WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Rätt till domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054415)

Titusbramble 2012-08-05 09:04

Rätt till domännamn
 
Hej

Jag äger en domän xxxyyyzzz.se vars namn är samma som en produkt som sålts sedan 60-talet i sverige. Jag har gjort en mycket simpel design och nu lyckats få upp sidan som nummer 1 i google på flera av sökorden som rör produkten.

På sidan har jag information och en bild av produkten, som jag själv tagit. Jag äger en sådan produkt själv måste jag säga, och det är den jag fotograferat.

Jag säljer inget genom siten, har ingen konkurrerande information utan helt enkelt bara en text som beskriver historiken bakom produkten och i vilket utförande den finns. Jag har helt enkelt gjort denna site för att öva mig på SEO. Aboslut inget negativt utan bara fakta.

Företaget som säljer produkten i Sverige har en egen site som ligger som nummer 2 på samma sökord. Deras site som de säljer produkten från är direkt värdelös och inte konstigt att jag rankar högre. Det finns fler siter med samma sökord som rankar lägre som inte är knutna till företaget men de är inte uppenbart optimerade just för den produkten.

De har aldrig haft domänen registrerad utan jag är den förste som registrerat domänen.

Frågan är då, har företaget rätt att invända mot att jag använder domännamnet med det innehållet på siten och skriver om deras produkt?

tacksam för svar

Captain Thailand 2012-08-05 13:08

Hej,

Omöjligt att svara på om vi inte vet vilken produkt det rör sig om.

Vore produkten en Coca-Cola-burk (rent hypotetiskt) hade du förmodligen blivit av med domänen rätt fort, medan exempelvis en "Snowracer" HÖGST EVENTUELLT hade renderat att ingen brytt sig.

Det går således inte att svara på utan att veta mer. Det beror också på det aktuella företags egna policy angående varumärkesintrång. Vissa (inklusive stora företag) slår bakut direkt, medan andra bryr sig mycket lite.

Gustav 2012-08-05 16:17

Här hittar du information om tvistelösning (ATF):
https://www.iis.se/domaner/atf

Anders Larsson 2012-08-05 20:26

Oavsett om de har rätt till domänen eller finns det en risk att du gör intrång i deras varumärke. Du kan se på prv.se om de har registrerat produktnamnet som varumärke - även om det inte är registrerat har de ett visst automatiskt skydd.

Använder du domänen till något helt annat än denna produkt så kan de inte hävda varumärkesintrång.

Captain Thailand 2012-08-06 04:38

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20446657)

Använder du domänen till något helt annat än denna produkt så kan de inte hävda varumärkesintrång.

Är det verkligen så?! Riskerar man inte bli av med den ÄVEN om man kan misstänka att en person tillskaffat sig domänen pga dess uppenbara koppling till ett existerande varumärke, trots att aktiviteten är en annan?!

Du minns säkert Google.no som väl "låtsades" sälja glasögon, sk Goggles... De som låg bakom detta (SMS Fun AS) vann förvisso i första instans, men sedan gick det väl som det brukar när lilleputtar strider mot megajättar.

tartareandesire 2012-08-06 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20446675)
Hej,



Är det verkligen så?! Riskerar man inte bli av med den ÄVEN om man kan misstänka att en person tillskaffat sig domänen pga dess uppenbara koppling till ett existerande varumärke, trots att aktiviteten är en annan?!

Du minns säkert Google.no som väl "låtsades" sälja glasögon, sk Goggles... De som låg bakom detta (SMS Fun AS) vann förvisso i första instans, men sedan gick det väl som det brukar när lilleputtar strider mot megajättar.

Ett varumärke är aldrig generellt.

Gick det verkligen vidare? Jag kan vid en sökning inte hitta någon referens till annat än det första (och enda?) beslutet angående google.no.

Captain Thailand 2012-08-06 11:47

tartareandesire,

http://www.amcham.no/google-wins-bat....no-domain/959

tartareandesire 2012-08-06 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20446691)

Tackar! Där ser man. Visserligen var det åtta år sedan men vore ändå intressant att läsa resonemanget bakom det beslutet.

Titusbramble 2012-08-06 13:29

Företaget tillverkar en kopia av ursprungliga produkten så det är mycket tveksamt att de skulle äga rättigheterna till namnet eller produkten ens. Namnet är ett övergripande namn på varan, ungefär som man kallar alla rullskridskor "rollerblades" eftersom det är bekvämt.

Det enda de kan hänga upp sig på är att jag har bättre domän än vad de har, men de har inte brytt sig om den under de 4-5 år de haft sin webbshop där de säljer produkten.

Advocacy 2012-08-06 13:48

rollerblades är varumärke, precis som jeep.

Titusbramble 2012-08-06 13:55

Det är det jag menar. Namnet på domänen är ett allmänt vedertaget namn för produkten som jag kan med största sannolikhet säga att de inte äger, även om de producerar en kopia.

coredev 2012-08-06 14:01

Ett relevant exempel kan vara forum, det finns gott om forum som t.ex. heter "VARUMÄRKETforum.TLD". Inga problem med det.

Frågan du kanske borde ställa dig är "vad skall jag ha domänen till?". Handlar det i slutändan om att tjäna pengar så närmar vi oss mycket snabbt "ond tro".

Advocacy 2012-08-06 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Titusbramble (Inlägg 20446701)
Det är det jag menar. Namnet på domänen är ett allmänt vedertaget namn för produkten som jag kan med största sannolikhet säga att de inte äger, även om de producerar en kopia.

jag förstår inte logiken? bara för att vi i folkmun säger rollerblades, så kan inte ett annat företag gå in och kalla sina rullskridskor för rollerblades.

Hur kan de producera en kopia om de själva äger namnet?

col 2012-08-06 15:06

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20446708)
jag förstår inte logiken? bara för att vi i folkmun säger rollerblades, så kan inte ett annat företag gå in och kalla sina rullskridskor för rollerblades.

Hur kan de producera en kopia om de själva äger namnet?

Vissa varumärken, som exempelvis rollerblades och jeep, är degenererade.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Varum%C3%A4rkesord

Eller ja, just dom exemplen jag skrev är väl kanske inte solklara (enligt wikipedia), men det finns exempel som klorin och parkett.

Advocacy 2012-08-06 15:26

ah ok, där ser man. det visste jag ej, då ska jag vara tyst.

Anders Larsson 2012-08-06 16:59

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20446711)
ah ok, där ser man. det visste jag ej, då ska jag vara tyst.

Inte ska du vara tyst :)

Anders Larsson 2012-08-06 17:02

Först ska man ta hänsyn till att det aldrig är helt givet utfall när det gäller juridiska frågor.

När det gäller varumärken finns det ett antal olika klasser som de kan registreras inom. Skyddet gäller bara inom dessa klasser, därför kan ett registrerat varumärke vara både en matprodukt och en stålprodukt. Därav att en varumärkesregistrering inte ger någon ensamrätt.

Varumärken som förlorar sin unikitet, tex Bankomat, som används som ett generellt ord i Sverige för uttagsautomat, förlorar sin varumärkesstatus.

Även utan registrering har man ett visst varumärkesskydd genom inarbetning.

col 2012-08-06 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20446722)
Först ska man ta hänsyn till att det aldrig är helt givet utfall när det gäller juridiska frågor.

När det gäller varumärken finns det ett antal olika klasser som de kan registreras inom. Skyddet gäller bara inom dessa klasser, därför kan ett registrerat varumärke vara både en matprodukt och en stålprodukt. Därav att en varumärkesregistrering inte ger någon ensamrätt.

Varumärken som förlorar sin unikitet, tex Bankomat, som används som ett generellt ord i Sverige för uttagsautomat, förlorar sin varumärkesstatus.

Även utan registrering har man ett visst varumärkesskydd genom inarbetning.

Bra sammanfattat! Värt att notera är att varumärkesskydd genom inarbetning kan vara svårare att styrka.
Citat:

Ett varumärke anses vara inarbetat om det har använts i sådan omfattning att det här i landet inom en betydande del av den krets som det riktar sig till har blivit känt som en beteckning för de varor eller tjänster som det används för. En ensamrätt som grundar sig enbart på inarbetning gäller bara inom det område där varumärket är inarbetat.
Källa: http://regeringen.se/sb/d/1910/a/12260

tartareandesire 2012-08-06 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av col (Inlägg 20446725)
Bra sammanfattat! Värt att notera är att varumärkesskydd genom inarbetning kan vara svårare att styrka.

Det går väl aldrig att "styrka"? Är väl bara en ren bedömningsfråga och det krävs nog mer eller mindre att det är välkänt för de flesta?

Gigena 2012-08-07 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20446738)
Det går väl aldrig att "styrka"? Är väl bara en ren bedömningsfråga och det krävs nog mer eller mindre att det är välkänt för de flesta?

Det krävs att en betydande del av omsättningskretsen känner till varumärket för att det ska anse vara inarbetat. Omsättningskretsen kan i sin tur delas in i olika grupper, t ex bransch och potentiella kunder. Det är "enklast" att bevisa att varumärket är inarbetat inom branschen genom att beställa en marknadsundersökning av Stockholms handelskammares varumärkesnämnd.

Enligt praxis krävs att åtminstone 1/3 av omsättningskretsen känner till varumärket för att det ska anses vara inarbetat. Problem uppstår om en del uppfattar varumärket som en generisk beteckning. Då krävs i regel att fler uppfattar ordmärket som ett varumärke än en generisk beteckning för att det ska anses vara inarbetat.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson