![]() |
Utlandet, moms?
Om ett bolag från utlandet (Malta) ger mig 120 euro per ny kund och sedan betalar ut dem till mitt företag (AB) så får jag inte 120 euro + moms som jag skulle fått om de var från ett svenskt bolag. Ska man räkna 0,8*120 euro per ny kund då för att få det i exkl. moms eller hur bör jag tänka?
Kanske blev lite luddigt skrivet så här på morgonen... |
Hur får du pengarna? Skickar du en faktura på motsvarande belopp, eller sätter de bara över dem rätt-av?
Om du får fakturera dem så skriver du bara med deras VAT-nr på fakturan så är den momsfri. |
Spelar inte så stor roll, bara skapa en faktura efteråt med deras VAT nummer.
Ingen moms mellan företag inom EU som är VAT registrerade. |
Jag får ett mail den 10:e varje månad med hur mycket pengar som kommer sättas in på mitt bankkonto. Ett par dagar senare så sitter dem på kontot.
Jag frågade om deras VAT-nummer men dem hade inte något sådant(?). Hur fungerar det då? 120 euro som jag får är inkl. 25% moms? |
Citat:
Och känns som summan är så liten så det inte värt försöka hitta någon kreativ lösning på det. |
Citat:
Om jag vore du skulle jag kräva VAT-nummer för att kunna fortsätta arbeta med dem. Utan VAT-nummer så blir allt mycket mer komplicerat för dig, och som Patrikweb nämnde - du blir blåst på 25%. Saknar du deras VAT-nummer får du betala in 25% moms i Sverige. |
Alltså, om man har ett bolag på Malta, har man inget VAT-nummer då?!
|
Citat:
|
När du får ett VAT-nummer av dem så kan du kontrollera giltigheten på:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ |
Citat:
|
Om utbetalningen är inklusive moms blir du väl ändå inte lurad på något?
Säljer själv mest till privatpersoner (97 % +). I några fall kommer företagare som vill dra enstaka produkter på företaget och ange VAT-nummer. Jag väljer hellre bort de kunderna än ändrar mina rutiner. Har alltid tänkt att det måste finnas ett sätt för dem att få tillbaks momsen på samma sätt som man gör inom Sverige? (Skulle bli glad om jag fick detta förklarat för mig!) |
Citat:
|
Hur fungerar det när man får betalt från USA? Krävs fortfarande VAT-nummer?
Wackerberg, betalar man moms och fortfarande förväntar sig kunna konkurrera inom affiliating internationellt är man ute på hal is. |
Utanför EU är det momsfritt. Det finns inga VAT-nummer att bry sig om.
|
Moms är en plåga, orsaken varför det är bra med offshore bolag så man slipper lägga på moms. Framför allt bra på internetförsäljning om man vill kunna skapa lägre priser till kunder.
|
Citat:
|
Citat:
Men fungerar inte med fysiska produkter med eget lager/butik i landet riktigt. Men med dropshipping hade även fysiska produkter fungerat göra så med vid rätt ordning. |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson