WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   "BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054049)

FredrikNas 2012-07-05 00:12

"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

http://blog.brokep.com/2012/07/04/nadeansokan/

Det borde helt enkelt läsas av alla!

FredrikNas 2012-07-05 00:23

Detta postades också nyligen: http://blog.brokep.com/2012/07/04/ri...sningsansokan/

tartareandesire 2012-07-05 00:34

Man ska inte tro allt man läser på nätet :) Jag tycker egentligen ganska synd om just P, vad jag läst om honom så är han inte en person som bör sitta i fängelse. Däremot tror jag mycket väl han varit fullt medveten om allt han gjort och att han faktiskt varit en av de främsta företrädarna för den illegala fildelningens flaggskepp. Det är en ganska naturlig reaktion att i efterhand skylla ifrån och förklara sig när man begått brott. Men, som sagt var, han hör inte hemma i fängelset.

FredrikNas 2012-07-05 00:37

Det är inte det jag vill fram till, utan faktumet att han döms för punkter som helt klart inte borde vara något man kan dömas för. Hur hela rättssaken har gått till och hur rätten har agerat för att få sin partiska vilja igenom.

tartareandesire 2012-07-05 00:54

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20444112)
Det är inte det jag vill fram till, utan faktumet att han döms för punkter som helt klart inte borde vara något man kan dömas för. Hur hela rättssaken har gått till och hur rätten har agerat för att få sin partiska vilja igenom.

Jag tror i så fall att du haft en övertro till det svenska rättsväsendet :) Det har varit långt ifrån perfekt och detta är knappast det värsta som hänt under åren. Se bara på Thomas Quick - det är betydligt mer allvarligt än P:s fall där det ändå finns en uppenbar brottslig gärning även om rätten missat målet. Samma sak gäller ett gäng våldtäktsmål där man saknat bevis och gått på ord. Innan DNA-tiden (vilket ändå inte var särskilt länge sedan) så förekom det ständigt felaktiga domar i tingsrätterna. I Quicks fall har det ändå handlat om rutinhantering som skötts helt åt skogen galet och där det är svårt att hitta några förmildrande omständigheter. När det gäller P och Pirate Bay så handlar det istället snarare om otydlig lagstiftning, en ny typ av brottslighet och tekniska kunskaper som saknas hos många inblandade. Då blir det lättare fel, inte för att det är godtagbart men inte särskilt överraskande.

I USA och flertalet andra länder är det än värre där oskyldigt dömda till och med avrättats. Vi är ändå förskonade från de allra värsta övertrampen här uppe i Norden.

FredrikNas 2012-07-05 00:58

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444114)
Jag tror i så fall att du haft en övertro till det svenska rättsväsendet :) Det har varit långt ifrån perfekt och detta är knappast det värsta som hänt under åren. Se bara på Thomas Quick - det är betydligt mer allvarligt än P:s fall där det ändå finns en uppenbar brottslig gärning även om rätten missat målet. Samma sak gäller ett gäng våldtäktsmål där man saknat bevis och gått på ord. Innan DNA-tiden (vilket ändå inte var särskilt länge sedan) så förekom det ständigt felaktiga domar i tingsrätterna. I Quicks fall har det ändå handlat om rutinhantering som skötts helt åt skogen galet och där det är svårt att hitta några förmildrande omständigheter. När det gäller P och Pirate Bay så handlar det istället snarare om otydlig lagstiftning, en ny typ av brottslighet och tekniska kunskaper som saknas hos många inblandade. Då blir det lättare fel, inte för att det är godtagbart men inte särskilt överraskande.

I USA och flertalet andra länder är det än värre där oskyldigt dömda till och med avrättats. Vi är ändå förskonade från de allra värsta övertrampen här uppe i Norden.

Klockan måste vara mycket, för jag kan inte tyda vad du försöker säga, ska folk bara blunda för det för att det har hänt förr? Ska folk bara böja sig fram och ta det på grund av det faktumet, eller för att det är värre i andra länder? Jag klarar verkligen inte att se någon annan poäng i ditt svar?

tartareandesire 2012-07-05 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20444116)
Klockan måste vara mycket, för jag kan inte tyda vad du försöker säga, ska folk bara blunda för det för att det har hänt förr? Ska folk bara böja sig fram och ta det på grund av det faktumet, eller för att det är värre i andra länder? Jag klarar verkligen inte att se någon annan poäng i ditt svar?

Det blev kanske lite olycklig text som var lika mycket svar på din kommentar i bloggen :) Nej då, man ska absolut inte blunda. Däremot blir det väldigt fel om man bara läser P:s kommentarer om det hela och utgår endast från detta. Tycker också reaktionerna är oproportionerliga sett till andra hemskheter som sker och har skett.

Citat:

Jag blev personligen dömd till 8 månaders fängelse samt 46 miljoner i skadestånd.
Det där stämde väl inte till exempel? Skadeståndet var väl solidariskt?

Det vore betydligt mer intressant att diskutera rättens handlingar.

FredrikNas 2012-07-05 01:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444117)
Det blev kanske lite olycklig text som var lika mycket svar på din kommentar i bloggen :) Nej då, man ska absolut inte blunda. Däremot blir det väldigt fel om man bara läser P:s kommentarer om det hela och utgår endast från detta. Tycker också reaktionerna är oproportionerliga sett till andra hemskheter som sker och har skett.

Det där stämde väl inte till exempel? Skadeståndet var väl solidariskt?

Det vore betydligt mer intressant att diskutera rättens handlingar.

Det var också polisen/rättens handlingar jag menade att diskutera genom att posta länken här. Att han är inblandad fattar väl alla, men hur rätten formar lagen, eller avsaknad av lag till att passa sin agenda, hur domare kan begära vissa mål, för att det passar deras politiska agenda, och hur ex-poliser kan missbruka sin makt och tidigare position för att vara springpojke åt stora bolag. Det var det jag önskade att ta upp.

sen om det var 8 månader eller 8 år, 46 miljoner eller ej känns ovidkommande, det som upprör är att han faktiskt döms för de 3 punkterna han nämner i sitt första inlägg, samt hela hanteringen av saken såklart.

tartareandesire 2012-07-05 01:44

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20444118)
Det var också polisen/rättens handlingar jag menade att diskutera genom att posta länken här. Att han är inblandad fattar väl alla, men hur rätten formar lagen, eller avsaknad av lag till att passa sin agenda, hur domare kan begära vissa mål, för att det passar deras politiska agenda, och hur ex-poliser kan missbruka sin makt och tidigare position för att vara springpojke åt stora bolag. Det var det jag önskade att ta upp.

sen om det var 8 månader eller 8 år, 46 miljoner eller ej känns ovidkommande, det som upprör är att han faktiskt döms för de 3 punkterna han nämner i sitt första inlägg, samt hela hanteringen av saken såklart.

Jag tycker precis som de flesta att Jim Keyzer verkar vara en riktig skitstövel, att det är högst olämpligt att domare är engagerade i organisationer som står på ena partens sida och att det behövs betydligt bättre teknisk kompetens när man ska ta sig an ett mål som detta. Jurister har väldigt ofta nära kopplingar till näringslivet på olika sätt och det kan bli mycket problematiskt.

Däremot så har fyra uppenbart skyldiga personer dömts, det i sig är inte fullt lika upprörande. Tusentals betydligt värre saker sker runt om i vår värld varje dag utan att någon av de som reagerar på det här lyfter ett finger. Det är det som gör mig irriterad när de flesta engagerar sig i frågan enbart för att få ladda ner lite gratis musik eller filmer. Det gäller dock inte dig så det här riktar sig egentligen rakt ut i luften :)

Jag tycker att P borde höra av sig till Advokatsamfundet och / eller till diverse advokatbyråer och försöka få med sig ett gäng advokater OM det är så att det verkligen hanterats så illa som han själv upplever det. Finns det fog för det så tror jag att många är villiga att engagera sig.

Nikke Lindqvist 2012-07-05 10:01

Hela historien runt PirateBay-rättegången stinker och beskriven så här blev stanken nästan outhärdlig.

Tänk känslan av att vakna en morgon och inse, inte bara veta, utan verkligen inse att man har en skuld på 100 miljoner.

Peter Sundes text är helt fantastisk. Läs den allihop!

tartareandesire 2012-07-05 10:23

Citat:

Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist (Inlägg 20444131)
Hela historien runt PirateBay-rättegången stinker och beskriven så här blev stanken nästan outhärdlig.

Tänk känslan av att vakna en morgon och inse, inte bara veta, utan verkligen inse att man har en skuld på 100 miljoner.

Peter Sundes text är helt fantastisk. Läs den allihop!

Alla brottslingar vaknar upp någon dag och inser att de får ett straff som kanske inte var så trevligt ändå. Han är långt ifrån unik även om det hör till ovanligheterna att man lägger upp försvarstal på nätet.

Lundström har inte betalat en krona vad det verkar? Det är ju schysst mot de andra...

Jag har alltid ställt mig väldigt frågande till det meningsfulla i att utdöma skadestånd som aldrig kommer betalas. I det här fallet vet jag inte riktigt hur Lundströms ekonomi ser ut idag men det är en väldigt liten del av alla skadestånd som betalas utav de som dömts vilket gör att dessa personer inte gärna tar ett jobb igen när de avtjänat sina straff.

FredrikNas 2012-07-05 10:32

Det hade varit intressant att veta hur man kommer fram till summan, för den känns dragen ur luften, på alla sätt och vis!

tartareandesire 2012-07-05 11:00

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikNas (Inlägg 20444136)
Det hade varit intressant att veta hur man kommer fram till summan, för den känns dragen ur luften, på alla sätt och vis!

Inget skadestånd är någon siffra som stämmer perfekt överens med verkligheten. Anledningen till att blir så stora summor är ju för att man skadar en hel industri och stora internationella företag. Det normala skadeståndsfallet handlar om brott begångna mot EN privatperson och möjligtvis även dennes familj. Det är lätt att tycka att detta är märkligt men skadestånd handlar om ekonomi, ingenting annat. För det mesta är det ju företag som står mot företag när det är mångmiljonbelopp det handlar om och det är nog inte många som tycker att dessa "brott" i sig är allvarligare än mord eller grov misshandel.

Med det sagt så är ju de framräknade beloppen i liknande fall såväl absurda som verklighetsfrämmande.

Det trista med de här rättegångarna är väl att det bara är de stora jättarna som syns. Det finns tusentals oberoende bolag som drabbats hårt och som inte får någon som helst upprättelse. Dessa riskerar ständigt konkurs vilket inte är fallet för exempelvis Warner Brothers.

Att döma av det som sagts tidigare har man räknat på varje nedladdning:
http://www.idg.se/2.1085/1.153300/comments

Sedan har ju beloppet sjunkit rejält i den slutliga domen jämfört med vad samtliga krav summerades till (drygt 100 miljoner tror jag det var). Om det sedan beror på att man gjort någon omräkning eller att man ogillat vissa delar helt kanske någon annan kan svara på?

Huruvida en nedladdning motsvarar en förlorad intäkt är mer av en filosofisk fråga som ingen har ett svar på. Ingen vet hur branschen hade utvecklats under de senaste tio åren utan den illegala nedladdningen. Frågan är om Spotify ens hade funnits idag till exempel. Vad skadeståndet än hade landat på så hade det varit en gissning eller en grov uppskattning i bästa fall.

tartareandesire 2012-07-05 11:43

Det som filmindustrin inte tagit hänsyn till (?) i skadeståndskraven är att innan nedladdningens tid så var det väl framför allt hyrfilm som motsvarade nedladdningen och inte ett köp. Ingen 20-åring köpte en film i veckan, åtminstone ytterst få. Samma sak med skivor - man lånade ofta av varandra. Ska man få fram lite mer rimliga siffror måste man studera dessa situationer närmare och se hur fördelningen hyrt / lånat kontra köpt såg ut. Det är orimligt att Pirate Bay i praktiken ska straffas för all illegal nedladdning i landet vilket det känns som att man gör.

affiliate24 2012-07-05 23:28

Ganska sorglig läsning.
Peter sunde har med kraft och vision förändrat internet och jag är helt och hållet övertygad om att han hade kunnat sätta sig ner och formulera en ny intäktskälla för hollywood industrin. Ett slags pay per click system där man får nyttja filmer och musik gratis.

Istället vaknar han upp en dag och ser domen och bötesbeloppet 100miljoner kronor framför sig. Det är ofattbart att det får hända i sverige

jonny 2012-07-06 07:50

Bara det faktum att han envisas med att fortfarande beskriva det som en sökmotor - en diskussion jag tröttnat på för länge sedan - gör att jag inte orkar läsa det hela tyvärr.

Att sedan påföljderna inte står i rimligt propprtion till brottet är en annan sak.

foks 2012-07-06 08:10

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20444196)
Bara det faktum att han envisas med att fortfarande beskriva det som en sökmotor - en diskussion jag tröttnat på för länge sedan - gör att jag inte orkar läsa det hela tyvärr.

Att sedan påföljderna inte står i rimligt propprtion till brottet är en annan sak.

Kunde inte sagt det bättre själv. När folk börjar jämföra PirateBay med Google, eller ännu värre med Posten eller Vägverket, är det bara att ge upp att diskutera med dem.

tartareandesire 2012-07-06 08:51

Citat:

Ursprungligen postat av foks (Inlägg 20444197)
Kunde inte sagt det bättre själv. När folk börjar jämföra PirateBay med Google, eller ännu värre med Posten eller Vägverket, är det bara att ge upp att diskutera med dem.

+1

Det finns ett gäng naiva försvarspunkter som många försvarare av "fri kultur" tar till och det här är en av dem. Mycket av försvaret går ju ut på att provocera och säga att den här typen av brott aldrig kan bevisas.

Rvn 2012-07-06 14:49

Jag vill börja med att säga att jag försvarar inte någon av TPB grabbarns agerande eller inblandning. De har vetat hela tiden att de legat i lagens gråzon och att det alltid funnits en risk att "Hollywood" skulle hitta ett sätt att klämma åt dem på.

Det jag är rädd för är att Sverige är på väg och redan en bra bit dit att bli ett storebrors samhälle. Jag fasar för det rättshaveri som är på gång inom svenskt rättsväsende där man kan bli dömd för precis vad som helst, bara åklagarens fantasi bestämmer.

Det finns krafter som arbetar mot detta, bland annat piratpartiet, jag finner dock inte en lösning i att rösta på dem då de är ett "enfrågeparti" och det ger inte helheten.

Vi måste ställa oss upp och försvara det Sverige vi vill leva i innan det är för sent. När rättsväsendet börjar bli styrt av diverse ekonomiska intressen är vi inte långt från en djup avgrund som inte annat än kan ses som en konkurs för svensk demokrati.

P3N 2012-07-08 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444120)
Däremot så har fyra uppenbart skyldiga personer dömts, det i sig är inte fullt lika upprörande.

... med den tankegången så är det ju synnerligen oroväckande att inte blocket blivit dömda för häleri vid det här laget... För att inte tala om google som det ju faktiskt också gick att söka efter torrentfiler på innan... ;)

Nja, ärligt. Rättssystemet har inte fungerat, det är ju en sak som är kristallklar iallafall.

jonny 2012-07-08 11:19

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20444346)
... med den tankegången så är det ju synnerligen oroväckande att inte blocket blivit dömda för häleri vid det här laget... För att inte tala om google som det ju faktiskt också gick att söka efter torrentfiler på innan... ;)

Nja, ärligt. Rättssystemet har inte fungerat, det är ju en sak som är kristallklar iallafall.

Den stora skillnaden är uppsåt som inte finns för Blocket eller Google men för TPB. De två förstnämnda har så vitt jag vet agerat när problem påtalats.

tartareandesire 2012-07-08 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20444347)
Den stora skillnaden är uppsåt som inte finns för Blocket eller Google men för TPB. De två förstnämnda har så vitt jag vet agerat när problem påtalats.

Jo, det där tramset med Blocket, Posten, Google osv. börjar bli ganska tjatigt minst sagt. Google har visserligen struntat i upphovsrätten vid några tillfällen men har också blivit dömda i domstol.

P3N 2012-07-08 11:44

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20444347)

Där har du helt klart en poäng. Men hela affären är ändå anmärkningsvärd. Dessutom har ju inte lagarna hängt med. Vi är ute på hal is om man godtyckligt och med de metoderna som använts kan döma folk. Givetvis borde maktens män fått igenom klara lagar FÖRST. Det är ju det som borde vara prioritet ett. Då hade de inte behövt ge sig på maffiabeteende. Som det blev nu så underminerades bara rättssystemets trovärdighet. Men visst hade det i lag varit uttryckligen förbjudet att spara/delge information som kan användas till olagligheter då hade det ju varit en annan femma. Även om det hade inneburit rätt mycket jobb att få bort allt som kan tolkas så på internet... Nu råkade det bara vara en organisation med mycket pengar som blev drabbade. Finns många andra exempel där information sprids på nätet som borde vara olagligt. Skillnaden är att finns det inte pengar involverade är det tydligen ok att sprida information som kan användas till brott.

Men i mina ögon så blev hela historien bara ett nederlag för rättsstaten. Det gjorde ju faktiskt ingen direkt nytta för upphovsrättsorganisationerna.

patrikweb 2012-07-08 17:08

Problemet är ju att dom redan var dömda innan domstolen, domstolen hade ju krav på sig att dom skulle bli dömda. Domaren och nämndeman var ju valda just för ge rätt beslut.

Att dom inte ens får mål prövad i HD visar ju att dom inte ska få en korrekt dom, samt att dom sedan ska få sitta på en klass 2 anstalt visar ju bara vilket maktmissbruk staten agerar under.

Sedan att Calle fick fängelse med saker ju i grunden helt rimliga gränser, han hade garanterat fått lägre straff om han misshandlade en person grovt och kanske en våldtäkt på köpet.

tartareandesire 2012-07-08 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20444380)
Problemet är ju att dom redan var dömda innan domstolen, domstolen hade ju krav på sig att dom skulle bli dömda. Domaren och nämndeman var ju valda just för ge rätt beslut.

En domstol har i princip alltid ett krav på sig att få en fällande dom även om de alltid ska gå riktigt till enligt lag. En åklagare ska normalt sett aldrig väcka åtal om denne inte anser bevisen vara tillräckliga. De flesta rättegångar resulterar därför också i en fällande dom.

Citat:

Att dom inte ens får mål prövad i HD visar ju att dom inte ska få en korrekt dom, samt att dom sedan ska få sitta på en klass 2 anstalt visar ju bara vilket maktmissbruk staten agerar under.

Det är endast i undantagsfall som HD tar upp ärenden, det krävs mycket speciella omständigheter.

Citat:

Sedan att Calle fick fängelse med saker ju i grunden helt rimliga gränser, han hade garanterat fått lägre straff om han misshandlade en person grovt och kanske en våldtäkt på köpet.

Det blir, som påpekats femtielva gångar redan, absurt när man börjar jämföra vitt skilda brott på det viset. Du är dock lite fel ute även där:

Grov misshandel => 1-10 år
"Riktig" våldtäkt => 2-6 år
Grov våldtäkt => 4-10 år.

P3N 2012-07-08 19:17

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444387)
Det är endast i undantagsfall som HD tar upp ärenden, det krävs mycket speciella omständigheter.

Ja då borde detta vara ett solklart fall. Tas detta inte upp nångång i HD så kan de lika bra lägga ner verksamheten och så går vi tillbaka till grottstadiet igen... Fram med medborgargarden osv osv... Skillnaden är hårfin och vi skulle dessutom slippa en hel del skattepengar som används upp fullständigt i onödan. Win - win.

Droog 2012-07-08 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20444391)
Ja då borde detta vara ett solklart fall. Tas detta inte upp nångång i HD så kan de lika bra lägga ner verksamheten och så går vi tillbaka till grottstadiet igen...

Kan Du motivera varför det är ett solklart fall som HD ska ta upp?

P3N 2012-07-08 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Droog (Inlägg 20444394)
Kan Du motivera varför det är ett solklart fall som HD ska ta upp?

1. Lagen var inte solklar. (Känns fel att bötfälla någon för att köra för fort utan att nån satt upp skyltar ens...).
2. En förhörsledare som gör karriär utanför polisen i det ämne som han utreder via sitt polisarbete (och polisers slutsatser får ju sällan ifrågasättas...).
3. En domare som själv personligen är engagerad i arbetet mot illegal filkopiering (Han vill säkert visa för sina kompisar att han är en duktig och driftig domare...).
4. Domare och åklagare som trodde att det faktiskt fanns filmer på servrarna som de beslagtog... (Efter rättegångens andra dag beslutade åklagaren Håkan Roswall att stryka den delen av åtalet som avsåg medhjälp till exemplarframställning...).

Kommer inte på mer just nu. Men det hela känns bara olustigt och jag önskar inte min värsta ovän att råka ut för det här ens (även om jag inte har nån ovän direkt :) ).

KristianE 2012-07-08 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20444397)
1. Lagen var inte solklar. (Känns fel att bötfälla någon för att köra för fort utan att nån satt upp skyltar ens...).

Det finns tydliga regler om hastighetsbegräsning om skyltar saknas.

I TPB-fallet känner jag mest att fängelse och det galet höga skadeståndet är att ta i i överkant.
Att de dömdes för medhjälp till upphovsrättsbrott ser jag inget konstigt med (det handlar
återigen om uppsåt), men fängelse och 46 MSEK i skadestånd är inte motiverat. Särskilt inte i
ett land där det kostar dig några tusenlappar till brottsofferjouren att våldta nån.

jonny 2012-07-08 20:52

Påföljden är inte rimlig. Jag kan förstå att man vill statuera exempel. Å andra sidan borde man kanske inte gå ut så hårt i det första fall man prövar. Alternativt, och utan att vara insatt i hur regelverket ser ut, borde regeringen kunna bevilja nåd.

Dagsböter hade varit lämpligt, kan jag tycka.

P3N 2012-07-08 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20444399)
Det finns tydliga regler om hastighetsbegräsning om skyltar saknas.

Sant, 70. Dåligt exempel av mig.

patrikweb 2012-07-08 23:52

Sedan kan det inte räknas som rimligt att sätta ett skadestånd på en summa där dom inte ens klarar av betala räntan på?

Nu bor ju ingen av dom kvar i Sverige, men skulle dom gjort det så skulle dom ju aldrig jobbat mer hela sitt liv då dom hade tjänat mer på gå på bidrag.

P3N 2012-07-08 23:59

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20444425)
Sedan kan det inte räknas som rimligt att sätta ett skadestånd på en summa där dom inte ens klarar av betala räntan på?

Nu bor ju ingen av dom kvar i Sverige, men skulle dom gjort det så skulle dom ju aldrig jobbat mer hela sitt liv då dom hade tjänat mer på gå på bidrag.

Det var väl enda sättet att blidka en viss stat...

Conth 2012-07-09 18:31

Hela historien stinker verkligen. De som på allvar inte tror att det är en politiskt beställd dom från USA, måste vara mer än lovligt naiva.

Men det är väl så "realpolitik" fungerar. Jag kan till viss del förstå politikerna. Är det värt priset att "skydda" TPB/Brokep och riskera att hamna i onåd hos USA!? Det är ju inte en orimlig slutsats i sig att de kan ha begått ett lindrigt brott i Sverige så priset ansågs antagligen som värt att betala... Kanske politikerna gjorde det som var bäst för Sverige som land, men det ger en j-vligt dålig eftersmak i munnen...

durken 2012-07-10 09:42

Att dom blev dömda ser jag som självklarhet. Är straffet rimligt? Knappast.

Dom borde fått straffarbete som expertrådgivare åt film & musikbranschen som verkligen kan behöva lite IT-perspektiv.

tartareandesire 2012-07-10 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av durken (Inlägg 20444527)
Att dom blev dömda ser jag som självklarhet. Är straffet rimligt? Knappast.

Dom borde fått straffarbete som expertrådgivare åt film & musikbranschen som verkligen kan behöva lite IT-perspektiv.

Det hade varit något :) Nu har vi dock inte straffarbete längre och antalet lagliga film- och musiktjänster på nätet har ökat både i antal och kvalitet de senaste åren så vet inte riktigt om det finns något större behov längre. Det finns gott om kvalificerad personal på dessa tjänster. Några av Sveriges främsta utvecklare arbetar eller har arbetat inom dessa områden. Det har onekligen funnits ett stort tomrum men det börjar redan nu fyllas till bredden.

Conth 2012-07-10 14:47

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444536)
Det hade varit något :) Nu har vi dock inte straffarbete längre och antalet lagliga film- och musiktjänster på nätet har ökat både i antal och kvalitet de senaste åren så vet inte riktigt om det finns något större behov längre. Det finns gott om kvalificerad personal på dessa tjänster. Några av Sveriges främsta utvecklare arbetar eller har arbetat inom dessa områden. Det har onekligen funnits ett stort tomrum men det börjar redan nu fyllas till bredden.

Vilket år som helst kan man kanske t.o.m. KÖPA en film online (digitalt) i samma kvalitet som man kan hämta från TPB (utan reklam, trailers, DRM med textning etc)
Men det kanske dröjer ett antal år till. Det känns som tekniskt mycket komplicerat... ;o

tartareandesire 2012-07-10 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20444543)
Vilket år som helst kan man kanske t.o.m. KÖPA en film online (digitalt) i samma kvalitet som man kan hämta från TPB (utan reklam, trailers, DRM med textning etc)
Men det kanske dröjer ett antal år till. Det känns som tekniskt mycket komplicerat... ;o

Innan man kommit till rätta med den illegala marknaden finns det ingen större anledning att sälja sådana produkter.

ztream 2012-07-10 14:58

Eh?? Det är så man kommer tllrätta med den. Man gör ett bra alternativ.

Hört talas om spotify exempelvis? Hört mycket folk som laddar mp3or nuförtiden på tpb? ;)

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20444544)
Innan man kommit till rätta med den illegala marknaden finns det ingen större anledning att sälja sådana produkter.

tartareandesire 2012-07-10 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av ztream (Inlägg 20444545)
Eh?? Det är så man kommer tllrätta med den. Man gör ett bra alternativ.

Hört talas om spotify exempelvis? Hört mycket folk som laddar mp3or nuförtiden på tpb? ;)

Spotify gynnar fyra bolag som dessutom äger större och billigt köpta aktieposter, övriga tjänar nada. Flera större oberoende skivbolag har redan lämnat tjänsten.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson