WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Svårt att få annonsera i annonsnätverken (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053704)

theseus 2012-06-07 12:16

Svårt att få annonsera i annonsnätverken

Har hostat en del reklam på sidor jag driver genom åren och har nog jobbar med de flesta svenska annonsnätverken, som affiliate. Jag har länge varit ganska besviken på det smala utbudet av annonsprogram - i princip bara mainstream produkter där alla redan är avtrubbade på produktkategorin. Trodde att detta var för att smalare annonsörer inte hade insett möjligheterna med internetannonsering fram till att jag själv började försöka annonsera.

Har de senaste månaderna försökt att få ut annonser via annonsnätverken, både för egen räkning och åt mina kunder. Detta har gett mig nya insikter. Det verkar som att det stora problemet är att annonsnätverken agerar grindvakter och mer eller mindre blockerar större delen av potentiella annonsörer. Detta är något alla förlorar på så jag hoppas att jag har fel i min iakttagelse.

För det första så finns det en prissättning som går emot principen med incitament. Att ha en startavgift (på låt oss säga 30000) när man egentligen inte ens kan lova att någon av ens affiliates vill visa annonsen är ju bara dumt. Det tar bort incitamentet för att nätverket ska ta hand om sina affilates så att de vill visa annonsen - och nätverkets produkt är faktiskt dessa annonsplatser. Så nätverk med oseriösa prismodeller lämnar jag därhän.

Men vad jag kan konstatera efter många kontakter är att det finns en motvilja att ta in annonsörer. Svårt att få svar ibland och förhoppningsvis så betyder det att de har mycket jobb, men vi lever i en datoriserad tid så ganska mycket av mina standardkontakter skulle ju kunna skötas av ett webbgränsnitt. De som lovar och ringa och sedan aldrig gör det kan jag inte se som seriösa(notera att det är deras idé att "ringa någon annan dag"). Utan att gå in på detaljer så kan jag ju nämna att de produkter som jag har försökt få annonsera för inte på något sätt är kontroversiella eller skulle reta någon. Att man inte vill förmedla porr- eller lurendrejeriannonser kan jag förstå - men med tanke på hur mycket poker, sms-lån och erotikbutiker man släpper fram så kan jag faktiskt inte tänka mig att det finns någon etisk värdering i detta.

De som det då har gått att föra en diskussion med har börjat diskutera min (och mina kunders) affärsidé och om det går att lansera produkten? Det är väl ändå mitt problem? Vi har redan en marknadföringsstrategi och vi behöver annonsplats! Om jag ska sätta in en annons i en tidning så inte sätter tidningen igång att försöka sätta sig in i en marknad som de inte kan något om. Sen har jag alltså fått ett nej tack - och inte med någon annan förklaring att det inte är något de vill satsa på. Det är ju bara så att det inte är de som satsar något. Eller så har de så primitiva gränssnitt att de måste sitta och lägga upp kampanjerna manuellt, men jag vill inte tro det. Jag fick svar en gång att de fick in tjugo intresserade annonsörer i veckan och lanserade ungefär ett program i veckan. Det betyder ju 19 tappade annonsörer i veckan. Vilken bransch har råd med ett sådant svinn.

Är det så att små annonsörer helt enkelt inte kan komma ut via annonsnätverken. Det är ju illa både för de som vill tjäna pengar på annonser och de som vill annonsera. Om man som affiliate bara erbjuds mobilabonnemangsannonser från ett annonsnätverk så slutar man använda det. Rätta mig om jag har fel, jag skulle gladeligen hitta ett annonsnätverk som ägnar sig åt förmedling av annonser och inget annat. Man behöver ett regelverk vad som är ok - och sen släpper man igenom de som betalar helt enkelt. Google fixar det ju - men sökordsannonsering är ju något annat. Tipsa mig gärna om jag har missat något nätverk - men jag har letat.

hnn 2012-06-07 13:15

Har du testat med Double?

Anders Larsson 2012-06-07 13:39

Det kan nog, med all rätt, finnas en viss rädsla bland nätverket för att få in "fel" annonsörer. Annonser som inte genererar pengar till sajterna som visar annonserna, företag som går i konkurs, "dåliga" annonser spiller ju över på nätverket.

Men jag håller med dig, 1 av 20 låter ju skrämmande.

Lucas Welander 2012-06-07 13:44

Med andra ord borde det finnas en jättemarknad för de mindre etablerade företagen som behöver synas på relevanta sidor? Å andra sidan kan jag förstå att om det är en affiliate för att köpa stridsflygplan så kanske man inte väljer att ta in den just för man inte får något ut av det :P

Men detta kan inte gälla de 19 som blir nekade.

theseus 2012-06-07 14:11

Ja, jag har varit i kontakt med Double - de hade fasta avgifter. Man kan inte få en affärsidkare att betala oavsett om annonsen visas eller inte - så fungerar ingen annonsmarknad.

Att det finns en rädsla för "fel annonsörer" är ju motiverat om vi pratar oseriös verksamhet och kreditvärdighet - den typen av urval säger jag inget om. Det jag reagerar över är lite resonomang om hurvida annonsen "passar in" eller om de "redan har" något liknande - frågor jag aldrig skulle få från en tidning.

Det finns fler och fler nya nätbutiker i alla möjliga nicher - varför annonserar väldigt få av dem i annonsnätverken? Ett ganska tydligt tecken är om man jämför Adwords-annonserna som dyker upp på Google med utbudet i annonsnätverken - där ser man en hel del företag som annonserar. Så det finns uppenbarligen företag som vill annonsera - sen är min erfarenhet att Adwords inte är särskillt bra. Dessutom behöver Google konkurens. Många av de som annonserar hos Google skulle nog hellre synas på bloggar, forum eller liknande.

tartareandesire 2012-06-07 14:29

Citat:

Ursprungligen postat av theseus (Inlägg 20441939)
Så det finns uppenbarligen företag som vill annonsera - sen är min erfarenhet att Adwords inte är särskillt bra.

AdWords ÄR bra men det krävs precis som alltid tanke bakom annonseringen. Sedan passar det naturligtvis inte alla annonsörer.

digiArt 2012-06-07 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av theseus (Inlägg 20441939)
Ja, jag har varit i kontakt med Double - de hade fasta avgifter. Man kan inte få en affärsidkare att betala oavsett om annonsen visas eller inte - så fungerar ingen annonsmarknad.

Frågan är vad kostnaden innebär; är det för att få tillgång till nätverket, eller för att visa annonser? Jag gissar att det är det förstnämnda, ställ det mot kostnaden att jaga rätt på alla presumtiva platser att få ut annonsen på.

altruixm 2012-06-07 18:13

Jonny Adrecord kör väl utan startavgift?

elofsson 2012-06-07 18:29

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20441949)
Jonny Adrecord kör väl utan startavgift?

Det stämmer. Och med anledning av det får vi också väldigt mycket förfrågningar och kan tyvärr inte samarbeta med alla som önskar. Kan ses som ett lyxproblem men varje annonsör tar resurser i tid och vi måste välja ut både de vi tror att vi kan hjälpa bäst och de vi tror att våra affiliates önskar mest.

Vi har också märkt att många mindre e-handlare (och andra aktörer) gärna testar och sedan avslutar samarbetet när de märker att det inte ger den effekt de hade hoppats på (alt säljer eller lägger ned butiken), även om vi lagt ned tid och resurser på att få fart och många gånger faktiskt även fått kurvan att börja gå i rätt riktning.

Att tro att affiliatemarknadsföring är något självgående system som genererar guld och gröna skogar dag ett är fel. ;) Det krävs löpande arbete och uppföljning för att få volym.

Wojt 2012-06-07 19:12

Varje annonsör man plockar in kräver ju som sagt jobb att samarbeta med.

Så att automatiskt godkänna alla och 80% lägger ner, betalar inte osv. Det är ingen bra affärsidé. Man måste sålla bort det man inte tror kommer skapa intäkter.

Sedan har du problemet med att det måste finnas affiliates som kan/vill pusha din produkt. Har du en alldeles för smal nisch så finns det inga sajter som kommer att ansöka, vilket leder till onödigt jobb för nätverket.

Därmed är det naturligt för nätverk att fokusera på specifika nischer de vet genererar intäkter och att det finns affiliates som har trafiken som krävs.

Gustav 2012-06-07 23:48

Att det finns en fast avgift för att delta känns ganska naturligt. Det är egentligen inte annonsören som blir "bestulen" på dessa pengar, utan alla publicister/affilates. Annonsören behöver bara reglera provisionen för att reglera sina kostnader. Den enda skillnaden blir att pengarna går till nätverket istället för publicisten.

Sen kan jag hålla med om att den fasta avgiften inom vissa enskilda annonsnätverk kan vara omotiverat hög. Det i sin tur har gett möjligheter för nya nätverk att växa fram och att ta marknadsandelar (tex Double på bekostnad av TD). Så lite gammalmodig "idioti" brukar bara gynna konkurrensen och är på så vis vara bra för branschen (men kanske inte för den enskilde idioten).

Vad är det för produkter du vill marknadsföra via nätverken, men som nätverken inte vill acceptera? Kanske har nätverken haft dåliga erfarenheter av just dina produkter tidigare? Jag brukar också bli irriterad på gammal reaktionär trångsynthet. Samtidigt så finns det kunder/samarbeten som jag själv alltid tackar nej till, därför att jag vet att jag kommer att förlora pengar på dem (i regel förlorar jag tid och inte pengar, men det är ju samma sak). Så det är svårt att hålla med dig - eller att säga emot dig - utan att veta exakt vad saken gäller.

TheCheesePolice 2012-06-08 07:06

Kanske lite OT, men har någon en hum om hur mycket den svenska affiliateindustrin omsätter på ett år?

Affelix.com 2012-06-08 14:37

Ville bara flika in om att vi inte heller kör några fasta avgifter

MvH
Affelix

Anders Larsson 2012-06-09 23:43

Jag har hört att affelix inte har någon startavgift. ��

theseus 2012-06-11 09:26

Min fråga handlade inte om startavgifter, jag bara konstaterar att den modellen strider mot incitamentsprincipen. Sen att som digiArt skriver att man "får tillgång till annonsnätverket är ju inte riktigt samma sak som att få ut annonsen. Dessutom vet man ju i allmänhet inte vilka som är med i annonsnätverket. Om man fick en garanti att annonsen kommer att visas så och så många gånger på den och den webbplatsen så skulle startavgifter kunna motiveras - men så fungerar det inte riktigt.

När det gäller vilka produkter jag och mina kunder vill annonsera ut så är de egentligen inte relevanta för diskussionen. Men jag kan ju nämna att det rör sig om konsumentprodukter i kategorier som underhållning/media, livsstil och hälsa. Inga konstiga produkter i sig - men nischade med inriktning mot speciella målgrupper, därav intresset för affiliateannonsering.

Tack för att du delar med dig med dina erfarenheter elofsson. Att det går bra eller dåligt för olika företag/annonsörer hör ju till affärslivet - det måste ju vara något man räknar med i sin affärsmodell tycker jag. Det är lite som att en del kunder bara tittar i butiken och några kommer tillbaka och utnyttjar sitt "öppna köp". För att få en lönsam kund kanske fyra måste "testa" - det gäller ju bara att de fyra inte ska kosta så mycket och att den lönsamma ska generera intäkter. Jag som publisher tycker ju det är lite tråkigt om ett bra annonsprogram försvinner, men det är ärligt talat bättre att det finns ett utbud som förändras än att det knappt finns nått att välja på. Att program avslutas är dessutom ett bra sätt att aktivera sidägarna så de ser över sitt annonsutbud.

Wojt: Intressanta synpunkter. Att kunder inte betalar kanske innebär att man ska ta betalt en pott i förväg. Det skulle kännas naturligt tycker jag. Att det ska krävas så mycket arbete per kund tycker jag låter illa, och om det är på det sättet så är det ju frågan om affiliatenätverken har någon framtid? Tidningarnas annonsavdelningar är idag hypereffektiva med större delen av processen automatiserade och Google är enkelt att anväda.

Att annonsnätverket ska inrikta sig på nischer tycker jag låter som något som går emot hela nätverksidén. Då borde man ju nicha in vilka publisher man ansluter. Att "inga sajter kommer att ansöka" är ju just detta jag pekar på - det vet man ju inte i förväg. Min poäng är att ett nätverk borde vilja ha så många sajter som möjligt - som sajtägare vill jag ha mycket att välja mellan - det betyder att jag måste kunna välja bort en del också. Om man är liberalare med vilka annonsörer som ansluts så blir det några program med få visningar - men den risken ligger ju hos annonsören. Poängen är att man får ett större aktivt nätverk. Det är naturligtvis enklare för den som har nätverket att ha väldigt breda och allmängiltiga annonser - men det är det inte för sidägarna. Man väljer att gå över till Google för de får man annonser som på nått sätt anknyter till sidinnehållet (även om man har väldigt begränsad kontroll).

Att ha samma annonser på min sida som visas överallt annars ger inte bara dåliga intäckter - det sänker sidans trovärdighet. Om jag hittar en nichad annons som passar på min sida så ger det inte bara pengar, mina besökare uppskattar annonserna.

Conny Westh 2012-06-12 07:43

Jag har kikat på flera annonsnätverk men de har fasta månadsavgifter som inte är av denna världen, de ger samtidigt inga som helst garantier. Google ger inte heller några garantier men de har inga som helst fasta månadsavgifter eller startavgifter. Jag kan som annonsör styra hela processen ganska bra, jag bestämmer annonsbudget och kan starta med 10 kr per månad och succesivt öka tll hur mycket jag själv vill.

Visningarna anpassas helt automatiskt till sidinnehåll, och optimeras efter ett av de tre alternativ jag vill "lika fördelning", "klickoptimering", "avslutsoptimering". JAg tycker Googles AdWords i detta sammanhang är ganska oöverträffat.

Det skulle vara önskvärt att andra affiliatenätverk utgår från Googlekonceptet och bygger något som är ännu bättre, inte sämre som de flesta gör. Tänk utifrån det värde som skapas för annonsören, publicisten och besökaren. Det är de tre intressentgrupperna som affiliatenätverken ska skapa värde för. Det gör Google på ett mycket optimalt sätt.

Google är inte perfekta, de har lite egna idéer om annonsernas utformning som sköts på ett helt automatiserat sätt, det går att förbättra.

Jag har också försökt få kontakt med andra affiliatenätverk än Google men de är så sabla arroganta att de inte svarar på förfrågningar, så jag skiter i dem. De har dessutom en massa omotiverade startavgifter och månadsavgifter utan att garantera resultat, så de går bort för min del.

audemars 2012-06-12 14:37

Mycket handlar om vilken nisch annonsören jobbar inom. Annonsörer som jobbar inom en populär nisch där nätverket anser att de har resurserna för att leverera en bra volym, slipper ofta fasta avgifter/månadsavgifter.

Wojt 2012-06-12 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20442294)
JAg tycker Googles AdWords i detta sammanhang är ganska oöverträffat.

Beror på att Sverige är ett litet skitland. Tänk Norge som är ännu mindre. Det finns ingen volym därav högre priser på en del tjänster. Det går inte att tillämpa Googles kalkyl på ett annonsnätverk i Sverige pga detta.

Hade vi haft volym på allt som i ex. USA så hade inte varje individ/företag behövt betala flera tusen per år för samma tjänster.

Sedan är en del saker dyrare i USA än i Sverige iofs, men det är saker som inte är volymberoende.

Conny Westh 2012-06-12 16:52

Jag kommer nog att undersöka afiliatenätverken igen men jag har inte några förhoppningar att de ska vara bra för de är skit enligt min erfarenhet, i synnerhet de svenska.

Google är arroganta och fräcka då det inte går att kommunicera med dem heller men de är mindre dåliga än övriga.

Sen heter det väl AdSense och inte AdWords som jag skrev.... AdWords är ju sökordsannonserigsbiten av det hela. AdSense är afiliatebiten för publisisterna....

Wojt 2012-06-12 17:03

Det beror på att det är moment 22 att drifta affiliatenätverk.

De kan inte plocka in annonsörer om de inte har trafiken, det leder till missnöjda annonsörer, och trafiken skapar affiliates. Dessa ploppar inte upp på en gång, var skall du få trafiken ifrån?

Därför tjänar nätverken mer på att nischa sig till hälsa, telefoni, finans osv som är de största branscherna där man har mest trafik/mest affiliates.

theseus 2012-06-14 17:30

Tack ConnyWesth för dina erfarenheter. Det är intressant att höra att man inte är ensam om att lägga märke till detta. Jag håller med om att Google i dag är den smidigaste annonskanalen - trots sina brister.

Detta om att annonsnätverken är nischade är något som i praktiken nog är sant - även om de ganska sällan utger sig för att vara det. Euroads verkar vara inriktade på prova-på-erbjudanden men de flesta andra utger sig för att vara ganska breda. Sen när man väl ansluter sig och kollar in deras utbud så verkar de vara nischade - mot ungefär samma nisch. Det som händer är att alla slåss om samma kunder och samma annonsörer. Vi andra, majoriteten, står utanför och undrar vad det handlar om. Om de verkligen nischade sig så vore det ju intressant - då kanske jag kunde hitta ett nätverk inriktat på hem och livsstil, eller ett om hälsa och upplevelser, till exempel - det vore roligt.

Ibland verkar det snarare som att man missar vem som är kunden och försöker marknadföra sig mot sidägarna. Jag får ständigt en massa erbjudande om högre provision under vissa perioder eller olika tävlingar om flest sale. Som om jag som sidägare ansvarade för det? Jag kan placera vettiga annonser i bra sammanhang - men finns det inte bra annonsprogram eller bra annonser (variation på grafiken är ju ofta en brist) så kan man inte göra så mycket mer. Att bombardera sidorna med stora och påträngande varianter på värdelösa annonser för osäljbara produkter hjälper liksom inte.

Wojts resonemang om moment 22 ligger det lite i - bortsett från att det ju finns en lösning. Om det är så att det finns en massa företag som vill annonsera så borde man ju kunna få många sidor som visar annonser (inte bara sånna som jag som är medlem i en massa nätverk och då finns i statistiken men som aldrig hittar nått intressant hos dem). Då skulle man få den trafik som är så eftersträvansvärd.

Att det är svårt att generera mer trafik på pokerannonser är att ingen vill visa eller klicka på pokerannonser. Folk har redan mobilabonemang och fattar att snabblån är oseriöst. Sånna annonser har sin givna publik - men det är samma publik. Man kan inte öka omsättningen i de brancherna - alltså finns det inga pengar att tjäna.

I slutändan finns det bara en lösning för annonsörer och publishers - att knyta direktkontakt och skippa annonsnätverken. Så gör jag numera - ett arbete jag gärna skulle hyra in någon på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson