin) och fick följande resultat:
Kod:
Non OOP Result: 2.6286079883575 seconds Sen har det alltid varit så att OOP körningar tar något längre tid eftersom det är mer att göra för systemet. Det är inte av prestandaskäl man väljer OOP i stället för imperativa språk, det är för att kunna hantera komplexitet på ett bättre sätt och minska risken för buggar, återanvändbarhet av tidigare kod, samt därmed kortare utvecklingstid. Maskiner blir ständigt snabbare så hastigheten är inte det avgörande i de flesta fall. PHP ger i sig prestandaförluster i och med att det dessutom är interpreterande och inte kompilerande. Är hastigheten en kritisk faktor så väljer man ett annat språk. |
Citat:
|
Citat:
Vad gäller detta test, intressant vore se vilken skillnad det blir om man använder statisk metoder istället för instansiering. Förmodligen lite mindre minnesutnyttjande, vilket ju blir lite mer "rättvist" eftersom oop gör lite mer än funktionella koden om den instansierar |
Citat:
Stark typning kan i många programspråk ge 50-100 gånger prestandaförbättring även i en interpreterande eller semikompilerad miljö. Dock helt riktigt att statiska metoder ger betydande prestandaförbättring i OOP-sammanhang jämfört med instansiering, men det beror på vilket problem man ska lösa om man kan använda det eller inte. |
Med bytecode caches så kompileras och parsas koden endast vid första request. Så den overhead som JIT kompilering ger per default i PHP kan alltså undvikas.
Jag invände mot att du sa : om hastighet är en kritisk faktor så väljer man ett annat språk. Om man gör extremt stora beräkningar m.m i kod så är det klokt att inte använda php, t.ex motsvarande detta performance test i denna tråd. Där skulle asp.net eller cgi/c++ "vinna". Det jag menar är att generellt väljer man inte bort php pga sämre prestanda i webblösningar. |
Citat:
Annars håller jag med dig om att man generellt sätt inte väljer bort PHP av prestandaskäl. Förutom vid väldigt speciella applikations-typer, t ex en chat eller annan websockets-hantering - och då är inte anledningen exekveringstiden. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson