WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Migrering City Network (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054065)

tartareandesire 2012-07-06 00:50

Migrering City Network
 
Någon som hört något gällande migreringen av konton från gamla kontrollpanelen hos City Network? Är det framskjutet ytterligare eller är det bara jag som missat något?

crazzy 2012-07-06 15:34

Vi migrerar löpande, dock med något lägre takt nu över sommaren. Om du vill kan vi dock ta ditt konto manuellt istället för att du ska behöva vänta tills den automatiska processen når ditt konto. Hör av dig till [email protected] i så fall så löser vi det.

MvH
Johan Hedberg
City Network

tartareandesire 2012-07-06 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy (Inlägg 20444224)
Vi migrerar löpande, dock med något lägre takt nu över sommaren. Om du vill kan vi dock ta ditt konto manuellt istället för att du ska behöva vänta tills den automatiska processen når ditt konto. Hör av dig till [email protected] i så fall så löser vi det.

MvH
Johan Hedberg
City Network

Det är ingen brådska, jag kan vänta på min tur, började bara undra eftersom det inte verkar finnas någon ny information i er blogg eller någon annanstans. Alla problemen i nya miljön har man sluppit undan i gamla så jag är ganska nöjd ändå :)

Snart har det gått två år. Lite synd att Binero fått massor med skit för sin långsamma process när det är samma sak hos er :)

johan1234 2012-07-06 16:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444228)
Det är ingen brådska, jag kan vänta på min tur, började bara undra eftersom det inte verkar finnas någon ny information i er blogg eller någon annanstans. Alla problemen i nya miljön har man sluppit undan i gamla så jag är ganska nöjd ändå :)

Snart har det gått två år. Lite synd att Binero fått massor med skit för sin långsamma process när det är samma sak hos er :)

Vi gick mer ut med när vi skulle börja migrera - inte när det skulle vara slut för alla. Det var tanken i alla fall. Det är många tusen konton som skall migreras så det lär vidare ta en tid tyvärr. Vi har alla incitament att flytta konton och vill göra det så fort vi kan. Förväntningarna kanske var satta på olika sätt?

Har du specifika behov så tittar vi på det och migrerar tidigare.

tartareandesire 2012-07-06 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444233)
Vi gick mer ut med när vi skulle börja migrera - inte när det skulle vara slut för alla. Det var tanken i alla fall. Det är många tusen konton som skall migreras så det lär vidare ta en tid tyvärr. Vi har alla incitament att flytta konton och vill göra det så fort vi kan. Förväntningarna kanske var satta på olika sätt?

Har du specifika behov så tittar vi på det och migrerar tidigare.

Nej, jag väntar på min tur som sagt var, det är inget som brådskar.

"Många tusen konton" är inte särskilt mycket om man har ett bra script i stil med det Binero använt sig utav. Binero förlorade kanske en del på att de lyfte sin nya miljö så pass mycket, därav att de gamla kunderna var väldigt ivriga att pröva på den. Att den gamla kontrollpanelen började falla sönder gjorde dessutom sitt till, er gamla har en del irriterande buggar också men den har inte fallit sönder lika mycket :) När även ni gick över till Atomia var det kanske inte heller så spännande längre :)

johan1234 2012-07-06 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444235)
Nej, jag väntar på min tur som sagt var, det är inget som brådskar.

"Många tusen konton" är inte särskilt mycket om man har ett bra script i stil med det Binero använt sig utav. Binero förlorade kanske en del på att de lyfte sin nya miljö så pass mycket, därav att de gamla kunderna var väldigt ivriga att pröva på den. Att den gamla kontrollpanelen började falla sönder gjorde dessutom sitt till, er gamla har en del irriterande buggar också men den har inte fallit sönder lika mycket :) När även ni gick över till Atomia var det kanske inte heller så spännande längre :)

Du kan inte scripta allt tyvärr och få det garanterat rätt. Vi kommer med lite steg som man själv kan ta här till hösten - men man bör vara med och titta igenom. Tack för ditt tålamod.

För att vara lite självkritisk så även om vår gamla inte är sönder - så är den under all kritik. Så personligen ser jag gärna att vi migrerar alla ASAP. :-) Men gäller att vi gör det bra också.

tartareandesire 2012-07-06 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444243)
Du kan inte scripta allt tyvärr och få det garanterat rätt. Vi kommer med lite steg som man själv kan ta här till hösten - men man bör vara med och titta igenom. Tack för ditt tålamod.

Nej, allt går kanske inte att scripta men Bineros lösning var väldigt bra och smidig. Allt material flyttades över per automatik, man fick en sammanställning över samtliga domäner via e-post där man såg precis vilka som behövde åtgärdas med nya namnservrar och ibland kunde de till och med fixa till ny databasinloggning. Förhoppningsvis är det lika smidigt hos er :)

johan1234 2012-07-07 07:30

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444252)
Nej, allt går kanske inte att scripta men Bineros lösning var väldigt bra och smidig. Allt material flyttades över per automatik, man fick en sammanställning över samtliga domäner via e-post där man såg precis vilka som behövde åtgärdas med nya namnservrar och ibland kunde de till och med fixa till ny databasinloggning. Förhoppningsvis är det lika smidigt hos er :)

Absolut. De verkar ha gjort ett riktig bra jobb. Tror en del av scripproblemen ligger runt databaser mm. Men mycket kan göras automatiskt.

tartareandesire 2012-07-07 07:49

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444278)
Absolut. De verkar ha gjort ett riktig bra jobb. Tror en del av scripproblemen ligger runt databaser mm. Men mycket kan göras automatiskt.

Tror? Har ni knappt ens börjat med ett script när det gått drygt 1 ½ år? :)

Det enda är ju att man kan behöva ändra inloggningsuppgifterna i sina konfigurationsfiler på egen hand (vanlig mjukvara som Wordpress osv kan dock vara lämpligt att fixa). Att sätta upp nya databaser och flytta gamla bör fungera med script precis som hos Binero.

johan1234 2012-07-07 23:56

Självklart har vi det. Vi flyttar dagligen. Vad jag menar är att databaserna är en av de mer känsliga bitarna. Många har satt teckensnitt som varierar vilt och vissa har äldre databaser där kod kan behövas uppdateras. Bara exempel men jag har hör om rätt många undantagsfall som man inte tänker på om man inte sitter och jobbar med det. Vilket jag inte gör.

tartareandesire 2012-07-07 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444320)
Självklart har vi det. Vi flyttar dagligen. Vad jag menar är att databaserna är en av de mer känsliga bitarna. Många har satt teckensnitt som varierar vilt och vissa har äldre databaser där kod kan behövas uppdateras. Bara exempel men jag har hör om rätt många undantagsfall som man inte tänker på om man inte sitter och jobbar med det. Vilket jag inte gör.

Teckensnitt? :) Antar du menar teckenkodning. Det är väl ändå helt irrelevant? Den teckenkodning de använt i gamla är ju bara att flytta över till nya rakt av, om de sedan gjort lämpliga val eller inte är knappast ert ansvar.

johan1234 2012-07-08 15:36

Japp det menade jag. :-) Kanske inte vårt ansvar men funkade det tidigare och nu funkar det inte - så blir det vårt ansvar.

tartareandesire 2012-07-08 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444367)
Japp det menade jag. :-) Kanske inte vårt ansvar men funkade det tidigare och nu funkar det inte - så blir det vårt ansvar.

Får man fråga vad för teckenkodning som inte skulle fungera i ert nya system? Om det beror på MySQL-versionen så är det fortfarande inte ert ansvar, annat än information. Vad mer skulle kunna påverka/påverkas menar du? Om detta skulle vara ett problem så förstår jag verkligen att scriptet tar tid :)

johan1234 2012-07-08 23:07

Tror det bland annat handlade om vissa case som inte kör UTF8 och när de kom över till det så blev det fel av någon anledning. Jag är inte experten här så jag har nog inte svaren. Ville mest förmedla att det finns vissa känsliga delar av migreringen som inte alltid är lätt att garantera med ett script... Du har dock rätt det finns en hel del streck i sanden som måste dras.

tartareandesire 2012-07-09 11:50

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444417)
Tror det bland annat handlade om vissa case som inte kör UTF8 och när de kom över till det så blev det fel av någon anledning. Jag är inte experten här så jag har nog inte svaren. Ville mest förmedla att det finns vissa känsliga delar av migreringen som inte alltid är lätt att garantera med ett script... Du har dock rätt det finns en hel del streck i sanden som måste dras.

Nu är jag nog inte med alls på vad du menar. Om de inte kör UTF-8 i gamla så ska de väl inte heller helt plötsligt köra UTF-8 i nya...? Om kunden gör kodförändringar, byter teckenkodning i databasen eller vad som så har det ju fortfarande ingenting med själva migreringen att göra.

Både Binero och City Network hade utan tvivel kunnat ordna ett script oerhört mycket snabbare (antar att det har mycket med Atomia att göra) men det som är positivt i eländet är att det när det väl blivit klart fungerat mycket smidigt hos Binero. Det som varit mycket tråkigt för befintliga kunder är däremot att ni bägge struntat i att rätta till buggar i de gamla systemen under nästan två års tid. Ungefär som att en webbutik skulle säga till sina gamla kunder att de får handla restlager och utgående produkter i två år innan de får tillgång till det senaste :) Ett vanligt företag hade aldrig kommit undan med något liknande.

johan1234 2012-07-09 16:43

tartareandesire - jag säger igen - jag kan inte detaljerna utan jag nämnde bara ett av många undantagsfall. Nej jag tror du underskattar situationen enormt för du känner inte alla delar. Det är klart mer komplicerat av olika anledningar. Jag varken kan eller vill gå in på detaljer här som du säkert förstår.

Du har rätt i att fokus har legat mot de nya systemen. Där kan man nog säga att vi underskattade hur svårt det skulle vara med flytten och tiden det skulle ta så att säga. Hade det gått snabbare hade det varit en non-issue. Men nej - restlager och det känner jag inte är samma. Får några betyder det mycket - men för stora massan är det att ha en fungerande sajt som betyder mest och KP - tro det eller ej - kanske inte är lika viktigt. Det finns ju webbhotell som har väldigt begränsad KP men har många kunder ändå - som du vet. ;-)

tartareandesire 2012-07-09 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444481)
tartareandesire - jag säger igen - jag kan inte detaljerna utan jag nämnde bara ett av många undantagsfall. Nej jag tror du underskattar situationen enormt för du känner inte alla delar. Det är klart mer komplicerat av olika anledningar. Jag varken kan eller vill gå in på detaljer här som du säkert förstår.

Då föreslår jag att någon hos er med kunskapen kommenterar sådana saker istället :) Det ser lite bättre ut om inte annat. Förstår dock inte riktigt varför ni inte vill gå in på sådana detaljer, alla vet redan att ni kör Atomia precis som Binero och Binero har "redan" fixat sin migrering (även om den kanske inte är helt klar än). Du har dessutom redan börjat :) Det är lite synd att ni bägge inte fortsatt på den utannonserade vägen av öppenhet och transparens utan väljer att vända tillbaka halvvägs.

Jag känner inte till EN enda del som orsakat problem uppenbarligen då det enda exempel du tar upp inte alls verkar stämma.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20444481)
Får några betyder det mycket - men för stora massan är det att ha en fungerande sajt som betyder mest och KP - tro det eller ej - kanske inte är lika viktigt. Det finns ju webbhotell som har väldigt begränsad KP men har många kunder ändå - som du vet. ;-)

Jo, alla kunder är olika men även om KP är begränsad så kan den fungera utmärkt. Den enda anledningen till att jag använder vanliga webbhotellkonton är för att slänga ut miniprojekt och hobbysidor där jag vill slippa bry mig om drift och allt annat. Då är bland det viktigaste att man slipper kontakta supporten för att fixa saker.

tartareandesire 2012-07-10 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20444513)
En del har varit Atomia relaterat och sedan har en del saker legat internt. Vår kära VD är den som har utvecklat systemet i gamla miljön (utom avancerade kontrollpanelen för Linux kunder där vi kör DirectAdmin) och att konvertera från ett system till ett annat är allt annat än lätt fixat när man har så otroligt många kunder, så han har själv mer eller mindre ordnat hela grunden sedan har vi skript som går igenom databaser, filer, e-post osv som vår driftavdelning har lagt ner energi på. Problemet med gamla miljön är att varje server skiljer sig från andra och finns alltid något som måste lagas för varje ny server som vi migrerar. Det är en stor nackdel och det kommer bli underbart när alla kunder är överförda och ligger i en enhetlig miljö.

Det är en mycket bra förklaring. En VD har ju lite annat att sköta utöver detta :) Att flytta från en väldigt splittrad miljö tar säkerligen längre tid, det köper jag också rakt av. Det är nog där den mesta tiden ligger skulle jag tippa på, förutom själva migreringen i sig som naturligtvis tar sin lilla tid innan alla servrar betats av. Jag är hur som helst helt övertygad om att saker och ting kommer att flyta på riktigt bra både hos er och City Network framöver.

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20444513)
Många kunder har någonstans hårdkodad sökvägar som vi är tvungen att söka upp och ersätta, databasvärdar måste ersättas. Vi har väl ungefär 20+ applikationer som är populära som vi går igenom och gjort en mall utifrån och ersätter vid behov, sedan gör vi vårt yttersta med övrig kod. Då det skiljer sig hos alla kunder mer eller mindre, från 1 till tusentals domäner per konto så skall man då försöka att sammanställa all information till kund.

Visst är det lite jobb där men det går ändå ganska snabbt att fixa passande reguljära uttryck för bara ett 20-tal applikationer. Sammanställningen till kund är väl också ganska enkel och rakt på men den var bra och genomtänkt!

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20444513)
Sedan att vi har varit otroligt dumma som har gett orealistiska datum. Är något vi får skylla oss själva och vi har skadat varumärket genom att lovat för mycket. Men det är misstag vi aldrig kommer göra om igen och vi är alla människor och misstag kommer ske tyvärr.

Det där uppskattar jag själv enormt mycket som kund, att man är självkritisk och erkänner misstag istället för att som vissa andra bara skylla ifrån sig på olika vis. Alla människor och företag (utom Patrikweb då) gör misstag någon gång, förhoppningsvis lär man sig något av dem så det inte är helt bortkastat och det tror jag ni gjort precis som du säger.

Förhoppningsvis kan ni alla ta lite semester i sommar och komma tillbaka med nya krafter till hösten, lycka till önskar jag er bägge! Även om jag tenderar att bita lite hårt ibland så ska man inte alltid ta det på blodigt allvar :)

tartareandesire 2012-07-10 10:21

Förresten, tips på förbättring till City Network gentemot Bineros script:

* hämta sidor från gamla respektive nya miljön och jämför dessa
* kontrollera om det finns någon redirect mot gamla / riktig url i den nya miljön

Detta skulle underlätta en hel del, i synnerhet för de som har många domäner.

johan1234 2012-07-10 12:29

Den splittrade miljön är absolut ett av problemen. Vet att vi fick lite tidsaspekter från Atomia från tidigare erfarenheter... Tror kanske både vi och Binero åkte på lite väl optimistiska tider där och kanske var det grunden i underskattningen. Jag vet inte - men som både jag och Kjette sagt så är det komplicerat.

Tack för feedbacken tartareandesire... skall dra det vidare.

tartareandesire 2012-07-10 12:40

Atomia i sig har för övrigt diskuterats lite grann på WebHosting Talk:

http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1144988


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson