![]() |
Bästa gratis antivirus-programmet?
Har haft Norton Antivirus i snart 2 år och om 3 dagar går min prenumeration ut. Är otroligt nöjd men skulle vilja testa att köra på något gratis om det funkar lika bra.
Vad finns det för bra alternativ? Vet om panda security sedan tidigare. Är det hållbart? Avast har jag hört om också, men det känns så mainstream. |
På den tiden jag använde Windows körde jag NOD32:
http://www.nod32.se |
Kaspersky är nog det bästa jag varit med om, någonsin. Aldrig varit så nöjd med ett antivirus, det kostar dock, om du inte vill cracka etc.
Annars så är Malmware Antibytes något riktigt bra. Testa inte AVG då det bara drar ner på din dators prestanda något enormt. |
+1 på NOD32. Körde det också i mina Windows dagar och fungerade utmärkt.
|
|
Är Nod32 gratis? Jag betalar för det. Vad skiljer betalversionen från den gratis versionen?
|
Security Essentials fungerar bra - alla andra jag testat har dragit ner prestandan.
|
Panda Cloudantivirus drar knappt någon prestanda alls från din dator - jobben körs uppe i molnen.
Cloudantivirus.com - helt gratis. |
Här är ett test, har dock ingen aning om hur bra testet är.
http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gr...tivirusprogram |
Blev att betala för Kaspersky tillslut ändå. Men hittade en kupong så det blev bara 700 för 2 år och 3 datorer :) Verkar ha bra omdömen!
|
Avast är bland de absolut bästa på att hitta Virus, det kom tvåa i en undersökning med de 10 mest kända programmen, avast_home är helt gratis för hemanvändare.
Norton var sämst bland de 10 största och NOD32 kom någonstans alldeles före Norton.... Microsoft Security essentials var inte med i den undersökningen... |
Intressant att personer i tråden hävdar att AVG drar ned prestandan?!
Själv kör jag AVG Free på en mängd datorer och har inte märkt denna prestanda försämring som hävdas. Sedan att IDG nämner i den länkade artikeln att det är resurssnålt vilket jag tycker stämmer väldigt bra. |
Jag installerade ett känt antivirusprogram för cirka en vecka sedan..
NU HAR JAG DRABBATS 2 GÅNGER AV VIRUS SOM SLAGIT UT HELA DATORN.. Nu senast "File Recovery" som gjort att man inte kommer åt filer och internet fungerar inte alls... Nu får jag sitta och försöka fixa datorn... HUR FAN ORKAR DOM? Var tvungen att skriva av mig lite för detta har delvis förstört min Lördag.. :( |
Kan bara hålla med om att Kaspersky är det bästa jag varit med om som tidigare skriver. Det kostar, men det är det värt. Har kört så många gratis versioner, men Kaspersky upptäcker angrepp, trojaner direkt när man angrips. Övriga upptäckter först när trojanen börjar jobba.
|
Citat:
|
Har använt AVG många år och aldrig haft problem, men betvivlar att den är det säkraste. Har hört att många virus anpassas just efter dem.
|
Har kört AVG i säkert 4-5 år och har aldrig känt något hot.
|
Nu är security essentials inbyggt in Windows 8 samt UACn på nitisk nivå så får anse mig skyddad. Finns något extra anti-malware inbyggt också.
Men har haft en kunds dator som var win 7 med uac samt security essentials och hon blev utsatt för någon 0-day exploit så AV inte han reagera. Fick först någon trojan som ladda ner rootkit och infekterade mbr, bytte ut av till falskt, samt total proxy affiliate redirect på allt browsande samt att den dolde alla filer på hddn. Var lite jobbigt att rensa den. |
Jag har köprt AVG i många år. Senaste året har jag dock kört Microsoft Security Essentials. Jag har inte haft virus på minst 5-6 år så jag antar att de gjort sitt jobb och inget av dem är i vägen i onödan så har inget att klaga på där.
|
Jag skulle också lägga min röst på Kaspersky. Måste det vara gratis så tycker jag Avast fungerar helt okej. Kaspersky gör ett så pass bra jobb att försöka hålla internet så säkert som möjligt för alla människor att jag definitivt tycker de är värda att sponsra med en liten peng.
|
Har har Ni två bra länkar med oberoende (?) tester:
http://www.av-comparatives.org/compa...dynamic-tests/ http://www.av-test.org/en/tests/home-user/ Check Point: ZoneAlarm Free Antivirus + Firewall 10.2 har fått mycket bra kritik, bättre än många betal program |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson