![]() |
Rätt till domännamn
Hej
Jag äger en domän xxxyyyzzz.se vars namn är samma som en produkt som sålts sedan 60-talet i sverige. Jag har gjort en mycket simpel design och nu lyckats få upp sidan som nummer 1 i google på flera av sökorden som rör produkten. På sidan har jag information och en bild av produkten, som jag själv tagit. Jag äger en sådan produkt själv måste jag säga, och det är den jag fotograferat. Jag säljer inget genom siten, har ingen konkurrerande information utan helt enkelt bara en text som beskriver historiken bakom produkten och i vilket utförande den finns. Jag har helt enkelt gjort denna site för att öva mig på SEO. Aboslut inget negativt utan bara fakta. Företaget som säljer produkten i Sverige har en egen site som ligger som nummer 2 på samma sökord. Deras site som de säljer produkten från är direkt värdelös och inte konstigt att jag rankar högre. Det finns fler siter med samma sökord som rankar lägre som inte är knutna till företaget men de är inte uppenbart optimerade just för den produkten. De har aldrig haft domänen registrerad utan jag är den förste som registrerat domänen. Frågan är då, har företaget rätt att invända mot att jag använder domännamnet med det innehållet på siten och skriver om deras produkt? tacksam för svar |
Hej,
Omöjligt att svara på om vi inte vet vilken produkt det rör sig om. Vore produkten en Coca-Cola-burk (rent hypotetiskt) hade du förmodligen blivit av med domänen rätt fort, medan exempelvis en "Snowracer" HÖGST EVENTUELLT hade renderat att ingen brytt sig. Det går således inte att svara på utan att veta mer. Det beror också på det aktuella företags egna policy angående varumärkesintrång. Vissa (inklusive stora företag) slår bakut direkt, medan andra bryr sig mycket lite. |
Här hittar du information om tvistelösning (ATF):
https://www.iis.se/domaner/atf |
Oavsett om de har rätt till domänen eller finns det en risk att du gör intrång i deras varumärke. Du kan se på prv.se om de har registrerat produktnamnet som varumärke - även om det inte är registrerat har de ett visst automatiskt skydd.
Använder du domänen till något helt annat än denna produkt så kan de inte hävda varumärkesintrång. |
Hej,
Citat:
Du minns säkert Google.no som väl "låtsades" sälja glasögon, sk Goggles... De som låg bakom detta (SMS Fun AS) vann förvisso i första instans, men sedan gick det väl som det brukar när lilleputtar strider mot megajättar. |
Citat:
Gick det verkligen vidare? Jag kan vid en sökning inte hitta någon referens till annat än det första (och enda?) beslutet angående google.no. |
|
Citat:
|
Företaget tillverkar en kopia av ursprungliga produkten så det är mycket tveksamt att de skulle äga rättigheterna till namnet eller produkten ens. Namnet är ett övergripande namn på varan, ungefär som man kallar alla rullskridskor "rollerblades" eftersom det är bekvämt.
Det enda de kan hänga upp sig på är att jag har bättre domän än vad de har, men de har inte brytt sig om den under de 4-5 år de haft sin webbshop där de säljer produkten. |
rollerblades är varumärke, precis som jeep.
|
Det är det jag menar. Namnet på domänen är ett allmänt vedertaget namn för produkten som jag kan med största sannolikhet säga att de inte äger, även om de producerar en kopia.
|
Ett relevant exempel kan vara forum, det finns gott om forum som t.ex. heter "VARUMÄRKETforum.TLD". Inga problem med det.
Frågan du kanske borde ställa dig är "vad skall jag ha domänen till?". Handlar det i slutändan om att tjäna pengar så närmar vi oss mycket snabbt "ond tro". |
Citat:
Hur kan de producera en kopia om de själva äger namnet? |
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesord Eller ja, just dom exemplen jag skrev är väl kanske inte solklara (enligt wikipedia), men det finns exempel som klorin och parkett. |
ah ok, där ser man. det visste jag ej, då ska jag vara tyst.
|
Citat:
|
Först ska man ta hänsyn till att det aldrig är helt givet utfall när det gäller juridiska frågor.
När det gäller varumärken finns det ett antal olika klasser som de kan registreras inom. Skyddet gäller bara inom dessa klasser, därför kan ett registrerat varumärke vara både en matprodukt och en stålprodukt. Därav att en varumärkesregistrering inte ger någon ensamrätt. Varumärken som förlorar sin unikitet, tex Bankomat, som används som ett generellt ord i Sverige för uttagsautomat, förlorar sin varumärkesstatus. Även utan registrering har man ett visst varumärkesskydd genom inarbetning. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Enligt praxis krävs att åtminstone 1/3 av omsättningskretsen känner till varumärket för att det ska anses vara inarbetat. Problem uppstår om en del uppfattar varumärket som en generisk beteckning. Då krävs i regel att fler uppfattar ordmärket som ett varumärke än en generisk beteckning för att det ska anses vara inarbetat. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson