WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   är rädd att bli stämd av apple (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053429)

agneos 2012-05-15 02:55

är rädd att bli stämd av apple

Hej!

jag har domän namnet ipodtouch.se och har gjort en hemsida, nu jag vill jag verkligen lägga hela min och mina pengar på hemsdian men jag är rädd att bli stämd av apple, vad ska jag göra? och om jag bli stämd vad kan jag förlora förutom själva domänen? jag vill verkligen gör en egen hemsdia och satsa på, vad ska jag göra byta domän namn eller skita ej och satsa på den domän namnet.

skälet till detta inlägg är att apple har stämdiphone5.com:s ägare

källa:http://macworld.idg.se/2.1038/1.4471...ver-iphone5com

Jag söker råd :)

nosnaj 2012-05-15 07:29

Råd 1: Ringa Apple och be om lov
Råd 2: Använd inte varumärken

Nilsson 2012-05-15 10:06

Skall man verkligen behöva ta så mycket hänsyn till att domännamn man jobbar med och kanske lägger upp siter på 'eventuellt' blir en hit hos något väletablerat företag eller att de väljer att döpa sin nästa... nåt till just detta? Verkar ju löjligt.

Erbjud Apple att köpa domännamnet då om du inte får använda det och begär en rejäl slant.

Conny Westh 2012-05-15 10:56

Citat:

Ursprungligen postat av Nilsson (Inlägg 20440332)
Skall man verkligen behöva ta så mycket hänsyn till att domännamn man jobbar med och kanske lägger upp siter på 'eventuellt' blir en hit hos något väletablerat företag eller att de väljer att döpa sin nästa... nåt till just detta? Verkar ju löjligt.

Erbjud Apple att köpa domännamnet då om du inte får använda det och begär en rejäl slant.

Det var ju det dummaste råd man kan ge, det skulle ju direkt kunna tolkas som "ond tro" att erbjuda apple att köpa ett domännamn som innehåller ett av dem registrerat varumärke.

Det är väl ganska lätt att räkna ut att nästa version av iphone kommer att heta något med iphone + någon versions information typ "iphone 6" eller liknande, kanske med ytterligare någon bokstavskombination. Det kan man ju räkna ut med knäna....

FredrikNas 2012-05-15 11:15

lägg ned, skaffa en domän som inte snyltar på andra företag

Maccke 2012-05-15 15:01

Tänk så här: Om du är rädd så gör du nog någonting fel :)

Dudrik 2012-06-24 19:56

Med tanke på att iPod är ett varumärke som ägs av Apple Inc sen år 2000 så tror jag att du skulle ligga lite pyrt till om de skulle komma och tycka att du inkräktar på deras varumärke.... =/

gregoff 2012-06-24 20:38

Var förvisso ett tag sen som FredrikNas skrev detta men just "lägg ned" tyckte jag sammanfattade det hela ganska väl.

Björn 2012-06-24 21:06

Varumärkessnyltning av amerikanska företag är inte en framtidsidé att satsa sin tid på... mitt tips, satsa på något annat.

MusikMixen 2012-06-25 00:43

Citat:

Ursprungligen postat av Maccke (Inlägg 20440357)
Tänk så här: Om du är rädd så gör du nog någonting fel :)

Grymt bra svar! Den känslan går jag med på. Om magen känns orolig, då är det något som inte stämmer :)

MRDJ 2012-06-25 01:30

Just Apple hade jag inte bråkat med, avregga domänen är mitt tips.

heavenclouds 2012-07-01 00:33

Jag är något "emot" köp av andras varumärken och liknande, men jag kan meddela att Apple är ett av de företag som verkligen inte bryr sig ett skit om andra registrerar deras varumärken som domäner.

Själv har jag fått brev hem med stämningar från b.la. Facebook (om det nu säger något om mina erfarenheter..)

Linuus 2012-07-01 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av heavenclouds (Inlägg 20443816)
Jag är något "emot" köp av andras varumärken och liknande, men jag kan meddela att Apple är ett av de företag som verkligen inte bryr sig ett skit om andra registrerar deras varumärken som domäner.

Klart de bryr sig...

Två dagar sedan:
http://www.macrumors.com/2012/06/29/...d3-com-domain/

John Adams 2012-07-02 15:57

Mitt råd är att fimpa domänen, jag hade ett fall för ett år sedan, Jag skriver domänen här( den finns inte längre men ni får ändra på det om så) billigBMWförsäkring . se, sidan kom upp direkt efter bmws egna försäkringar på google med flera sök begrepp efter bara några veckor.

Ett år senare fick jag ett brev från bmw jurister i Stockholm som ber att jag lägger ner hela sidan, enligt deras advokat så hade jag inte rätt att använda deras varumärke i mitt URl och använda sidan till ett kommersiellt syfte, hade jag använt sidan till något annat såsom forum eller liknande så hade varit OK.

Jag ignorerat de i ett tag då ringer de till mig!!!! och ber snyggt att lägga ner det hela och hotat att stämma mig annars.

Jag hade inget val, fick göra ett 301 på sidan till en annan sida mellan uppsägningstiden löpte ut, vips fick jag ett samtal till och de hävdar att jag får inte göra detta utan fimpa sidan total. med svansen mellan benen så gjorde jag det.

Det var det, idag om man söker på just den meningen som sidan var för så hämnar min sida lång över bmws egna, så undrar jag hur det hela går till, efter en del googlande kring just BMW varumärke så ser man att de hade stenkoll på det hela.

Det var ok dock att ha bmw i en undersida eller sånt men inte i själva huvud domänen.

John Adams 2012-07-02 16:16

"Hann inte redigera före inlägg"

Mitt råd är att av regga eller invänta på något krav först. i ett annat fall så har reggat ett domän sveaförsäkring . se för några år sedan, nyligen fick jag veta att Skandia hade reggat et varumärke 1960 med just sveaförsäkring, jag väntar och få se om de kontaktar mig och vill ta över domän namnet eller liknande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson