WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   sidan rasar på google, varför? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054086)

ost 2012-07-07 22:01

sidan rasar på google, varför?

körde igång ssangyong.nu för några veckor sedan för att träna lite SEO

enligt sokmotorkonsult.se verkar sidan ok
jag har tryckt in lite text och bilder ett antal gånger

Ser ni några stora fel? konkurrensen på "ssangyong" är låg och jag tycker att jag iaf borde hamna på förstasidan..

hur mycket spelar .nu in ? hade det sett annorlunda ut om jag hade haft .se ist?

http://www.sokmotorkonsult.se/verkty.../gpHc0ZqIat4_/

http://gserp.se/Search/ssangyong.nu/ssangyong

jonny 2012-07-08 11:23

Du kanske skulle börja med att se över språket. Det står "den" istället för "det" och är fullt av särskrivningar.

Så långt kom jag innan jag gav upp texten.

TheCheesePolice 2012-07-08 12:26

Är innehållet översatt med Google Translate?

fabian 2012-07-08 12:53

Citat:

Den common-rail dieselmotor med låga buller och en imponerande vridmoment kommer att glädja dig med en rik prestanda.
Google jobbar på att lyfta fram relevant och kvalitativt innehåll, om du producerar sådant så kanske sidan kommer att ranka bättre!

Nikke Lindqvist 2012-07-08 14:23

Måste hålla med övriga och ställa en fråga:

Tycker du själv att det där skulle vara den bästa sökträffen för din sökfras? Skulle du vara nöjd med hur Google rankar sidor om sökresultatet var fyllt av sidor av den där kvaliteten?
Läs på om Panda först och gör sedan om sajten.

Björn 2012-07-08 16:46

"sidan rasar" ... har den haft en position att rasa från?

danielnorin 2012-07-08 18:15

Ha ha, man ska egentligen inte skratta åt nybörjare men snälla kolla in texten. Att börja sin SEO karriär med att bara översätta text från Google translate (rätta mig om jag har fel..kanske var Bing...) och putta in på siten är fel åt alla håll.

Sedan har siten många andra uppenbara fel och jag hoppas verkligen inte den rankar topp 1000 med den kvalitén...

Lär dig från grunden hur man faktiskt ska göra, det kommer du tjäna på i längden. Givetvis finns det genvägar, en del fula och en del snygga...Google försöker alltid att motverka de fula ;)

John Adams 2012-07-08 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av danielnorin (Inlägg 20444385)
Ha ha, man ska egentligen inte skratta åt nybörjare men snälla kolla in texten. Att börja sin SEO karriär med att bara översätta text från Google translate (rätta mig om jag har fel..kanske var Bing...) och putta in på siten är fel åt alla håll.

Sedan har siten många andra uppenbara fel och jag hoppas verkligen inte den rankar topp 1000 med den kvalitén...

Lär dig från grunden hur man faktiskt ska göra, det kommer du tjäna på i längden. Givetvis finns det genvägar, en del fula och en del snygga...Google försöker alltid att motverka de fula ;)

Hej danielnorin, med all respekt för dina åsikter, men kan inte du adressera de "uppenbara" fel som postaren har med sin sida, och kanske tipsa om hur man kan göra det bättre, som vi NYBÖRJARE kan ta nytta av?

Visst nivån varierar mellan användarna på SEO här på WN, men man kan alltid dela med sig av sina kunskaper.

Att översätta texten direkt med Google-translate är fel att börja med men vad finns det mer att göra med denna sida??

Att ställa/svara på frågor och dela med sig av sina erfarenheter på ett bra sätt gör ju det här forumet lärorikt! :)

Bear 2012-07-11 22:29

Ja, texten suger totalt språkmässigt, men antar man att den är googletranslatad och kommer åtgärdas senare så... Men om man ska komma med lite kreativa tips kanske...
Vill du ranka för Ssangyong så ska Ssangyong vara sidans rubrik, å inte "ssangyong.nu". Sen skulle du kunna slänga in Ssangyong före alla bilars modellnamn t.ex. "Ssangyong Rodius"... Som det är nu så förutom i headern så måste man bläddra ganska långt ner innan man hittar ditt sökord, DET gillar inte google.
Du får lägga lite (eller mycket) tid på att fixa inlänkar, förslagsvis med länktexten som du vill ranka för, varierat såklart. Det gyllene kruxet är variation!

Nu har jag nog spammat ett visst bilmärke tillräckligt känns de som. Men lycka till!

Conny Westh 2012-07-11 23:06

Enligt artikeln jag läste häromdan (igår) som Nikke Lindkvist visade så är den största delen av tricket att skriva en sida som tillför ett unikt värde jämfört med alla miljarder sidor som redan finns på nätet. Vad tillför denna sida som inte redan finns och vad har det för värde för besökaren? Att kopiera en text på ett annat språk och översätta den funkar inte utan man måste tillföra ett unikt eget innehåll som adderar ett värde för besökaren. Man tjänar inget på att upprepa samma text som redan finns någon annanstans på internet. Inte ens på den egna sidan eller på andra sidor på din egen webbplats.

Unikt värdeadderande relevant innehåll är det som gör tricket. Finns inga genvägar längre.

greenleaf4u 2012-07-24 06:48

Dansar

Jag skulle vilja säga att den gör sin google dance, men det e jag.. ha tålamod och fortsätt med det du gör så kommer den upp igen.

epik 2012-07-24 20:08

Vill bara säga att sidor kan rasa utan någon anledning för att sedan komma upp igen, blev väldigt frustrerad när en av mina sidor rasade från ingenstans, utan någon anledning, detta fixade sig utan att jag behövde göra något.

Kolla på min graf: http://gserp.se/Search/dipdye.se/dip%20dye, den går upp och ner mellan 1-3 konstant, ibland till 200+, efter en eller två dagar är den uppe på 1 igen.

Björn 2012-07-25 08:48

Använd webmaster tools för att få koll på placeringar på viktiga sökord med. Där går numer att se genomsnittsposition. Mkt behändigt.

kw_wasabi 2012-07-26 03:16

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20444715)
Enligt artikeln jag läste häromdan (igår) som Nikke Lindkvist visade så är den största delen av tricket att skriva en sida som tillför ett unikt värde jämfört med alla miljarder sidor som redan finns på nätet. Vad tillför denna sida som inte redan finns och vad har det för värde för besökaren? Att kopiera en text på ett annat språk och översätta den funkar inte utan man måste tillföra ett unikt eget innehåll som adderar ett värde för besökaren. Man tjänar inget på att upprepa samma text som redan finns någon annanstans på internet. Inte ens på den egna sidan eller på andra sidor på din egen webbplats.

Unikt värdeadderande relevant innehåll är det som gör tricket. Finns inga genvägar längre.

Mitt senaste test visar raka motsatsen. Jag har fått en sajt med enbart Google-översatt innehåll att ranka bra i ett halvår. Mer detaljer finns på min blogg som länkas i min signatur. Blogginlägget postades den 25 juli 2012 om det är svårt att hitta i efterhand.

Captain Thailand 2012-07-26 10:53

FEL - Ta gärna bort

Captain Thailand 2012-07-26 10:54

Hej,

Jag har samma erfarenhet som kw_wasabi. Det finns en hel del Google-översatta sajter med utmärkta placeringar.

Dessvärre uppfyller inte Google alltid sin egen tes och mål om att utmärkta sajter skall dominera SERP:ens förstasida. Men det är väl ett tecken på att all "manipulation" inte kan genomskådas. Men har man tålamod och jobbar långsiktigt är det förstås kvalitet som vinner i längden. Googles algoritmer kommer bara bli bättre med tiden (inkluderat vissa "snedsteg").

Om jag skall ge ett enda råd till nya webbmästare, blir det nog att tänka långsiktigt och alltid sträva efter kvalitet och orginalitet.

kw_wasabi 2012-07-26 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20445726)
Hej,

Jag har samma erfarenhet som kw_wasabi. Det finns en hel del Google-översatta sajter med utmärkta placeringar.

Dessvärre uppfyller inte Google alltid sin egen tes och mål om att utmärkta sajter skall dominera SERP:ens förstasida. Men det är väl ett tecken på att all "manipulation" inte kan genomskådas. Men har man tålamod och jobbar långsiktigt är det förstås kvalitet som vinner i längden. Googles algoritmer kommer bara bli bättre med tiden (inkluderat vissa "snedsteg").

Om jag skall ge ett enda råd till nya webbmästare, blir det nog att tänka långsiktigt och alltid sträva efter kvalitet och orginalitet.

Jag instämmer i ditt råd om att man bör sträva efter kvalitet på såväl texter som bilder och design/användarvänlighet. Få saker är dock bombsäkert långsiktiga när det kommer SEO - men bra innehåll är något som jag har svårt att Google kommer straffa bort :)

Gamla tekniker för att ranka bra upptäcks och beivras av Google, ny tekniker tillkommer som så småningom går samma öde till mötes.

ost 2012-10-08 16:51

Update:
Jag har inte editerat något på sidan sedan tråden skapades, rätt mysko "graf" jag fått med tanke på detta tycker jag.
Nu är jag är ännu mer förvirrad nu än när jag började.

daniel_ 2012-10-08 17:30

Citat:

Ursprungligen postat av ost (Inlägg 20452466)
Update:
Jag har inte editerat något på sidan sedan tråden skapades, rätt mysko "graf" jag fått med tanke på detta tycker jag.
Nu är jag är ännu mer förvirrad nu än när jag började.

Orsaken till den anmärkningsvärda klättringen hör med all säkerhet till någon av Googles senaste uppdateringar, troligtvis EMD-uppdateringen.

ost 2012-10-20 00:55

Hände något roligt i vecka. En herre från en reklambyrå i malmö ringde och var väldigt nyfiken på min sida.. han har tydligen fått till uppgift av ssangyong sverige att skapa ssangyong . se och var inte så glad över att hitta min sida att börja konkurrera med. han viste inte om han kunde "få sina advokater att stänga ner min sida" eller om han skulle köpa upp den. Han skulle återkomma efter något möte. Nu ser jag att ssangyong . se är på g upp så nu behöver jag er hjälp för att tävla lite :)

Nu skulle jag behöva er hjälp med att få upp sidan på första placeringar för relevanta sökord

tex:
ssangyong
ssangyong sverige
ssangyong svenska återförsäljare
m.m

Alla tips mottages!

ost 2012-10-22 15:29

Nu ligger se sidan uppe :)

Ingen som har lite tips på vad jag kan göra för att med enkla knep optimera min sida lite bättre?

Ekke 2012-10-23 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av ost (Inlägg 20453540)
Nu ligger se sidan uppe :)

Ingen som har lite tips på vad jag kan göra för att med enkla knep optimera min sida lite bättre?

Förutom det mest uppenbara att du behöver fler sidor kan jag inte direkt se något som rent SEO-mässigt skulle optimera dina sida bättre än vad den är optimerad för tillfället.

Något jag inte förstår är varför du inte väljer att göra sidan lite mer internationell, dvs skriva på engelska istället för svenska, dock är jag inte helt insatt i vad ditt mål med sidan är - om den ska generera intäkter genom adsense eller liknande.

Nu vet jag att det egentligen inte spelar någon roll men jag hade gärna sett något annat tema, jag får halvdåliga vibbar av "standardteman" på Wordpress. Finns gott om professionella teman till Wordpress som skulle göra så din sida skulle se mer seriös ut - Men är tanken att du ska tjäna pengar genom adsense på sidan kan jag tipsa om ctr-theme (finns många liknande men jag använder mig av ctr-theme).

ost 2012-10-31 12:33

Vilken jävla skit ".nu" är ...

kolla hur svårt det var för .se att bli mer relevant än min .nu
http://gserp.se/Search/ssangyong.se/ssangyong

bara lägga ner svenska .nu adresser..?

superbra sökoptimerad är den med..
http://www.sokmotorkonsult.se/verkty...t/1xCMIoA8Z.k_

ps. hur kan den redan ha pagerank 3?

nosnaj 2012-10-31 12:54

Det är väl inte så konstigt din sida rasar och den officiella hamnar högt?

Du har väl inget med varumärket Ssangyong i Sverige att göra så varför ens gnälla.

ost 2012-10-31 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20454233)
Det är väl inte så konstigt din sida rasar och den officiella hamnar högt?

Du har väl inget med varumärket Ssangyong i Sverige att göra så varför ens gnälla.

Vad snackar du om? Hur skulle Google fatta vilken sida som är officiell?

Denna tråd har inget med varumärke att göra, den handlar om sökoptimering och google placering.
Har du inget vettigare att bidra med så håll dig utanför tack.

nosnaj 2012-10-31 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av ost (Inlägg 20454237)

Denna tråd har inget med varumärke att göra, den handlar om sökoptimering och google placering.

Det var ju ett konkret bidrag från min sida, se-domänen verkar vara den officiella sidan och dessutom är ordet du försöker optimera för varumärkesregistrerat i Sverige.
Det är väl klart sökmotorer försöker klassificera sidor de tror är officiella/varumärken osv och rankar dessa högre.

ost 2012-10-31 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20454238)
Det var ju ett konkret bidrag från min sida, se-domänen verkar vara den officiella sidan och dessutom är ordet du försöker optimera för varumärkesregistrerat i Sverige.
Det är väl klart sökmotorer försöker klassificera sidor de tror är officiella/varumärken osv och rankar dessa högre.

-"sökmotorer försöker klassificera sidor de tror är officiella"?

Jag har själv ägt ssangyong .se och min blogg kunde lika gärna legat på denna .se url (blanda inte in vem som har rätt till domänen) jag släppte den frivilligt och har inte fått påtryckningar från ssangyong om den. Bestämde mig för att skaffa .nu bara några månader senare för att testa just sökoptimering på den vilket jag nu skriver om i tråden här.

Sökmotorer kan väl inte veta om vilken sida som är officiell?

Oskar G 2012-10-31 16:46

Med tanke på ditt tonfall mot folk som försöker hjälp dig ost så finns det ju ingen anledning att vara varken ödmjuk eller trevlig.

Du och din sida är kort sagt mycket sämre och mycket sämre optimerad än den sidan som ändå får anses vara den officiella.

Vill du ha något matnyttigt, då kan du ju ta en titt här:

http://www.majesticseo.com/reports/s...exDataSource=F

vs.

https://www.majesticseo.com/reports/...exDataSource=F

Sen bör du inte lyssna på de som påstår att den enda vägen att gå är att skapa bra innehåll. För att ranka på söktermer som är enkla att monetärisera (dvs att du får bra betalt ber förmedlad kund utan att själv behöva leverera en tjänst/produkt) krävs det att du är skicklig på off-site seo, där allt handlar om länkar. Kan du dessutom skapa bra innehåll och bra UI/GUI (som kommer öka din konvertering), en bra webbplats kort sagt (vilket din inte är), kommer det sällan skada i längden.

WebboT 2012-10-31 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av ost (Inlägg 20454244)
-"sökmotorer försöker klassificera sidor de tror är officiella"?

Sökmotorer kan väl inte veta om vilken sida som är officiell?

Google tittar på olika 'signaler' och avgör ganska lätt vilken sida som är den officiella för ett varumärke.

I ditt fall är det ju en(av många) ganska stark signal att .se versionen är den officiella sajten för Sverige och inte en wordpress-blog under .nu

Ciffan 2012-10-31 17:16

En signal, som i vart fall Google uppmärksammade tidigare, är kontaktuppgifter. På .se finns såväl telefon och e-postadress medan det verkar saknas helt på .nu. Inlänkar och aktivitet på sociala medier verkar också skilja, till fördel för .se.

ost 2012-11-02 09:20

ja, jag ser ju själv att nått inte stämmer här. ssangyong .se måste helt enkelt bara legat nere ett bra tag och sedan kommit upp igen och fått behålla all statistik från google.. right?

http://gserp.se/Search/ssangyong.se/ssangyong

http://www.majesticseo.com/reports/s...exDataSource=F

TheCheesePolice 2012-11-02 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av ost (Inlägg 20454237)

Branding har väldigt mycket med det att göra och det är väldigt lätt att identifiera vilken sida som är den officiella. Vad sägs om att du håller dig utanför din egen tråd?

Anders Larsson 2012-11-02 16:20

Om du tidigare har ägt .se adressen är det bara att gratulera till att det arbete du gjorde nu bidrar till att sänka din nya sajt :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson