WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Chrome vs Firefox (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054444)

Gustav 2012-08-08 10:42

Chrome vs Firefox

Jag har tröttnat på Firefox och tänkte därför byta webbläsare.

Jag gjorde ett försök att byta till Chrome för länge sedan. Men på den tiden fanns det inga plugins till Chrome. Så jag gav upp och återgick till Firefox. Hur ser utbudet av plugins ut till Chrome idag? Brukar det gå att hitta motsvarande grejer som finns till Firefox?

Jag antar att de flesta här, som idag kör Chrome, en gång i tiden har använt Firefox. Finns det några uppenbara för- och nackdelar? Det kommer att ta mig några timmar att göra alla inställningar, profilimporter, installationer, tweaks, mm. Så jag vill gärna höra vad andra har att säga om Chrome, innan jag sätter igång med eländet.

Jag kommer att köra Chrome Portable, men jag antar att det inte är någon skillnad mot originalet, annat än hur programmet installerar sig på datorn.

Vill gärna höra åsikter från folk som har använt både Firefox och Chrome.

Clarence 2012-08-08 10:49

Chrome är snabbare, snyggare, renare och har mer inbyggt. Finns lite problem med flash-pluginen som ofta kraschar ... annars inga klagomål.

Plugins finns väldigt gott om nu för tiden. Det enda man kan sakna är Firebug om man är en van användare av det. Den inbyggda i Chrome är t o m mer kompetent men man måste vänja sig vid den först om man suttit länge med firebug. Annars finns firebug lite också om man inte vill använda den för mycket mer än inspection. Är det några andra speciella plugins du använder och inte kan sakna så kan du kolla Chrome Web Store innan, men förmodligen finns de där!

gregoff 2012-08-08 11:36

Min erfarenhet är att chrome kraschar mindre generellt. Kör dock inte så mkt plugins. Inte lika krävande heller (enl min uppfattning).

htiawe 2012-08-08 12:34

Jag har inte varit med om att Flash-pluginen kraschar men då har jag förvisso Flashblock som default på alla sidor jag inte godkänt, så det är väl en stor anledning.

Jag upplever Chrome som snabbare, effektivare med systemresurser och smartare. Det finns så många funktioner i Chrome som gör mig så nöjd. Att logga in med google-kontot och direkt få allt från plugins och inställningar synkade till att jag från min Macbook kan se vilka flikar jag har öppna på iMacen gör all skilnad i världen.

Plugins finns det en uppsjö av. De jag inte kan leva utan är Adblock, Adblock Element Helper och Flashblock. Jag använde Firefox för längesen men slutade då jag tyckte den drog alldelens för mycket minne.

Det enda jag vet att jag saknar är möjligheten att ändra hur Chrome hanterar tabbar iom hur den öppnar och stänger tabbar. Det finns en del plugins men jag har inte funnit något som verkligen ger mig Firefox-känslan. Men det är ingen deal breaker.

BarateaU 2012-08-08 12:38

Gillar chrome för snabbheten och renheten.
Kör med comodo's version "dragon" av chromium.

coredev 2012-08-08 13:03

Jag upplever mycket få krascher med FF, kan det ha med era plugin att göra att det kraschar ofta? Utbudet av plugins till FF gör att den förblir mitt första val vid utveckling.

hnn 2012-08-08 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20446830)
Gillar chrome för snabbheten och renheten.
Kör med comodo's version "dragon" av chromium.

Ursäkta sidspåret: Men vad är det för skillnad på Google Chrome och Comodo Dragon?

Kollade på Comodos hemsida och det står typ bara ökad säkerhet.

BarateaU 2012-08-08 13:45

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20446834)
Ursäkta sidspåret: Men vad är det för skillnad på Google Chrome och Comodo Dragon?

Kollade på Comodos hemsida och det står typ bara ökad säkerhet.

Aah det är väll enbart det, ser likadant ut annars och har samma funktioner.
Liten summering kring vilka funktioner som är ändrade:
http://www.techishare.com/tech/comod...hrome-updated/

dAEk 2012-08-08 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20446822)
Jag har tröttnat på Firefox och tänkte därför byta webbläsare.

Tröttnat på vad, exakt?

Citat:

Hur ser utbudet av plugins ut till Chrome idag? Brukar det gå att hitta motsvarande grejer som finns till Firefox?

Firefox tillåter fler extension hooks vilket gör att det finns större variation på tilläggen. Om du påverkas av det beror såklart på vilka tillägg du kör med. Generellt kan man nog säga att mycket av det som finns för Firefox finns även för Chrome, men lite annorlunda och funktionsmässigt lite mer begränsat.

Citat:

Jag antar att de flesta här, som idag kör Chrome, en gång i tiden har använt Firefox. Finns det några uppenbara för- och nackdelar?

Några skillnader som kan vara värda att känna till:
  • Utvecklingen går snabbare framåt för Chrome verkar det som men det är extremt sällan man märker av det när man surfar.
  • Chrome tenderar att använda mer minne jämfört med Firefox. Till skillnad från vad många verkar tro är Firefox numera faktiskt ganska minneseffektivt. RAM har nog de flesta av oss här så att det blir över så det borde inte vara ett problem.
  • Tilläggen i Chrome slutar inte funka på samma sätt som i Firefox när det släpps nya versioner av webbläsaren. De autouppdateras dessutom i bakgrunden vilket Firefox också börjat med. Tror dock inte att de har adresserat problemet med nya versioner (av webbläsaren).
  • Chrome använder sig av separata instanser för flikarna som - i teorin - gör att hela webbläsaren inte kraschar om en flik får för sig att göra det. Det funkar många gånger men långt ifrån alltid. Krascher är iofs sällsynta i båda webbläsarna nuförtiden.

Citat:

Vill gärna höra åsikter från folk som har använt både Firefox och Chrome.

Jag har använt Firefox sedan 2002/2003 och Chrome sedan det släpptes i stabil version så jag inbillar mig att jag vet vad jag snackar om. :)

tartareandesire 2012-08-08 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20446827)
Firefox vart typ skit efter version 2 eller nåt, hängde sig stup i kvarten, även utan plugins. Chrome <3

Beror nog på datorn i så fall, för mig kraschar det extremt sällan. Bara flash som dör ibland men det gör det ju oavsett vilken man använder :)

pontus 2012-08-08 21:21

Personligen har jag kört Firefox sen webbläsaren kallades Phoenix för runt 10 år sedan, utvecklat addons, etc. Så jag gillar verkligen Firefox, men måste erkänna att Chrome känns betydligt smidigare, enklare och renare, dessutom börjar en del nödvändiga plugins dyka upp till Chrome.

Men som webbutvecklare känns Firefox mer användbar då den känns lite mer konfigurerbar(about:config, plugins, etc).

weetabix 2012-08-09 05:03

chrome på pc är så jävla kass på rendering av teckensnitt, men kör den ändå i brist på bättre.

Petter Hedman 2012-08-09 06:36

Chrome är bättre numera enligt mig.

Firefox är långsammare och kraschar märkligt nog ett par ggr per vecka för mig.
Chrome däremot är snabbare och stabilare. De flesta plugins finns ju även numera till Chrome.

nosnaj 2012-08-09 11:21

Håller med övriga om fördelarna med Chrome, plus att den finns till Android så allt är synkar och klart i molnet för de saker mobilvarianten stödjer.

zenda 2012-08-09 11:29

Firefox kraschade överdrivet mycket för mig vid någon version. Sen dess har jag bara kört Chrome och kommer nog aldrig byta tillbaka. Tycker allt fungerar bättre i Chrome!

Gustav 2012-08-09 16:01

Det verkar inte gå att ange ett master password för sparade lösenord i Chrome. Men det verkar finnas flera plugins för det. Någon som vet vilken av dem som är bra?

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20446861)
Tröttnat på vad, exakt?

Jag kör numera Firefox portable via en krypterad usb-sticka. Och det går sjukt segt. Dessutom kraschar Flash konstant och när det händer så fryser hela min dator i närmare en minut. Problemen kanske inte orsakas av Firefox. Men jag provade att göra en installation av Chrome Portable på samma usb-sticka och det gick som en oljad blixt i jämförelse. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan byta webbläsare och därför ville jag höra folks åsikter om just Chrome.

tartareandesire 2012-08-09 16:26

På skräpdatorer brukar jag också köra Chrome för att bara surfa, däremot på en normal dator tycker jag Firefox är mycket smidigare till utveckling. Chrome har en del irriterande cache-problem, annars är den nog nummer ett för icke-utvecklare.

Captain Thailand 2012-08-09 17:26

Hej,

Chrome alla dagar i veckan. Andra WebKit-baserade läsare (som Safari) kan funka i som ersättare.

FF tycker jag är seg (långsam) och den laddar konstigt. Nästan hellre att jag kör IE, men det är väl en smaksak.

preppie 2012-08-09 18:13

Nackdelen är väl att det inte finns någon Adblock till Chrome, el?

Linuus 2012-08-09 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av preppie (Inlägg 20446955)
Nackdelen är väl att det inte finns någon Adblock till Chrome, el?

Finns väl massor? T.ex. AdBlock :P

https://chrome.google.com/webstore/d...namgkkbiglidom

mans71 2012-08-09 21:09

Spännande tråd!

Kör FF i Mac och funderar också över om den är så förträfflig nu för tiden när man lätt kommer upp i 5-700MB ram och har en hackande webbsida med en snurrande cursor... Kanske beror på flash? jag vet inte.

Mest använder jag "Inspektera element" som man kan peka ut vad som helst och se underliggande CSS/HTML/Java, men samma finns inte Crome. Något tillägg som gör samma sak månne?

Att sidans disposition (span/div/tables) lär det finnas bra plugins för i FF, även om jag inte hittat dom - tips för sådana till Crome?

youheardit 2012-08-09 21:36

Citat:

Ursprungligen postat av weetabix (Inlägg 20446891)
chrome på pc är så jävla kass på rendering av teckensnitt, men kör den ändå i brist på bättre.

Håller med här. Typsnitt som enkla Myriad Pro renderas kasst i Chrome. Men annars är den outstanding.

dAEk 2012-08-09 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20446943)
Jag kör numera Firefox portable via en krypterad usb-sticka. Och det går sjukt segt. Dessutom kraschar Flash konstant och när det händer så fryser hela min dator i närmare en minut. Problemen kanske inte orsakas av Firefox. Men jag provade att göra en installation av Chrome Portable på samma usb-sticka och det gick som en oljad blixt i jämförelse. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan byta webbläsare och därför ville jag höra folks åsikter om just Chrome.

Ah, jag förstår. Det låter lite konstigt men jag har iofs inte kört portabelt så vad vet jag?

En trevlig sak med Chrome är förresten dess flikhantering som är överlägsen den i Firefox. Nya fönster kan göras om till flikar och flikar kan dras mellan fönster på ett användarvänligt sätt. Dessutom finns det en Aero-snap-liknande funktion. Mycket trevligt måste jag säga. Önskar att fler webbläsare kunde ta efter.

tartareandesire 2012-08-09 22:42

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20446975)
Ah, jag förstår. Det låter lite konstigt men jag har iofs inte kört portabelt så vad vet jag?

En trevlig sak med Chrome är förresten dess flikhantering som är överlägsen den i Firefox. Nya fönster kan göras om till flikar och flikar kan dras mellan fönster på ett användarvänligt sätt. Dessutom finns det en Aero-snap-liknande funktion. Mycket trevligt måste jag säga. Önskar att fler webbläsare kunde ta efter.

Senare Firefox visar ju ganska tydligt att de egentligen vill vara Chrome :)

dAEk 2012-08-09 22:45

Citat:

Ursprungligen postat av mans71 (Inlägg 20446969)
Kör FF i Mac och funderar också över om den är så förträfflig nu för tiden när man lätt kommer upp i 5-700MB ram och har en hackande webbsida med en snurrande cursor... Kanske beror på flash? jag vet inte.

Nja, det kan bero på flera saker. För det första: hur mycket minne har du i datorn? 700 MB anses inte vara fasligt mycket om du har säg 6 GB eller mer.
En del tillägg kan ställa till det. Det är både en för- och nackdel med Firefox.

Citat:

Ursprungligen postat av mans71 (Inlägg 20446969)
Mest använder jag "Inspektera element" som man kan peka ut vad som helst och se underliggande CSS/HTML/Java, men samma finns inte Crome. Något tillägg som gör samma sak månne?

Ehm, jo? F12 öppnar web inspector tools, sedan har du ett förstoringsglas nere i statusbaren som du kan trycka på och välja element. Eller menar du nåt annat?

Och innan nån annan påpekar det: du menar Javascript, inte Java. :)

dAEk 2012-08-09 22:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20446976)

Hur då menar du? Gränssnittet (dvs flikarna)?

mans71 2012-08-09 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20446978)
Och innan nån annan påpekar det: du menar Javascript, inte Java. :)

Joo... så sant :)

tartareandesire 2012-08-09 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av dAEk (Inlägg 20446979)
Hur då menar du? Gränssnittet (dvs flikarna)?

Mm, svårare att bygga om grunden även om de skulle vilja

pelmered 2012-08-09 23:27

Jag använder Opera för webbsurf och jag tycker det är den klart bästa webbläsaren så länge man inte är beroende av massa tillägg. Opera har en flikhantering som är överlägsen alla andra. Det är riktigt snabb, det finns snygga previews och framför allt (för min del) tabordningen(detta tycker jag är en dealbreaker med chrome, när jag öppnar en tab vill jag att den ska hamna bredvid den aktiva(det gör att man får en mycket mer logisk ordning av tabbarna vilket gör det enklare att hålla koll) och när jag Ctrl + tabbar så ska den rotera tabbarna i den ordningen de varit aktiva, dvs den tabb som senast varit aktiv är först, inte från vänster till höger oavsett!). Opera har också det bästa gränssnittet och mest möjligheter till anpassning av det samma.
Utöver det är Opera riktigt snabbt och har många smarta funktioner.

Utvecklarverktygen är dock ingen höjdare i opera så då använder jag främst chrome och ibland firebug. Det gäller även när jag behöver använda vissa plugins. Både Opera och chrome är alltid igång för mig så det är inga problem att växla. Det är dessutom skönt att kunna separera utvecklingen med surfen.

Jag kan i alla fall varmt rekommendera Opera. Testa det och ge det en ärlig chans!

kw_wasabi 2012-08-11 01:21

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20446986)
Jag kan i alla fall varmt rekommendera Opera. Testa det och ge det en ärlig chans!

Kan inte annat än hålla med. Jag har kört Opera i 4-5 år och har aldrig fått för mig att byta till någon annan. De enda gånger jag kört andra webbläsare är när jag ska kolla hur nya sajter ser ut i dem.

Ge Opera ett par dagar till en vecka så lovar jag att många av er är fast. Det tar alltid lite tid innan man vänjer sig.

dAEk 2012-08-11 12:00

Jag använder också Opera (sedan 2005) som min primära webbläsare vilket inte borde vara någon överraskning med tanke på min avatar.

Alla de s.k. alternativa webbläsarna är bra men på lite olika sätt. Opera har precis som andra webbläsare sina brister. Om man är sugen på att byta webbläsare är det bäst att testa lite olika varianter i t.ex. 1 vecka och se vad du fastnar för eller stör dig på. Onyanserade svar som man kan se här är det sällan värt att lyssna på, även om de vill få en att tro annat. :)

FredrikNas 2012-08-11 19:40

Chromes rättstavnings system är horribelt dåligt, men annars är det mitt solklara val sedan ett bra tag nu, trött på att Firefox spottar ut versioner snabbare än pluginutvecklare hinner skriva nya versioner. Nu när Chrome kom till iOS så blev det helt perfekt!

Captain Thailand 2012-08-12 09:36

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20447106)
Chromes rättstavnings system är horribelt dåligt

Märkligt, jag tycker oftast det funkar kalas. Både för svenska och engelska. Lustigt att vi kan ha så olika erfarenhet.

Den anmärkning jag kan ha, är att programmet verkar vara aningen begränsat beträffande "udda ord" som det då markerar som felstavade. Men dessa har man väl oftast koll på själv.

FredrikNas 2012-08-12 09:42

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20447137)
Hej,

Märkligt, jag tycker oftast det funkar kalas. Både för svenska och engelska. Lustigt att vi kan ha så olika erfarenhet.

Jag har primärt problem med Norska, det stöds inte native, och verkar vara problematiskt att lägga till. Men även när det gäller svensk/engelsk stöd, så får jag ofta svenska förslag, även om meningen jag skriver är helt på engelska. Kanske jag som gör något fel? I firefox så definierar man ju bara språket man skriver på, så fungerar det 100%

Captain Thailand 2012-08-12 09:47

Ok,

Jag har aldrig ställt in något utan det funkar "av sig självt", på både sve och eng.

Kanske någon annan vet mer?

FredrikNas 2012-08-12 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20447140)
Ok,

Jag har aldrig ställt in något utan det funkar "av sig självt", på både sve och eng.

Kanske någon annan vet mer?

skillnaden är väl att jag har en norsk macbook air, med norskt språk i systemet, det kan vara det som gör att Chrome blir lite förvirrad?

Captain Thailand 2012-08-12 10:22

Ok...

Min macbook air är thai (har thailändskt tangentbord), men efter att jag ställt om den till "Swedish Pro" funkar det kalas.

Här kanske du kan få lite tips:

http://support.google.com/chrome/bin...n&answer=95604

tartareandesire 2012-08-12 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20447077)
Kan inte annat än hålla med. Jag har kört Opera i 4-5 år och har aldrig fått för mig att byta till någon annan. De enda gånger jag kört andra webbläsare är när jag ska kolla hur nya sajter ser ut i dem.

Ge Opera ett par dagar till en vecka så lovar jag att många av er är fast. Det tar alltid lite tid innan man vänjer sig.

Finns det något bra alternativ till Firebug för Opera?

Captain Thailand 2012-08-12 17:33

Hej,

Chrome extensions:

http://mashable.com/2012/08/12/chrom...-productivity/

pontus 2012-08-12 23:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20446976)

Jo, håller med om det. Det var först när FF blev en Chrome-kopia jag kände att jag isf lika gärna kan använda Chrome...

Lite OT, men är det bara jag som stör mig på trenden att alla webbläsare ska vara så slimmade och stripade? Jag använder inte webben passivt, jag vill ha enkel tillgång till bokmärken, historik, knappar, stängda flikar, statusbaren, etc enkelt utan att behöva gå igenom 4 submenyer....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson