![]() |
Skattediskussion
Citat:
|
Citat:
Det jag inte kan fatta att folk kan tycka att höginkomsttagare ska betala upp till miljarder i skatt. Medan vanligt folk inte bidrar ett skit själva i skatt. Finns många personer skatteverkat tycker ska upptaxeras 100-10000 MILJONER i skatt, är ju helt orimligt. Jag själv hade blivit rånad på 1.6 miljoner inkomstskatt årligen om jag hade stannat kvar i U-landet Sverige. Som man inte hade fått ett skit för. Och tror inte välfärden skulle sjunkit så mycket, folk hade fått lära sig att sluta vara parasiter och leva på andra och ta eget ansvar för sitt liv. Sedan tror jag personligen folk hade tagit han om sin egen familj/släkt & vänner som hade behövt hjälp på riktigt. Idag tar folk inget eget ansvar, nu kan dom skita i allt och gå på bidrag om det är så. Att slösa upp alla sina pengar på onödiga saker istället för spara för sämre tider. Folk vet ju ändå att dom får bidrag så är bättre inte ha kvar en krona. |
Citat:
|
Citat:
Jag håller delvis med Patrik men samtidigt inte. Jag själv sitter i liten ekonomisk kris pga studier. Jag sökte hjälp av soc till hyra men fick avslag för att jag äger en bil som är värd mer än 10 000 kr. För att ens ha en chans att söka jobb så är bilen ett måste. Så det är inte alla som kan leva på soc ... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sedan kan man väl fundera på om det är en rättighet att få bo ensam i en lägenhet om man inte har råd. Staten skulle kunna erbjuda ett lån istället för bidrag, alltså pengar som ska betalas tillbaka i framtiden. Problemet är att många väljer slösa pengar på semester eller köpa onödiga saker istället för spara så man kan klara sina utgifter om man blir arbetslös eller under kriser. |
Citat:
Det är lite komiskt, många klagar på skatten, sen klagar de på vägarna att de är dåliga. Om nu alla skulle skattefiffla, var skulle vi då få pengar till att fixa vägarna? |
Citat:
|
Citat:
Sedan tycker jag inte att alla ska betala för landsbygd eller småvägar där 10 personer kanske åker. Dom får betala hela underhållskostnaden själv tycker jag för det finns ingen ekonomiskt för samhället att slösa pengar på det. Samt små kommuner som alltid går med förlust så andra kommuner får gå in med pengar är med fel. Så tror mer på privata försäkringar och betala för sig själv, sedan att en tåg biljett hade kostat 5k istället då för en resa hade varit mer värt ändå för mig för hade haft så pass lägre skatt. Eller mer vägtullar med större avgifter. |
Citat:
Jag har nära till allt, 1-15 min gångavstånd till 2 stora köpcenter sedan några hundra andra restaurang/pubar. Inget monopol på alkohol, så 1 min springa ner handla istället för trängas i kö med alla idioter i Sverige med dåliga öppettider på systemet. Så bara hur mycket enklare och smidigare det är att leva här mot Sverige är enormt. Du kan få nästan allt hemkört med, beställer man elektronik kan man få det samma dag mot en väldigt liten fraktkostnad. Här delar posten ut brev på lördagar, samt dom kommer och lämnar paketen till en här. Framför allt 5% skatt på holding bolag. Så kan inte komma på något som jag saknar från Sverige, kanske att det är lite dåligt utbud på godis i Malta. Men det är säkert mer nyttigt utan allt, och kan ju beställa det om man orkar. |
Citat:
Men jag kan slå mig i backen på att ni som gnäller över skatter inte har någon större lust att betala fullpris för de saker som ni idag får gratis eller till kraftigt subventionerade priser, ni tror så klart att ni ska kunna använda alla era oskattade pengar att leva i sus och dus. Det är märkligt att alla de som gnäller över skatterna i princip undatagslöst under sin uppväxt och utbildning dragit nytta av alla dessa tjänster - detta glömmer man gärna bort. Det verkliga problemet med kommun och stat är inte skatten i sig, utan alla korrumperade fifflare som tullar på skattepengarna för att sko sig själva och sina närmaste. Jag har inget emot att "mina" skattepengar används till vård av cancersjuka barn eller finansiering av forskning till exempel, men däremot har jag jävligt mycket emot att de hamnar i någon fet kommuntjänstemans fickor, eller någon parasiterande bidragsfifflare. |
Citat:
Jag själv hade fått betala ca. 1.6 miljoner inkomstskatt per år om man skulle bott i Sverige med samma inkomst. Så hela arbetarklassen lever på höginkomsttagarna som inte får ett jävla skit för sina skattepengar. Så där finns ingen rimlighet eller rättvisa, du får inte ens mer än fika pengar tillgodo i pension du betalar i arbetsgivaravgifterna för det finns ett lågtprisbasbelopp där. Så du får betala arbetsgivaravgifter med en visst % som är avsedd för pension som du inte ens får i verkligheten som bara försvinner bort i ett svart hål. Eller om du betalar 100 miljoner i skatt och sedan blir arbetslös, inte fan får du någon vettig ersättning av staten. Utan du får en liten skit summa per månad som motsvarar en lite fika pengar om knappt det. |
Citat:
Tjänar jag 100 miljoner så kan jag gott betala 20, 50 eller 60 av dem i skatt, för inte fan tjänar jag pegnar i ett vakuum, jag nyttjar infrastruktur och andra samhällstjänster för att ens kunna tjäna dessa pengar. Eller tycker du att en person med 300 miljoner i inkomst ska betala samma skatt som en person med 300k i inkomst? Som sagt, det stora problemet med skatten är att den förskingras och missbrukas av korrupta politiker och tjänstemän. Citat:
Citat:
|
Citat:
Du kan väl inte mena att bara för man tjänar mer att du fått din utbildning >1000 gånger mer? Eller att du är på sjukhus >1000 gånger mer? Du använder inte infrastrukturen för tjäna pengar i regel. Bara för man ex. tillverkar bilar så betyder det inte att det är företaget som använder vägarna utan är kunderna som köper bilarna. Det du själv åker på vägen betalar du överpris redan flera gånger om i vägskatt och bensinkostnaderna. Sedan om du tjänar 100 miljoner och tar ut dom som lön så får du betala 86% skatt, vilket är runt 86 miljoner du blir av med. |
Citat:
|
Citat:
Jag kan väl också tycka att marginalskatten är lite väl saftig, men jag tycker det är okej att de som tjänar mer också bidrar mer till det allmäna. Som sagt, så länge skatten används till det den är avsedd så är det okej. De som tjänar >500k hade c:a 9% av den totala taxerade inkomsten och stod för c:a 13% av alla skatteintäkter (Skatteverket, 2000). Då räknas förstås inte alla miljoner som medelst "skatteplanering" smugglades undan till skatteparadis etc, en liga i vilken höginkomsttagarna är överlägsna. |
Citat:
Eller tycker du bara för man är rik ska behöva betala 50.000 för en liter mjölk? Bara för att man har hög inkomst? Precis samma sak. När man passerat topp 1% på inkomstnivån av Svenska befolkningen så är stannar man frivilligt inte kvar i Sverige. Jag ångrar inte en sekund att jag lämnade Sverige, inte nog med att slippa bli rånad på flera miljoner varje år så får man även något Sverige aldrig kan erbjuda även sol och värme och mindre regn. |
Citat:
Det går naturligvis bra att flytta om galoscherna inte passar. |
Citat:
Precis det jag har gjort, alltså att flyttat från Sverige. |
Citat:
I så fall kan du ju flytta ditt företag till landsbygden i Sudan och framgångsrikt driva det vidare därifrån. Garanterat lägre skatter. |
Citat:
Företaget använder inget från samhället, vi betalar för att finnas. Skulle man varit bonde och levt på EU bidrag hade det varit annan sak. Även om jag inte bor i Sverige betalar ändå företaget arbetsgivaravgifter för dom anställda i Sverige. Så jag bidrar ändå mer än >90% av befolkningen gör. |
Citat:
Mer skatt innebär Mer makt åt politikerna (och mindre makt åt folket). Jag är 100% övertygad om att Patrik kan skapa en bättre hosting-infrastruktur än politikerna i riksdagen. Att låta Patrik behålla pengarna (istället för att ge dem till politikerna) innebär bättre infrastruktur. I Sverige har vi en felaktig bild av att alla skattepengar går till "Bara Bra Saker"(tm). Tyvärr är så inte fallet. När 349 personer ska hantera en budget på 938 Miljarder Kr är det ju självklart att pengar kommer användas felaktigt. Ju mer vi betalar i skatt ju mer av samhällets resurser kommer att användas felaktigt. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Min egen välfärd kostar ca 3-5% mot vad statens välfärd hade kostat mig. Så är självklart vilket alternativ man väljer.
Även om jag slösar en hel del pengar och bara förbrukar/använder 20% av min inkomst varje månad så handlar det att ha ett kapital sparat för framtiden och sämre tider. Samt att ha kapital för om företagen går sämre, för du skulle inte kunna gå till staten och säga att dom ska ge företaget 500k i bidrag. Dom vill ta massa skatt men inte ge något tillbaka. Sedan föredrar jag sponsra LAN med 10Gbit istället och ge ut en hel del tusenlappar i prispengar istället. Eller låta folk låna kapacitet utan jag bryr mig. Anser det är en rättighet att försörja sig själv och rätt behålla sina egna pengar, men att du avsäger dig rätten till statens hjälp på en hög punkter. Och det har jag även gjort "Beslut: Försäkringskassan har beslutat att avregistrera dig som omfattad av den svenska socialförsäkringen från och med den 2 februari 2012" |
Citat:
Citat:
Varje transaktion som görs i samhället (t.ex Patriks kunders köp av hosting) är en indikation på vad samhället vill ha och behöver. Att företag köper hostingtjänster är alltså ett bevis på att det behövs fler hostingtjänster. Det är inte ett bevis på att det behövs fler museum i Dalarna, skrytarenor i Solna eller genusprofessorer i Uppsala (som skattepengarna bland annat går till). Pengarna som samhället lägger på hostingtjänster borde gå till hostingtjänster och inte till något annat. |
Citat:
Det som alla kan vara överens om (nästan i alla fall) är att korruption och missbruk av maktställning måste bekämpas, och det är det är detta som är det verkliga gisslet i statsapparaten. Nu säger jag inte att allt är frid o fröjd i Sverige, för det är det verkligen inte. Däremot så förstår jag inte det rabiata skattehatet. |
Citat:
|
Citat:
Tror inte kriminaliteten skulle öka så extremt, och det skulle ändå bli billigare med privata vaktbolag än statens system. Underskatta inte folks vilja bidra till öronmärkta saker som dom vet kommer rätt. |
Citat:
Det är ju en fråga om i vilken grad man tar ut skatt och i vilken utsträckning samhället tillhandahåller vissa varor och tjänster. Mig veterligen finns det inget modernt samhälle i världen som inte har någon form av offentllig sektor - och hur denna ska finansieras om inte genom skatt så vet jag inte vad. Du kanska har ett förslag? |
Citat:
|
Citat:
Varje skattefinansierat obesökt museum på landsbygden är pengar som kunde använts till just det du rabblar upp. Angående kriminalitet: Jag förordar inte ett avskaffande av stat och rättsväsende. Vi måste givetvis ha polis, domstol, kronofogde och ett försvar. Vad vi däremot inte behöver är skattefinansierade museum, jämställdhetskommisioner och kulturaftnar. Med andra ord: Jag förordar inte ett helt skattefritt samhälle. Jag förordar ett samhälle där varje individ får bestämma så mycket som möjligt själv. |
Citat:
Någon form av objektiv skatt behövs. Men den bör begränsas eftersom det bara är ett "nödvändigt ont". Ju mer skatt desto (tack tartareanddesire) mindre frihet för individen. |
Citat:
Jag betalar själv ungefär 75% skatt och tycker att det är alldeles för högt, (moms, arb avg, inkomstskat...). Tycker absolut att arbetsgivaravgifter och momsen ska sänkas. Moms är ett sätt för staten att beskatta samma produkt många gånger om och borde absolut sänkas ifrån 25%... Däremot verkar ni inte alls ha koll på hur skatt fungerar. SJÄLVKLART ska beloppet styras av hur mycket man tjänar/omsätter. Som tartareandsire säger så hade kriminaliteten ökat RADIKALT om skatten hade sänkts så pass mycket. Tyvärr är det så att vi företagare får ta smällen, men jag betalar hellre mer skatt, än ser uteliggare överallt och radikalt ökande kriminalitet i Sverige. Se på andra länder och jämför... Att man sedan får mer i straff av skattebrott än t.ex mord och våldtäkt är en annan femma... Edit: Svensk skattepolitik suger verkligen och det är därför som vi kommer se många företag fly Sverige till länder där skatten är lite lägre och mer fördelaktig. |
Citat:
Mitt ogillande av skatt kommer av att jag ser hur företagare vrider och vänder på varenda krona för att kunna ge sina kunder exakt vad de behöver samtidigt som jag ser offentligt finansierade verksamheter slösa med pengarna för att ge sina "kunder" något halvdant. Skattefinansierade saker har inte samma press på sig som privata företag. Dessutom går det pengar till saker som ingen skulle betala för ur egen ficka. Men bara för att de tror att "någon annan betalar" så tycker de helt plötsligt att det är ok. |
Citat:
Ingen vill betala mer skatt än nödvändigt, inte heller jag. Skillnaden är väl att vissa vill ha ett samhälle som fungerar medan andra vill leva i någon form av halv-anarkistisk misär. Vad gäller kriminaliteten så ökar den alltid i ett samhälle där människor inte mår bra. De som hamnar snett i det samhälle du förordar (och som Patrik drar till än mer avlägsna extremer) blir mer desperata och kommer att känna ett betydligt större hat mot de som inte hjälper dem på något vis. Ganska många av de som skulle ha fått bidrag blir då istället kriminella, vilket i och för sig är samma sak för Patrik :) |
Citat:
Folk har eget ansvar vad dom vill göra med sitt liv, och man får anpassa sig efter sina egna inkomster inte anse att andra ska betala för sin egen livsstil. Har man inte råd bo själv i en lägenhet så ska man inte göra det, lika väl som dom som inte har råd bo på hotell får bo på vandrarhem. Inte någon större skillnad. Semester, god mat, nöjen, fint boende och fint liv är inte något som andra ska betala utan är något man själv ska förtjäna genom sina egna pengar och agerande. |
Citat:
|
Citat:
Eller kommuner lägger någon miljon för en stor sten som ska kallas konst och ställer upp i stan. Man kan göra en extrem stor lista över saker som i sin tur inte har något större funktion för samhällets grund. Så är mer rimligt staten endast ska erbjuda infrastruktur, utbildning, sjukvård, polis och det som faller runt dom områden. Om folk vill ha/betala för bistånd och flyktingar eller annat som bara är en belastning för samhället får dom stå för det själva med egna pengar. Folk kan skänka sina pengar till rödakorset eller liknande om man nu vill ha det. Alla museum och sådant kan staten sälja av och driva det privatiserat och låt folk betala inträde som motsvarar drift kostnaderna. |
Citat:
Idag bestäms vilka idrottsanläggningar (och liknande saker) av vilka som har bäst kontakter med politikerna. Den som är bäst på att snacka för sin sak får bestämma vilken typ av idrottsanläggningar det ska finnas. Det är kanske inte den typen av idrottsanläggningar som samhället behöver. Om folk fick behålla sina pengar skulle idrottsanläggningarna bestämmas av vad folk själva vill ha, inte av den som är kompis med kommunalrådet. Citat:
Ta bostadsmarknaden i Stockholm som exempel. En sönderreglerad marknad där politiska beslut bestämmer var och när det ska byggas. Resultatet är tomma hus på landsbygden och en bostadsbrist i Stockholm som börjar hota Sveriges BNP-utveckling. Varför förespråkar ni ett sådant system? På Malta, där bostadsmarknaden är totalt avreglerad, får du en lägenhet direkt du landar. Du kan välja prisnivå, läge och standard helt själv och alla varianter finns tillgängliga. Det är ett exempel på när det fungerar. Citat:
Dessutom: I samhällen där marknadskrafternas effektiva hantering av resurserna får råda är fattigdomen betydligt lägre än i länder där en liten elitskara politiker bestämmer över medlen. Om ni är oroar er för "de fattiga" bör ni förespråka ett system med mindre inblandning från politikerna, inte tvärtom. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson