WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Versionshantering eller liknande. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053534)

Monkboll 2012-05-23 16:36

Versionshantering eller liknande.

Hej.
Funderar på hur jag på bästa sätt kan jobba på mina projekt från olika datorer. Vill ha tillgång till att arbeta både hemma, jobb, från bärbar överallt i stort sätt.
Hur löser ni andra detta? Ska vara smidigt att hämta ner projektet man arbetar på.
Använder ni någon typ av versionshantering? Känns onödigt då jag inte kommer arbeta på det samtidigt på olika datorer.
Vad finns för smidiga alternativ?
Magnus

Linuus 2012-05-23 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20440883)
Hej.
Funderar på hur jag på bästa sätt kan jobba på mina projekt från olika datorer. Vill ha tillgång till att arbeta både hemma, jobb, från bärbar överallt i stort sätt.
Hur löser ni andra detta? Ska vara smidigt att hämta ner projektet man arbetar på.
Använder ni någon typ av versionshantering? Känns onödigt då jag inte kommer arbeta på det samtidigt på olika datorer.
Magnus

Git är ju ett alternativ. Bara att checka ut/in när du arbetar. Kalas med versionshantering även om du inte jobbar med det på flera ställen samtidigt. Smidigt att skapa nya branches att labba med, implementera funktioner osv. Gör du bort dig nånstans är det bara att kasta branchen eller reverta till en tidigare commit.

Annars skulle väl dropbox kunna funka för dig om du inte bryr dig så mycket om versionshanteringen.

Conny Westh 2012-05-23 17:21

Jag har använt dropbox en tid nu i ett par projekt och det är otroligt smidigt att köra drag-n-drop i utforskaren eller at gå in och direkteditera dokument och allt automatsynkas på alla burkar man har kopplat upp mot dropboxen. Detta funkar klockrent bra när man samarbetar med andra ochså, man kan dela ut olika behörigheter på olika kataloger mycket smidigt.

Linuus 2012-05-23 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20440886)
Jag har använt dropbox en tid nu i ett par projekt och det är otroligt smidigt att köra drag-n-drop i utforskaren eller at gå in och direkteditera dokument och allt automatsynkas på alla burkar man har kopplat upp mot dropboxen. Detta funkar klockrent bra när man samarbetar med andra ochså, man kan dela ut olika behörigheter på olika kataloger mycket smidigt.

Så länge man inte pillar i samma dokument samtidigt.

Monkboll 2012-05-23 19:37

Har tittat på github men det verkar lite väl komplicerat för mina krav.
Dropbox kanske man skulle ta att titta på.
Tack för tipset.

patte 2012-05-23 20:02

Git med BitBucket så har du en billig lösning. Att inte kunna jobba i samma fil (om det nu stämmer) med DropBox låter ju helt idiotiskt.

Linuus 2012-05-23 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av patte (Inlägg 20440899)
Att inte kunna jobba i samma fil (om det nu stämmer) med DropBox låter ju helt idiotiskt.

Man får "conflicting copies" som man får fixa för hand.

https://www.dropbox.com/help/36

goose 2012-05-23 21:21

vi kör subversion och gratisalternativet på www.xp-dev.com.. skitsmidigt när vi inte sitter i samma kommun o jobbar och ibland vill man ha ner källkod etc ute hos kund, bara att getta det man behöver.

coredev 2012-05-23 21:23

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20440883)
Hej.
Magnus

Jag råder dig att satsa på ett riktigt versionshanteringssystem, även om du bara är ensam och det är en liten uppförsbacke så finns det så många fördelar att du verkligen bör välja detta. Som du säker vet så finns det flera olika versionshanteringssytem och ännu fler hostingföretag som erbjuder detta som tjänst över nätet. Många av dessa erbjuder helt gratis introduktionspaket som säkert skulle kunna passa dig. Git är riktigt bra men kan upplevas som lite krångligare än andra system, så det kanske jag inte skulle rekommendera om du är ensam utvecklare.

Googlade på "subversion hosting" och hittade följande lista: http://www.svnhostingcomparison.com/

Dropbox och liknande lagringslösningar kan jag inte rekommendera av flera olika anledningar:
* Tillåter inte samtidigt arbete
* Saknar konfliktlösning
* Saknar historik, taggning, branchning och mergning
* Sårbart (skriver du över en fil av misstag så skrivs den över hos alla klienter)

Clarence 2012-05-23 22:05

Git är mycket bättre funktionsmässigt egentligen. Tyvärr finns det inte lika bra GUI-klienter, speciellt för windows. Som andra redan föreslagit, titta på remote hostad subversion (bästa klienten för windows är tortoisesvn) och dropbox.

Conny Westh 2012-05-24 02:20

Dropbox erbjuder gratis 2 GB lagring, man kan öka lagringsutrymmet och få "riktig" versionshantering om man betalar en slant, det har jag inte testat. Jag har bara testat de gratis 2 GB med lagring och det funkar utmärkt för mina behov. Användargränssnitett är att det blir en extra katalog i utforskaren som man kan skapa underkataloger i och dela ut behörigheter hur man själv vill. Hur gesmutt som helst.

coredev 2012-05-24 08:43

Vill gärna starkt rekommendera ett riktigt versionshanteringssystem framför Dropbox och liknande molndiskar. Även om det går att klippa gräsmattan med häcksaxen, så är det i de allra flesta fall bäst att använda gräsklipparen.

Linuus 2012-05-24 09:03

Jag skulle rekommendera GIT framför Dropbox också. Även om du tycker det verkar krångligt de första gångerna du commitar osv. så lär du dig snabbt. Är du ensam och jobbar kommer du förmodligen inte få några stökiga merge conflicts osv. Det är bra att lära sig för framtiden dessutom! Du kommer säkert behöva det någon gång.

@ConnyWesth: Njaa, riktig versionshantering vet jag inte? Fast det beror ju på hur man ser på saken. Dropbox sparar ju gamla filer för alla konton (även gratis) i 30 dagar. Vill du att det ska sparas längre får du betala. Men då måste du väl använda webb-interfacet för att hämta gamla filer osv. Ganska jobbigt om det gäller många filer...

Nä dropbox är bra för backups, distribution av dokument m.m. Men för att versionshantera kod och dylikt bör man absolut använda något som är designat för det.

Monkboll 2012-05-24 09:42

Ska nog titta lite på git då kanske. Har testat unfuddle i ett tidigare projekt. Men det är ett tag sedan. Men det är nog som ni säger, värt att lära sig.
Vad har ni att rekommendera? Gärna gratis för test utan att det måste vara öppen källkod.
Inget emot att betala några kronor efter en månad om jag trivs och tycker det fungerar.
Github som gäller eller?

coredev 2012-05-24 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20440935)
Ska nog titta lite på git då kanske. Har testat unfuddle i ett tidigare projekt. Men det är ett tag sedan. Men det är nog som ni säger, värt att lära sig.
Vad har ni att rekommendera? Gärna gratis för test utan att det måste vara öppen källkod.
Inget emot att betala några kronor efter en månad om jag trivs och tycker det fungerar.
Github som gäller eller?

Finns även gratis på Unfuddle: https://unfuddle.com/signup_complete?plan=private

Bladet 2012-05-24 10:17

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20440897)
Har tittat på github men det verkar lite väl komplicerat för mina krav.
Dropbox kanske man skulle ta att titta på.
Tack för tipset.

Git och github har nu blivit lite enklare i windows, se https://github.com/blog/1127-github-for-windows

AmnisJonas 2012-05-24 10:26

Om du kör på Windows så skulle jag välja Mercurial (Hg), hostat av FogCreek.
Enkel setup, tillgänglig via webben och gratis

http://www.fogcreek.com/kiln/StudentAndStartup.html

Linuus 2012-05-24 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20440935)
Github som gäller eller?

CodebaseHQ har ett gratis paket oxå.
http://www.codebasehq.com/packages

Vebut 2012-05-24 11:46

Jag skulle tipsa dig om att använda en svn host typ TortoiseSVN och sedan ansluta din IDE mot den katalog du utsett för versionshantering. Det är väldigt enkelt att komma igång och du har allt lokalt.

Du kan lägga denna katalog i t.ex. dropbox som då hela tiden synkas, tänk bara på att ta backup (zippa) ett par gånger i veckan i fall det skulle bli något fel på ditt repo.

Enda tråkiga med denna lösning är att du måste installera svn hosten på alla datorer, men du har då allt under egen kontroll och upplägg.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson