![]() |
.SE behöver ej lämna ut information
Kammarrätten slog nu fast att Skatteverket inte får ut information om domännamnsinnehavare från .SE
Det innebär att Skatteverket får nöja sig med de uppgifter som de har från 2007. Se blogginlägg här: https://www.iis.se/blogg/dom-i-kammarratten-ger-se-ratt Eller PDF med domen: https://www.iis.se/docs/DOC290512-29052012100952.pdf |
Frågan är om uppgifterna dom fick från 2007 är olagliga då, samt man som kund kan begära skadestånd att dom lämnat ut uppgifter som är skyddade?
Samt även IIS kan begära skadestånd från SKV? |
Ytterligare ett bevis på att skatteverket gör fel.
|
Jag tycker att SKV borde ha rätt att begära ut uppgifterna. Så jag anser att lagen bör ändras.
Men det är inte jag eller SKV som stiftar lagar i det här landet. Och det gör mig riktigt förbannad när myndigheter inte följer lagen. Så SKV borde ju rimligen få smisk på fingrarna för sina skamlösa försök att "utpressa" uppgifter som de enligt lagen inte har rätt till. Det finns EN stor skillnad när maffian och SKV kräver pengar av folk. Det är att SKV har laglig rätt - given genom demokratiska val - att driva in pengar. Så det säger sig självt att det blir djupt problematiskt när SKV försöker att sätta sig över våra demokratiskt stiftade lagar. Exakt där upphör nämligen skillnaden mellan SKV och maffian att gälla. |
Håller med dig, Gustav. Finns ingen som helst anledning till att Skatteverket inte ska få ut uppgifterna. Däremot så begår de väl inget direkt fel om de ber om att få uppgifter från någon? Vet inte om lagen var så självklar heller eftersom de ansåg att en dom var nödvändig.
|
Citat:
Jag kan i alla fall inte hitta något som tyder på att det skulle vara olagligt. Att IIS inte har någon skyldighet att lämna ut uppgifter betyder inte på något sätt att de inte får göra det. |
I det här fallet hade ju skatteverket inte misstänkt någon enskild för att skattefuska utan de ville ha ut uppgifterna för att göra en massgenomgång av databasen från .SE och eventuellt hitta någon som de kan klämma åt.
Det innebär att många skulle få sina relationer med .SE granskade utan anledning. Det tycker jag är fel. |
Citat:
|
Citat:
Även om dom redan kan göra det idag mer eller mindre men ändå. |
Syftet med skatteverkets ansökan är ju att Crawla databaser i hopp om att hitta syndare.
Jag anser att skatteverket ska betrakta samtliga som oskyldiga tills bevisat motsatsen |
Att tycka det är okej att SKV fiskar o kör algos på dbdumpar över hela se-zonen är väl ändå lite väl frikostigt. Då kanske de ska få ut gmails databas, telias, o alla andras o bara köra lite sköna script på det.
Sen kan din granne som jobbar på skv o hatar dig för att du har finare bil än honom ta ut en lista på porrsiterna du besöker o driver o posta till din chef också. Så blir samhället renare och mindre kriminellt. |
Citat:
Anser du på riktigt att SKV betraktar medborgare som skyldiga utan bevis? Eller du kanske tycker att SKV ska vara nöjda med de som betalar skatt, skita i resten och gå till sängs? Flytta till Grekland, Italien eller Spanien. Citat:
Citat:
T ex. var det väl så sent som idag ett tiotal sjuksyrror som åkte dit för att ha rotat lite otillbörligt i deras väns journaler. Sverige, i sig självt och genom EU, arbetar ganska hårt för att förebygga korruption - framför allt statlig sådan http://europa.eu/legislation_summari.../lf0004_en.htm |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Skämt åsido, att man måste ha någon form av övervakning i samhället är en självklarhet idag. Den enda relevanta frågan är var gränsen ska gå. Jag anser inte att Skatteverket går över gränsen här, däremot tycker jag att det är en rejäl felprioritering som nästan närmar sig tjänstefel. Det behövs fortfarande mer resurser för att komma åt den organiserade brottsligheten och de eventuella skattesmitare de hittar hos IIS är betydligt mindre intressanta än många "riktiga" företag men de vill väl göra något enkelt för att visa upp bättre resultat antar jag... Att myndigheterna ska börja drivas mer som företag är ofta en usel idé. |
Är det bara jag som tycker att whoisuppgifterna borde vara offentliga?
|
Citat:
Angående SKV så är det ju så att även om organet fyller en viktig samhällsfunktion, så måste ribban kring vilken nivå av information de har tillgång till läggas någonstans. Som tidigare talats om i tråden. Det skulle ju i dagens läge teoretiskt gå att hålla väldigt hög nivå av kontroll på alla skatteskyldiga i samhället, kostnaden skulle dock vara hög för skattebetalare, i form av 1. inskränkning i frihet under ansvar. 2. Direkta kostnader förknippade med insamling och behandling av datamängden. I grunden så är det precis det som det alltid kokar ner till när det gäller tillgång till information för övervakning. Vi, individerna, är samhället. Vill vi ha ett samhälle baserat på ansvar eller övervakning? Misstro eller förtroende? Är vi alla skyldiga tills motsatsen bevisats? Ursäkta om det blev lite ot :) |
Citat:
|
Skv vill inte ha datan för att skaffa bevis, de har inga misstänkta. Hade de haft det hade de fått deras data. De vill fiska, dvs ha all data och sen dra alutsatser, något som är extremt farligt för rättssäkerheten. Om de får iis data kan de även få öppna alla sveriges bankuppgifter och sitta och se vad alla köper och gör med sina pengar.
Ja det finns lagar som skyddar mot missbruk men det hjälper inte. Vi medborgare ska vara skyddade genom att ej granskas utan misstanke om brott. Kommer ta en månad sen blir skv hackade o all data läcker frn en centraliserad plats. Sen kan vi njuta av alla medborgares data på grannkollensidan.se Köper de porr, är de otrogna, var åker de på semester, vilka sjukdomar har de bla bla... Leder det till ett bättre samhälle? |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Får exempelvis polisen kolla på blocket för att leta hälare? Eller genomföra stickprovskontroller längs med vägarna för att hitta alkisar å buskörare? Om man nojjar för att SKV kan får reda på domäners ägare lär man ju bli mörkrädd utav de faktum att vem som helst kan se vem som äger en bil och med ett par musklick får fram en ganska detaljerad bild över personens ekonomi. Eller varför inte det där med att bankerna rapporterar alla större överföringar till SKV. |
Citat:
|
Du säger emot dig själv när du nämner stickprover och att kolla på blocket efter hälare.
Detta är dels publik data och dels en del av att skydda liv genom att mäta överträdelser i trafiken. Eller du brukar se alla vid en trafikkontroll få dra ner byxorna och undersökas om de transporterar droger i ändtarmen? Det är att fiska nämligen. Att utan misstanke om brott tillgodogöra sig data man saknar rätt till. Det andra, och rättssäkra sättet, är att få tips, hitta fel i deklarationer, stöta på fel vd revisioner osv. Saker som alla är lagstadgade och gör förhållandevis lite intrång i personliga integriteten jämfört med att all data om medborgarna släpptes vind för våg. Det är viktigt att stoppa och straffa brott, men inte så viktigt att alla medborgare ska granskas i sömmarna utan att de är misstänkta för något. Att andra system är offentliga har inget att göra med detta fallet. Ju mer nytt man släpper desto närmare är vi det totala övervaknngssamhället. Vad kan du göra med bilregistret mot mig? Se att ja äger en bil? Wow det är hemskt ju. Eller se min inkomst och tillgångar? Det är betydligt värre då att skv skulle kunna se vem som driver en anonym site som granskar skv själva eller annan myndighet, se att jag driver en porrsite på min fritid, eller att jag har en anonym site om hur mycket jag hatar min arbetsplats. Eller ta reda på min religiösa o sexuella o politiska läggnng med kartläggning av domäner o siter samt ipadresser för whoisändringar osv. Men det ser du kanske i bilregistret också? Citat:
|
Jag tycker faktiskt det är värre att vem som helst kan ta reda på vem jag är och var jag bor baserat på regnumret på min bil än att de kan se vilka domäner jag registrerat.
|
Citat:
Den personliga integriteten skyddas ytterst dåligt överallt i vårt samhälle kan jag tycka. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson