WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Vad är den mest effektiva whitehat strategin just nu? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053727)

jakoob 2012-06-09 10:29

Vad är den mest effektiva whitehat strategin just nu?

Vad är den mest effektiva whitehat strategin just nu, för att klättra i SERP?

BarateaU 2012-06-09 10:33

Citat:

Ursprungligen postat av jakoob (Inlägg 20442057)
Vad är den mest effektiva whitehat strategin just nu, för att klättra i SERP?

Du kanske kan utnyttja google news flödet, om du kan få ut press release som hamnar där.

TheCheesePolice 2012-06-09 14:01

All manipulation av sökmotorresultat anses vara blackhat, dvs sökmotoroptimering i sig är blackhat. För att svara på din fråga tror jag inte det är många som är intresserade av att skriva strategier på ett allmänt forum. :p

Captain Thailand 2012-06-09 14:09

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20442083)
All manipulation av sökmotorresultat anses vara blackhat, dvs sökmotoroptimering i sig är blackhat. För att svara på din fråga tror jag inte det är många som är intresserade av att skriva strategier på ett allmänt forum. :p

Tänkte skriva något liknande, men hann inte. Jag kan bara instämma. Jag har personligen tänkt om beträffande SEO efter en pingvinknäpp på näsan den 25:e april. Nu tänker jag (ännu mer) långsiktigt. Månader och år framåt. Redan nu ser jag att resultaten börjar komma tillbaka i SERP:en.

Självklart är det viktigt att fortsatt optimera enligt konstens alla TILLÅTNA och vedertagna regler: http://support.google.com/webmasters

Google om SEO: http://support.google.com/webmasters...n&answer=35291

Björn 2012-06-09 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20442083)
dvs sökmotoroptimering i sig är blackhat. För att svara på din fråga tror jag inte det är många som är intresserade av att skriva strategier på ett allmänt forum. :p

Google själva anser att SEO är bra om det utförs på rätt vis. Och tillslut gagnar användarna.

Det som fungerar bäst idag är:

1. Göra bra grejer som användare vill ha.
2. Se till att skaffa trafik, utan att fuska sig till den, dvs köpa trafik osv. Som i kombo med ovan ger naturliga inlänkar.
3. Följa den uppsjö rekommendationer kring seo och webbplatsen generellt som google själva tillhandahåller och uppdaterar kontinuerligt:
http://support.google.com/webmasters...n&answer=35291

Ibland blir jag nästan rädd när jag ser hur många som fokuserar på "blackhat" metoder som funkar sådär, och har hööög risk. När de missar värdefulla fundamentala saker som google själva är öppna med att de kollar på.

TheCheesePolice 2012-06-09 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20442107)
Google själva anser att SEO är bra om det utförs på rätt vis. Och tillslut gagnar användarna.

Det som fungerar bäst idag är:

1. Göra bra grejer som användare vill ha.
2. Se till att skaffa trafik, utan att fuska sig till den, dvs köpa trafik osv. Som i kombo med ovan ger naturliga inlänkar.
3. Följa den uppsjö rekommendationer kring seo och webbplatsen generellt som google själva tillhandahåller och uppdaterar kontinuerligt:
http://support.google.com/webmasters...n&answer=35291

Ibland blir jag nästan rädd när jag ser hur många som fokuserar på "blackhat" metoder som funkar sådär, och har hööög risk. När de missar värdefulla fundamentala saker som google själva är öppna med att de kollar på.

"We want people doing white hat search engine optimization (or even no search engine optimization at all) to be free to focus on creating amazing, compelling web sites. As always, we’ll keep our ears open for feedback on ways to iterate and improve our ranking algorithms toward that goal."

Whitehat SEO syftar alltså här på att ha bra access för crawlern och dylikt. Länkbygge i sig är blackhat.

Advocacy 2012-06-09 20:01

jag är helt övertygad om att det räcker med överbra content. allt annat är världsligt och kortsiktigt sålänge man håller sig uppdaterad.

Björn 2012-06-09 23:21

Att göra bra skit vinner ju i längden. Men det som är viktigt är att göra innehållet tillgängligt så det blir väl indexerat. Annars kommer iaf sökmotortrafiken bli lidande. Exempel är ju att man har en helt indexerad webbplats, tusentals sidor. Men rubriker titlar etc är dåligt anpassade, vilket gör att google har svårt att leda in rätt trafik. Vilket i sin tur leder till högre bounce, och lägre kvalitetsresultat/kvalitetsscore, mätt för resultatet i serp.

Du kan ju ha en killer webbsajt/tjänst utan en enda besökare (finns säkert sådana siter med). Marknadsföringen och exponeringen mot google är viktig för att få en positiv spiral.

Ur det hänseendet är seo något bra som bör nyttjas. Intern seo för användare & god indexering = bra. Extern seo = marknadsföring. Länkbyggande utan nofollow = mot googles riktlinjer.

kw_wasabi 2012-06-25 02:46

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20442113)
jag är helt övertygad om att det räcker med överbra content. allt annat är världsligt och kortsiktigt sålänge man håller sig uppdaterad.

Varför har inte textbyråer tagit över SEO-bolagens kunder vid det här laget?

Länkar är, och kommer under lång tid framöver, vara mer avgörande för sökmotorplaceringar än mediokert kontra suveränt innehåll. Att försöka utmanövrera konkurrenter med bra innehåll i en SERP med minsta lilla konkurrens är en lång väg att gå, så på det sättet är det minst sagt långsiktigt.

Att bygga länkar är en konst i sig. Man kan fabricera länkar som Googles algoritm omöjligt kan genomskåda. Misstaget många gör är att vara för ivriga, giriga och oförsiktiga. Ofta får man bara ett filter på sig. Det ska mycket till om man portas totalt från sökresultaten. Men för de som inte vet hur man tar sig ur filter kan det kännas som en portning eftersom man fortsätter simma i kölvattnet.

Advocacy 2012-06-26 11:56

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20443319)
Varför har inte textbyråer tagit över SEO-bolagens kunder vid det här laget?

Länkar är, och kommer under lång tid framöver, vara mer avgörande för sökmotorplaceringar än mediokert kontra suveränt innehåll. Att försöka utmanövrera konkurrenter med bra innehåll i en SERP med minsta lilla konkurrens är en lång väg att gå, så på det sättet är det minst sagt långsiktigt.

Att bygga länkar är en konst i sig. Man kan fabricera länkar som Googles algoritm omöjligt kan genomskåda. Misstaget många gör är att vara för ivriga, giriga och oförsiktiga. Ofta får man bara ett filter på sig. Det ska mycket till om man portas totalt från sökresultaten. Men för de som inte vet hur man tar sig ur filter kan det kännas som en portning eftersom man fortsätter simma i kölvattnet.

Jo precis, antingen fortsätter man att försöka "lura" google med sådant skit. Eller så inser man att ens sida antagligen inte har särskilt mycket värde om det är DÄR man lägger mest av sin energi. Jag snackar inte om mediokert kontra skitbra content, jag ser inte på innehåll på det sättet. Skit i länkar, skit i annonser, skit i allt i början. Det sista som internet behöver är någon liten "infosida" som är överoptimerad för att ägaren ska tjäna några hundringar.

Build it and they will come. Men då får man ju bygga något orginellt och ambitiöst.

xpat 2012-06-27 14:24

Content is king & links are the empire.

heavenclouds 2012-07-01 00:35

Skulle egentligen vilja skriva en hel bok som svar på frågan ;)

Men för att hålla det kort: Hoppa över sitewide-länkar (för att minska risken) och använd hellre en ankartext så som "klicka här för att läsa mer om stolar" än "stolar".

Björn 2012-07-01 10:07

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20443818)
Skulle egentligen vilja skriva en hel bok som svar på frågan ;)

Men för att hålla det kort: Hoppa över sitewide-länkar (för att minska risken) och använd hellre en ankartext så som "klicka här för att läsa mer om stolar" än "stolar".

Tänker du då site-wide interna länkar, eller sitewide utlänkar, eller sitewide inlänkar.
Samtliga är negativa imo. Bortsett från interna sitewide av menyer och logotyp.

heavenclouds 2012-07-01 19:50

Jag syftar på sitewide-länkar från externa domäner som länkar till sidan. Sidewide-inlänkar som är interna finner jag inget fel på, så länge de finns där av logisk anledning så som menyer.

Nikke Lindqvist 2012-07-04 09:14

Som vanligt, och faktiskt som det har gjort under de senaste 10 åren, så handlar det om att bygga i flera nivåer.
Onpage: tydlighet i vad varje sida på sajten vill placera sig på
Onsite: tydlighet i navigation och struktur. Intern länkning har blivit viktigare än någonsin.
Bästa innehållet: Ingen vill länka till en dålig sida. Många länkar spontant till en riktigt bra sida om någonting.

Men framför allt: En stark och medveten närvaro på Google+ är, just nu, en fantastisk resurs om du vill höja dig i sökresultatet för de användare som är inloggade på Google medan de söker.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson