![]() |
Loopia Nere?
Är det någon mer som har problem med att komma åt sina sajter på loopia?
|
|
Dom bekräftade störningarna på deras Twitterfeed för 4 minuter sen.
http://twitter.com/loopia |
Vi hade under gårdagen och natten en störning på utgående trafik vilket medförde långa svarstider från sidor hos oss. Tekniker har under natten arbetat med att isolera felkällan och sedan åtgärda den.
Pga en intern kommunikationsmiss så dröjde meddelandet i vår driftblogg om detta. Vi beklagar detta. |
Mina sajter, som ligger hos Loopia, verkar vara nere.
Har ni andra som använder Loopia också strul? |
Inte idag nej, jobbar med Loppia hela degen idag och vill verkligen inte att detta sker, det ser bra ut just nu, 10:50
|
Totalhaveri på Loopia? Når varken Loopia.se eller mina egna sidor som ligger där.
Edit: Såg nu på deras skämt till driftsida: Citat:
|
Byt till ett bra hotell istället, typ Binero!
|
Citat:
|
Märkte också av driftstörningen, men det kan inte varit mer än max en timme som sajterna låg nere. Jag tycker att det är lite väl drastiskt att byta webbhotell på grund av en sån sak sioustis men alla har vi ju olika krav!
|
Citat:
|
Självklart får man "räkna med" med viss nertid när man ligger på ett webbhotell. Det är egentligen inte det som är problemet. Problemet är att Loopia, som väl är bland de största i Sverige, är näst intill oförmögna att informera sina kunder om problem som uppstår.
Oavsett om jag står på perrongen och väntar på ett försenat SJ-tåg, på flygplatsen och väntar på att få se mitt flyg eller när mina webbplatser ligger nere så finns det en liten sak jag vill ha som kund, och det är information. När det gäller webben går detta att automatisera, vilket Bineros driftsida tydligt illustrerar. För mig finns det bara en rimlig förklaring till varför Loopia, Sveriges största webbhotell, använder en manuell blogg som driftsida och det är att man helt enkelt inte vill vara öppen med hur mycket nertid man har. |
Citat:
|
Hymf, går inte att logga in på webmailen och när man väl har lyckats komma in blir man utkastad i samma veva.
|
Citat:
Jag ser inte varför det inte skulle gynna företaget? Du besparar kundtjänsten en väldans massa arbete och ökar trovärdigheten för de tjänster som levereras. |
Citat:
Jag vill personligen också gärna se tydligare information från alla webbhotell precis som du men webbhotellen själva måste se till vad som är bäst för företaget framför allt annat. Beroende på hur deras system är uppbyggda och vilken kompetens som finns inom bolaget så kan både pris och arbetsinsats variera en hel del. |
Vårt mål med driftbloggen idag är att informera så tydligt det går om vilken tjänst det är som drabbats av eventuella störningar och hur det påverkar kunder.
Driftbloggen.se som är vår största informationssida idag lämnar absolut mycket övrigt att önska. Våra utvecklare/drifttekniker jobbar just nu med ett projekt om att byta ut denna sida då vi vet om att den är viktig för många kunder. Ni som använder sidan får gärna skicka PM om vilken information ni som kund tycker är viktigast, vad ni idag saknar helt och eventuella andra funderingar. Mvh Daniel Ö Loopia AB |
Loopia fortsätter snacka skit
Driftstörning nätverk
2012-11-30 11:05: Vi har för närvarande en driftstörning på vårt nätverk vilket påverkar delar av våra tjänster. Felsökning pågår. Inlägg publicerat 2012-11-30 av Loopia Drift Störning telefonväxel 2012-11-30: Vår leverantör har för närvarande en störning på sin telefonlina. Det medför att en del inkommande samtal har hög brusnivå. Felsökning hos leverantör pågår. Inlägg publicerat 2012-11-30 av Loopia Drift Driftstörning UNIX-webbserver s190 2012-11-29 05:00: UNIX-webbservern s190 är för tillfället inte tillgänglig. Arbete pågår med att få servern i normal drift. 2012-11-29 05:39: Servern är åter i normal drift. Inlägg publicerat 2012-11-29 av Loopia Drift Driftstörning webbmail/e-postsystem 2012-11-26 14:40: En störning har uppstått på vår webbmail-tjänst vilket gör att det kan vara svårt att logga in och att man kan bli utloggad sporadiskt. Felsökning pågår. 2012-11-26 16:30: På grund av nedsatt prestanda i e-postsystemet kan detta påverka inloggning mot IMAP/POP3. Tekniker felsöker. 2012-11-27 07:15: Tjänsten fungerar normalt igen. Arbete har planerats för att utöka kapaciteten på tjänsten. 2012-11-27 13:06: Störningen har uppstått på nytt, detta kan påverka inloggning till webbmail och IMAP/POP3. Tekniker felsöker. 2012-11-27 14:30: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta. 2012-11-27 15:40: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta och arbetet kommer att fortgå tills dess att det är löst. 2012-11-28 07:50: E-postsystemet är åter i normal drift men vi fortsätter arbetet med att förbättra prestandan. 2012-11-28 14:40: Det är tidvis svårt att logga in, tekniker arbetar med att lösa detta. 2012-11-28 15:55: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta. 2012-11-28 23:35: Arbetet fortgår. 2012-11-29 11:00: Arbetet fortgår och vi har genomfört vissa förbättringar för att minimera antalet misslyckade inloggningar. 2012-11-29 16:30: Arbetet har pågått under hela dagen och vi har kunnat se stora prestandaförbättringar i systemet som hanterar in/utloggningar. Ett fåtal kunder kan fortfarande uppleva prestandaproblem framför allt i webbmailtjänsten så teknikers arbete fortgår under kvällen/natten. Inlägg publicerat 2012-11-26 av Loopia Drift Uppgradering av Mysql s304 och s315 2012-11-08: Den 21:a november planerar vi att uppgradera MySQL på servern s304 samt s315 från version 5.1 till version 5.5. En överblick över ändringar som kan påverka befintliga databaser finns på https://dev.mysql.com/doc/refman/5.5...us-series.html Arbetet kommer påbörjas 2012-11-21 04:00 och beräknas vara klart innan 06:00. Under arbetet kommer servrarna att vara tidvis onåbara. 2012-11-21 04:00: arbetet påbörjas. 2012-11-21 06:00: arbetet på s304 är klart, på s315 tog arbetet tyvärr längre tid än väntat och servern är ännu inte i drift. Vi arbetar så snabbt vi kan för att även s315 ska bli klar. 2012-11-21 06:30: underhållet på s315 är nu klart och servern är åter i drift. Vi beklagar förseningen. Inlägg publicerat 2012-11-08 av Loopia Drift Status DNSSEC 2012-07-25: Som vi tidigare informerat genomfördes ett större arbete med vår DNS-infrastruktur i juni. Arbetet har gått bra, men vi har ännu inte aktiverat DNSSEC igen av tekniska skäl. I arbetet med att aktivera DNSSEC i den nya DNS-plattformen så upptäcktes en bugg i den programvara som resolveroperatörer (Telia, Tele2, Telenor m fl.) ofta använder, BIND. Buggen innebär att DNS-data inte servas som den borde. Det har skett omfattande research och diskussion mellan oss, resolveroperatörer och utvecklarna av DNS-programvaran. När alla rättelser är på plats kan vi aktivera DNSSEC igen. Det är i dagsläget oklart exakt när detta kan ske. Inlägg publicerat 2012-06-25 av Nu är jag trött på Loopia, mina vänner på Aftonbladet och IDG är underrättade. Nu byter jag leverantör och det gör vår kundstock också om 47 företag. Bye bye! |
Den är i gång igen 2012-11-30 kl 11:18
|
Vi hade en kort störning på DNS-tjänsten vilket påverkade samtliga kunder. Åtkomst är dock löst nu även om arbetet fortgår för att säkerställa tjänsterna.
|
Citat:
|
Citat:
Givetvis är störningen på e-posten olycklig och tekniker jobbar just nu tillsammans med extern leverantör med att säkerställa den delen av tjänsten som drabbade kunder och sedan två dagar bakåt så är det endast ett fåtal kunder som upplevt långsamheter vid framförallt inloggningar. Vi har uppgraderat delar av systemet under sommaren och har under hösten jobbat med återstående delar såsom webbmailen. Då det rör sig om ett ganska stort system så tar det dessvärre längre tid än önskvärt. Skicka gärna ett PM om vilken domän du fortfarande upplever störningar på inkl en kortare beskrivning så ber jag tekniker omgående titta på detta. //Daniel Loopia AB |
Vad är "en väldigt stor inkorg"? Kan ju vara bra att ge den informationen som leverantör ifall det finns blivande kunder som tror sig få ganska mycket e-post. Då behöver aldrig sådana onödiga klagomål uppstå.
|
Citat:
Under veckan har dock smärtgränsen varit ett lägre antal meddelanden än så beroende på störningar i lastbalanserare och e-postnoder vilket vi beklagar och återigen ber om ursäkt för. I normala fall så instruerar vi då kunder att försöka placera/arkivera/sortera äldre meddelanden i mappar då deras primära önskemål med webbmailen oftast är att logga in och hantera nyinkomna meddelanden. I bakgrunden pågår nu ett uppgraderingsprojekt av webbmailen där saker som svarstider och stabilitet är viktiga delar. Ett första steg tog vi somras när hela lagringssystemet byttes ut och under hösten har tekniker jobbat med uppdateringar/uppgraderingar av både mjukvara och infrastruktur för e-posten. //Daniel Loopia AB |
Citat:
|
Länge leve g-apps? ;) Jag hade tidigare runt 200k mail, nu är jag nere i 35k efter lite rensning par månader sen. Bara 1.5gb nu ju.
|
Citat:
|
Citat:
|
tartareandesire - nog inte så att han betvivlar att amerikanare kan köra e-mail tekniskt. Nästan alla stora tjänster är ju amerikanska. De är helt enkelt väldigt duktiga på detta - för att inte tala om att marknadsföra dem vare sig det är hotmail eller gmail.
Var nog mer att rätt många har lagkrav på var datan är mm. Rätt många lägen man inte riktigt tänker på detta tror jag. Tex sitter du i en styrelse i vilket AB som helst har du vissa krav på hur man skickar mail inför ett styrelsemöte. Är du i stat och kommun så får data ofta inte lämna landet i alla möjliga lägen. Faktum är att en resultaträkning har också krav på hur den skickas - den gången från skatteverket. Något som sådana som Fortnox, 24/7 Office och andra säker funderar rätt mycket på. I dens senare fall så är det till och med så (om jag förstått det helt rätt) att man måste egentligen ha ett skriftligt godkännande från skatteverket. Även om jag vet Loopia hade lite problem med mail för en tid sedan så är väl Gmail den enda andra som förlorat data för användare det senaste året? I dessa lägen är det nog härligt att ringa någon som snackar svenska och kunna ha en dialog? Kan också vara en dialog. Som med allt - när allt fungerar bra så spelar det mesta ingen roll - det funkar ju då. ;-) Tycker dock detta är året då bjässarna har visat att man inte skall förlita sig helt på någon för 100% leverans. Vet många svenska stora spelare som inte var helt nöjda med senaste nergången hos Amazon som var hela 24 timmar (igen!). Tydlig var tex att Minecraft kör endast med östkustcentrat hos Amazon - de var here hela biten av dessa 24 timmar. Det var ju en av många i raden av nergångar (längsta 4 hela dagar och det vet jag inte någon annan än Tieto som lyckats med här i sverige). Även Azure har dykt med allt från office till mail - flera gånger under året. Tror faktiskt att detta (kanske förra) var året vi all började seriöst titta på att köra flera leverantörer - eller som minimum över flera hallar - för tjänster som är riktigt kritiska. Netflix har ju flera gånger visat att deras arkitektur håller - men de bygger också på öst och västkust i USA. En kan helt försvinna. Sist men inte minst - 50k i inkorgen? Jag är själv en katastrof och kör alltid med 3-5k i inkorgen - men jag och tydligen många med mig behöver nog en kurs i att använda mappar. ;-) Ha en bra lördagkväll! |
Tack johna1234 för ditt förtydligande, du tog upp flera saker jag hade i åtanke med mitt inlägg om att epost bör stanna inom Sverige, ha en bra lördagkväll du också!
|
Mycket bra skrivit Johan!
Angående Gmails förlust så var det inte så mycket gnäll, då hörde man mer "men de är så stora" och de går ju inte ens att kontakta. Och lyckas man, får man sällan svar. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.
Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där. Absolut kan tex Amazon leverera saker som ingen svensk spelare förmår - så där spelar det in på många olika sätt. De är fantastiska på många sätt. De mindre sporrar ofta på innovation och som du säger - de stora kan leverera sådant mindre inte kan helt enkelt. Kombinationen skapar härlig konkurrens och innovation. Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar. Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-) Usch - ledsen för så långt mail. |
Citat:
Citat:
Citat:
http://www.idg.se/2.1085/1.387324/bo...med-sakerheten http://www.idg.se/2.1085/1.341566 Kraven verkar inte existera i praktiken förrän man kan bevisa att en läcka skett. Citat:
Citat:
|
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är ju trots allt inte särskilt konstigt att representanter för webbhotell vill att man ska använda deras tjänster :) |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson