WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia Nere? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054601)

MKÖ 2012-08-19 22:09

Loopia Nere?
 
Är det någon mer som har problem med att komma åt sina sajter på loopia?

mikaelkrohne 2012-08-19 22:16

Yes, kan inte nå våran butik på http://www.bistroroom.se.

Har mailat Loopia.

mikaelkrohne 2012-08-19 22:20

Dom bekräftade störningarna på deras Twitterfeed för 4 minuter sen.
http://twitter.com/loopia

LoopiaAB 2012-08-20 08:11

Vi hade under gårdagen och natten en störning på utgående trafik vilket medförde långa svarstider från sidor hos oss. Tekniker har under natten arbetat med att isolera felkällan och sedan åtgärda den.
Pga en intern kommunikationsmiss så dröjde meddelandet i vår driftblogg om detta.
Vi beklagar detta.

magnusmagnus 2012-10-19 00:39

Mina sajter, som ligger hos Loopia, verkar vara nere.
Har ni andra som använder Loopia också strul?

John Adams 2012-10-19 10:55

Inte idag nej, jobbar med Loppia hela degen idag och vill verkligen inte att detta sker, det ser bra ut just nu, 10:50

daniel_ 2012-11-18 11:41

Totalhaveri på Loopia? Når varken Loopia.se eller mina egna sidor som ligger där.

Edit: Såg nu på deras skämt till driftsida:
Citat:

2012-11-18 11:15: En nätverksstörning har uppstått som påverkar alla våra tjänster. Tekniker felsöker.

sioustis 2012-11-18 17:47

Byt till ett bra hotell istället, typ Binero!

Danielos 2012-11-18 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av sioustis (Inlägg 20455647)
Byt till ett bra hotell istället, typ Binero!

Även Binero kan faktiskt råka ut för driftstörningar och nertider likt Loopia, just detta behöver inte tala för att Loopia är sämre än något annat webbhotell.

logic 2012-11-18 20:38

Märkte också av driftstörningen, men det kan inte varit mer än max en timme som sajterna låg nere. Jag tycker att det är lite väl drastiskt att byta webbhotell på grund av en sån sak sioustis men alla har vi ju olika krav!

tartareandesire 2012-11-18 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av logic (Inlägg 20455655)
Märkte också av driftstörningen, men det kan inte varit mer än max en timme som sajterna låg nere. Jag tycker att det är lite väl drastiskt att byta webbhotell på grund av en sån sak sioustis men alla har vi ju olika krav!

Håller med dig helt och hållet, har man sådana krav så duger inte ett vanligt webbhotell oavsett vilket det är.

daniel_ 2012-11-19 12:11

Självklart får man "räkna med" med viss nertid när man ligger på ett webbhotell. Det är egentligen inte det som är problemet. Problemet är att Loopia, som väl är bland de största i Sverige, är näst intill oförmögna att informera sina kunder om problem som uppstår.

Oavsett om jag står på perrongen och väntar på ett försenat SJ-tåg, på flygplatsen och väntar på att få se mitt flyg eller när mina webbplatser ligger nere så finns det en liten sak jag vill ha som kund, och det är information. När det gäller webben går detta att automatisera, vilket Bineros driftsida tydligt illustrerar. För mig finns det bara en rimlig förklaring till varför Loopia, Sveriges största webbhotell, använder en manuell blogg som driftsida och det är att man helt enkelt inte vill vara öppen med hur mycket nertid man har.

tartareandesire 2012-11-19 12:19

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20455698)
Självklart får man "räkna med" med viss nertid när man ligger på ett webbhotell. Det är egentligen inte det som är problemet. Problemet är att Loopia, som väl är bland de största i Sverige, är näst intill oförmögna att informera sina kunder om problem som uppstår.

Oavsett om jag står på perrongen och väntar på ett försenat SJ-tåg, på flygplatsen och väntar på att få se mitt flyg eller när mina webbplatser ligger nere så finns det en liten sak jag vill ha som kund, och det är information. När det gäller webben går detta att automatisera, vilket Bineros driftsida tydligt illustrerar. För mig finns det bara en rimlig förklaring till varför Loopia, Sveriges största webbhotell, använder en manuell blogg som driftsida och det är att man helt enkelt inte vill vara öppen med hur mycket nertid man har.

Loopia är störst fortfarande skulle jag tro. Det där gäller väl emellertid de flesta webbhotell? Är väl i princip bara Binero som varit öppna med att visa "allt" och det är väl tveksamt om det gynnar företaget.

Kedi 2012-11-19 12:59

Hymf, går inte att logga in på webmailen och när man väl har lyckats komma in blir man utkastad i samma veva.

daniel_ 2012-11-19 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20455700)
Loopia är störst fortfarande skulle jag tro. Det där gäller väl emellertid de flesta webbhotell? Är väl i princip bara Binero som varit öppna med att visa "allt" och det är väl tveksamt om det gynnar företaget.

Vill man fortsätta vara störst får man nog också visa att man är bäst. Ja, det kan hända att Binero är en av de få som vågat ta steget att vara mer öppna. Du kan ju då också se deras utveckling de senaste fem åren.

Jag ser inte varför det inte skulle gynna företaget? Du besparar kundtjänsten en väldans massa arbete och ökar trovärdigheten för de tjänster som levereras.

tartareandesire 2012-11-19 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20455708)
Vill man fortsätta vara störst får man nog också visa att man är bäst. Ja, det kan hända att Binero är en av de få som vågat ta steget att vara mer öppna. Du kan ju då också se deras utveckling de senaste fem åren.

Jag ser inte varför det inte skulle gynna företaget? Du besparar kundtjänsten en väldans massa arbete och ökar trovärdigheten för de tjänster som levereras.

Visst har Binero gått framåt men de kämpar fortfarande hårt om de mer lättrörliga kunderna tillsammans med framför allt City Network, därav de ständiga kampanjerna från dessa bolag. Loopia satser mer på lojala kunder med lite starkare ekonomi (= mindre andel ungdomar). Loopia har förmodligen färre "problemkunder". Bolagens ekonomi talar sitt tydliga språk även om det snart är nya bokslut på g. Visst kan det se annorlunda ut om några år men Loopia står ensamt på toppen fortfarande.

Jag vill personligen också gärna se tydligare information från alla webbhotell precis som du men webbhotellen själva måste se till vad som är bäst för företaget framför allt annat. Beroende på hur deras system är uppbyggda och vilken kompetens som finns inom bolaget så kan både pris och arbetsinsats variera en hel del.

LoopiaAB 2012-11-19 14:08

Vårt mål med driftbloggen idag är att informera så tydligt det går om vilken tjänst det är som drabbats av eventuella störningar och hur det påverkar kunder.

Driftbloggen.se som är vår största informationssida idag lämnar absolut mycket övrigt att önska.

Våra utvecklare/drifttekniker jobbar just nu med ett projekt om att byta ut denna sida då vi vet om att den är viktig för många kunder.

Ni som använder sidan får gärna skicka PM om vilken information ni som kund tycker är viktigast, vad ni idag saknar helt och eventuella andra funderingar.

Mvh Daniel Ö Loopia AB

MKÖ 2012-11-30 11:11

Loopia fortsätter snacka skit
 
Driftstörning nätverk
2012-11-30 11:05: Vi har för närvarande en driftstörning på vårt nätverk vilket påverkar delar av våra tjänster. Felsökning pågår.
Inlägg publicerat 2012-11-30 av Loopia Drift
Störning telefonväxel

2012-11-30: Vår leverantör har för närvarande en störning på sin telefonlina. Det medför att en del inkommande samtal har hög brusnivå. Felsökning hos leverantör pågår.
Inlägg publicerat 2012-11-30 av Loopia Drift

Driftstörning UNIX-webbserver s190
2012-11-29 05:00: UNIX-webbservern s190 är för tillfället inte tillgänglig. Arbete pågår med att få servern i normal drift.

2012-11-29 05:39: Servern är åter i normal drift.
Inlägg publicerat 2012-11-29 av Loopia Drift

Driftstörning webbmail/e-postsystem
2012-11-26 14:40: En störning har uppstått på vår webbmail-tjänst vilket gör att det kan vara svårt att logga in och att man kan bli utloggad sporadiskt. Felsökning pågår.

2012-11-26 16:30: På grund av nedsatt prestanda i e-postsystemet kan detta påverka inloggning mot IMAP/POP3. Tekniker felsöker.

2012-11-27 07:15: Tjänsten fungerar normalt igen. Arbete har planerats för att utöka kapaciteten på tjänsten.

2012-11-27 13:06: Störningen har uppstått på nytt, detta kan påverka inloggning till webbmail och IMAP/POP3. Tekniker felsöker.

2012-11-27 14:30: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta.

2012-11-27 15:40: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta och arbetet kommer att fortgå tills dess att det är löst.

2012-11-28 07:50: E-postsystemet är åter i normal drift men vi fortsätter arbetet med att förbättra prestandan.

2012-11-28 14:40: Det är tidvis svårt att logga in, tekniker arbetar med att lösa detta.

2012-11-28 15:55: Vi arbetar fortfarande med att lösa detta.

2012-11-28 23:35: Arbetet fortgår.

2012-11-29 11:00: Arbetet fortgår och vi har genomfört vissa förbättringar för att minimera antalet misslyckade inloggningar.

2012-11-29 16:30: Arbetet har pågått under hela dagen och vi har kunnat se stora prestandaförbättringar i systemet som hanterar in/utloggningar. Ett fåtal kunder kan fortfarande uppleva prestandaproblem framför allt i webbmailtjänsten så teknikers arbete fortgår under kvällen/natten.
Inlägg publicerat 2012-11-26 av Loopia Drift

Uppgradering av Mysql s304 och s315
2012-11-08: Den 21:a november planerar vi att uppgradera MySQL på servern s304 samt s315 från version 5.1 till version 5.5. En överblick över ändringar som kan påverka befintliga databaser finns på https://dev.mysql.com/doc/refman/5.5...us-series.html

Arbetet kommer påbörjas 2012-11-21 04:00 och beräknas vara klart innan 06:00. Under arbetet kommer servrarna att vara tidvis onåbara.

2012-11-21 04:00: arbetet påbörjas.

2012-11-21 06:00: arbetet på s304 är klart, på s315 tog arbetet tyvärr längre tid än väntat och servern är ännu inte i drift. Vi arbetar så snabbt vi kan för att även s315 ska bli klar.

2012-11-21 06:30: underhållet på s315 är nu klart och servern är åter i drift. Vi beklagar förseningen.
Inlägg publicerat 2012-11-08 av Loopia Drift
Status DNSSEC
2012-07-25: Som vi tidigare informerat genomfördes ett större arbete med vår DNS-infrastruktur i juni. Arbetet har gått bra, men vi har ännu inte aktiverat DNSSEC igen av tekniska skäl. I arbetet med att aktivera DNSSEC i den nya DNS-plattformen så upptäcktes en bugg i den programvara som resolveroperatörer (Telia, Tele2, Telenor m fl.) ofta använder, BIND. Buggen innebär att DNS-data inte servas som den borde. Det har skett omfattande research och diskussion mellan oss, resolveroperatörer och utvecklarna av DNS-programvaran. När alla rättelser är på plats kan vi aktivera DNSSEC igen. Det är i dagsläget oklart exakt när detta kan ske.
Inlägg publicerat 2012-06-25 av



Nu är jag trött på Loopia, mina vänner på Aftonbladet och IDG är underrättade. Nu byter jag leverantör och det gör vår kundstock också om 47 företag. Bye bye!

John Adams 2012-11-30 11:18

Den är i gång igen 2012-11-30 kl 11:18

LoopiaAB 2012-11-30 11:35

Vi hade en kort störning på DNS-tjänsten vilket påverkade samtliga kunder. Åtkomst är dock löst nu även om arbetet fortgår för att säkerställa tjänsterna.

MKÖ 2012-11-30 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av LoopiaAB (Inlägg 20456610)
Vi hade en kort störning på DNS-tjänsten vilket påverkade samtliga kunder. Åtkomst är dock löst nu även om arbetet fortgår för att säkerställa tjänsterna.

Det är ju inte första gången mailen detta år krånglar. Vilken den gjort i två dagar nu om inte mer. För vår är seg hela tiden och det ända standardsvar man får är att man har för många mail, i helvete!

LoopiaAB 2012-11-30 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20456619)
Det är ju inte första gången mailen detta år krånglar. Vilken den gjort i två dagar nu om inte mer. För vår är seg hela tiden och det ända standardsvar man får är att man har för många mail, i helvete!

Det svaret kan man som kund få om man har en väldigt stor inkorg och primärt använder webbmailen då man inte har samma möjlighet att använda cachefunktionerna som i en vanlig lokal klient.
Givetvis är störningen på e-posten olycklig och tekniker jobbar just nu tillsammans med extern leverantör med att säkerställa den delen av tjänsten som drabbade kunder och sedan två dagar bakåt så är det endast ett fåtal kunder som upplevt långsamheter vid framförallt inloggningar.
Vi har uppgraderat delar av systemet under sommaren och har under hösten jobbat med återstående delar såsom webbmailen. Då det rör sig om ett ganska stort system så tar det dessvärre längre tid än önskvärt.

Skicka gärna ett PM om vilken domän du fortfarande upplever störningar på inkl en kortare beskrivning så ber jag tekniker omgående titta på detta.

//Daniel Loopia AB

tartareandesire 2012-11-30 15:02

Vad är "en väldigt stor inkorg"? Kan ju vara bra att ge den informationen som leverantör ifall det finns blivande kunder som tror sig få ganska mycket e-post. Då behöver aldrig sådana onödiga klagomål uppstå.

LoopiaAB 2012-11-30 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456621)
Vad är "en väldigt stor inkorg"? Kan ju vara bra att ge den informationen som leverantör ifall det finns blivande kunder som tror sig få ganska mycket e-post. Då behöver aldrig sådana onödiga klagomål uppstå.

En exakt siffra är svår att säga men när man närmar sig 4-5k mail som ska laddas i webbmailens inkorg som kan orsaka längre svarstider än vad vissa kunder accepterar medan andra inte anser svarstiden vara oskälig.
Under veckan har dock smärtgränsen varit ett lägre antal meddelanden än så beroende på störningar i lastbalanserare och e-postnoder vilket vi beklagar och återigen ber om ursäkt för.

I normala fall så instruerar vi då kunder att försöka placera/arkivera/sortera äldre meddelanden i mappar då deras primära önskemål med webbmailen oftast är att logga in och hantera nyinkomna meddelanden.

I bakgrunden pågår nu ett uppgraderingsprojekt av webbmailen där saker som svarstider och stabilitet är viktiga delar. Ett första steg tog vi somras när hela lagringssystemet byttes ut och under hösten har tekniker jobbat med uppdateringar/uppgraderingar av både mjukvara och infrastruktur för e-posten.

//Daniel Loopia AB

tartareandesire 2012-11-30 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av LoopiaAB (Inlägg 20456623)
En exakt siffra är svår att säga men när man närmar sig 4-5k mail som ska laddas i webbmailens inkorg som kan orsaka längre svarstider än vad vissa kunder accepterar medan andra inte anser svarstiden vara oskälig.
Under veckan har dock smärtgränsen varit ett lägre antal meddelanden än så beroende på störningar i lastbalanserare och e-postnoder vilket vi beklagar och återigen ber om ursäkt för.

I normala fall så instruerar vi då kunder att försöka placera/arkivera/sortera äldre meddelanden i mappar då deras primära önskemål med webbmailen oftast är att logga in och hantera nyinkomna meddelanden.

I bakgrunden pågår nu ett uppgraderingsprojekt av webbmailen där saker som svarstider och stabilitet är viktiga delar. Ett första steg tog vi somras när hela lagringssystemet byttes ut och under hösten har tekniker jobbat med uppdateringar/uppgraderingar av både mjukvara och infrastruktur för e-posten.

//Daniel Loopia AB

Jag har varit med om 40-50k i en inkorg utan att det har varit några problem men då handlar det förstås om en lite större aktör. Ska man köra sådana mängder utan sortering så bör man kanske inte välja ett svenskt webbhotell, det kan jag hålla med om.

Jine 2012-11-30 18:54

Länge leve g-apps? ;) Jag hade tidigare runt 200k mail, nu är jag nere i 35k efter lite rensning par månader sen. Bara 1.5gb nu ju.

Danielos 2012-12-01 11:59

Citat:

Ursprungligen postat av Jine (Inlägg 20456639)
Länge leve g-apps? ;) Jag hade tidigare runt 200k mail, nu är jag nere i 35k efter lite rensning par månader sen. Bara 1.5gb nu ju.

Email på g-apps ligger väl inte i Sverige? Kan nog vara en fördel att ha sin epost i Sverige i många avseenden.

tartareandesire 2012-12-01 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20456668)
Email på g-apps ligger väl inte i Sverige? Kan nog vara en fördel att ha sin epost i Sverige i många avseenden.

Jag har i stort sett ingen mail i Sverige, det har fungerat alldeles utmärkt i många år.

johan1234 2012-12-01 16:03

tartareandesire - nog inte så att han betvivlar att amerikanare kan köra e-mail tekniskt. Nästan alla stora tjänster är ju amerikanska. De är helt enkelt väldigt duktiga på detta - för att inte tala om att marknadsföra dem vare sig det är hotmail eller gmail.

Var nog mer att rätt många har lagkrav på var datan är mm. Rätt många lägen man inte riktigt tänker på detta tror jag. Tex sitter du i en styrelse i vilket AB som helst har du vissa krav på hur man skickar mail inför ett styrelsemöte. Är du i stat och kommun så får data ofta inte lämna landet i alla möjliga lägen. Faktum är att en resultaträkning har också krav på hur den skickas - den gången från skatteverket. Något som sådana som Fortnox, 24/7 Office och andra säker funderar rätt mycket på. I dens senare fall så är det till och med så (om jag förstått det helt rätt) att man måste egentligen ha ett skriftligt godkännande från skatteverket.

Även om jag vet Loopia hade lite problem med mail för en tid sedan så är väl Gmail den enda andra som förlorat data för användare det senaste året? I dessa lägen är det nog härligt att ringa någon som snackar svenska och kunna ha en dialog? Kan också vara en dialog.

Som med allt - när allt fungerar bra så spelar det mesta ingen roll - det funkar ju då. ;-)

Tycker dock detta är året då bjässarna har visat att man inte skall förlita sig helt på någon för 100% leverans. Vet många svenska stora spelare som inte var helt nöjda med senaste nergången hos Amazon som var hela 24 timmar (igen!). Tydlig var tex att Minecraft kör endast med östkustcentrat hos Amazon - de var here hela biten av dessa 24 timmar. Det var ju en av många i raden av nergångar (längsta 4 hela dagar och det vet jag inte någon annan än Tieto som lyckats med här i sverige). Även Azure har dykt med allt från office till mail - flera gånger under året.

Tror faktiskt att detta (kanske förra) var året vi all började seriöst titta på att köra flera leverantörer - eller som minimum över flera hallar - för tjänster som är riktigt kritiska. Netflix har ju flera gånger visat att deras arkitektur håller - men de bygger också på öst och västkust i USA. En kan helt försvinna.

Sist men inte minst - 50k i inkorgen? Jag är själv en katastrof och kör alltid med 3-5k i inkorgen - men jag och tydligen många med mig behöver nog en kurs i att använda mappar. ;-)

Ha en bra lördagkväll!

Danielos 2012-12-01 16:09

Tack johna1234 för ditt förtydligande, du tog upp flera saker jag hade i åtanke med mitt inlägg om att epost bör stanna inom Sverige, ha en bra lördagkväll du också!

MusikMixen 2012-12-01 17:16

Mycket bra skrivit Johan!
Angående Gmails förlust så var det inte så mycket gnäll, då hörde man mer "men de är så stora" och de går ju inte ens att kontakta. Och lyckas man, får man sällan svar.

tartareandesire 2012-12-01 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456680)
tartareandesire - nog inte så att han betvivlar att amerikanare kan köra e-mail tekniskt. Nästan alla stora tjänster är ju amerikanska. De är helt enkelt väldigt duktiga på detta - för att inte tala om att marknadsföra dem vare sig det är hotmail eller gmail.

Det har väl inte enbart med kunskap att göra utan också resurser. Har man hela världen som kundbas jämfört med Sverige blir det ju lite skillnad på mer än ett sätt :)

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456680)
Var nog mer att rätt många har lagkrav på var datan är mm. Rätt många lägen man inte riktigt tänker på detta tror jag. Tex sitter du i en styrelse i vilket AB som helst har du vissa krav på hur man skickar mail inför ett styrelsemöte.

Vilka lagkrav gäller där?

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456680)
Är du i stat och kommun så får data ofta inte lämna landet i alla möjliga lägen. Faktum är att en resultaträkning har också krav på hur den skickas - den gången från skatteverket.

Visst är det så men de flesta här är nog inte verksamma inom stat och kommun. Där tycker jag inte man bör använda sig av ett vanligt webbhotell alls.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456680)
Tror faktiskt att detta (kanske förra) var året vi all började seriöst titta på att köra flera leverantörer - eller som minimum över flera hallar - för tjänster som är riktigt kritiska. Netflix har ju flera gånger visat att deras arkitektur håller - men de bygger också på öst och västkust i USA. En kan helt försvinna.

Visst fallerar även de stora, och då drabbas betydligt fler, men där finns det också ofta resurser som ser till att arkitekturen är uppe igen. Ett mindre företag kan, om man har otur, försvinna helt om katastrofen är framme. Sen kan man ju bygga all redundans i världen om man så vill, det handlar mer om kostnaden och motivering. Lite viktigare att riksdagens e-post fungerar än att folk kan sitta och spela Minecraft :)

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456680)
Sist men inte minst - 50k i inkorgen? Jag är själv en katastrof och kör alltid med 3-5k i inkorgen - men jag och tydligen många med mig behöver nog en kurs i att använda mappar. ;-)

Ja, varken 5 eller 50k är att rekommendera :) Normalt har jag max 50 mail i inkorgen. I det här fallet var det ett gammalt Yahoo-konto som legat och samlat på sig nyhetsbrev och pressmeddelanden i flera år :)

johan1234 2012-12-01 19:08

Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.

Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där.

Absolut kan tex Amazon leverera saker som ingen svensk spelare förmår - så där spelar det in på många olika sätt. De är fantastiska på många sätt. De mindre sporrar ofta på innovation och som du säger - de stora kan leverera sådant mindre inte kan helt enkelt. Kombinationen skapar härlig konkurrens och innovation.

Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar.

Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-)

Usch - ledsen för så långt mail.

tartareandesire 2012-12-01 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456688)
Absolut handlar det om resurser - men på ett visst sätt. Tycker inte du har rätt i att det på något sätt garanterar att de kommer upp snabbt (AWS handlar ju "flera gånger" om 24 timmar eller mer). Bevisligen innebär det inte nödvändigtvis att man får bättre service heller. Känner nog att vi alla har lite att fundera över - inklusive oss själva. Vi kör alla med enorma centraliserade noder och data blir inte alltid så snabbt flyttat. Handlar inte längre om att ha backup - handlar om att kunna vara igång igen direkt. Amazon har svårt med återställningen och det är nästan alltid storage som failar. Tieto tog än längre tid? Trots resurser. Svårt för alla.

Nej, att det kommer upp snabbt sa jag ju inget om :) Bara att man kan vara mer säker på att det kommer upp igen och att företaget finns kvar om några månader. Det blir allt större och allt mer komplexa system och då dyker det också upp mer komplexa problem som kan ta tid att lösa. Många av dessa lösningar är relativt nya och är det något man kan vara säker på så är det att teknik KOMMER att krångla då och då. Man bör ju heller inte göra sig beroende av en aktör som Amazon, det behövs extremt sällan. När det gäller Google så har det för det mesta bara varit en liten del av kunderna som drabbats även om det fortfarande är ett stort antal. I Loopias fall var det väl i princip samtliga e-postkunder, en ganska väsentlig skillnad.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456688)
Vad det gäller betydelsen av Minecraft och riksdagen så kan man ha sina åsikter :-) - men det är väl 25% chans att riksdagen väljer en spelare som Tieto och igen - det var inte många garantier för Nacka kommun eller andra kommuner. Varken för mail eller annat. Inget illa om Tieto de är säkert jättebra på massor - men jag vill säga att det inte finns några garantier och att kommuner kanske inte får bättre leverans där.

Nja, tycker man att Minecraft är viktigare än riksdagen så har man fel helt enkelt :) Det handlar om att samhället ska fungera. Fungerar inte samhället så är allt annat irrelevant. Sen kan man naturligtvis tycka att datorspel är roligare än politik, det är en helt annan sak. Vad gäller kommunerna så tycker jag nog det är bra med decentralisering oavsett vad man väljer. Det är ju inte särskilt bra om man kan slå ut alla kommuner samtidigt :)

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456688)
Kanske var snabb med lagkraven runt styrelser - vet att som minimum har börststyrelser krav på vart datan skickas - och tror till och med det står något om kryptering av sådan data. Det var lite hoopla om det på IDG förra året - där man då sa att alla styrelser bryter mot lagen då man "mailar" styrelseinformation. Många av dessa lagar som finns runt detta "enforcas" dock lättsamt verkar det. Vissa kommuner har ju dock fått bakläxa om något så enkelt som Google Apps - just för att man bryter mot svenska lagar.

När det gäller börsnoterade bolag kan jag hålla med dig men där spelar det ingen större roll om det gäller e-post, telefon eller brev. Att läcka information som påverkar kurserna är ju olagligt. Där är det mer generella riktlinjer och rutiner som behövs på företagen. Mycket känslig information bör inte skickas elektroniskt alls om det inte är absolut nödvändigt. Det var nog de här artiklarna du syftade på:

http://www.idg.se/2.1085/1.387324/bo...med-sakerheten
http://www.idg.se/2.1085/1.341566

Kraven verkar inte existera i praktiken förrän man kan bevisa att en läcka skett.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456688)
Stat och kommun var bara en generell poäng. Det finns absolut lägen då kanske ett webbhotell inte funkar - men vet inte om det är så svart eller vitt. Detta drivs mindre från att jag är i branschen - mer för att jag gärna ser att vi använder våra skattepengar lite mer effektivt. Cloud servrar lanserades i veckan av Tieto - i veckan! :-) I USA har man kört det i 7-8 år och i Sverige i alla fall 3 år. Men våra kommuner har betalat dyrt hela vägen. För en upptid som inte alltid är så bra som man kanske kan tro. ;-)

Håller nog med dig, var lite för generell där. Stora delar av den kommunala verksamheten är inte särskilt känslig, däremot har vi ju sjukvård, rättsväsende och stora delar av den statliga verksamheten där man måste ha helt andra krav på säkerheten. Flera kommuner har ju nappat på att ha färdtjänst i Afrika eller Baltikum vilket kanske kan ses som effektiv användning av skattepengar men jag är själv ytterst tveksam till att outsourca sådant.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20456688)
Usch - ledsen för så långt mail.

Detsamma :)

tony-axbyte 2012-12-02 11:06

Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.

tartareandesire 2012-12-02 17:40

Citat:

Ursprungligen postat av tony-axbyte (Inlägg 20456714)
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.

Jag har ingen erfarenhet av support hos Gmail eftersom jag aldrig haft det behovet hittills. Hos Yahoo däremot har supporten varit både relativt snabb och hjälpsam de två gånger den behövts. Den ena gången fick jag viisserligen ett svar på spanska trots att frågan ställts på engelska men men :) Jag skulle inte använda det till företag dock, inte för att det inte skulle funka bra utan för att det inte ser så bra ut. Google Apps använder ju emellertid åtskilliga välkända företag i branschen idag, liksom flera andra av Googles tjänster.

MKÖ 2012-12-02 18:20

Citat:

Ursprungligen postat av tony-axbyte (Inlägg 20456714)
Jag skulle avråda dom flesta företag att ha sin mail på t.ex. Hotmail eller Gmail. Rent tekniskt kanske dom funkar bra men det är inte så att andra tjänster funkar väldigt dåligt heller. Problemen bli ju när man behöver få hjälp med sin e-post inställningar, försöka ta reda på vart t.ex. ett mail tagit vägen som försvunnit, har frågor om Outlook m.m. Det är ju lite svårt att få kontakt med dom sköter dom stora mailtjänsterna.

Jag har använt Gmail i många många år utan problem (inte ett enda faktiskt) kontra webbhotellen tiotals problem :)

tony-axbyte 2012-12-02 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20456723)
Jag har använt Gmail i många många år utan problem (inte ett enda faktiskt) kontra webbhotellen tiotals problem :)

Det är många som är väldigt nöjda med gmail. För enskilda användare kan det nog vara riktigt bra men för ett företag utan någon tekniker är det nog lite besvärligare, särskilt för t.ex. receptionister som jag kan känna har ett behov av att kunna ringa någon för minsta lilla.

tartareandesire 2012-12-03 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av tony-axbyte (Inlägg 20456731)
Det är många som är väldigt nöjda med gmail. För enskilda användare kan det nog vara riktigt bra men för ett företag utan någon tekniker är det nog lite besvärligare, särskilt för t.ex. receptionister som jag kan känna har ett behov av att kunna ringa någon för minsta lilla.

Får väl tillägga att mina kommentarer gällde endast för WN. Här finns det nog inte särskilt många receptionister eller företag utan teknisk kompetens. De flesta företag som har receptionist borde väl dock även ha en tekniskt ansvarig av någon typ? Visst kanske det är trevligt för en rörläggare som helst inte alls vill ha med datorer att göra att kunna kontakta en svensk support men idag har väl de flesta svenskar såväl datorvana som goda engelskakunskaper oavsett yrke och utbildning.

Det är ju trots allt inte särskilt konstigt att representanter för webbhotell vill att man ska använda deras tjänster :)

Danielos 2012-12-04 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456760)
men idag har väl de flesta svenskar såväl datorvana som goda engelskakunskaper oavsett yrke och utbildning.

Då är det dags för dig att vakna upp för så är inte fallet....

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20456760)
Det är ju trots allt inte särskilt konstigt att representanter för webbhotell vill att man ska använda deras tjänster :)

Helt irrelevant sagt av dig, förstår inte varför du hoppar på tony-axbyte, tror inte han uppskattar det och inte jag heller för den delen.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson