WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   City Network segt i helgen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053401)

altruixm 2012-05-12 18:50

City Network segt i helgen?

Är det bara hos mig eller är det sjukt segt hos City Network nu i helgen? Började med WP-jobb i morse och det tog 20 sekunder per klick för något i wpadmin att laddas.

Har varit i kontakt med supporten som inte kunde göra något..

johan1234 2012-05-12 20:16

Inte säker på vad supporten sa men vi har sagt i några kommentarer här på WN och även ligger på driftstatus (som kommer förlängas) http://www.citynetwork.se/driftstatus/ så har vi ett antal saker som görs för att förbättra prestandan. Mycket hände redan i veckan som gick - mer kommer hända i nästa. De flesta sajter har sett rejälva förbättringar de senaste dagarna men vi har fortfarande flaskhalsar som kommer försvinnar här i dagaran. Tack för tålamodet.

Yllas 2012-05-13 08:47

CityNetwork är ALLTID segt.. det är nog det segaste webbhotellet jag någonsin arbetat mot...

NuCo 2012-05-13 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20440192)
CityNetwork är ALLTID segt.. det är nog det segaste webbhotellet jag någonsin arbetat mot...

Du har visst inte provat Binero eller Loopia ;-)

johan1234 2012-05-13 12:16

En liten update på detta. Vi håller på med generella uppgraderingar men segheten i helgen här har precis lösts. Tyvärr var det mänskliga faktorn som spökade. Efter vår senaste uppgradering lyckades en av våra tekniker få till en konfiguration som störde brandväggar för vår delade miljö vilket drog ner hastigheten.

Nuco - Tåkigt att höra. Prova gärna nu så tror jag du känner en rejäl skillnad. Än fler uppgraderingar är på gång för att göra ännu snabbare. Testade ca 10 kunders sajter och alla laddar snabbt.

tartareandesire 2012-05-13 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av NuCo (Inlägg 20440202)
Du har visst inte provat Binero eller Loopia ;-)

Alla dessa tre går snabbt för mig för det mesta. Sen har ju Binero och City Network lite irriterande Ajax-funktioner i sina nya kontrollpaneler. Man vet aldrig om man kommer få svar eller inte när det går lite segt. Loopia har tänkt lite mer på användaren i alla led.

Yllas 2012-05-13 15:35

Binero och Loopias webhotell svarar ju iaf och går att surfa till.

CN så får man ibland sitta och vänta på ftpn ska återansluta upp till 20 gånger när man laddar upp en WP installation och det är inte acceptabelt.

Som tur är så har jag inga av mina egna siter på CN men tycker det är tråkigt för mina kunder som är kunder där och det bara är trögt.

johan1234 2012-05-14 10:25

Yllas - hårda ord. Ledsen om det vid tillfäll har varit trögt. Men nej - det är inte bara trögt som du utrycker dig väldig brett. Vi har haft vissa problem som vi agerat på och gjort uppgraderingar för. Vi har fått bekräftelse att det går bra för kunder som känt det mindre responsivt de senaste veckorna. Kanske fallet inte är så för dig på en specifik kund? Vill gärna i så fall titta på det åt dig - PMa med info så kan vi göra något så vi inte viftar för mycket med ord som att det bara är trögt - för det stämmer inte.

Vet att även FTP får ett antal förbättringar de kommande två veckorna - för övrigt. Ta gärna en titt på driftstatussidan för info om specifika problem som kan ha påverkat dig den senaste tiden: http://www.citynetwork.se/driftstatus/

Yllas 2012-05-17 21:29

Grejen är johan att det är inte är mina konton. Jag kan inte lämna ut deras information om inte de bett mig göra det som du kanske förstår.

Ser en liten förbättring senaste veckan och det är ju något positivt iaf.

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20440266)
Yllas - hårda ord. Ledsen om det vid tillfäll har varit trögt. Men nej - det är inte bara trögt som du utrycker dig väldig brett. Vi har haft vissa problem som vi agerat på och gjort uppgraderingar för. Vi har fått bekräftelse att det går bra för kunder som känt det mindre responsivt de senaste veckorna. Kanske fallet inte är så för dig på en specifik kund? Vill gärna i så fall titta på det åt dig - PMa med info så kan vi göra något så vi inte viftar för mycket med ord som att det bara är trögt - för det stämmer inte.

Vet att även FTP får ett antal förbättringar de kommande två veckorna - för övrigt. Ta gärna en titt på driftstatussidan för info om specifika problem som kan ha påverkat dig den senaste tiden: http://www.citynetwork.se/driftstatus/

johan1234 2012-05-18 08:25

Gott att höra att det är bättre Yllas. Om dina kunder har problem, som är värda att lösa, är de nog helt ok med att vi vet vilken domän de har så vi kan ta en titt? Svårt för oss att hjälpa dig om vi inte kan veta vilket konto det rör sig om. Fundera.

Oavsett härligt att höra att du känner som det fungerar bättre.

FredrikNas 2012-05-18 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av Yllas (Inlägg 20440578)
Grejen är johan att det är inte är mina konton. Jag kan inte lämna ut deras information om inte de bett mig göra det som du kanske förstår.

Ser en liten förbättring senaste veckan och det är ju något positivt iaf.

Så du menar att du som utvecklings/driftansvarig inte lämnar kundens kontonamn till webbhotellet som försöker se på problemet och åtgärda det åt dina kunder? Man kan ju fundera på hur dina kunder ställer sig till din inställning. Det är inte bankuppgifter det är snack om.

Jag har själv haft citynetwork ganska länge, både nya och gamla, och märkte en ökad tröghet när jag bytte till nya panelen. Dock har det över det sista jämnat ut sig till att flyta på fint, jag har sedan flera månader haft en VPS i Stockholm som kör en full monitorering dygnet runt på flera värden som ping, full http, ftp etc, och de värden som tidigare varit ostabila har nu jämnat ut sig fint. Och driftsstopp har jag i praktiken varit helt förskonad för.

Jag kan också tillägga att jag har haft ett längre problem gående med virus som kom in och spred sig mellan mina sidor, vilket medförde ett ganska rejält städarbete, och ominstallation/rensning av alla sidor på den servern, här har supporten böjt sig baklänges och varit helt otroligt behjälplig.

Marmoth 2012-06-02 10:16

Är det bara jag som inte kommer åt sidan jag har på CN?
Konstigt nog fungerar både FTPn och MySQL-databasen.

Erik Stenman 2012-06-02 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av Marmoth (Inlägg 20441570)
Är det bara jag som inte kommer åt sidan jag har på CN?
Konstigt nog fungerar både FTPn och MySQL-databasen.

Jag hade 2h nertid natten mot fredag men nu är allt uppe.

Marmoth 2012-06-02 12:01

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20441578)
Jag hade 2h nertid natten mot fredag men nu är allt uppe.

Okej. Hemsidan fungerade igårkväll, inatt och tidigt imorse.

Jag blir alltid orolig över att det är något fel med själva sidan när den lägger ned.

Är det inte konstigt att både FTP:n samt databasen fungerar, men inte sidan?

Erik Stenman 2012-06-02 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Marmoth (Inlägg 20441579)
Okej. Hemsidan fungerade igårkväll, inatt och tidigt imorse.

Jag blir alltid orolig över att det är något fel med själva sidan när den lägger ned.

Du kan ju testa att ladda upp en html-fil via ftp:n och försöka komma åt den via webbläsaren. Om du kan det är det troligen din sida som det är något fel på. Alternativt kan du kolla att en .php-fil eller vad du nu använder för språk fungerar att köras. Det har hänt för mig att php-processen dör på CN.

Danielos 2012-06-02 12:47

Citat:

Ursprungligen postat av Marmoth (Inlägg 20441579)

Det är inte konstigt, ftp-servrar, sql-servrar och webbservrar med lastbalansering är helt skilda system som delar på samma SAN. Och du behöver inte vara orolig om bara webbservrarna är nere och inte ftp. Skulle även ftp och sql också vara nere så skulle det vara lite värre, för då skulle filsystem och databaser teoretiskt vara i fara.

Marmoth 2012-06-02 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20441589)
Det är inte konstigt, ftp-servrar, sql-servrar och webbservrar med lastbalansering är helt skilda system som delar på samma SAN. Och du behöver inte vara orolig om bara webbservrarna är nere och inte ftp. Skulle även ftp och sql också vara nere så skulle det vara lite värre, för då skulle filsystem och databaser teoretiskt vara i fara.

Man kommer åt en textfil som ligger i FTPns root.
Dock inte index.php...

Innan jag åkte hemifrån när hemsidan fungerade så installerade jag en "redirect-extension" till mitt Joomla för att jag ville redirecta en sida. Dock har jag inte gjort någon konfiguration än eftersom att jag skulle åka hemifrån. Men det är enda anledningen jag kommer på nu som skulle kunna bero på mig.

Kommer även åt en annan .php-fil.

Så det måste vara jag som gjort något fel.

AndersN 2012-06-02 13:20

Mina sidor rullar på som bara den iaf, tycker snarare det går snabbare än vanligt.

MusikMixen 2012-06-02 14:30

Rullar på riktigt bra här oxå.. Lite felmeddelande som går till deras "ooops, i did it again 404 sida".

Dock är citynetworks ftp ngt av det sämsta jag varit med om. Skulle lägga över en backup och installera från den, tror jag försökte 10 ggr innan två filer var helt över..

Men men, får ge de en chans.....

cliche 2012-06-02 14:44

Har precis skaffat ett webbhotell där och planerade att gå över dit från ett annat idag. När vi la över sidan är det dock extremt sega svarstider, upp mot tio sekunder när man klickar sig vidare mellan olika undersidor. Någon mer som har problem?

Marmoth 2012-06-02 16:05

Citat:

Ursprungligen postat av cliche (Inlägg 20441596)
Har precis skaffat ett webbhotell där och planerade att gå över dit från ett annat idag. När vi la över sidan är det dock extremt sega svarstider, upp mot tio sekunder när man klickar sig vidare mellan olika undersidor. Någon mer som har problem?

Jag har nyss flyttat över min sida (igår), och den fungerade inte tidigare idag. Nu fungerar den dock igen utan att jag har gjort något.

Jag utesluter därför det jag tidigare skrev om att det kunde vara mig det berodde på.

inpbox 2012-06-02 18:13

Otroligt segt just i helgen :(

altruixm 2012-06-02 18:32

Segt hos CN i helgen? Möjlig orsak: https://twitter.com/citynetwork/stat...81162883874816

johan1234 2012-06-04 09:16

Ni som var nere natten till fredagen - vi hade alltså ett planerat avbrott för att gå till ny hårdvara på SQL maskiner - nya servrar och SSD-diskar hela vägen. Läs gärna mer på vår nya statussida. Där kan ni fö registrera er nu och få email för den tjänsten ni är intresserad om när vi uppdaterar.

http://cnstatus.com/

Vi har haft en hel del DDoSande i veckan som gick och helgen som altruixm sett via vår kommunikation. Vi har jobbat på att avvärja och minska effekterna men vissa tider är det så att det gjort att vissa kunder har påverkats och vissa sidor kan ha kännts sega. Detta är ett kontinuerligt arbete som vi jobbar på att bli än bättre att hantera.

Fö kan jag säga att vi levererar redan idag trafiken utan några nämnvärda laster på våra system - men kommer lägga in ytterligare ett femtontal webbservrar i vårt kluster med rejält med minne och redan denna veckan är planen att gå till 256 MB RAM i våra PHP-processer. De ligger idag på 128 MB. Detta tror vi kan hjälpa vissa tunga applikationer bli än snabbare.

cliche 2012-06-06 15:48

Börjar ångra att vi bytte till Citynetwork nu. OFTA långa svarstider där det tar mellan 2 och 10 sekunder att ladda när man surfar runt på sidan. Eftersom det inte var såhär innan vi pekade om domänen till CN är jag övertygad att det är hos dem problemet ligger.

Det tråkiga är att jag ringt supporten (som var väldigt trevlig) 4-5 gånger och påtalat detta, men får samma svar att en tekniker ska kolla och att inga fel kan hittas.

Ingen som vet vad detta fel kan bero på?

Danielos 2012-06-06 16:38

Tittar man på http://www.webhosting-benchmark.com/rank så framgår det att CN just nu har en write file på 5355 när den borde vara max 50 så det tyder på prestandaproblem på SAN:et.

cliche 2012-06-07 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20441882)
Tittar man på http://www.webhosting-benchmark.com/rank så framgår det att CN just nu har en write file på 5355 när den borde vara max 50 så det tyder på prestandaproblem på SAN:et.

Tror du det kan vara detta det beror på? Stundtals idag har min sida varit ännu segare till och från, upp till 15 sekunders svarstid!!! Jag blir galen, det här är väl fan inte acceptabelt?

Yllas 2012-06-07 18:31

Märkligt johan1234 att det inte bara är jag som upplever samma sak?! :)

patrikweb 2012-06-07 19:30

Är nog troligt att deras SAN inte var byggt för klara deras kundstock. Har man väl köpt "fel" typ av SAN som inte går växa modulärt i så sitter man verkligen i skiten.

Att få in mer serverkraft i cpu och minne är inget svårt, bara sätta upp en ny server med 300GB ram och några quadcore eller sixcore. Dock kan man inte göra så på vissa typer av SAN.

Även migrera till ett nytt SAN kan med vara en omöjlighet nästan utan få en hel del avbrott. Går IO redan i taket så finns det i grunden ingen IO att överföra data smidigt till ett nytt.

Hur dom ska lösa problemet eller vilken ETA på det kan nog bara CN själv svara på.

Men av döma av tråden så verkar dom uppgradera lagringen på webbhotellservrar, svårt att tolka om dom kör lokala diskar eller SAN på dom.

Sludent 2012-06-07 22:25

Det står i deras blogg att de använder NexentaStor, och det ska ju gå att skala duktigt vad jag läst mig till, dock inte säker på att det är det systemet de kör idag, något de själva i så fall får klaragöra.

Vi hoppas de löser problemen så snart de kan, ingen höjdare att jobba under press.

cliche 2012-06-08 00:58

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20441972)
Det står i deras blogg att de använder NexentaStor, och det ska ju gå att skala duktigt vad jag läst mig till, dock inte säker på att det är det systemet de kör idag, något de själva i så fall får klaragöra.

Vi hoppas de löser problemen så snart de kan, ingen höjdare att jobba under press.

Frågan är vad som är mest trist, att jobba under press eller att ha en hemsida hostad på ett webbhotell segare än om jag hostat den på min gamla stationära dator i garderoben med 1 mbit upp...

patrikweb 2012-06-08 01:06

Citat:

Ursprungligen postat av Sludent (Inlägg 20441972)

Fast NexentaStor är ju bara en mjukvara, som bygger på många olika GPL projekt som dom sedan tar betalt för med ett eget GUI.

Hur bra det skalar är ju mer en kompetens fråga samt var du kör för hårdvara bakom, sedan brukar sådana plattformar skala rätt dåligt när det börjar komma upp i en hel del servrar som arbetar emot det.

När du får 100 tals servrar samtidigt som kör många olika IO operationer så blir det inte alltid så många IOPS

Kanske själv orka testa det någon gång och se vad man kan få ut för prestanda, har nyligen köpt in 8 disklådor SAN med en hög kontrollers.

Skillnaden är när man köper ett enterprise SAN så vet man ju i förväg vad leverantör kan garantera i IOPS i viss uppsättning.

stefanh 2012-06-08 04:37

Alltså Citynetwork, ert webhotell är så totalt jävla värdelöst så det inte är sant. Inte konstigt att ni har det så jävla billigt, trycker ju förfan in allt på en av samma server och lurar era kunder. Helvetes jävla idiot säger jag bara.

Danielos 2012-06-08 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av stefanh (Inlägg 20441985)
Inte konstigt att ni har det så jävla billigt, trycker ju förfan in allt på en av samma server och lurar era kunder. Helvetes jävla idiot säger jag bara.

Fast man kör dock inte enskilda servrar utan använder i princip samma lastbalansering som Binero och kör Atomias system.

Sludent 2012-06-08 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av cliche (Inlägg 20441979)
Frågan är vad som är mest trist, att jobba under press eller att ha en hemsida hostad på ett webbhotell segare än om jag hostat den på min gamla stationära dator i garderoben med 1 mbit upp...

Jag gissar på att det är lika trist om inte tristare då man inte kan påverka situationen lika lätt, viktigast är det ju med återkoppling för vad som sker, annars vet man som kund inte varthän det barkar...

FredrikNas 2012-06-08 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av stefanh (Inlägg 20441985)
Alltså Citynetwork, ert webhotell är så totalt jävla värdelöst så det inte är sant. Inte konstigt att ni har det så jävla billigt, trycker ju förfan in allt på en av samma server och lurar era kunder. Helvetes jävla idiot säger jag bara.

men herregud försök vara lite saklig och kolla iallafall fakta före du gapar...

johan1234 2012-06-08 17:45

Ledsen för lite tystnad från vår sida. Är på lite semi-semester i Tyskland. Checkade in med killarna och vi har haft ett storagerelaterat problem som gett IO wait på ett sätt som det inte skulle. Skall vara löst nu. Vi kör även vissa syncningar mellan diskar som kan påverka en stund till.

Dessutom avslutas uppgraderingarna under nästa vecka (skulle varit denna veckan) med mer disk och förbättrad IO samt fler webbservrar i vårt kluster. För de som kör tunga sajter kan just detta att vi går till 256 MB för php-processer hjälpa ytterligare. Det sker tyvärr inte förrän nästa vecka dock.

För att vara lite extra tydlig - vi har väldigt skalbara lösningar som vi kan växa i på olika sätt. För en månad sedan var vi lite väl sena med att uppgradera vilket skapade prestandaproblem. Vi har löst dessa aktuta problemen sedan ett par tre veckor (detta problemet i denna veckan var annat). Med de större uppgraderingarna nästa vecka kommer det vara gott om utrymme - vilket vi har för avsikt att hela tiden nu hålla.

Cliche - ledsen att du åkt på segheten här. Hoppas du känner det är bättre nu sedan ett par timmar tillbaka - och som sagt nästa vecka kommer än bättre prestanda.

Yllas - detta är inte relaterat till vårt tidigare problem. Vi kommer säkert få problem någon gång igen i framtiden. :-) Vi hade dock för någon månad sedan bekräftade prestandaproblem som vi ju har gått igenom ett par faser av uppgraderingar för - vilket jag hoppas du har kännt att det gått mycket bättre - med denna veckans undantag. Tack för att du haft tålamod med oss under dessa uppgraderingarna.

Patrikweb - som du kan tänka dig har vi byggt det så vi kan skala på alla sätt.

stefanh - skulle du kunna PMa mig med vad det är du har problem med - låter som mer än seghet? Jag ringer dig gärna så vi kan komma med lösning direkt?

Mer info om planerade uppgraderingar och problem på http://www.cnstatus.com

Danielos 2012-06-08 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20442020)
Vi använder inte samma tekniska lösning utan det som är gemensamt är endast kontrollpanelen.

Fast nu sa jag dock "i princip samma lastbalansering" eller du menar att ni inte kör lastbalansering liksom CN?

Marmoth 2012-06-08 21:42

Min sida har varit väldigt oåtkomlig senaste veckan. 5-30 sekunders laddningstider i stort sett konstant... ftp går inte att ansluta till... sidan hittas inte efter 30 sekunders laddning.

Den har även varit dålig efter att "problemen" nu ska ha varit lösta.

Förbättras det inte lär jag använda min "pengarna tillbaka" inom 6 veckor.

inpbox 2012-06-09 14:22

Detta är helt otroligt, nu har problemen hållt på i säkert 2 - 4 veckor, började med att det var väldigt trögladdat, och nu som ovan talare säger. Går inte att ansluta till FTP, sidan hittas inte efter 30 - 60 sec laddningstid.

Man får en känsla av att dom själva inte vet vad problemet är och inte har råd att hyra in en utom stående konsult som kan ordna problemet.

Nu byter jag från Citynetwork så j*vla trött på det. Och till andra så säger jag. Skaffa INTE CITYNETWORK.SE

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson