WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Jag söker ett arbete inom webbutveckling (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053771)

frecka 2012-06-12 18:23

Jag söker ett arbete inom webbutveckling

Hej,

Jag söker ett arbete nu inom webbutveckling eftersom i dagsläget har jag väldigt ont om pengar och mycket som skall betalas. Är det någon som vill ha bra och prisvärd arbetskraft så hör av dig till mig.

Network 2012-06-12 18:35

Vad behärskar du för språk/tekniker?

frecka 2012-06-12 18:38

Jag kan koda i HTML och CSS, alltså ifrån en Photoshop bild och göra det kompatibelt i alla webbläsare + reponsivt. Skriptspråket javascript behärskar jag också.

PHP använder som jag serverside språk, oftast med en SQL databas. Python funkar också.

Har använt Github en del så det kan jag också arbeta med.

Droog 2012-06-12 22:33

Är du fortfarande bara ute efter småplocksjobb på distans från Gotland vid sidan av dina studier, eller är du ute efter ett "riktigt" heltidsjobb och är beredd att flytta?

frecka 2012-06-12 22:37

Du har nog sett en av mina förra trådar :).

Men det beror mycket på.

Jag kan ju säga att det kommer vara under sommaren eftersom jag ännu går ett år till på gymnasiet så det måste du förstå. Men om det bara gäller under ja, sommarperioden skulle det gå bra. Sen självklart att jag tjänar på det med tanke på boende, mat, bensinpengar och båtbiljett.

Skicka gärna ett PM om vad det handlar om.

Droog 2012-06-12 22:44

Det är inte aktuellt för oss med personer som bara kan jobba en kortare tid pga den upplärningstid som finns för vår plattform. Det finns helt enkelt ingen ekonomi i det. Vi ska dock ha in sommarjobbare för arbete gällande okvalificerad arbetskraft (läs: ingen programmering, inget som har med webbutveckling att göra) men som kommer att gå att genomföra på distans. Lär inte vara vidare roligt, men det ger pengar i plånboken i slutändan.

frecka 2012-06-12 22:47

Okej, men vad handlar det om?

Nerix 2012-06-13 13:17

Jag söker någon med start från idag och någon månad framåt för ett jobb som frontend-utvecklare.

Jobbet involverar en hel del tung javascript-utvecklings, så kunskap om MVC-modellen på klientsidan är ett krav.

Intresserad?

frecka 2012-06-13 13:38

Ja, du kan väl skicka ett mail och berätta lite mer. :)

frecka 2012-06-15 12:56

Jag bumpar fram tråden då jag verkligen är ute efter ett seriöst jobb.

oakleaf 2012-06-15 14:03

Förväntar du dig ett jobb utan att specificera i detalj vilka färdigheter du besitter, referenser eller ett CV? ..

frecka 2012-06-15 16:10

Det jag vill veta är om det finns någon som söker en webbutvecklare. Jag lägger inte ut mitt CV publikt nej...

Lucas Welander 2012-06-15 21:11

Det finns massvis med webbutvecklarjobb (http://www.arbetsformedlingen.se/4.3...webbutvecklare), men som sagt du måste specificera dig mer för att någon ska intressera sig. CV är det första som arbetsgivare tittar på. Jag ratar en ansökande direkt om jag inte får ett CV, så lägg ut ett cv så kommer du säkerligen få svar. Inte så att du lägger ut hela ditt liv med bilder eller liknande.

jonny 2012-06-16 08:32

Lägg upp ditt CV på monster så kommer du att bli nedring av rekryterare om du har en profil som är det minsta intressant

frecka 2012-06-16 11:13

Okej, det kan ja prova med om du nu säger att nån kommer se mitt CV :D.

MKÖ 2012-06-16 23:23

Registrera dig på www.itjobb.se eller sök jobb där.

pelmered 2012-06-21 14:51

frecka: Jag tror tyvärr det är väldigt svårt att hitta ett vettigt sommarjobb som webbutvecklare. Det beror på flera saker. Den främsta anledningen är nog att det oftast tar mellan en och tre månader innan man börjar bli produktiv som webbutvecklare i en ny tjänst. Speciellt om man är junior och det är det första jobbet man har inom branschen. Tiden blir såklart kortare om det är enkla system som den anställde redan känner till som t.ex. wordpress, men det tar ändå tid att växa in i sitt första jobb och lära sig alla processerna.
Därtill är det ganska svårt att hitta duktiga, men framför rätt(som passar till både uppgifterna och till organisationen), webbutvecklare så jag tror inte man gärna drar igång en rekryteringsprocess för att hitta en sommarjobbare. Undantaget är ju givetvis om du kan få in en fot via kontakter.

Jag tror därför att det bästa för dig är att skaffa f-skatt och försöka hitta frilansjobb inom webbutveckling. Då är trösklarna mycket lägre, men du bör helst ha lite kontakter som kan förmedla de första jobbet om du inte är duktig på att sälja in dig själv.

Conny Westh 2012-06-21 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20442629)
Det jag vill veta är om det finns någon som söker en webbutvecklare. Jag lägger inte ut mitt CV publikt nej...

Om du inte vill ha jobb så ska du inte söka något. Lägger du inte ut ditt CV så visar det tydligt att du inte vill ha något jobb.

Din CV är ditt ansikte utåt och måste visa dig från din bästa sida. Utan Cv kommer inte någon vare sig arbetsgivare eller uppdragsgivare visa något som helst intresse, de vet ju ingenting om dig. Det är svårt nog för de som har superfina Cv att få jobb så om du vägrar visa din CV så är det helt kört för dig.

frecka 2012-06-21 16:18

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20443093)
Om du inte vill ha jobb så ska du inte söka något. Lägger du inte ut ditt CV så visar det tydligt att du inte vill ha något jobb.

Din CV är ditt ansikte utåt och måste visa dig från din bästa sida. Utan Cv kommer inte någon vare sig arbetsgivare eller uppdragsgivare visa något som helst intresse, de vet ju ingenting om dig. Det är svårt nog för de som har superfina Cv att få jobb så om du vägrar visa din CV så är det helt kört för dig.

Men jag skickar ju CVet till arbetsgivaren isåfall. Det gör ju alla andra?

digiArt 2012-06-21 17:19

Om du inte redan gjort det, skapa en profil på LinkedIn och hänvisa till den. Där fyller du i alla uppgifter, dvs tidigare arbetsgivare, utbildningar etc.

Allt blir så mycket lättare, som tidigare skrivits, om du gör din CV tillgänglig. Har själv erfarenhet av att jag lagt ut mitt CV publikt och fått spontanförslag från hugade arbetsgivare.

Var öppen, det tjänar du på.

Conny Westh 2012-06-21 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av frecka (Inlägg 20443096)
Men jag skickar ju CVet till arbetsgivaren isåfall. Det gör ju alla andra?

Många arbetsgivare som lägger ut annonser får otroligt många nonsens ansökningar, bland annat därför att arbetsförmedlingen ställer krav på de arbetssökande att de ska söka alla möjliga och omöjliga jobb, arbetsförmedlingen kräver att man söker minst 20 jobb i månaden och jobbcoacherna är ännu värre där blir det kanske 4-5 gånger fler. etta oavsett om du passar för jobbet eller inte. Det menar arbetsförmedlingen är arbetsgivarens sak att avgöra. Det får inte du som sökande avgöra om du passar för ett jobb eller inte.

Konsekvensen blir att många arbetsgivare dränks i skräpansökningar.

Arbetsgivarnas moteld i detta är att inte lägga ut annonser själva utan anlita rekryteringsföretag, eller helt lita på sina personliga kontaktnät.

Rekryteringsföretagen söker av jobbsökarsiter (där arbetssökande lägger upp sina CVn) och tar bara kontakt om de hittar högintressanta CVn, annars hör de inte av sig över huvud taget.

När jag själv sökte personal för något år sedan så fick jag 19 skräpansökningar på varje seriös ansökan.

Skräpansökningarna var av så dålig kvalitet att man på en A4-sida kunde hitta 20-30 stavfel, avsaknad av bild trots att det stod att bild skulle bifgas. Dessa hamnade direkt i den elektroniska papperskorgen.

Vill man nå arbetsgivare så måste man visa upp sin CV och den ska vara omsorgsfullt utformad.

Man kan givetvis göra spontanansökningar dvs ta kontakt med företag som man vill jobba på men som inte har annonserat ut att de söker folk. Då krävs det att man gör ordentligt research först. Men det är ofta ett bättre sätt att söka jobb på än att enbart skicka in sin ansökan på jobbannonser.

Allra bäst är dock att bli rekommenderad av en personlig kontakt, så det gäller att ha många bra kontakter.

Enea är ett av de företag som kräver att alla som söker jobb där ska ha en LinkedIn-profil, där de kan kolla vad man har för meriter.

retypejonas 2012-07-06 17:20

Om du skriver ett hyggligt CV och kan bevisa lite erfarenhet & referenser inom de kompetensområden du nämner och lägger upp på Monster så kommer din telefon börja gå varm.

Fast det låter på dig som du kanske snarare borde skaffa F-skatt och ta lite ströjobb?

jonny 2012-07-08 20:46

Är du duktig på design? Visa upp vad du har gjort så kanske jag har ett litet jobb till dig. Skicka PM även om du visar upp det publikt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson