![]() |
General Motors slutar annonsera på Facebook
General Motors har beslutat sig för att sluta betala för Facebook-annonser eftersom det inte gett önskad effekt på bilköparna. De är en av de absolut största annonsörerna i USA och har fram till idag spenderat 10 miljoner dollar per år på sin Facebook-annonsering.
Känns nästan som de är förbannade på Facebook i och med att detta besked kommer just nu? http://www.dn.se/ekonomi/gm-slutar-a...ra-pa-facebook |
Tror nog det är väldigt dåliga tider spendera 10M$ per år för bilannonser och tro att man får ett bra resultat.
|
Kanske dags att börja bygga kvalitetsbilar istället?
|
Bilmarknaden vacklar, kanske är det mer motiverat nu att satsa på redan etablerade, och testade kanaler framför Facebook och annat relativt oprövat media. Tycker inte det är särskilt konstigt men får stort genomslag i nyhetsmedia i och med börsintroduktionen och en inte fullt övertygande intäktsmodell.
|
Det följer väl bara trenden. Läst om många som varit imponerade av exponeringen och besökarna via facebook - för att sedan se att de konverterar så otroligt dåligt i slutändan att det är riktigt dyrt. Tror det har att göra med inställningen de flesta har när de väljer att använda Facebook.
|
Det är som med all försäljning, det är, i stort sett, helt ointressant hur många klick man får på en webbsida, det intressanta är den verkliga merförsäljningen (dvs konverteringen). Det är nåt som SEO-byggarna måste ta till sig av.
|
Hela internet bygger ju på att targeted advertising ska vara mycket effektivare än vanlig reklam. Därför är det oroande för många internetföretag om stora annonsköpare kommer fram till att så inte är fallet.
|
Handlar ju om rätt produkt/tjänst till rätt målgrupp i rätt tid.
Du kan inte sälja exempelvis en snöskyffel på sommaren. Bilar är en rätt dyr produkt som inte köps på fyllan eller bara för man vill ha. Samtidigt är det rätt mycket kris i världen. |
Jag är dock övertygad om att GM kommer att ändra sig igen, när de ser att försäljninge faler ännu mer när de lämnar Facebook...
|
Citat:
För GM att annonsera på Facebook känns ungefär lika lyckat som att ha politisk tv-reklam mitt i sporten. |
Jag tror inte heller det tillför GM särskilt mycket att annonsera på Facebook. (hallå, det är en biltillverkare)
Det är inte så att när man går i valet och kvalet väljer tillverkaren som har en banner på Facebook precis. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Jag förstår inte hur GM redan nu kan veta att Facebook inte ger önskat resultat. Säljer man bilar så handlar det inte om sales via någon e-butik. Utan det handlar om att bygga ett varumärke.
Själv så tror jag dock att sociala medier är överskattade som marknadsföringskanaler*. Så jag kan ändå tänka mig att det finns bättre ställen för GM att synas på än just Facebook. *typiskt sånt citat som man kommer att få äta upp om tio år |
Citat:
Jag kan mycket väl ha fel men känslan GM ingjuter är inte det av ett företag som vill pressa på mig sin image. |
De här tio miljonerna USD, som faktiskt är en spottstyver sett till deras totala marknadsföringsbudget, användes väl till att för något litet Facebookexperiment som de nu väljer att strypa (det är väl generalfel att inte ens prova att kampanja på FB idag?).
Sidospår om att kränga bilar i socmed: Även om det inte märks av så mycket här i Sverige så finns det biltillverkare som på ett smart sätt använder internet som arena: Ford har experimenterat väldigt mycket med sin marknadsföring. De har positionerat om sina varor och marknadsför dom som var de är: konsumentprodukter. Som första biltillverkare valde de att inte presentera sina modeller på bilmässan i Detriot utan satsade i stället på CES, ett otroligt häftigt drag (men jag har inte läst någon utvärdering av utfallet). De har även haft tighta sammarbeten med tongivande teknikjournalister och bloggare och är en återkommande sponsor av Leo Laportes TWIG-nätverk. Den här intervjun Scott Monty är intressant: http://mashable.com/2012/02/29/ford-...ting-strategy/ |
Hej,
Citat:
Jag kan förstå att de kortsiktigt är missnöjda, men att bibehålla intresset kring ett varumärke kräver olika former av exponeringar (även om det kanske inte ger en omedelbar respons i form av ökad försäljning. Att offentligt dissa denna typen av kampanj känns på gränsen till oproffsigt och även lite bittert. Bitterhet är det sista ett krisföretag som GM bör utstråla tror jag. OBS! Därmed menar jag inte att FB måste vara rätt kanal för GM. |
Citat:
|
GM skippar tydligen även Super Bowl-reklam i år, så det handlar nog mer om en generell osthyvel än något annat:
http://online.wsj.com/article/SB1000...023420920.html |
Är det bara jag här som fullkomligt skiter i reklamen på Facebook? Trots att den är väldigt riktad till dig som person så tror jag att jag endast har klickat på en reklambanner en enda gång. Jag tänker inte ens på reklamen när jag sitter på fb, för det är helt ointressant, jag är inte i köp-tankar då...
Mest för pengarna får dom nog om dom istället annonserar i bilforum eller på google där folk som faktiskt letar efter en ny bil befinner sig. |
AdBlock Plus. Förstår inte hur ni klarar er utan detta..
|
Citat:
|
Tänk på er själva istället. Det finns tillräckligt många users som klickar på banners.
|
Citat:
|
Vet inte om någon tagit upp det här, men de spenderade ungefär tre gånger så mycket på icke-betald Facebookreklam, vilket säger ganska mycket om hur mycket de vet om vad de gör.
|
Alla bilintresserade hänger ju på forum inkl. mig själv, så att annonsera på forum torde vara bättre.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson