WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Akta er för Servage! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054670)

Marcus 2012-08-25 19:05

Akta er för Servage!
 
Jag blev kund hos Servage.net för drygt 6 år sedan och var under de första åren väldigt nöjd. Nu på senare tid har förtroendet rasat totalt och jag kommer efter den senaste utvecklingen att flytta samtliga mina sidor från dem till en annan hostinglösning så snart det finns möjlighet, och vill passa på att höra vad ni andra har för erfarenheter av dem?

1. Det första som hände för någon månad sedan var att mitt mailkonto jag hade satt upp via dem plötsligt slutade fungera. Efter att ha loggat in i kontrollpanelen så ser jag en s.k. "Administrator note" som säger att mitt mailkonto kommer tas bort inom ett antal dagar för att för mycket utrymme utnyttjas för mailen. Till det hela hör att Servage marknadsför sig hårt med slagord som "Unlimited disk space", "Unlimited E-mail accounts" och liknande.
- Jag blev givetvis både förvånad och besviken eftersom jag betalat för tjänsten som jag nu inte tyckte utlovades längre; men bytte därmed mailleverantör, bort från Servage efter att ha haft min mail där i flera år.

2. Ett tag senare, i juni i år, deaktiverades en av mina s.k. "catchall" poster som redirectade mailen för en av mina domäner som skickade vidare mail till mitt nya mailkonto hos en annan leverantör. Anledningen denna gång var något kryptiskt att de deaktiverat catchall pga att jag fick för mycket "spam-emails". Jag har inget spam-filter aktiverat och får inte betydande mycket spam. Så hur kan Servage avgöra det då är frågan? Läser dem mina email? Är det upp till dem att avgöra vad som är spam eller vad som är "mycket" spam?


3. I går fick jag på nytt en s.k. "Administrator note", denna gång är mitt konto helt plötsligt fullständigt "suspended" pga av att de mottagit en "takedown notice" som de kallar det pga att någon användare på en subdomäntjänst jag driver har *länkat* till "copyrightskyddat innehåll". Subdomänerna länkas alltså med s.k. HTML frame-sets och inget innehåll finns lagrat på mitt Servage-konto. Sidan dem länkade till var en vanlig e-handelssajt och alltså varken piratkopierat material eller något annat som indikerade på att det skulle vara "olagligt" att länka till. Trots detta deaktiverade jag de specifika subdomänerna i databasen. Jag hade dock inte fått någon som helst varning kring detta och HELA mitt Servage-konto är alltså deaktiverat vilket gör att ingen av mina sidor fungerar längre. Som en sidonotis så har jag ett 40-tal sajter / hundratals olika webbtjänster (interna, för eget bruk) och liknande som nu alltså bara visar Servage's blanka standard-sida.
- Som bakgrund till detta kan också sägas att subdomäntjänsten har drivits sedan 2003 och vid de få fall någon missbrukat tjänsten på ett eller annat sätt så stänger vi snabbt ner subdomönerna samt lägger in email- och IP-blockering på dem specifika användarna.

4. Mitt FTP-konto är i och med "deaktiveringen" också avstängt och det finns ingen möjlighet att ta backup/tanka ner filerna från mitt konto för att lägga upp dem på annan hosting för att undvika att gå miste om alla bortfallanda intäkter under tiden Servage's administratörer funderar på om de behagar att aktivera kontot igen eller ej.

5. Har varit i kontakt både med deras svenska och engelska support men den enda senaste kommentaren från deras support är att Administratörerna kollar på ärendet och att de kör "scanning" på mitt konto - vad det nu innebär? De ger heller ingen information kring hur lång tid det kan tänkas ta innan mitt konto aktiveras igen. Samtliga av mina sajter där har varit otillgängliga under snart 24 timmar utan en rimlig anledning.
- Den stora knäckfrågan för mig nu, förutom att jag självklart vill ha upp alla sajter snarast möjligt, är om alla timmars utvecklingsjobb som jag inte har backup på nu kommer gå förlorat eller om dem åtminstone har vett nog att låta mig tanka ner all den kod och databaser som jag har på mitt konto.

Så vad har ni andra för erfarenheter av Servage?
- Servage verkar ha gått och blivit ett riktigt monster som ingen borde använda i mina ögon. Skulle inte ens önska att min värsta konkurrent skulle bli drabbade av Servage på det här sättet...

Erik Stenman 2012-08-25 22:11

Ungefär samma erfarenhet som du. Däremot så kan du nog logga in och därifrån ladda ner filer och databaser.

SpaceDump 2012-08-25 22:14

Man tycker ju att även om de inte vill släppa på dig webbmässigt att de kan låta dig ladda hem filerna iaf. Det hade nog de flesta gjort iaf. Får hoppas de är lite vettiga på den fronten. :/

//Anders

Björn 2012-08-25 23:29

Körde något konto tills för ett par år sen. Det enda missödet var att de efter att jag hade sagt upp tjänsten, debiterade mig ändå. Men de fixade problemet sedan så det löste sig...

Jag tycker även det var riktigt slöa svarstider..

Marcus 2012-08-26 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20448279)
Ungefär samma erfarenhet som du. Däremot så kan du nog logga in och därifrån ladda ner filer och databaser.

Vissa av databasfilerna som varit tillräckligt små i storlek har jag kunnat exportera direkt från phpmyadmin men filerna går inte att ladda ner via deras "filhanteringsinterface" då det är väldigt begränsat.

Marcus 2012-08-26 11:55

Citat:

Ursprungligen postat av SpaceDump (Inlägg 20448280)
Man tycker ju att även om de inte vill släppa på dig webbmässigt att de kan låta dig ladda hem filerna iaf. Det hade nog de flesta gjort iaf. Får hoppas de är lite vettiga på den fronten. :/

//Anders

Jo, känns riktigt ruttet att låsa tillgången till alla mina filer eftersom jag då inte ens kan ta varken backup eller få upp sajterna någon annanstans. Snart har de vait nere i 48 timmar och de verkar inte ha någon brådska att få upp dem igen. Riktigt respektlöst.

Deras senaste kommentar för snart 24 timmar sedan lyder:
Citat:

Hello Marcus,

We are in process of scanning your account. Once your account is reviewed we will let you know. We appreciate your patience.

Kind Regards
Kevin, Support
Servage Hosting
När jag frågade vad "scanning" innebär samt hur lång tid de beräknar att det ska ta svarar de inte överhuvudtaget.
- Dock säger de sig ju ha 24-timmarssupport, vilket kanske innebär att de tar minst 24 timmar på sig att svara om man har en supportförfrågan?

SpaceDump 2012-08-26 12:00

Säg åt dem att du bara vill ha ut ditt data och flytta från dem, då bör de kunna skippa scanningen också kan man tycka, däremot blir det ju kanske en väldans massa jobb på en gång när siter skall flyttas osv. :/

//Anders

Marcus 2012-08-26 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20448286)
Körde något konto tills för ett par år sen. Det enda missödet var att de efter att jag hade sagt upp tjänsten, debiterade mig ändå. Men de fixade problemet sedan så det löste sig...

Jag tycker även det var riktigt slöa svarstider..

Känns som det var ett klokt beslut. Borde förmodligen lämnat skeppet redan efter första incidenten eftersom det ganska tydligt talar om vad de har för inställning till sina kunder. Kunderna verkar inte vara värda vatten för dem, och ryktet de har håller dem väl förmodligen inte speciellt högt själva.

Jag trodde i min enfaldhet att den svenska supporten skulle vara mer förstående för att jag varit en trogen kund sedan 2006 och att de i alla fall kunde hjälpa mig få svar på mina funderingar på ett normalt sätt. Men utan att reflektera över vad jag skrivit till dem i min ticket, trots att de måste läst min kommentar, så hänvisade dem till min "engelska supporttråd" (dvs till engelska 24-timmarssupporten). Där inga svar ges.

Det bisarra i det här är också att jag genom åren refererat åtminstone 30-40 kunder till dem eftersom jag tyckte de fungerade väldigt bra. Får väl i och med denna tråd uppmana samtliga att snarast möjligt överge Servage - det finns betydligt mer prisvärda och framförallt mycket mer kundvänliga alternativ att välja.

Marcus 2012-08-26 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av SpaceDump (Inlägg 20448312)
Säg åt dem att du bara vill ha ut ditt data och flytta från dem, då bör de kunna skippa scanningen också kan man tycka, däremot blir det ju kanske en väldans massa jobb på en gång när siter skall flyttas osv. :/

//Anders

Har bett dem öppna FTP-access men de svarar inte på det heller. Min gissning är att administratören stängde mitt konto det sista han gjorde i fredags kväll innan han gick för helgen och att dem inte har någon som bryr sig under helgen. Får väl se vad som händer under morgondagen.

Dock har jag inplanerad semester från i fredags och en vecka framöver där jag ha mycket begränsad tillgång till Internet. Sitter just nu i Barcelona och skriver på ipad'en så ha inte så stora möjligheter att få upp alla sajter även om jag skulle få datan. Det skulle mest vara för att veta att datan var säkrad. Så som dem betett sig hittills vet man ju aldrig vad dem hittar på.

Trist att åka på semester med såna här problem i bakhuvudet.

Nåja, tack för förslag och feedback! Uppdaterar med hur det går om läget eskalerar.

BarateaU 2012-08-26 16:20

Har haft lite sidor som de har "fimpat", det har varit bilduppladdnings sidor.
Har tjafsat en del och i vissa fall fått tillbaka sidan.
Men har kvar kontot och har ett par halv idla'de siter som ligger där.

Jag uttalade mitt missnöje samt att jag har vidarebefordrat en hel del kunder.

Dimme 2012-08-27 03:27

Dina sidor verkar vara uppe, har de fixat det?

knullis 2012-08-27 04:01

haft stora problem med dem en gång i tiden, inget positivt att säga om dem alls faktiskt

Servage Sverige 2012-08-29 10:18

Hej Marcus,

Vi förstår att du är besviken och vill gärna ta chansen att bemöta din kritik.

Citat:

1. Det första som hände för någon månad sedan var att mitt mailkonto jag hade satt upp via dem plötsligt slutade fungera. Efter att ha loggat in i kontrollpanelen så ser jag en s.k. "Administrator note" som säger att mitt mailkonto kommer tas bort inom ett antal dagar för att för mycket utrymme utnyttjas för mailen. Till det hela hör att Servage marknadsför sig hårt med slagord som "Unlimited disk space", "Unlimited E-mail accounts" och liknande.
- Jag blev givetvis både förvånad och besviken eftersom jag betalat för tjänsten som jag nu inte tyckte utlovades längre; men bytte därmed mailleverantör, bort från Servage efter att ha haft min mail där i flera år.
Svar: i vårt erbjudanden framgår att det ingår "unlimited web space", det definieras även klart och tydligt på vår web vad web-space innebär. Viss lagring är dyrare än annan (relaterar till I/O krav) och det är tyvärr inte möjligt för oss att erbjuda obegränsad e-post lagring för det pris vi tar. Vi har valt att positionerna oss på detta vis då vi tror att vi har ett uppskattat erbjudande till marknaden för rätt pris och hoppas att våra kunder generellt sett håller med oss i det.

Citat:

2. Ett tag senare, i juni i år, deaktiverades en av mina s.k. "catchall" poster som redirectade mailen för en av mina domäner som skickade vidare mail till mitt nya mailkonto hos en annan leverantör. Anledningen denna gång var något kryptiskt att de deaktiverat catchall pga att jag fick för mycket "spam-emails". Jag har inget spam-filter aktiverat och får inte betydande mycket spam. Så hur kan Servage avgöra det då är frågan? Läser dem mina email? Är det upp till dem att avgöra vad som är spam eller vad som är "mycket" spam?
Svar: e-post som flödar genom ett spamtvätt system drar väldigt mycket kraft ur systemet. Även om din e-post inte lagras på våra servrar så drar många brev per dag väldigt mycket kraft (särskilt som alla kunder delar på tillgänglig prestanda) ur spamtvätten vilket kan orsaka störningar och långsam leverans för alla. En catch-all funktion för en sida som erbjuder gratis underdomäner kan rimligen (jag har inte tillgång till loggar längre så jag litar på våra teknikers bedömning) orsaka rätt mycket trafik. Vi läser självklart inte din mail och vi har begränsad möjlighet att avgöra vad som är spam för endast ett konto (våra grafer gäller för alla konton), kommentaren att det var spam som var orsaken baserades alltså på erfarenhet snarare än fakta. Överutnyttjandet var dock konstaterat baserat på analys av loggar, inte taget ur luften.

Citat:

3. I går fick jag på nytt en s.k. "Administrator note", denna gång är mitt konto helt plötsligt fullständigt "suspended" pga av att de mottagit en "takedown notice" som de kallar det pga att någon användare på en subdomäntjänst jag driver har *länkat* till "copyrightskyddat innehåll". Subdomänerna länkas alltså med s.k. HTML frame-sets och inget innehåll finns lagrat på mitt Servage-konto. Sidan dem länkade till var en vanlig e-handelssajt och alltså varken piratkopierat material eller något annat som indikerade på att det skulle vara "olagligt" att länka till. Trots detta deaktiverade jag de specifika subdomänerna i databasen. Jag hade dock inte fått någon som helst varning kring detta och HELA mitt Servage-konto är alltså deaktiverat vilket gör att ingen av mina sidor fungerar längre. Som en sidonotis så har jag ett 40-tal sajter / hundratals olika webbtjänster (interna, för eget bruk) och liknande som nu alltså bara visar Servage's blanka standard-sida.
- Som bakgrund till detta kan också sägas att subdomäntjänsten har drivits sedan 2003 och vid de få fall någon missbrukat tjänsten på ett eller annat sätt så stänger vi snabbt ner subdomönerna samt lägger in email- och IP-blockering på dem specifika användarna.
Svar: Att erbjuda 3:e part plats på ditt eget konto är mot vår TOS (även om det endast handlar om ett frameset och DNS). När vi dessutom får krav på oss från 3:e part gällande dina domäner där det framgår att sidorna används för copyright infringement och phishing måste vi agera och nyttja de verktyg vi har att tillgå. I detta fall betydde det tyvärr att vi var tvungna att ta ner hela sidan. Vidare stämmer inte påståendet att det bara var material på andra servrar då en hel del hack/phishing-script hittats som du raderat från ditt eget konto som också var del av skälet till avstägnignen.

Citat:

4. Mitt FTP-konto är i och med "deaktiveringen" också avstängt och det finns ingen möjlighet att ta backup/tanka ner filerna från mitt konto för att lägga upp dem på annan hosting för att undvika att gå miste om alla bortfallanda intäkter under tiden Servage's administratörer funderar på om de behagar att aktivera kontot igen eller ej.
Svar: FTP funktionen beror rent tekniskt av andra delar av systemet som måste de-aktiveras för att funktionen skall göra det vi vill. Det är alltså inte i syfte att förstöra för dig, dock så vårt system fungerar. Online-filemanagern skall ha vart tillgänglig under tiden.

Citat:

5. Har varit i kontakt både med deras svenska och engelska support men den enda senaste kommentaren från deras support är att Administratörerna kollar på ärendet och att de kör "scanning" på mitt konto - vad det nu innebär? De ger heller ingen information kring hur lång tid det kan tänkas ta innan mitt konto aktiveras igen. Samtliga av mina sajter där har varit otillgängliga under snart 24 timmar utan en rimlig anledning.
- Den stora knäckfrågan för mig nu, förutom att jag självklart vill ha upp alla sajter snarast möjligt, är om alla timmars utvecklingsjobb som jag inte har backup på nu kommer gå förlorat eller om dem åtminstone har vett nog att låta mig tanka ner all den kod och databaser som jag har på mitt konto.
Svar: Kontot är återställt (som du vet) och inga filer är borttagna. Det krävs en administratör för att avgöra om material finns kvar på kontot som är skadligt för andra vilket det också gjorde, rutinen är därför att en administratör måste godkänna aktiveringen. Det är detta "scanning" innebär.

Vi hade givetvis önskat att det vart möjligt att hantera detta på ett sätt som gjort dig mindre missnöjd, tyvärr är vi extremt beroende av våra rutiner och policys för att kunna erbjuda den tjänst vi gör för den kostnad vi tar och i fall som detta har du tyvärr fastnat i dessa rutiner under en period. För detta ber vi om ursäkt och lovar att vi tar till oss av kritiken ovan.

Dimme 2012-08-29 11:40

Era ursäkter är oacceptabla. Det är inte så man behandlar sina kunder om man vill ha kvar dem.

Jag är helt med Marcus på det här.

tartareandesire 2012-08-29 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme (Inlägg 20448587)
Era ursäkter är oacceptabla. Det är inte så man behandlar sina kunder om man vill ha kvar dem.

Jag är helt med Marcus på det här.

Tycker tvärtom att Servage agerat på ett rimligt sätt sett enbart utifrån de svar som givits. Sedan om det ligger helt i linje med sanningen eller inte låter jag vara osagt men det finns ju ingen som helst anledning för Servage att stänga av kunders konton utan anledning... De verkar ha en del brister i det system de använder men det finns inget system som fungerar perfekt.

Alla borde väl ha lärt sig vid det här laget att "Unlimited disk space" inte betyder något alls. Det är en omöjlighet och man blir alltid avstängd så snart man drar för mycket resurser oavsett vilket webbhotell man väljer. Man måste kunna leverera en fungerande tjänst för samtliga kunder och är priset lågt så måste man sätta en gräns. Jag tycker det är oseriöst att marknadsföra sig på det viset men det gör de flesta lågpristjänster idag. Så ser det ut numera. McDonalds anser ju också att de driver restauranger :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson