![]() |
Sidan nere På Binero, inga tekniker
Min e-butik som är mitt levebröd har varit nere troligen sedan midnatt.
Efter 30min i kö till support(pga. låg bemanning sa dom på svararen) en kille som inte vet eller kan något för han sitter i "1st line". Försöker kontakta tekniker och de ansvariga men dom sitter i möte!! Frågade om journummer eller hur dom gör i nödsituationer, det visste han inte! Han skulle lämna ett meddelande! Så kära vänner är de värsta farhågorna om Binero besannade..... Låg bemanning är standardsvar när man ringer Binero, sedan länge nu. Farligt att inte ha marginaler på ett så pass stort ställe, det hade där varit om dom tagit detta på allvar. Har låg tro, men om några år kanske dom inser sina misstag och det kan bli som det var i begynnelsen? Men problem har dom på Binero, frågan är var det ligger? Mvh |
Uppdatering,
Efter ytterligare 20 minuter (Totalt över 50min) fick "first line" på försök 3 eller 4 tag i tekniker. Detta endast pga. att jag vägrade lägga på. Tydligen ett DNS problem på den domänen jag bad dom speciellt dubbelkolla, igenom migreringen. När vår sida kommer upp (inom 30 minuter) har vi över 30 order att packa till 13:30 när paketen hämtas. Så minst 2 timmar hittills har sidan varit nere...... |
Hej Fredrik nu fick du mig att börja gråta på RIKTIGT!
Varför i hela friden lägger du en E-Butik som är ditt levebröd på ett webbhotell för dryga 100 kr i månaden? Med tanke på vad du betalar för får du faktiskt skylla dig själv måste jag säga. Jag tycker att Binero agerade helt korrekt i det här ärendet, och dom försökte ju samtidigt hjälpa dig trotts helg. Företag med höga krav på tillgänglighet ska inte köpa webbhotell .... -.- Köp dig istället en 100% managed server tjänst med serviceavtal! /ZynX |
Man får köpa rätt tjänst med rätt SLA, man kan inte förvänta sig något för så lite pengar i månaden.
|
Spelar väl ingen roll vad kostnaden är? Visst, en VPS kanske är bättre men köper man ett företagspaket hos en leverantör så får man väl hoppas att det är anpassat för företag och ska fungera därefter. Att betala 100 kr är ett sätt att hålla nere kostnaderna på.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
E-butiken ligger säkert hos PIN, endast en A pekning hos binero eftersom domänen ligger där, och jag har mycket hantering med subdomäner på egen hand. Det var inte HELG det var nu idag. 2st på Binero hade dubbelkollat mina pekare mm innan fas 2 i migreringen. och allt skulle fungera men ändå inte.... Detta ska man väl kunna förvänta sig fungera?! |
Du menar att de vid en kontomigrering bytte ut en IP-adress som inte ens pekar på deras plattform utan en helt utomstående server?
//Anders |
Företagstjänsten kostar nog närmare 200kr med allt, och bör absolut kunna hantera en pekning.
Och om en sida går ner och man ringer, så bör man kunna få hjälp i det närmaste. Inte 5minuter men inom en timme. Inte svar att alla tekniker är på möte. Och att dom ska lämna ett meddelande. Speciellt när man haft kontakt och dubbelkollat med migreringen. Nu blev nedtiden cirka 3 timmar. Hade en tekniker funnits på plats hade det inte behövt bli mer än 30min max. |
Citat:
Kul att ens kunder får upp en sådan sida....... Och dom dubbelkollade i fas 1 att det var samma på både gamla och nya plattformen. Ändå blev det fel i den slutgiltliga migreringen. Det fungerade via alla alternativa testlänkar. Kjetil, vet mer vad som hände Men även han skulle ta upp det på nästa möte med utvecklarna. |
Kjette:
Tack för din förklaring. Det behövdes uppenbarligen i detta fall. Jag tycker din förklaring låter hur lugn som helst. Saker kan gå fel - och det som hände var nåt ni inte kunnat förutsätta. Man kan aldrig förutsätta precis vart endaste problem eller variabel. Problemet löst 1,5h efter första mailkontakten och under halvtimmen efter telefonsamtal. Skulle detta vara dåligt?! |
Det var inte dåligt och det har inte jag sagt.
Problemet var att vid kontakt fanns enligt "first line" ingen tekniker och dom skulle lämna ett meddelande. Det känns inte ok besked när en sida ligger nere. Och med historiken kring binero kan återkoppling ta upp till 2 veckor och inget svar alls. Då blir man såklart extra oroligt. Kan säga man hade hög puls den timmen innan man fick tag i någon. Man ska inte behöva sitta i 30min kö när man ringer häller. Och ytterligare 20min för en tekniker. Till Bineros FÖRDEL kan sägas att när man till slut får tag på rätt person brukar man få EXEMPLARISK hjälp. Som idag när jag äntligen fick tag på Kjette! Men vägen dit är ofta lång, ibland mycket lång. Vid ett tillfälle fick jag inte svar på över 2 veckor trots 2 "påminnelser" då tog P-G tag i det till slut och svarade med replays inom minuter tills det var löst. Så visst kan det funka, men som sagt vägen dit är ofta lång, och det vill sig liksom inte bli bättre trots det varit så länge. Så något för oss dolt problem genomsyrar Binero. Ingen skulle bli gladare än jag om allt denna problematik som tas upp här och på andra forum löstes. För oj, vad man lagt timmar på Binero. Hade gärna betalt dubbel taxa mot fungerande support. Mvh Fredrik Citat:
|
"Hade gärna betalt dubbel taxa mot fungerande support."
Skaffa en annan leverantör med SLA då, och sluta klaga. |
Visst är det trist när saker inte fungerar men att basera sitt levebröd på ett webbhotell för 200 spänn i månaden är dumdristigt. Antinge lever du på existensminimum eller så vill du hålla driften till ett minimum.
|
Citat:
Om du orkat läsa hade du sett att hela e-butiken ligger hos pin med avtal backuper och övervakning.... |
Citat:
Har inte en enda fil till e-butiken hos Binero. |
Kjette, håller du med tidigare talare om att man inte bör ha sitt företags domännamn hos Bineros företagshotell?
|
Citat:
Har fortfarande inte en enda fil till e-butiken på Binero endast domänen, e-butiken ligger tryckt hos pin. Hade du läst hade du också sett och kanske förstått varför. Tror ingen vill behandlas enligt ovan vad man än betalar. Vad är lämpligt för 3000kr om året? väntetid på 1v, 2v? Du verkar tycka 2 veckor som det ibland tar är ok? Eller du missade det också i tråden? Dumma ogenomtänkta svar undanbedes. |
Komiskt att tre stycken hosting providers uppmanar kunden till att skaffa managed server tjänst, SLA osv istället för att läsa vad hans problem varit. Jag anser att man borde kunna förvänta sig saker och ting från vilket webbhotell som helst, man är en betalande kund och borde få den service som är sagd att få.
Komsikt... eller barn runt en sandlåda... |
Det är ju ganska naturligt att små webbhotell kritiserar de stora som kan hålla låga priser på grund av stor volym. Självklart blir det också till antalet fler som drabbas av problem när man har mångdubbelt fler kunder. Det är med andra ord lätt att verka bättre som liten aktör. Dyrare är per automatik en kvalitetsstämpel anser vissa :)
|
"Jag tycker inget längre" men kan inte vara tyst. Tycker det är hur dåligt som helst att man ska räkna med att priset är avgörande för vad man får. Jag förstår varför men tycker INTE att det är ok. Det vore som om man räknar med att hjulen "kan" trilla av i 50km/h på en billig bil och måste köpa en dyr för att vara lugn och säker... så fall borde stå att den billiga bilen riskerar att tappa hjulen. Har inte sett något webbhotell "billigt" att det står att de troligtvis kommer fucka till det.
|
Fast att säkerheten vid en frontalkrock i en dyr och välutrustad bil från ett respekterat märke är ju betydligt säkrare än en ranglig kina-kopia - som dock är billigare.
Båda bilarna kan åka framåt, har fyra hjul och en ratt, men när det väl smäller så kan effekterna bli olika. Som alltid gäller faktiskt "man får vad man betalar för". Gällande leverantörer så är det inte direkt priset man ska titta på - utan faktiskt tjänstens SLA och avtal runt om kring just sådana här saker. |
Citat:
Men det är fler faktorer som spelar in, den interna tekniska kunskapen mellan webbhotell varierar i stor grad, många webbhotell köper in all teknik och kunskap och står handfallna när sakerna faller samman, och har små möjligheter att ens lösa enklare fel själva, säger det generellt dock utan att avse någon speciell. Jag håller med Jine, att man läser igenom noga sitt webbhotells SLA är nog att rekommendera generellt för att kunna jämföra med andra. Dock gäller inte alltid "man får vad man betalar för" utan för många gäller "man får inte alltid vad man tror man betalar för", ofta för man inte har uppmärksammat sitt webbhotells SLA eller för att webbhotellet inte följer utlovat SLA. |
Citat:
|
Oavsett vilka behov man har så bör man ju alltid avväga pris/SLA för att veta vad man betalar för. Har man MFA sida så tar man ju ändå det webbhotell som har bäst SLA som ligger bland de 2-3 billigaste.
|
Jag får nog faktiskt hålla med de andra. Om nu din verksamhet är så kritisk att ett driftstopp på två timmar är avgörande bör du lägga allt relevant hos en leverantör som tar totalansvar och ger dig den servicenivå du kräver.
DNSen för webbshoppen kanske kan ligga hos samma leverantör som webbshoppen fortsättningsvis, så har du en leverantör som ansvarar för att det fungerar. |
Citat:
Sen håller jag i teorin med Jonny men i praktiken så kanske man inte ska syssla med internet alls om man inte kan hantera två timmars nertid :) Till och med banker har drabbats av detta och där är säkerhet och driftsäkerhet a och o. Därmed inte sagt att nertiden inte är relevant. Man kan titta på den statistik som finns när man väljer leverantör. Däremot kanske man inte ska bry sig om mycket av det som skrivs på WN och andra forum. De större webbhotellen får naturligtvis betydligt fler klagomål på sig och är mer utsatta för attacker. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson