WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   50 % bättre konvertering utan 3D secure (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054057)

Nikke Lindqvist 2012-07-05 13:02

50 % bättre konvertering utan 3D secure
 
Vi har, hos en av mina kunder, börjat ersätta 3D secure med egna SSL-lösningar och ser omedelbart bättre konvertering på våra sajter. På våra spanska sajter (där vi ju även märker av den ekonomiska krisen i Spanien) har konverteringsgraden, under den gångna veckan ökat med 50 %. Inte så konstigt faktiskt, eftersom vi har hört av kunder som har rapporterat att deras spanska banker inte visste vad 3D Secure var, och inte kunde hjälpa dem med sina betalningar.

Swedbank knotar förstås, och har fråntagit sig allt ansvar för vårt byte, men hittills har allt gått smidigt. Och de ökade intäkterna gör att vi känner att vi snart har tjänat in utvecklings- och översättningskostnader.

Jag tror, på fullaste allvar, att 3D Secure är dömt att dö. Hoppas fler hoppar av detta konverteringsdödande system.

Gustav 2012-07-05 15:26

Det är bankerna som ska stå med dumstruten i skamvrån. De har hanterat 3DS extremt illa och det förvånar mig inte alls att ni ökat konverteringen så pass mycket sedan ni tog bort det. Svenska kunder har dock lite större erfarenhet av 3DS och problemet är därför inte riktigt lika stort om man bara säljer inom Sverige.

Olika banker har även hanterat 3DS olika bra. Själv har jag Skandiabanken privat och deras lösning fungerar. Det krävs ingen dosa, utan allt som behöver är en bankomatkod. Att handla med Skandiabanken via 3DS är alltså lika enkelt som att betala med kort i en fysisk butik. Skandiabanken har även varit väldigt duktiga på att informera sina kunder om vad 3DS är. Skillnaden mot tex Nordea är markant. Nordea tappade bollen helt och deras kunder vet i många fall inte ens vad 3DS är och självfallet så har de aldrig dosan på sig (som Nordea kräver att man använder).


Edit: Även jag har funderat på att ringa min inlösare och kräva att de stänger av 3DS för våra butiker. Det är ändå ett falskt skydd för oss e-handlare, eftersom garantin inte omfattar businesscards eller utländska kreditkort. Så de fåtal gånger då vi råkar ut för bedrägerier är det ändå vi som får stå risken.

danielnorin 2012-07-05 19:26

Vi märkte också av en mycket bättre konverteringsökning sedan vi lämnade 3D secure ;)

Wojt 2012-07-05 19:36

Hos vilka inlösare kan man stänga av?

Gustav 2012-07-05 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20444175)
Hos vilka inlösare kan man stänga av?

Hos samtliga. Men det är en förhandlingsfråga. De festa (alla?) kommer vilja bråka om saken.

Nikke Lindqvist 2012-07-06 10:30

Nog fan bråkar de, och avhänder sig allt ansvar samtidigt. Men det man ska komma ihåg är att de fortfarande vill komma åt pengarna. Så i slutändan är det vi som väljer lösningar som har makten.

MRDJ 2012-07-06 14:20

3D-secure är såklart ett extra steg i kedjan av ett avslut.
Man vet av egen erfarenhet att man skrivit i fel lösenord 3 gånger och måste skapa ett nytt på banken. massor av meck och inte säkert att det är samma butik man går till 5 dagar senare när man fixat allt..

Tror även det är en av anledningarna till att t.ex klarna har fått såpass stor framgång, det är bra mycket enklare.

intressant statistik och hoppas att bankerna tar del av denna statistik.

Jine 2012-07-06 16:07

Jag betalar hellre med internetbank om 3D-Secure är ett krav, jag orkar aldrig bråka med lösenord och whatnot.

tartareandesire 2012-07-06 19:35

Hör kanske till undantagen då eftersom jag själv hellre väljer en leverantör med 3D-Secure framför en utan. Då vet man att de försöker göra något åt säkerheten och har man väl använt lösenordet några gånger tar det bara nån sekund att skriva in det. För de företag som säljer mer unika kvalitetsprodukter och -tjänster så spelar det väl ingen större roll. Säljer man produkter som finns hos 50 andra butiker så kan man ju emellertid förlora kunder om de inte klarar av att ta sig till avslut. Tror dock man kan påverka detta en del själv också.

jonny 2012-07-06 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444253)
Hör kanske till undantagen då eftersom jag själv hellre väljer en leverantör med 3D-Secure framför en utan. Då vet man att de försöker göra något åt säkerheten och har man väl använt lösenordet några gånger tar det bara nån sekund att skriva in det. För de företag som säljer mer unika kvalitetsprodukter och -tjänster så spelar det väl ingen större roll. Säljer man produkter som finns hos 50 andra butiker så kan man ju emellertid förlora kunder om de inte klarar av att ta sig till avslut. Tror dock man kan påverka detta en del själv också.

Men om du har exempelvis Nordea måste du använda en speciell kortläsare när du ska betala med ditt kort. Tilll att börja med har du säkert med dig kortet överallt, men troligen inte kortläsaren. Det är för dåligt genomfört helt enkelt.

tartareandesire 2012-07-06 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20444254)
Men om du har exempelvis Nordea måste du använda en speciell kortläsare när du ska betala med ditt kort. Tilll att börja med har du säkert med dig kortet överallt, men troligen inte kortläsaren. Det är för dåligt genomfört helt enkelt.

Jo, det är inte särskilt lyckat. Där är det väl dock snarare Nordeas egen lösning som är problemet och inte 3D-Secure i sig.

Gustav 2012-07-06 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444256)
Jo, det är inte särskilt lyckat. Där är det väl dock snarare Nordeas egen lösning som är problemet och inte 3D-Secure i sig.

Som sagt, det är bankerna som har gjort äggröra av 3DS. Tanken som sådan är god, men resultatet är helt horribelt.

Det finns ingenting den enskilda handlaren kan göra. Vi förlorar helt kontrollen då kunden flyttas till den PCI-certifierade betalväxeln. 30 % av alla kortbetalningar misslyckas och det är inte ett bra betyg. De flesta slutför visserligen sina beställningar mot faktura tillslut, men det är tyvärr inte alla som får eller kan handla mot faktura.

Ingen bank skulle acceptera att 30 % av alla kortbetalningar misslyckas i fysiska butiker. Men bankerna själva anser inte att det är ett problem på internet. Man riskerar nästan att bli konspiratoriskt lagd när man tänker på hur effektivt bankerna har lyckats bromsa e-handeln de senaste fem åren.

heavenclouds 2012-07-07 15:53

Jag har också hört mycket bra om att stänga av 3D-secure, det verkar hjälpa mer än man vågar tro.

Beror dock på vilken typ av E-handel man driver.

DanielN 2012-07-31 00:59

Försökte stänga av 3D secure på en av våra sajter i förra veckan. Kan säga att det inte gick så bra. Banken vägrade. Har inlösen hos Handelsbanken...

DanielN 2012-07-31 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20446097)
Det är bara att byta, SEB/Euroline har inga problem med att stänga av 3DS och är ganska vettiga ha att göra med.

Har fått höra samma sak av flera. Måste hitta tid att fixa det bara. Känner på mig att det kommer att ta tid att byta. Allt pappersarbete, kontoändringar och telefonsamtal till bankerna och sedan till svea, där vi har inlösenavt...
Får anställa en på deltid som får sitta med det :-)

Jonas 2012-08-03 00:52

Oftast räcker det med att hota banken, räcker det inte så får man verkställa det.

Lancelot 2012-08-21 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20446445)
Oftast räcker det med att hota banken, räcker det inte så får man verkställa det.

Har ni koll på om det går att stänga av 3dsecure hos paypal & payson?

Lancelot 2012-08-27 10:22

Ringde Payson idag och de sade att det är banken som har ansvar. Någon som har erfarenhet med Payson eller Paypal ?

hojemo 2012-09-17 17:52

3D-secure verkar inte vara användbarhetstestat direkt... Jag har själv valt att byta kreditkort för att slippa det, men nu börjar det bli svårt att komma undan det då fler och fler banker börjar göra det obligatoriskt. Ett alternativ för att öka kundförtroendet utan att det blir strul för kunden är att ha ett EV-certifikat med en grön adressrad.

Xamda 2012-09-17 18:12

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20444254)
Men om du har exempelvis Nordea måste du använda en speciell kortläsare när du ska betala med ditt kort. Tilll att börja med har du säkert med dig kortet överallt, men troligen inte kortläsaren. Det är för dåligt genomfört helt enkelt.

Fast... Hur ofta sitter du och handlar på nätet när du inte är hemma och har med dig kortläsaren?

Lancelot 2012-11-27 11:45

Ni som har lyckats stänga av 3ds secure. Tar ni själva bedrägeri risken ?

BarateaU 2012-11-27 11:52

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20450571)
Fast... Hur ofta sitter du och handlar på nätet när du inte är hemma och har med dig kortläsaren?

Väldigt ofta skulle jag säga.

Jine 2012-11-28 04:24

Tror det snarare är p.g.a. det extra steget som leder till bortfallet.
Både av lathet (Orkar inte hämta dosa, eller liknande) eller att man helt inte har tillgång till den ("utan gör det senare") samt extra betänketid (Förlust av impulsköp).

Skinza.se 2012-11-29 23:41

Vem är det man kontaktar för att stänga av 3D-secure?
Nets som sedan kontaktar Euroline?

AndreasS 2012-11-30 16:13

Personligen älskar jag 3d Secure (jag använder Nordea), men då ser jag det ur ett kundperspektiv. Då handlar jag uteslutande hemma också, så det är ingen issue med dosan. En fördel är ju dock att alla dosor är samma - så man kan ju skaffa en extra att ha på jobbet (har man en hemma och en på jobbet täcker man nog 90% av alla behov).

Kanske borde motivera varför, som jag tolkade villkoren för oss som konsument så var man i princip helt fri från ansvar bara man följde det hela. Jag kan ha misstolkat dock :)

Efter diskussionen här så kommer jag ta upp för intern diskussion om 3d secure då det helt klart inte ger något värt skydd (kontra de problem som det orsakar).

johank 2012-11-30 19:43

Ni som stängt av, har ni haft några bedrägerier?

NorBiz 2012-12-05 12:00

Är det någon som har förhandlat bort 3d secure hos payson?

Lancelot 2012-12-05 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av johank (Inlägg 20456643)
Ni som stängt av, har ni haft några bedrägerier?

Det undrar jag också. Vore intressant att höra. För om det är värt att stänga av 3dsecure så kommer vi också göra det!

MRDJ 2012-12-07 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20457007)
Tror vi har haft ett riktigt bedrägeri sedan 2006. Eftersom det rör sig om så små summor för vår del så spelar det inte någon större roll. Men implementera istället t.ex telefonverifiering vid första beställning, lägg in lite GeoIP saker som kollar t.ex vart kortet är utfärdat med landet som står i beställningen jämfört med IP-adressen som man beställer ifrån osv så kan man nog utesluta rätt mycket som leder till manuell kontroll.

har man bara svenska kunder kan man lägga in en spärr hos t.ex DIBS att man bara får göra betalningar med svenska kort. många bedrägerier sker med utländska kort


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson