WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Support via Livechatt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054334)

zenda 2012-07-30 22:51

Support via Livechatt
 
Hej

Igår öppnades portarna för Helpon - Livechattsystem för att hjälpa besökare och kunder i realtid på hemsidan. Hela systemet är dock fortfarande i BETA och mycket finns kvar att göra innan version 1.0 släpps. Dock skulle jag redan nu vilja veta vad ni tycker om verktyget, hemsidan och självklart produktfilmen.

Ni kan besöka hemsidan på URL:en nedan:
http://www.helpon.se

Där kan ni, som är intresserade skapa ett konto. Går snabbt och ni är igång på några minuter. Det kostar inget skaffa eller att använda Helpon.

Var inte blyga med att kritisera - Stavfel, vilket bör finnas (har själv inte hunnit kontrollera så noga) tas varmt emot!

Tack! :-)
Jens

jonssondesign 2012-07-30 23:31

Ser bra ut kompis! Kan dock kanske tycka att designen är lite föör, vet inte hur jag ska uttrycka mig,, ungdomlig? Den passar inte riktigt in i en sådan tjänst tycker jag.

testa med att köra georgia som font på inledningstexten. Testa även att lägga in grain i bakgrunden där uppe.

yakuzaemme 2012-07-31 00:27

Såg att ni hade funktion för SMS-alarm. Om HelpOn är 100% gratis, vem står för dessa kostnader? Tjänar ni på annonser som finns på chatten eller var kommer inkomstkällan ifrån?

Edit: Klickade mig in djupare på sidan och såg SMS-krediter. Tar bort min förra fråga.

zenda 2012-07-31 07:36

Demo-konto har skapats för den som vill testa:
Logga in på http://system.helpon.se
Användare: demo-jens
Lösenord: demo

Starta en konversation på demo-kontot här:
http://www.helpon.se/demo/index.html

daniel.s 2012-07-31 18:42

Rent spontant saknar jag ett kontaktformulär i popupen om livechatt inte är tillgängligt. Annars verkar det absolut vara en bra tjänst som jag säkerligen kommer prova framöver!

zenda 2012-07-31 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av daniel.s (Inlägg 20446167)
Rent spontant saknar jag ett kontaktformulär i popupen om livechatt inte är tillgängligt. Annars verkar det absolut vara en bra tjänst som jag säkerligen kommer prova framöver!

Smart idé! Tack - Vi lägger till detta i nästkommande version!

jonssondesign 2012-07-31 19:47

Tror att det skulle vara väldigt värdefullt om man kan skicka bilder också.
Kan vara ett smidigt sätt att få hjälp med någonting om man har svårt att förklara för supporten vad problemet är.
Även supporten kan få en enklare vardag om dom också kan skicka bilder för att visa.

zenda 2012-07-31 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20446174)
Tror att det skulle vara väldigt värdefullt om man kan skicka bilder också.
Kan vara ett smidigt sätt att få hjälp med någonting om man har svårt att förklara för supporten vad problemet är.
Även supporten kan få en enklare vardag om dom också kan skicka bilder för att visa.

Smart! Tusentack för alla idéer!

Yllas 2012-07-31 20:43

När man registrerar sig så står det ifyllt i formuläret vad man ska fylla i för något men om man tab'ar och inte tittar innan vad man ska fylla i så vet man inte vad det ska vara i det fältet. Det vore bra om man gick ur rutan så kom det tillbaka :)

zenda 2012-07-31 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20446183)
När man registrerar sig så står det ifyllt i formuläret vad man ska fylla i för något men om man tab'ar och inte tittar innan vad man ska fylla i så vet man inte vad det ska vara i det fältet. Det vore bra om man gick ur rutan så kom det tillbaka :)

Tack Yllas - Lägger till det i ToDo:n!
Uppskattar ert engagemang att hitta förbättringar! Tack alla!

demain 2012-07-31 20:48

Riktigt snyggt, bra, enkelt. 5 av 5! Enda jag kan anmärka på är att meddelanden borde skickas om man klickar på enter.

Bra jobbat!

demain 2012-07-31 21:07

Några fel och ändringsförslag:

1. Det går inte att ladda upp en ny logo

2. Kan man ändra språk?

3. Kan man se chatthistorik? Läsa operatörernas chattar?

4. När man klickar på "inställningar" flera gånger kommer flera flikar upp. Borde väl istället uppdatera den aktuella fliken för inställningar?

5. Hur hanteras de olika "chattrummen"? Syftar på valmöjligheten där det står "Var vänlig att välj den avdelning du vill komma i kontakt med."

6. Det vore bra om man kunde ha en funktion som gör att personen som behöver hjälp inte behöver "logga in". Tänker i det här fallet på kunder som kanske redan är inloggade i vårt eget system.

7. Möjlighet att utvärdera operatören!

Keep up the good work!

/Blivande trogen användare

demain 2012-07-31 21:08

En liten sak till: Måste ibland uppdatera sidan för att den ska vakna till liv.

zenda 2012-07-31 21:25

Här kommer lite svar på dina frågor demain:

1: När du laddat upp testa uppdatera hela Helpon (töm kakorna). Vi är inte helt klara med denna funktion och därför behövs detta göras tills vidare.
2: Det är en funktion vi jobbar med, dock inte klar än.
3: Det är också en funktion som kommer komma inom kort.
4: Det kan man tycka - Ska se över vad vi ska göra av detta.
5: Också en funktion vi jobbar med - Olika operatörer ska ha olika "avdelningar". Tyvärr också under utveckling.
6: Hur menar du? För att få hjälp behöver man inte logga in? Förklara gärna mer så ska jag försöka fixa det :)
7: Good idea! Skriver upp den.

Tyvärr är systemet i väldigt tidigt beta och vi gör allt som går för att ordna de buggar som finns så snart som möjligt. Uppskattar all feedback som jag får här enormt. Tack!

jonssondesign 2012-07-31 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20446183)
När man registrerar sig så står det ifyllt i formuläret vad man ska fylla i för något men om man tab'ar och inte tittar innan vad man ska fylla i så vet man inte vad det ska vara i det fältet. Det vore bra om man gick ur rutan så kom det tillbaka :)

Precis, det är en väldigt jobbig sak. Dessutom, om man stänger fältet och öppnar det igen, så är texten borta från början (om man klickat i fälten innan vill säga..)

Rekommenderar denna http://webcloud.se/code/jQuery-Placeholder/
väldig enkel, bara länka in biblioteket och sen använda placeholder="användarnamn etc." i input fälten :)

För att kolla om fältet är tom så använder man istället empty istället för isset (php). :)

Dakota 2012-08-01 02:10

När man som kund vill chatta så står det " Var vänlig fyll i fälten nedan och klicka sedan på ställ fråga så hjälper vi dig så snart vi kan!"

Det står dock "Starta chatt" och inte "ställ fråga".

En sak jag skulle älska är också att kunna ändra de fält som användaren fyller i innan den startar chatten, för att på så sätt kunna anpassa det för sitt behov. Jag t.ex har mer nytta av att veta vilket användarnamn personen har snarare än för och efternamn.

zenda 2012-08-01 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av Dakota (Inlägg 20446235)
När man som kund vill chatta så står det " Var vänlig fyll i fälten nedan och klicka sedan på ställ fråga så hjälper vi dig så snart vi kan!"

Det står dock "Starta chatt" och inte "ställ fråga".

En sak jag skulle älska är också att kunna ändra de fält som användaren fyller i innan den startar chatten, för att på så sätt kunna anpassa det för sitt behov. Jag t.ex har mer nytta av att veta vilket användarnamn personen har snarare än för och efternamn.

Tack - Fixade stavfelet.

Din idé på fälten tyckte jag va grym! Lägger till den i To-do:n. Tack!

inpbox 2012-08-01 15:52

Ser ut som en mycket lovande tjänst! Och många här har redan uttryckt en del funktioner som hade vart jätte bra!

Jag tycker att ni skall ta ett öga på: http://www.zopim.com/ som gör det väldigt bra!!

framförallt att systemet även övervakar vart besökaren kommer ifrån, ex: google och från vilket sökord. Det gör det rätt roligt att övervaka också även om man har det från analytics så känns det kul att se det live.

Saknar även möjligheten att kunna ställa in så man slipper skriva in sin fråga och namn, utan att man istället direkt hamnar inne i chatten.

coredev 2012-08-01 16:10

Mycket imponerad av design och koncept, bra jobbat! Kul med sidor som andas kvalité. Men gör för sjutton "LiveChat ONLINE"-fliken tydligare, med en bred skärm försvinner den därute på vänsterkanten!

Captain Thailand 2012-08-01 16:34

Finfint!

Detta blir nog toppen! Videon är föredömligt pedagogisk och förklarande, men personligen tycker jag speakerrösten var aningens otydlig.

Designmässigt gillar jag det mesta, utom möjligtvis registreringsknappen som jag personligen hade förkortat (och förstorat) texten på, men det är ju en petitess.

Tro 2012-08-01 17:06

Fixa så operatörens chatt uppdateras i real-tid.
Saknar även ljud på båda parter när ett meddelande skickats.

zenda 2012-08-01 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av inpbox (Inlägg 20446279)
Saknar även möjligheten att kunna ställa in så man slipper skriva in sin fråga och namn, utan att man istället direkt hamnar inne i chatten.

Ni menar att fälten inte alls skall finnas utan att chatten startar direkt?

Captain Thailand: ska se vad vi kan göra över knappen. Rösten skall spelas in på nytt med bättre mikrofon inom kort och då skall jag ta med detta. Tack!

Tro: Inte helt med på vad ni menar? Chatten uppdateras idag i realtid hos operatören? Om inte, vilket OS och webbläsare kör ni?

Tack alla!

jonssondesign 2012-08-01 19:35

Jag testar nu, men får inte upp något än frågan på operatörsidan? När jag skriver något som operatör så ser jag det direkt som "kund", men jag ser inte vad jag skrev i operatör vyn. inte heller om "kunden" skriver något tillbaka..? Har väntat nu i 5 min och jag ser inget.? "kund" vyn fungerar dock utan problem.

Jag har en pc, w7 med chrome.

zenda 2012-08-01 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20446294)
Jag testar nu, men får inte upp något än frågan på operatörsidan? När jag skriver något som operatör så ser jag det direkt som "kund", men jag ser inte vad jag skrev i operatör vyn. inte heller om "kunden" skriver något tillbaka..? Har väntat nu i 5 min och jag ser inget.? "kund" vyn fungerar dock utan problem.

Jag har en pc, w7 med chrome.

Skumt! Kör du både klienten och operatören från samma webbläsare? Kör själv win7 med Chrome och det fungerar...

jonssondesign 2012-08-01 20:14

Japp båda från samma webbläsare. Kom dock upp på operatörens vy efter drygt 4 minuter.
Tror kunden kan bli lite sur om det tar 4 minuter för operatören att vänta :D

zenda 2012-08-01 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20446299)
Japp båda från samma webbläsare. Kom dock upp på operatörens vy efter drygt 4 minuter.
Tror kunden kan bli lite sur om det tar 4 minuter för operatören att vänta :D

Hehe jo jag med - Dock märkligt... fungerar utmärkt för mig. Ska se om jag kan hitta något.

Dakota 2012-08-01 20:39

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20446300)
Hehe jo jag med - Dock märkligt... fungerar utmärkt för mig. Ska se om jag kan hitta något.

Vad ska man göra för att chatten ska visas som offline för besökarna? Jag loggade ut igår och insåg idag att den var "Online" trots att jag som sagt loggade ut :O

zenda 2012-08-01 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Dakota (Inlägg 20446301)
Vad ska man göra för att chatten ska visas som offline för besökarna? Jag loggade ut igår och insåg idag att den var "Online" trots att jag som sagt loggade ut :O

Alla operatörer måste vara utloggade för att knappen skall bli till Offline.

Dakota 2012-08-01 20:55

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20446303)
Alla operatörer måste vara utloggade för att knappen skall bli till Offline.

Jag är den enda :)

dAEk 2012-08-01 21:21

Vet inte vad ni har för mål med tanke på skalbarhet men jag tror att ni kan göra optimeringar genom att inte använda den formen av polling som ni gör, eller åtminstone sänka frekvensen något och ha det som en sista utväg. Dom flesta moderna webbläsarna har idag stöd för bättre teknik, t.ex. WebSockets eller long polling. Det underlättar om man använder ett API som döljer den underliggande tekniken, exempelvis Socket.io eller SignalR.

Jag har byggt något snarlikt åt en kund tidigare, det är ett rätt kul litet projekt att sitta med. :)

Har ni gjort några lasttester?

Några punkter för er att hugga tag i eller tänka på:
  • tjänsten är sårbar för XSS-attacker
  • skicka inte hela konversationen vid varje pollning. Ladda historiken vid onload, låt sedan klienterna hålla state.
  • skicka inte Html-kod i svaren. En bättre lösning är att låta klienten ha olika mallar som laddas en gång och som klonas beroende på meddelandetyp när meddelanden trillar in.
  • om en operatör avslutar en konversation fortsätter klienten att polla i all evighet. Det finns ingen koll om konversationen är aktiv eller ej.
  • hur ser en operatör om en annan chattar med en användare? Det skulle kanske kunna visas i listan i nedkant.

zenda 2012-08-01 21:41

Dakota: Starta en chatt med mig @ Helpon.se så kan vi kika på vad som är fel :)

dAEk: Tack för era tekniska förslag! Som sagt så är tjänsten idag i ett tidigt beta-läge och vi kommer ta till oss de tips ni gett. Angående lastbalansering så har vi tänkt på detta och tjänsten kommer utan problem att skalas ner på olika servrar utan problem när det behovet kommer. Även stort tack för era funktionsförslag vilket vi kommer att ta i akt och utveckla!

Conth 2012-08-01 23:07

Citat:

6: Hur menar du? För att få hjälp behöver man inte logga in? Förklara gärna mer så ska jag försöka fixa det :)
Om en besökare redan är inloggad (i en community/webshop) så vill man kunna skicka med (t.ex) kundnummer till operatören med automatik.

Tror det var så demain menade ;o

zenda 2012-08-01 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20446321)
Om en besökare redan är inloggad (i en community/webshop) så vill man kunna skicka med (t.ex) kundnummer till operatören med automatik.

Tror det var så demain menade ;o

Då förstår jag - Det löser sig när det är ordnat så man själv kan bestämma fälten? Eller förstår jag fortfarande fel? :)

Conth 2012-08-01 23:26

Citat:

Ursprungligen postat av zenda (Inlägg 20446323)
Då förstår jag - Det löser sig när det är ordnat så man själv kan bestämma fälten? Eller förstår jag fortfarande fel? :)

Hmm, ja kanske?! Om man kan fylla i fält med automatik så...
Så här: Om en kund loggar in i mitt community och sedan behöver support. Då vill jag att Kundens inloggningsuppgifter med automatik skall skickas till operatören, dvs kunden ska inte behöva ange detta det första som sker i chatten (kunden har redan identifierat sig).

Nyfiken (eftersom vi har en snarlik modul i vår tjänst): ;)
- Vad är affärsidéen i detta? Hur ska du/ni tjäna pengar?
- Om det ska vara effektivt måste operatören kunna ha multipla chattar igång samtidigt. Går det?

btw: Lycka till, ser riktigt snyggt ut :)

Conth 2012-08-02 00:17

En liten synpunkt på det ni skriver:
"Idag är det vanligt att företag erbjuder support via epost och i bästa fall per telefon. Tyvärr är det ofta långa svarstider. Med Helpon kan man ha en konversation med sina kunder direkt på hemsidan, i realtid."

Långa svarstider kommer av bristfällig bemanning. Om du erbjuder chatt istället för telefoni lär svarstiderna knappast förbättras ;)
Om du har mutlipla sessioner för operatören kanske de inte behöver bli sämre än med telefoni (i bästa fall).
Sedan kan det såklart finnas andra fördelar med chatt som att skicka länkar, bilder etc.

jonssondesign 2012-08-02 03:38

Tror att, om man kan använda sig av multipla sessioner, svarstiderna kommer att reduceras med tanke på att operatören då kan besvara fler frågor samtidigt (ungefär som att besvara flera samtal samtidigt).
Den stora nackdelen är väl egentligen att det går långsammare att skriva än att tala.

Conth 2012-08-02 09:03

Citat:

Ursprungligen postat av jonssondesign (Inlägg 20446344)
Tror att, om man kan använda sig av multipla sessioner, svarstiderna kommer att reduceras med tanke på att operatören då kan besvara fler frågor samtidigt (ungefär som att besvara flera samtal samtidigt).
Den stora nackdelen är väl egentligen att det går långsammare att skriva än att tala.

Precis. Enligt min erfarenhet måste operatören minst hantera 3 samtidiga sessioner för att svarstiderna inte skall bli sämre med chatt jämfört med telefoni. Givetvis beroende på vilken typ av frågor/ärenden man hanterar, men som ett riktmärke.

zenda 2012-08-02 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20446357)
Precis. Enligt min erfarenhet måste operatören minst hantera 3 samtidiga sessioner för att svarstiderna inte skall bli sämre med chatt jämfört med telefoni. Givetvis beroende på vilken typ av frågor/ärenden man hanterar, men som ett riktmärke.

Det går att hantera hur många chattar som helst samtidigt :)

ninza 2012-08-03 00:43

Gillar de skarpt! Mycket stiligare och roligare än de man oftast stöter på i dagsläget. Jag syftar på de som skriker 90-tal utseendemässigt, vilket är i princip alla ;)

Två tummar upp för utseende m.m!

zenda 2012-08-03 00:49

Citat:

Ursprungligen postat av ninza (Inlägg 20446442)
Gillar de skarpt! Mycket stiligare och roligare än de man oftast stöter på i dagsläget. Jag syftar på de som skriker 90-tal utseendemässigt, vilket är i princip alla ;)

Två tummar upp för utseende m.m!

Tack för de vackra orden :-)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson