![]() |
Bestulen kamera.
Från början. (Jag företag, han privatperson)
Jag bestämde mig att köpa Nikons nya D4 kamera i Januari. Den var beräknad att den skulle komma runt den 25 feb. Någon vecka innan så la jag ut kameran på blocket för att sälja av mig den. Då ringde det en kille som ville köpa den direkt. Jag sa att jag inte kan släppa kameran innan jag har fått min nya. Han förstog dilemmat. Vi kom överens på 9000kr för allt och han la 500kr i handpenning så jag säljer den till honnom när min kamera kommer. Nu var det så att nikon hade svårt att leverera min kamera så det gick väll Juni då personen i frågan ringde och sa att han skulle vilja låna kameran för att fota ett dopp. Eftersom han skulle köpa kameran så gick jag med på det. "Lustigt" nog så ringer han på eftermiddagen och han säger att kameran har blivit stulen från honnom. Då efter att han "glömde" kameran i statsparken. När han kom på det och gick till baka så var den borta. Inte så mycket med de jag ringde mitt försäkringsbolag och de betalade ut 7500kr. Efter att jag fick ut en pengarna så har personen totalt gått under jorden. Svarar inte på något. Så nu till frågan. Nu har det gått så lång att jag har tröttnat på att han inte svarar och eftersom han är skyldig mig pengar för kameran 1000kr. Så nu vill jag häva vårt avtal och skicka en faktura på hela beloppet av vad en ny D7000, blix & batterigrepp. Minus vad jag har fått från försäkringsbolaget och handpenningen. Något jag kan göra? |
Tycker det är lika bra att glömma det hela och gå vidare. Du har gjort bort dig men ändå fått tillbaka större delen av summan. Inte värt att fortsätta bråka om den sista tusenlappen känns det som. Förutom utlåningsmissen så gjorde du ju helt galet från första början genom att sälja något du inte hade...
Hur kan du sälja en Nikon D4 till det priset förresten? :) |
Nä min gamla kamera D7000 var det jag sålde :) Inte D4
Citat:
|
Citat:
|
Glöm bort det där och var glad att du fick ut pengarna pengar från fb.
|
Det kan inte begära pengar för kameran, om du lånade ut den och affären aldrig avslutades. Vad du däremot kan göra är att begära ersättning för dina kostnader som orsakades av att kunden slarvade bort din kamera. Du bör därför kunna kräva honom på pengar för självrisken. Då har du nämligen fått ersättning för hela kamerans värde (oberoende av hur ni själva värderade den). Så kolla vad din försäkring hade för självrisk. Den var säkert högre än de 1000 kr som diffar.
|
Citat:
Då kund är privatperson och självmant inte vill betala ersättningen måste du ta till rättsliga åtgärder för att få ersättning (inte 100% det heller). Tiden och pengarna du kommer få lägga ner gör att det hela inte är värt det. Ta det här som en läxa och glöm det. Då du självmant lånade ut kameran till kunden så får du faktiskt ta det här som en läxa. :) Som tur fick du i alla fall pengarna ifrån fb. |
Citat:
Citat:
|
Du har gjort bort dig på så oerhört många plan, även om du har "rätt" så är det inte säkert att du får "rätt". För mig känns det som att du ska lägga den kraft och energi som du slösar på denna dyra lärdom på roligare saker.
|
Håller med de flesta,
Bit ihop och kom igen och skicka en hundbajspåse på födelsedagen till "slarvern". Ps. Det med påsen var ett dåligt skämt... |
Lägg det som läropengar...
Och nästa gång du lånar ut din kamera, ta något i pant ;) |
Jo, men då kan jag fortfarande skicka faktura/inkasso om det skulle vara så.
|
Citat:
Vid en eventuell stämning, se ABSOLUT till att du skriver på stämningsansökan hur du vill ha betalt!! Se artikeln nedan t.ex: http://en.paperblog.com/samsung-pays...-coins-294795/ |
Den som lånar kameran har självklart ansvar för den, så lägsta summan är ju självklart självrisken.
Problemet är det inte går driva mål i Svensk domstol, då man inte har rätt kräva full ersättning för sin tid i Småmål. |
Vad har kameran blivit bestulen på? (syftar på rubriken)
|
Citat:
|
TS är i sin fulla rätt att få ersättning för hela sin skada. Vad är då skadan?
Det överenskomna beloppet var ju 9000 kr, säljaren fick 500 kr i handpenning och 7500 kr från försäkringsbolaget. Då återstår det 1000 kr av värdet. Detta värde kan givetvis TS begära av köparen, men sannorlikt kommer TS inte få en spänn. Nu skulle det egentligen ha varit köparen som fått betala hela summan till säljaren, det är ju inte säljaren som slarvat bort kameran. Som andra nämnt tidigare i tråden så är det alltid den som lånar något som har fulla ansvaret att lämna tillbaks det i fullgott skick. |
Tack för ett bra svar.
Men hur ska man se det tekniskt sett om personen jag lånade ut kameran till inte svarar? Varken SMS/brev/telefon. Ska man då anse att vårt överenskommande pris inte gäller då jag anser att han inte fullföljer sin del? |
Citat:
1. Skicka en faktura med 10 dagars fakturavillkor. 2. Skicka sedan fakturan igen fast med en inkasseringsavgift om beloppet inte är betalt, (alternativt skicka påminnelseavgift först). 3. Skicka sedan kund till kronofogden, om han fortfarande inte har betalt. 4. Om kund fortfarande inte har betalt har det medfört kostnader för dig. Tror kfgden tar 300kr för ett betalningsföreläggande, som du i slutändan får betala om kunden inte har betalat fakturan. 5. Om inget av ovan fungerar finns det bara en stämningsansökan kvar att göra, och om du inte får rätt där; ja då får du betala ytterliggare advokatkostnader mm. Välkommen till företagslivet! :) |
Citat:
Vad du kan kräva är ersättning för den kamera som han slarvade bort. Vi vet att ni var överens om att den var värd 9000 kr. 7500 kr har du fått av ditt försäkringsbolag. 500 kr har du fått av honom i handpenning (den måste du egentligen betala tillbaka nu). Du kan alltså fakturera honom 1000-1500 kr (beroende på om han är införstådd med att kvitta handpenningen) för dina försäkringskostnader. Du måste skilja på personen som ville köpa din kamera och personen som slarvade bort din kamera. I det här fallet råkar det vara samma person. Men det spelar ingen roll. Tänk dig istället att det är Pelle som har tappat bort din kamera och att det var Kalle som ville köpa den. Du ska kräva Pelle på försäkringens självrisk/kostnad och betala tillbaks handpenningen till Kalle. Skicka en faktura. Då måste han krypa fram från sitt gömställe. Att bara ignorera en faktura är nämligen inte detsamma som att bestrida betalningskravet. Kör han på samma taktik som nu, även efter det att du har skickat fakturan, så kommer du tillslut att få dina pengar. Bestrider han varken till dig eller KFM så kommer KFM att tillslut driva in pengarna åt dig. Bestrider han däremot fakturan, så finns det ingenting du kan göra. Då måste du få det prövat i domstol. Och det är för mycket besvär om det bara rör sig om en 1000-lapp. |
Gustav,
Mycket bra förklarat. Fanfar! |
När man skickar fakturan så är det meningslöst att begära annat än 30 dagar netto om det inte finns avtal om annat. Då det är den tid köparen har rätt till enligt räntelagen. När väl de 30 dagarna förflutit kan man gå till fogden men inte förr.
Håller annars med om vad Gustav skrev i sitt senaste inlägg. Det är två avtal som föreligger, dels ett köpeavtal med erlagd handpenning och dels ett låneavtal. Pincipiellt är det som Gustav skriver att det kunde varit två olika personer. En domstol skulle sannolikt kunna vidta en viss kvittning. Men generellt sett så är det ingen bra situation då den blir extremt komplicerad, när man gör såna här "orena" överenskommelser. TS borde aldrig "lånat ut" kameran utan begärt full betalning innan utlämnandet. Men man kan inte säga att säljaren i dagsläget kan ändra överenskommelsen om priset utan den prisöverenskommelse som finns gäller fortfarande. Men säljaren kan inte leverera kameran till köparen. Däremot är det inte alls säljarens försäkringsboilag som borde stå för de 7500 utan "Låntagarens" eller dennes försäkringsbolag, eftersom han slarvat bort kameran. Priset på kameran kan inte ändas eftersom marknadspriset är tydligt definierat till 9000 kr. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson