![]() |
SERP ändrar sig BETYDLIGT oftare numer?!
Hej,
Precis som många av er kontrollerar jag relativt ofta diverse placeringar i Googles SERP för specifika nyckelord och meningar. Jag tömmer webbhistoriken frekvent, för att undvika att Google anpassar mina resultat efter mig som användare, vilket annars blir fallet. Nu till frågan: Upplever ni, som jag, att SERP ändras/uppdateras MYCKET OFTARE nu än innan? Flera gånger om dagen i många fall?! Självklart är de uppenbara och logiska ettorna kvar i toppen (ex: Aftonbladet.se om man skulle komma på den geniala idén att söka på "Aftonbladet"), men jag åsyftar sökord som är rejält konkurrensutsatta. |
Citat:
|
Helt klart. Har även lagt märke till att sajter indexeras väldigt mycket snabbare än tidigare. Snackar ett par timmar i vissa fall.
Kul tycker jag! Mer action ;) |
Det har ju varit stora förändringar på Google det senaste året.
Det började ju redan förra året med Panda uppdateringen och den kom i nya versioner i april i år. På senaste tiden har ju även pingvinen från Google slagit hårt mot många sajter. De råd man kan ge är gamla, men än viktigare numera: Var varsam med länkbygget. Var unik med ditt innehåll. Sprid ut dina ankartexter över fler ord och fraser. Uppdatera kontinuerligt. Ingen keyword spamming Arbetar du med kvalite´rakt igenom när du utför din sökmotoroptimering, så är du hyffsat säker. Man vet faktiskt aldrig med Google numera. Att använda kvalitet vid sitt sajtbygge är dock den bästa vägen att gå! |
Citat:
Givetvis kan jag inte se andras sidor, men har du exempel på kända svenska sidor som påverkats med tanke på att du säger att det slagit hårt mot många sidor? blogg.se vill jag minnas har straffats? |
Citat:
Dina fem tips känns väldigt relevanta och är nog goda råd för alla i denna branschen. Inte minst för oss lite "mindre" aktörer. Stora sajter har ofta kraftfulla länkar och det känns som de generellt klättrat i SERP de senaste åren. I varje fall i internationella Google (.com). Jag som sysslar en del med turism ser exempelvis att jättar som Tripadvisor och Agoda gynnats av förändringarna. Kul för dom och kanske en logisk utveckling. ;-) |
Kvalitet är bra, bort med skräpet....
|
Citat:
|
tycker också det är en märkvärd skillnad på hur mina sajter hoppar i serpen.. man ska inte ropa hurra när man ligger etta på ett ord i google för vips säger de bara så är man sexa igen senare samma dag. Otrolig skillnad särskilt på 07.00 på morgonen och 21.00 på kvällen hur mina sidor ligger.
|
Kan någon skriva ut en svensk sida som drabbats och/eller hoppar?
|
Jag har ett par sidor som verkligen har hoppat i SERP.
Det har svängt mellan palts 200 och topp 10. Vill dock inte avslöja sajterna, men det har förekommit. Dessa svängningar beror oftast på alltför aggressivt länkbygge. Numera, när Google har introducerat Panda - och Pingvin uppdateringarna, så var extra försiktig med att bygga skräplänkar med sökordsankartext in mot din sajt. Variera ankartexterna med olika former av fraser och sökord, som relaterar till dig och din sajt. |
Med tanke på att ingen gett eller vill ge exempel på svenska sidor kan man väl bara konstatera att Google lyckats med sin uppdatering att försöka få bort MFA-sidor och andra lågkvalitativa sidor :-)
Sen är det klart olyckligt och berättigat att gnälla om man själv driver sådana sidor, även undertecknad inräknad. |
noshaj,
I svenska Google har jag inte uppmärksammat fenomenet (pga att jag tittar sällan), men jag ser relativt stora företag vars webbplatser åker jojo i SERP på internationella Google (.com). Så det är inte enbart MFA och motsvarande som "drabbats". Däremot handlar det (som Petter Hedman är inne på) oftast om olika varianter av forcerat länkbygge. |
Citat:
Att en webbplats med forcerat länkbygge drabbas är väl precis enligt plan och syftet med Panda, Pingvin och allt vad det heter. |
Du får ett PM istället...
|
Här ser ni en graf från en sajt , som har hoppat på sista tiden.
det är en bekant inne från seo-forum.se, som låtit mig visa hans hoppande sajt. Ja, jag har tillåtelse att visa sajten: Visas enklast via gserp.se: http://gserp.se/Search/proteinwhey.se/whey Jag har liknande sajter, där hoppen skett mer frekvent och under en längre tid. Var varsam med länkbygget. Låt nya sajter ligga till sig lite, bygg mer content innan du brassar på med länkar. |
Tänkte även visa en av mina egna sajter, som verkligen har tagit några rejäla hopp på senaste tiden.
Visar grafen från gserp.se: http://gserp.se/Search/tjanapengarpa...%A4na%20pengar |
Google gör i snitt två till tre ändringar i algoritmen per dag.
Dessutom håller de på med Penguin 2.0 och håller dessutom på att ta fram en ny algoritm som heter Transition Ranking och de utförs små tester på dessa dagligen. Transition Ranking går kortfattat ut på att varje gång Google hittar nya länkar som kan påverka resultatet så får sidan en slumpmässig ny position på SERPen. Detta för att kunna locka fram spammare. ;) |
Citat:
|
Ok, då är du den enda som hört talas om den.
;) |
Citat:
Nu verkar dock min sida om whey slutat dansa. Vi var några stycken som startade sidor mer eller mindre samtidigt och visst verkar dansandet ha en hel del med länktillväxten att göra, men för att komma topp 10 i hårt utsatta områden som till exempel "whey" eller "whey proteinpulver" så krävs det en viss uppmärksamhet utifrån och balansen är ibland hårfin. När en sida tar sig till förstaplatsen i ett hårt konkurrensutsatt område kan det naturligtvis uppstå en hel del svallvågor, det gäller att lära sig surfa så fint på dem. Alla sidor som dyker verkar dock inte återkomma. Men visst håller jag med dig Petter om att innehållet är det viktigaste av allt och att ha ett bra innehåll är alltid grunden till det mesta. Roligt att du tog upp saken här, här verkar också finnas en hel del kunskap. |
Hej,
Personligen tycker jag mig kunna se att "dansen" är numer betydligt mer frekvent i globala Google.com än på nationsnivå (Google.co.uk, Google.se, Google.co.in osv). Det känns spontant som att det mesta sker på Google.com först, för att sedan implementeras (eller förkastas) för Google med landsdomäner. Kanske inte så konstigt och knappast något nytt. |
Här diskuteras det om den senaste uppdateringen.
http://www.seo-forum.se/showthread.p...6205#post56205 EMD exakt match domain uppdateringen. Google vill ta ner sajter med exakt sökordsdomän med tunnt innehåll och spammiga länkar. Google hatar affiliates. Tyvärr. |
Citat:
|
Hej,
Det som förut var vinnande, bestraffas numer. Det funkade bra med traditionell SEO i tretton år. Nu är det nya tider. För oss med EMD-sajter gäller det som sagt att tänka på kvalitén. Nya tider och nya lösningar. Trots allt är nog Google rätt ute, det är inte SEO som i första hand skall avgöra ens placering i SERP. |
Ska bli intressant och se vad som händer i och med detta. Förmodligen blir det åter lite lotteri, där vissa klarar sig väldigt bra trots så kallat gamla metoder samtidigt som andra åker på en dänga.
Men på längre sikt känns det nog ändå som en nödvändig förändring. |
Nu orkar jag inte med Google's daltande. Går tillbaka till att köpa länkar, detta har alltid fungerat bokstavligt talat klockrent för mig när det kommer till att slå ut konkurrenter.
Är inte ett stort fan av att använda mig utav oetiska metoder när det kommer till SEO, men man måste följa med i dagens rat race. Vissa folk jag pratat med i SEO-kretsarna gillar Google's nya uppdateringar, på grund av enkelheten att slå ut folk med negativ SEO. |
Citat:
http://sokmotoroptimering24.se/2012/...ofsson-om-seo/ |
Citat:
I vissa branscher kan man ju få ganska mycket social spridning men det finns nischer där ingen länkar överhuvudtaget. Sen undrar jag vad alla affiliate-företag typ TD, Adtraction mm, tycker om allt detta? Så vitt jag förstår så handlade just denna uppdatering om keyworddomäner och trots att många av dem är skit så har de nog ända dragit in pengar till alla affiliates. Många bäckar små blir nog en del kulor. Vad tror ni andra? |
Ni som gnäller kanske ska ta på er en annan hatt än er egen. Givetvis förstår jag och alla andra att ni vill att era sidor ska ranka bra, lika mycket som att jag vill att mina sidor ska ranka bra.
En normal användare av Google vill dock hamna på en sida som kan ge svaret de sökte efter, att då hamna på en MFA-sida, spammig affiliate-sida osv är inte det mest optimala. Varför ska jag hamna på en sida som bara matar ut företag x alla produkter och länkar via affiliate och inte direkt hos företaget? Hur många 1000-tals hotellsidor finns det inte som har fjuttiga texter och sedan bara länkar vidare med affiliate? Hur många MFA-sidor finns det inte som försöker vara informativa allt för att lura dit besökaren. Ofta skrivs inte ens texterna av någon kunnig person utan lämnas ut till 3e part som ägnar sig åt att leverera seo-texter. Ni hör ju själva hur det låter, att skapa texter för seo, när det borde handla om att skapa texter för användaren med grymt innehåll (ja, seo-texter kan också vara bra). Inte för att vara elak, men de exempel jag fått genom denna tråd på sidor som åkt jojjo, i princip alla har varit värdelösa ur mina ögon sett. hade jag ägt sidorna själv hade såklart jag haft annan syn :) Efter mitt utlägg ovan kan jag dock tipsa om att Google uppdaterat sina policy för webmasters samt lagt in mer exempel: http://support.google.com/webmasters...n&answer=35769 Detaljer om affiliatesaker: http://support.google.com/webmasters...n&answer=76465 |
Hej,
Jag börjar skönja positiva resultat genom att framförallt städa upp bland nyckelordslänkar, både on-site, på mina andra webbplatser och på externa webbplatser (svårare givetvis). Istället har jag fokuserat på att ersätta dessa med textlänkar som "klicka här" eller liknande. noshaj, Jo, varför gnälla när man kan göra något åt det? ;-) Tänk långsiktigt och kvalitet, eller annars är det kanske bättre att pyssla med något annat. |
Citat:
|
Kvalitet rakt igenom är bästa medicinen numera vad gäller att ranka högt, men framför allt behålla sina höga rankingar.
Upp som en sol och ner som en pannkaka är ju inte nåt man strävar efter. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson