WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Infoo.se bluffakturor? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054005)

steff 2012-06-30 22:27

Infoo.se bluffakturor?
 
Tänkte höra om det är någon annan som råkat ut för detta? För 1 år sedan betalade jag för "silver abonnemang" på infoo.se. Efter 1 år ville jag inte fortsätta med detta och när fakturan dök upp försökte jag få tag i någon för att säga upp abonnemanget.

Tyvärr verkar det helt omöjligt att nå infoo.se. Jag har ringt dit hur många gånger som helst men det är bara en telefonsvarare som säger att man ska maila [email protected]. Det har jag även gjort med flera olika e-postadresser utan svar. Fakturorna fortsatte att gå till inkasso och eftersom det inte var en jättesumma betalde jag det. Tycker trots allt att detta är väldigt dåligt och undrar om de satt detta i system? Det är inte långt ifrån bluffakturor om man inte kan säga upp sitt abonnemang eller få tag i någon på företaget? Någon annan som råkat ut för detta?

Tim 2012-07-01 03:13

Om jag inte har fel finns det någon på detta forumet som har ansvar för infoo.se.

Jag hade personligen polisanmält detta, vilka jävla skojare. Totalt oprofessionellt och ännu en anledning att undvika denna oseriösa länkkatalog.

Ägaren till infoo.se bör återbetala dig med 2x fakturan som kompensering. Att det gick till inkasso är helt enkelt sjukt, om det gått till kronofogden hade du blivit märkt för livet på grund av inkompetenta skojare...

Dimme 2012-07-01 04:43

Försök kontakta mister Bo på hans emailadress (urban.lindstedt at gmail.com, hämtat från iis.se) och om han inte svarar testa snailmail:

http://www.upplysning.se/person/data...6-4eff98c2d9d1

Dimme 2012-07-01 04:46

Du kan testa ringa också =)

http://butik.e-handelstrender.se/sv/...opvillkor.html

Conny Westh 2012-07-01 06:14

Varför ringa? När man säger upp ett abbonemang så skriver man ett brev och skickar på posten!

Kommer det inkasso så skriver man till inkassobolaget och BESTRIDER FAKTURAN I SIN HELHET!

Men man betalar ALDRIG en tvistig faktura, för då har man ju förlängt avtalet frivilligt, vilket är oklokt! Nästa år kommer samma sak att upprepa sig....

Säg upp abbonemanget nu till omedelbart upphörande, gör det skriftligt och genom att skicka mejl.

Kommer det en faktura nästa år så bestrider du, direkt!

Internet Sweden 2012-07-01 11:09

Abbonemanget skall ha sagts upp skriftligt 1 månad innan de löper ut enligt punkt 9 i villkoren:
http://infoo.se/abonnemang-faq.html

Nu vet jag inte när kunderna blir fakturerade, men gissningsvis när det är mindre än en månad kvar..

Tim 2012-07-01 17:18

Skriftligt?

Vilket skämt.

steff 2012-07-01 18:25

Hur lätt är det sen att säga upp sitt avtal om man inte ens får svar från [email protected] ? Jag har mailat dit och försökt säga upp och fråga om mina abonnemang samt fakturor utan något som helst svar. Jag har även provat att maila från olika adresser om det skulle ha hamnat i spam utan svar. Det känns lite som de undviker uppsägningar.

jonny 2012-07-04 07:49

Skicka ett rekommenderat brev då.
Om inte annat hade det varit vettigt att ta det via inkassobolaget också istället för att betala om du nu vet att du gjort rätt.

Conny Westh 2012-07-04 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av steff (Inlägg 20443876)
Hur lätt är det sen att säga upp sitt avtal om man inte ens får svar från [email protected] ? Jag har mailat dit och försökt säga upp och fråga om mina abonnemang samt fakturor utan något som helst svar. Jag har även provat att maila från olika adresser om det skulle ha hamnat i spam utan svar. Det känns lite som de undviker uppsägningar.

Om du har följt avtalet så är det bara att säga upp avtalet skriftligt (dvs skriv ett brev på papper och skicka med posten). Kommer det fler fakturor så bestruder du dem (då behöver du inte betala och de har inte rätt att anlita KFM eller inkasso för indrivning, du kan därmed INTE få betalningsanmärkning). Motparten måste då gå till domstol för att få tvisten prövad, vilket är besvärligt för dem och kostar dem pengar.

Skickar de på inkasso eller KFM i alla fall så bestrider du fakturan och låter blir att betala.

Kommer det brev från tingsrätten att de stämt dig så skickar du ett svaromål där du bestrider fodran och anger de skäl du har (exempelvis att du sagt upp avtalet i tid och anger de datum som du åberopar samt bifogar avtalet). Har du då rätt i sak kommer tngsrätten att döma till din favör och motparten får avslag på sin fodran.

Men du måste följa denna legala procedur anars funkar det inte. Har du rätt i sak ska du aldrig betala en tvistig faktura, för då har du ju förlängt avtalet ett år till.

Men om du nu har försuttit möjligheten att säga upp avtalet denna gång så kan du skicka en officiell uppsägning på papper så den är inne i god tid till nästa års förlängning.

Det funkar ofta inte att säga upp per mejl eftersom leverantören ofta måste ha ett skriftligt underlag för att skydda sig mot bedrägerier.

Det funkar att beställa via emejl eftersom en bedräglig beställning kommer leerantören troligen inte få betalt för och då startar aldrig tjänsten.

Det finns specialfall där en bedragare beställer i annans namn och betalar första fakturan så tjänsten startar, för att sen strunta i att betala nästa faktura, men då måste det till polisanmälan och annat krångel för att upphäva avtalet, så är man utsatt för såna bedrägerier så är det sällan kul (utom för bedragaren då).

Infoo 2014-06-05 19:44

Infoo.se och vår ambition
 
Hela idéen med Infoo.se (precis som med SUNET-katalogen, ända sedan starten 1993) är att man själv anmäler sin sajt, och att vi sedan granskar sajten innan den godkänns. Vi lägger inte till sajter själva, och vi skulle därmed heller aldrig fakturera ett företag som inte anmält sin sajt till katalogen.

Vi skickar naturligtvis inte ut bluffakturor, däremot har vi tidigare haft problem med att en person registrerat sajten (ofta någon som hjälpt till att bygga eller administrera sajten) - eller till och med ett annat företag som en SEO-byrå eller en reklambyrå - medan en annan person erhållit fakturan. Vilket skapat förvirring, och en känsla av att man inte beställt sitt engagemang. Vilket inte varit bra, och någonting vi borde varit snabbare med att hantera.

Mellan 2010-2012 använde vi också av e-postfakturor vilket tyvärr inte heller var bra, då en del kunder fick påminnelser utan att ha sett originalfakturan. Det har vi ändrat på och nu skickar vi alltid pappersfakturor. Vi var också, p g a för liten bemanning, för långsamma på att svara på mejl.

Dock: nu, ett antal år efter att KTH lämnat Infoo och en granskningsavgift infördes, så upplever vi att vi fått ordning på logistiken, och vi ber om ursäkt för fel vi begått under övergångsperioden från en statligt finansierad verksamhet till en privat verksamhet.

Det går också utmärkt att mejla oss (såväl ärenden som eventuella uppsägningar); vår kundtjänst hanteras av vår redaktion och är via mejl. Vi svarar alltid inom 48 timmar på vardagar på: redaktionen [@] infoo.se

Vi har nya planer framöver och hoppas vi kommer kunna lyfta Infoo.se till att bli en riktig webbresurs igen. Till hösten kommer de första nyheterna.

Ingo 2014-06-06 13:12

Så här lyder informationen på er webbplats:
"Att vara med i Info ökar din sajts synlighet på internet. Här anmäler du en ny sajt eller uppdaterar informationen om en sajt som redan finns i katalogen. Att hantera en nyanmälan tar idag 261 dagar, därför rekommenderar vi att du väljer Express-anmälan om du vill öka din sajts synlighet inom två dagar. Läs mer om anmälan eller ladda ner en instruktion för anmälan här."

Så jag förstår det rätt att det kostar 499:- + moms att vara med ett år och vill jag att ni ska kika på sajten tidigare än 261 dagar så får jag betala ytterligare 100:-?

KristianE 2014-06-06 16:23

Senast jag använde en länkkatalog måste varit DMOZ (hette den då?) runt 1999.. Och då ville jag bara lista nån Star Wars-site eller vad det nu var man höll på med...

Virtual Office 2014-06-07 01:39

Citat:

Ursprungligen postat av Infoo (Inlägg 20493092)

Vi skickar naturligtvis inte ut bluffakturor, däremot har vi tidigare haft problem med att en person registrerat sajten (ofta någon som hjälpt till att bygga eller administrera sajten) - eller till och med ett annat företag som en SEO-byrå eller en reklambyrå - medan en annan person erhållit fakturan. Vilket skapat förvirring, och en känsla av att man inte beställt sitt engagemang. Vilket inte varit bra, och någonting vi borde varit snabbare med att hantera.

Är det här ett lagligt förfarande? Vad säger konsumentombudsmannen om detta?

http://www.konsumentverket.se/Om-oss...-vi/Vem-ar-KO/

Tsarraz 2014-06-07 08:13

Konsumentombudsmannen säger ingenting om företagsaffärer

Skuris 2014-07-15 10:07

Detta känns inte klockrent. Får nedan svar av mailservern när jag försöker kontakta infoo.se ang. uppsägning av abb.

Delivery has failed to these recipients or groups:

[email protected]
The recipient's mailbox is full and can't accept messages now. Please try resending this message later, or contact the recipient directly.

2maz 2014-07-30 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Skuris (Inlägg 20494814)
Detta känns inte klockrent. Får nedan svar av mailservern när jag försöker kontakta infoo.se ang. uppsägning av abb.

Delivery has failed to these recipients or groups:

[email protected]
The recipient's mailbox is full and can't accept messages now. Please try resending this message later, or contact the recipient directly.

Jag upplever samma sak!

Försöker få kontakt med dem då de har skickat ut en betalningspåminnelse för en faktura som de skriftligen lovat att makulera i juni, för ett abonnemang som jag sa upp för ett år sedan.

Lidback85 2014-07-30 14:43

Citat:

Ursprungligen postat av 2maz (Inlägg 20495534)
Jag upplever samma sak!

Försöker få kontakt med dem då de har skickat ut en betalningspåminnelse för en faktura som de skriftligen lovat att makulera i juni, för ett abonnemang som jag sa upp för ett år sedan.

Står det någon adress på fakturan till dom?
Isf, skriv på fakturan att du bestrider den och skickar till dom med REK eller liknande, funkar inte det?

2maz 2014-07-30 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av Lidback85 (Inlägg 20495537)
Står det någon adress på fakturan till dom?
Isf, skriv på fakturan att du bestrider den och skickar till dom med REK eller liknande, funkar inte det?

Jo, det blir nästa steg. Blev som sagt lovat via mail i juni att de skulle makulera fakturan, vilket tydligen inte skedde då det damp ner en betalningspåminnelse idag istället.

KristianE 2014-07-30 19:42

Inte konstigt att Infoo Webbkatalogen Sverige AB är desperata. De omsätter fjuttiga 479.000 kr och gör ett minusresultat på 199.000 kr, d.v.s. en vinstmarginal på -41,65 %.

Moderbolaget Infoo Online Group AB är troligtvis bara ett holdingbolag och gjorde nollresultat. Infoo Online Groups moderbolag Spjut Interaktiva Medier AB omsatte 1,8 MSEK med minusresultat på 86.000 kr. Bara -4% men ändå ett minusresultat för en egenföretagare (1 anställd). Sedan 2009 har de bara gjort vinst 2012 (179.000 kr).

Så, ja, ni ska inte förvånade över bluffakturor.

Conny Westh 2014-07-30 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Virtual Office (Inlägg 20493169)
Är det här ett lagligt förfarande? Vad säger konsumentombudsmannen om detta?

http://www.konsumentverket.se/Om-oss...-vi/Vem-ar-KO/

Det är avtalslagen som gäller företag!

För att ett avtal ska vara giltigt ska engiltig firmatecknare underteckna avtalet. annars är det i princip ogiltigt.

Finns undantag där en persons naturliga ställning i företaget ger rätten att ingå avtal.

Typexempel: En butiksanställd som sitter i kassan på ICA har rätt att ingå avtal med kunden när kunden vill köpa varor från ICAs sortiment.

Virtual Office 2014-07-30 22:09

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20495557)
Inte konstigt att Infoo Webbkatalogen Sverige AB är desperata. De omsätter fjuttiga 479.000 kr och gör ett minusresultat på 199.000 kr, d.v.s. en vinstmarginal på -41,65 %.

Moderbolaget Infoo Online Group AB är troligtvis bara ett holdingbolag och gjorde nollresultat. Infoo Online Groups moderbolag Spjut Interaktiva Medier AB omsatte 1,8 MSEK med minusresultat på 86.000 kr. Bara -4% men ändå ett minusresultat för en egenföretagare (1 anställd). Sedan 2009 har de bara gjort vinst 2012 (179.000 kr).

Så, ja, ni ska inte förvånade över bluffakturor.


Att inte killen som driver det hela lägger ner. Finns ingen framtid i Sverige med bluff företag. Skall han genomföra bluff som affärsidé bör han flytta till Ryssland för här kommer han bara bli bränd som företagare.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson