WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero erbjudande (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053879)

Misho 2012-06-20 19:59

Binero erbjudande
 
Binero erbjuder webhotell

Privat paket: 5kr året
Företags paket: 10kr året

Ha de gott!

ZynX 2012-06-20 20:22

Förstår faktiskt inte vad Binan vinner på detta då det totalt handlar om 60 kr. knappt några äpplen i kostnad.

Och även de översäljande knepet av trafik och utrymme som dessa använder. Jag litar inte på en produkt för 60 även om de må vara kampanj.

Både Binan och Citynetwork förstör webhotells marknaden helt då fler måste haka på att erbjuda sina kunder webbhotell för 10 kr för att lyckas ... -.-

Men gör som andra och köp av Binan!

Björn 2012-06-20 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20443024)
Förstår faktiskt inte vad Binan vinner på detta då det totalt handlar om 60 kr. knappt några äpplen i kostnad.

Och även de översäljande knepet av trafik och utrymme som dessa använder. Jag litar inte på en produkt för 60 även om de må vara kampanj.

Både Binan och Citynetwork förstör webhotells marknaden helt då fler måste haka på att erbjuda sina kunder webbhotell för 10 kr för att lyckas ... -.-

Men gör som andra och köp av Binan!

De vinner att alla inte säger upp kontot efter ett år och att det blir uppmärksammat, som i denna tråd i ett stort forum med precis rätt målgrupp. Det är en kostnad för dem såklart, men som marknadsföring sett, prisvärt sannolikt.

Varför kallar du binero för binan? :)

ZynX 2012-06-20 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20443025)
De vinner att alla inte säger upp kontot efter ett år och att det blir uppmärksammat, som i denna tråd i ett stort forum med precis rätt målgrupp. Det är en kostnad för dem såklart, men som marknadsföring sett, prisvärt sannolikt.

Varför kallar du binero för binan? :)

Handlar ju största del av att få en större kundstock, och givetvis har du rätt i att dom hoppas att nästa år att alla stannar kvar ;)

Anledningen till Binan är egentligen ingenting bara att Binero Binan låter bra som smeknamn ;)

Men även kan de handla om att Binan & cn snart tänker sälja och vill då ha en så stor kundstock som möjligt för att kunna sälja sitt företag för mer pengar.

tartareandesire 2012-06-20 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20443026)
Handlar ju största del av att få en större kundstock, och givetvis har du rätt i att dom hoppas att nästa år att alla stannar kvar ;)

Anledningen till Binan är egentligen ingenting bara att Binero Binan låter bra som smeknamn ;)

Men även kan de handla om att Binan & cn snart tänker sälja och vill då ha en så stor kundstock som möjligt för att kunna sälja sitt företag för mer pengar.

Det är en marknadsföringskostnad, ingenting annat. Det är inte första gången ett webbhotell gör något sådant så det betyder ingenting alls. Binero har fått ordning på sitt nya system, det är sommar och ett utmärkt läge att lansera en sån här kampanj.

KristianE 2012-06-20 21:10

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20443026)
Men även kan de handla om att Binan & cn snart tänker sälja och vill då ha en så stor kundstock som möjligt för att kunna sälja sitt företag för mer pengar.

Det är ju kundstocken och möjligen kompetensen de kan sälja. För några vinster är det i alla fall inte tal om.

ZynX 2012-06-20 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20443032)
Det är en marknadsföringskostnad, ingenting annat. Det är inte första gången ett webbhotell gör något sådant så det betyder ingenting alls. Binero har fått ordning på sitt nya system, det är sommar och ett utmärkt läge att lansera en sån här kampanj.

Antar marknadsföringen knappt täcker de kunder det får in. Så det är väll som föregående talare sa att de faktiskt är så att dom tror att kunderna stannar nästa år!

tartareandesire 2012-06-20 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av ZynX (Inlägg 20443037)
Antar marknadsföringen knappt täcker de kunder det får in. Så det är väll som föregående talare sa att de faktiskt är så att dom tror att kunderna stannar nästa år!

De VET självklart hur kampanjerna gått tidigare...

Conny Westh 2012-06-20 23:29

Jag tror knappast Binan tror någon här på WN skulle nappa på ett sånt erbjudande, det är för liten målgrupp och som skulle ta det. Men däremot kanske de som överväger one.com kan lockas att välja Binan i stället.

Gissningsvis kommer ca 90% som nappar på ett sånt erbjudande att avsluta abbonemanget när det blir dags att betala fullt pris nästa år. Men marknadsföringseffekten är större än så, det pratas om det bland kunder och potentiella kunder, det är den viktiga efeten, de får igång snacket om sina tjänster och då startar mun till mun marknadsöföringen.... Den är billigare än alla andra kampanjer...


PS.
Binero => Binan
Facebook => Fejan

patrikweb 2012-06-21 01:10

Deras produktionskostnad för kunderna är mer eller mindre gratis, med automatiska system så blir det rätt simpelt.

Vi själva hade säkert utan problem kunnat ge ut 100k webbhotell konton gratis utan vår infrastruktur kostnad hade ökat märkbart.

Den stora kostnaden eller problemet med sådana kampanjer är support och personal kostnader som kan öka. Eller rättare sagt belastningen ökar på supporten.

Men när företaget når en viss storlek blir det nog naturligt att inse att ha personal anställd i Sverige är att bränna pengar utan mer att man startar kontor utomlands och antingen anställer Svenskar som flyttar dit eller kanske utbildar folk i Svenska :P

Det finns alltid olika brytningspunkter för hur man ska hantera tillväxt.

tartareandesire 2012-06-21 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20443056)
Men när företaget når en viss storlek blir det nog naturligt att inse att ha personal anställd i Sverige är att bränna pengar utan mer att man startar kontor utomlands och antingen anställer Svenskar som flyttar dit eller kanske utbildar folk i Svenska :P

Nämn ett stort svenskt webbhotell som gör detta?

patrikweb 2012-06-21 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20443073)
Nämn ett stort svenskt webbhotell som gör detta?

I Sverige finns dock inga stora webbhotell med så många anställda så det riktigt skulle varit värt.

Danielos 2012-06-21 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av Misho (Inlägg 20443021)
Binero erbjuder webhotell

Privat paket: 5kr året
Företags paket: 10kr året

Ha de gott!

Fast det är dyrare än så, ska dock vara:
Privat paket: 5kr månaden = 60kr/året
Företags paket: 10kr månaden = 120kr/året

tartareandesire 2012-06-21 09:35

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20443075)
I Sverige finns dock inga stora webbhotell med så många anställda så det riktigt skulle varit värt.

Då fanns det ingen relevans för Sverige och webbhotell med andra ord :) Den "support" jag kommit i kontakt med som byggts upp på det viset du föreslår har fungerat från dåligt till uselt. Det är antingen oseriösa företag eller ekonomiskt ansträngda verksamheter som gör på det viset.

Conny Westh 2012-06-21 23:58

Satsa på kvalitet, driftsäkerhet, uptime o.s.v. så kan man erbjuda kunderna mervärden jämfört med lågprishotellen.

Kan man ta ut en tolvhundring mer i TB per år så har man ju tjänat in ntäkten för 10 rabatteradekonton. Sannorligheten för att de lönsamma företag som betalat 3000 kr per år, att de stannar kvar är större än för de som nappar på ett erbjudande på 120 kr/år, det är jag starkt övertygad om.

Danielos 2012-06-22 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20443078)
Då fanns det ingen relevans för Sverige och webbhotell med andra ord :) Den "support" jag kommit i kontakt med som byggts upp på det viset du föreslår har fungerat från dåligt till uselt. Det är antingen oseriösa företag eller ekonomiskt ansträngda verksamheter som gör på det viset.

Visst finns det och fanns seriösa företag som lägger svensk support utlandet, jag har arbetat på second-line support på SUN Microsystems svenska support för low- och middlerange servrar i Madrid i flera år (2004-2006), och det fungerade utmärkt i det svenska team vi var på 8 personer.

Sedan när det gäller kvalitet, driftsäkerhet, uptime o.s.v. så behöver det inte innebära att dyra webbhotell är bättre i dessa avseenden än de billiga, dvs man får inte alltid exakt vad man betalar för. Låga priser kan ju dessutom vara ett sätt att ta sig in på marknaden och även att ta marknadsandelar. Kampanjer på konton som är billiga eller gratis ett år är ju dessutom ett bra exempel på det.

tartareandesire 2012-06-22 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20443164)
Visst finns det och fanns seriösa företag som lägger svensk support utlandet, jag har arbetat på second-line support på SUN Microsystems svenska support för low- och middlerange servrar i Madrid i flera år (2004-2006), och det fungerade utmärkt i det svenska team vi var på 8 personer.

Det finns säkert undantag men det ger inga bra vibbar.

patrikweb 2012-06-22 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20443170)
Det finns säkert undantag men det ger inga bra vibbar.

Problemet är nog inte vilket land man har personal, problemet är väl att många kör med dresserade apor i kundtjänst.

Danielos 2012-06-22 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20443171)
Problemet är nog inte vilket land man har personal, problemet är väl att många kör med dresserade apor i kundtjänst.

+1 :D fick ett gott midsommarskratt hehe. Många skulle reagera mer över vilket land supporten sker i än andra skulle bekymra sig över att man får dålig support. Dvs bra vibbar är viktigare än supportens kvalitet. Ingen reagerar över att Paypal, ebay och skype fakturerar från lågskatteländer, men alla skulle få panik om svenska webbhotell fakturerade på samma sätt från lågskatteländer mot svenska kunder.

KristianE 2012-06-22 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20443175)
men alla skulle få panik om svenska webbhotell fakturerade på samma sätt från lågskatteländer mot svenska kunder.

Bahnhof gör ju redan detta för sina bredbandskunder. De har lagt kunderna i ett portugisiskt bolag.

Jake.Nu 2012-06-22 23:37

Det enda viktiga för en support, spelar ingen roll om den ligger i Bangladesh eller i Kista, är att den skall kunna den plattformen som faktiskt säljs.. 98.99% av alla mina supportfrågor till mina leverantörer besvaras minst en gång med ett skitsvar av en dussinarbetare som inte vet ett jävla skit om någonting.. Eller jo, h*n vet att han får sina pengar den 25/n..

Större företag = fler skitkunder = mycket skitsupport.. görenkelt :)

Danielos 2012-06-23 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20443181)
Bahnhof gör ju redan detta för sina bredbandskunder. De har lagt kunderna i ett portugisiskt bolag.

Jaha, det tycker jag var intressant. Tror dock att det är lite lurigare för svenska webbhotell med servrar i Sverige att göra samma sak, anses direkt vara lite suspekt

patrikweb 2012-06-23 12:37

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20443192)
Jaha, det tycker jag var intressant. Tror dock att det är lite lurigare för svenska webbhotell med servrar i Sverige att göra samma sak, anses direkt vara lite suspekt

Fanns ett litet fint kryphål i lagen, förbehåll inom EU som ska gälla till 2014.

Dom hade betydligt lägre moms där (10%) så dom flyttade alla privatkunder.

Sedan höjde dom priset på alla privatkunder utan informera om det, summan var det samma som förut. Men eftersom dom betalade mindre moms så blev det i verkligheten en prishöjning då dom betalade samma brutto som innan momssänkningen.

Dock verkar detta bli ett väldigt bakslag, verkar som momsen blivit 16% och ska höjas till 22%

Tobab 2012-06-23 12:59

Tillåter de numera att man själv lägger upp cronjob?

fretek 2012-06-23 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Tobab (Inlägg 20443196)
Tillåter de numera att man själv lägger upp cronjob?

Nej.

Personligen gillar jag inte denna typ av kampanjer vars enda syfte är att bygga större kundstock snabbt utan tankar på att kundservicen försämras för de befintliga kunderna. Binero är ju ett förträffligt bra exempel på hur fel det blir när man lägger krut på att skaffa så många kunder som möjligt utan att ta vettigt betalt för det. Servicen blir lidande och man växer ur kostymen utan att ha ekonomiska medel att köpa större kostym. Tänker främst på Bineros totalhaveri vad det gäller support.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson