WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   programmering för appar samt FB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053241)

frankw 2012-04-29 13:56

programmering för appar samt FB

Hej

har ett kommande projekt på G men behöver göra lite research och hoppas att jag ska kunna få svar på basic frågor här.

Har några nybörjarfrågor kring vad skillnaden är i att programmera för "vanliga" webben vs mobil app? ( iphone / android)
är det samma programmeringsspråk som (bör) används?
blir det då även automatiskt anpassat till ipaden?
Behövs det en längre erfrarenhet av apptillverkning för att man ska kunna göra ett bra jobb eller kan en person som mest arbetat med "vanliga" sajter även göra ett lika bra jobb? vad ska man tänka på när det gäller skillnader i at arbeta med dessa platformar?

Är det någon skillnad med de 2 sistnämnda vs Facebook app programmering eller ska man enkelt kunna anpassa tjänsten till varje när den väl är klar?

Kan man ha en gemensam databas för dessa 3 plattforman, webb, app och facebook eller är de stängda och behöver varsin databas?

Samt en annan fråga, vad kan det vara för skillnader mellan en app som gjorts av en mindre bra utvecklare jämfört om det var en riktigt vass utvecklare från en teknisk sida samt samarbetssynpunkt från beställarsidan?
Förutom tid och frustration om man nu ponerar att den fått alla funktioner man var ute efter tillslut.

tack för er hjälp

vad är det som kan gå fel eller bli sämre gjort rent tekniskt även fast det fungerar i slutändan? ( dålig kod som gör allting trögt tex?)

Linuus 2012-04-29 14:01

- Gemensam databas
Ja

- Skillnaden mellan att programmera för "vanliga" webben vs mobil app?
Om du menar en "Native" app för mobiler (alltså inte en mobil webbsida) så är det stor skillnad. För iPhone är det Objective-C som gäller och du måste utveckla på en Mac-dator. För Android är det Java. Sen finns det vissa ramverk som fungerar för båda kan man säga. T.ex. Appcelerators Titanium där man utvecklar i Javascript.

Är det en mobil webbsida du vill ha, kolla på JQuery Mobile.

FB-apps är jag inte så insatt i...

frankw 2012-04-29 14:18

handlar om en mobil app, tack för svaren på de frågorna, någon som har lite input på de övriga?

FW

frankw 2012-04-29 21:32

ett tillägg, hur kommer html5 in i bilden? ersätter den något utav objektive-c eller javan? eller är det mer ett tillägg?

martine 2012-04-30 01:13

Citat:

Ursprungligen postat av frankw (Inlägg 20439280)
ett tillägg, hur kommer html5 in i bilden? ersätter den något utav objektive-c eller javan? eller är det mer ett tillägg?

Helt olika saker. Vill du ha en riktigt fin och snabb app så görs den i telefonens språk men å andra sidan kan du få en ganska välfungerande "app" med bara html5 (html-appar är i princip vanliga webbsidor och inte mer med det).

Misstänker att största risken med en html-"app" är att den kan få användarna att inte känna sig riktigt hemma efter som den inte ger samma upplevelse som en app som använder OS:ets API (kan kännas plastig).

Citat:

Ursprungligen postat av frankw (Inlägg 20439223)
har ett kommande projekt på G men behöver göra lite research och hoppas att jag ska kunna få svar på basic frågor här.

Har du basic-frågor så bör du nog ställa dem på något annat forum ;-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/BASIC

Conny Westh 2012-04-30 01:54

Ska man utveckla mobilappar för flera plattformar som iPhone/iPod och Adndroid kan man använda verktyg som Marmalade (www.madewithmarmalade.com ) så kan man använda Microsoft Visual Studio och C++ för att skriva apparna, vilket underlättar enormat att bara behöva skriva koden en gång. Man måste dock använda Marmalades ramverk med klasser så man kan inte använda .NETs fulla funktionalitet på det sättet. Men att skriva C++-kod funkar klockrent. Det är störtskönt att kunna jobba i Visual Studiomiljön när man utvecklar dessa mobilappar, sen kör man sin app i en simulator innan man skapar installationspaket för respektive miljö.

Det finns fler X-plattform miljöer som man får söka efter.

Om du själv är nybörjare som beställare ska du inte själv direktköpa utveckling av en app. Ta hjälp av en erfaren konsult som hjälper dig i beställarrollen, annas kan jag nästan säkert garantera att det kommer gå åt skogen med projektet.

Att utveckla datasystem är mycket komplext och om man ska lyckas beställa ett så ska man absolut veta vad man håller på med.

Jag är själv mycket erfaren utvecklare och sett massor av exempel på hur projekt havererar pga att beställren har helt vansinniga förväntningar på vad utvecklarna kan åstadkomma. Vi utvecklare kan inte trolla med knäna utan vi är människor med en yrkeskunskap. Vi behöver en kompetent motpart som vet vad de vill ha och kan uttrycka det strukturerat och dokumenterat.

Att bygga datasystem gör man inte på en kaffekvart, det krävs planering, eftertanke, och ett strukturerat arbetssätt och en hel del tid för att åstadkomma något bra.

frankw 2012-04-30 17:59

Citat:

Ursprungligen postat av martine (Inlägg 20439297)

Har du basic-frågor så bör du nog ställa dem på något annat forum ;-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/BASIC

=)) utvecklar humor när den är som bäst

frankw 2012-04-30 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20439300)
Ska man utveckla mobilappar för flera plattformar som iPhone/iPod och Adndroid kan man använda verktyg som Marmalade (www.madewithmarmalade.com ) så kan man använda Microsoft Visual Studio och C++ för att skriva apparna, vilket underlättar enormat att bara behöva skriva koden en gång. Man måste dock använda Marmalades ramverk med klasser så man kan inte använda .NETs fulla funktionalitet på det sättet.

Jag är själv mycket erfaren utvecklare och sett massor av exempel på hur projekt havererar pga att beställren har helt vansinniga förväntningar på vad utvecklarna kan åstadkomma. .

använder man marmalade så säger du att det då finns begränsningar där man inte kan använda .nets fulla funktionalitet i appen, vad är dess funktionalitet/styrka i en simpel förklaring?

Conny Westh 2012-04-30 21:53

Citat:

Ursprungligen postat av frankw (Inlägg 20439347)
använder man marmalade så säger du att det då finns begränsningar där man inte kan använda .nets fulla funktionalitet i appen, vad är dess funktionalitet/styrka i en simpel förklaring?

Microsoft .NET Framework är ett gigantiskt ramverk som har allt möjligt godis inbyggt. (Den kortaste förklaring jag kunde hitta på).

Bygger man små appar så har man inte användning för allt. Marmalade har det nödvändigaste i ett eget ramverk.

frankw 2012-05-01 02:04

tror den appen jag är ute efter inte klassas som en liten app, liknar dejtingsajten match.com appen en aning. antar att det är en mer komplicerad app?

conny, du som har bra koll. Vad hamnar ett sånt arbete på i för prisnivå utan att behöva vara exakt? snackar vi om 50-100-200k?

Conny Westh 2012-05-01 04:10

Vill du bygga en fullkomlig kopia av Match.com så blir det mycket jobb. Jag gick in på sidan och registrerade mig och fyllde i alla uppgifter, det är massor med infrmation som verkar genomtänkt och strukturerad, samtidigt som den hålls på en mycket enkel nivå för användarna. Den här aplikationen har de lagt ner mycket jobb på.

Det finns mycket funktionalitet bakom kulisserna som man inte ser.

Jag tog mig tid att göra en snabbkoll, ingen avacerad analys men ändå lite kikade jag runt på olika menyer och flikar , ju mer man skriver in om sig själv och de önskemål man har desto mer information dyker upp.

Jag skulle gissa att match.com i sig har kostat minst 5000 mantimmar att bygga och då är jag nog försiktig i överkant.

Hur jag än räknade kom jag upp i minst 2000-3000 timmar bara för de mest basala funktionerna och sen har de lagt ner massor med tid på att få den pedagogisk och enkel att använda. Så 5000 timmar är defintitivt i underkant. Det betyder en kostnad på mellan 4-6 MSEK i grova drag.

Du skulle nog behöva Minst följande kompetenser för att genomföra ett sånt projekt:'

- Projektledare 100 dagar
- Kravspecare 25 dagar
- Användbarhetsexpert 5-10 dagar
- Systemarkitekt 20 dagar
- PC Tekniker 10 dagar
- Grafisk designer 5-10 dagar
- Webbdesigner 25 dagar
- Textskribent 10-15 dagar
- Programmerare 60-80 dagar
- Testare 25-30 dagar

Summa ca 285-325 dagars jobb. dvs 2280-2600 timmar effektiv tid. Men normalt estimatslack på 60% beläggning i efektivitet så borde det bli 3800-4333 timmar. Fördelat på 10 huvuden. I kalendertid torde det behövas ca 5-6 månader att genomföra.

Detta sagt med reservation för att jag inte vet hur mycket som inte visas av admnistrativa funktioner i bakgrunden av match.com.

Sen har vi dritfbiten utöver detta, match.com hade över 9800 besökare online när jag testade, det kräver lite pulver under huven för att det ska bli stabilt och kännas snabbt. Men hårdvaran är jag mer osäker på, det kanske någon annan kan svara på.

frankw 2012-05-01 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20439362)
Vill du bygga en fullkomlig kopia av Match.com så blir det mycket jobb. Jag gick in på sidan och registrerade mig och fyllde i alla uppgifter, det är massor med infrmation som verkar genomtänkt och strukturerad, samtidigt som den hålls på en mycket enkel nivå för användarna. Den här aplikationen har de lagt ner mycket jobb på.

Det finns mycket funktionalitet bakom kulisserna som man inte ser.

Jag tog mig tid att göra en snabbkoll, ingen avacerad analys men ändå lite kikade jag runt på olika menyer och flikar , ju mer man skriver in om sig själv och de önskemål man har desto mer information dyker upp.

Jag skulle gissa att match.com i sig har kostat minst 5000 mantimmar att bygga och då är jag nog försiktig i överkant.

Hur jag än räknade kom jag upp i minst 2000-3000 timmar bara för de mest basala funktionerna och sen har de lagt ner massor med tid på att få den pedagogisk och enkel att använda. Så 5000 timmar är defintitivt i underkant. Det betyder en kostnad på mellan 4-6 MSEK i grova drag.

Du skulle nog behöva Minst följande kompetenser för att genomföra ett sånt projekt:'

- Projektledare 100 dagar
- Kravspecare 25 dagar
- Användbarhetsexpert 5-10 dagar
- Systemarkitekt 20 dagar
- PC Tekniker 10 dagar
- Grafisk designer 5-10 dagar
- Webbdesigner 25 dagar
- Textskribent 10-15 dagar
- Programmerare 60-80 dagar
- Testare 25-30 dagar

Summa ca 285-325 dagars jobb. dvs 2280-2600 timmar effektiv tid. Men normalt estimatslack på 60% beläggning i efektivitet så borde det bli 3800-4333 timmar. Fördelat på 10 huvuden. I kalendertid torde det behövas ca 5-6 månader att genomföra.

Detta sagt med reservation för att jag inte vet hur mycket som inte visas av admnistrativa funktioner i bakgrunden av match.com.

Sen har vi dritfbiten utöver detta, match.com hade över 9800 besökare online när jag testade, det kräver lite pulver under huven för att det ska bli stabilt och kännas snabbt. Men hårdvaran är jag mer osäker på, det kanske någon annan kan svara på.

tack för ett utförligt svar conny, alltid klass på dina inlägg och en massa saker som jag inte tänk på.
En summa på 3-4mille låter inte som något orimligt när större företag upphandlar leverantörer och byråer då kostar det en hel del, men för ett entreprenörsprojekt så är den utvecklingskostnaden för en prototyp/beta omöjlig men däremot så vet jag att det inte är omöjligt då flera fått till det grymt genom ett bra startup team och engagemang(svett,fingerkramp och tårar, redbull), men visst. Inte ett litet risk-kapitalsprojekt man ska satsa på direkt :D

jonny 2012-05-01 11:24

Det finns olika sätt att utveckla på. Det går att göra det mycket billigare om man har tur.

MRDJ 2012-05-01 13:23

kolla på appcelerator titanium, man skriver koden i javascript som sedan skapar objective-c kod. funkar även för android.

Det största ramverket för mobilutveckling just nu.

frankw 2012-05-01 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20439381)
kolla på appcelerator titanium, man skriver koden i javascript som sedan skapar objective-c kod. funkar även för android.

Det största ramverket för mobilutveckling just nu.

coolt, ska läsa på kring detta :D tackar

Clarence 2012-05-01 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av frankw (Inlägg 20439400)
coolt, ska läsa på kring detta :D tackar

Det finns även phonegap med liknande funktionalitet. Båda är väldigt välanvända och gratis. Sen finns det en mängd uppstickare som inte sällan kostar pengar, som t ex Marmalade Conny nämnde.

Conny Westh 2012-05-01 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av frankw (Inlägg 20439370)
tack för ett utförligt svar conny, alltid klass på dina inlägg och en massa saker som jag inte tänk på.
En summa på 3-4mille låter inte som något orimligt när större företag upphandlar leverantörer och byråer då kostar det en hel del, men för ett entreprenörsprojekt så är den utvecklingskostnaden för en prototyp/beta omöjlig men däremot så vet jag att det inte är omöjligt då flera fått till det grymt genom ett bra startup team och engagemang(svett,fingerkramp och tårar, redbull), men visst. Inte ett litet risk-kapitalsprojekt man ska satsa på direkt :D

Givetvis kan du välja bort mycket tung funktionalitet för att komma igång med ett systembygge till en rimlig kostnad. Sen kan du bygga ut allteftersom du får resurser till det. Men som sagt, frågan var vad det skulle kosta att bygga ett system som match.com. Givetvis är mitt estimat mycket mellan tummen och pekfingret, eftersom jag inte vet hur arkitekturen bakom siten ser ut.

Men jag vet att det är vanligt att enskilda moduler till vanliga affärssystem kostar i runda slängar runt 5000 mantimmar per modul att bygga, men det kan variera från 2000-20000 mantimmar.

Det är sällan värt besväret att bygga system för mindre än 2000 mantimmar eftersom de blir så enkla att vem som helst kan skapa liknande funktionalitet.

Lägger man tvärtom ner för mycket tid på ett system så blir det endera fyrkantigt att använda och passar inte särskilt bra för ändamålet eller hinner bli obsolete innan det når marknaden. Så 5000 mantimmar brukar vara optimalt för en modul.

tartareandesire 2012-05-01 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20439423)
Det är sällan värt besväret att bygga system för mindre än 2000 mantimmar eftersom de blir så enkla att vem som helst kan skapa liknande funktionalitet.

Det där stämmer inte för fem öre. Det finns många framgångsrika tjänster som lanserats med betydligt mindre utvecklingsarbete bakom. Det påstådda skyddet mot kopiering är dessutom sällan relevant. Vem som helst kan till exempel kopiera Blocket, Twitter eller Wikipedia även om det krävs en del teknisk expertis när man växer. Det är nog inget dessa är särskilt oroliga för.

jonny 2012-05-02 07:06

Conny, du är alldeles för insnöad i de projektgrupper och projektstorlekar du jobbade med en gång i tiden. Ensamma utvecklare eller små grupper har presterat underverk på korttid också.

Vad gäller Blocket så har de rätt många utvecklare anställda - jag har faktiskt svårt att förstå vad de gör dock.

Clarence 2012-05-02 12:35

Ja speciellt inom app-världen har det ju till och med gjorts riktigt framgångsrika appar av 13-åringar efter skolan under någon månads tid. En bra web- eller mobilapp behöver inte ta mer än 100 timmar - däremot är timingen, idén och detaljerna i genomförandet otroligt viktiga.

frankw 2012-05-02 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20439463)
Ja speciellt inom app-världen har det ju till och med gjorts riktigt framgångsrika appar av 13-åringar efter skolan under någon månads tid. En bra web- eller mobilapp behöver inte ta mer än 100 timmar - däremot är timingen, idén och detaljerna i genomförandet otroligt viktiga.

kan inte göra annat än att hålla med kring detta, en fortsatt fråga.
jag hade för mig att apple stänger in sin databas till enbart apple och facebook helst inte heller vill dela med sig av användardatabasen/revenue till externa platformar?
kan vara ute och cykla, men menar då att en mobil app "användare" kan inte logga in i fb appen via webben sedan och fortsätta på samma spår som han gjorde i appen?
kanske löser sig om man använder FB connect/login in i appen iof.

pelmered 2012-05-03 13:18

Det är i stort sett inga vettiga entreprenörer som plöjer ned flera miljoner för att få fram en enda leverans av en tjänst. Mer eller mindre alla jobbar mer agilt så att man får får många små leveranser. Den första versionen av en tjänst behöver inte vara så genomtänkt och genomarbetad rent tekniskt bara kärnfunktionaliteten sitter som den ska.
Därefter itererar man fram och gör små uppdateringar med korta invervall. På det här sättet märker man ganska tidigt om det är något man borde fortsätta att jobba på eller om man borde lägga ned projektet till förmån för något annat.

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20439442)
Vad gäller Blocket så har de rätt många utvecklare anställda - jag har faktiskt svårt att förstå vad de gör dock.

Det undrar jag verkligen också. De har ju inte gjort mer än en eller ett par minde uppdateringar av sidan på många år. Jag ser till och med att de rekryterar flitigt. De har ju visserligen en hel del andra sitter i andra länder, men det är ju inget speciellt avancerat system.

Clarence 2012-05-03 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20439571)
Det undrar jag verkligen också. De har ju inte gjort mer än en eller ett par minde uppdateringar av sidan på många år. Jag ser till och med att de rekryterar flitigt. De har ju visserligen en hel del andra sitter i andra länder, men det är ju inget speciellt avancerat system.

Små ändringar som garanterar fortsatt kvalité i innehåll och drift utan att förändra den primära upplevelsen som redan är ett framgångskoncept är extremt mer tidskrävande än att lägga till en ny funktion eller förändra hela designen.

Att skapa och underhålla en plattform att skala till 20+ internationella sajter varav en handfull är riktigt stora (6 miljarder sidvisningar i månaden för leboincoin t ex) är inte heller en lek.

Jämför med facebook som även det är en förhållandevis enkel sajt funktionellt, de har 3,500 anställda.

Citat:

jag hade för mig att apple stänger in sin databas till enbart apple och facebook helst inte heller vill dela med sig av användardatabasen/revenue till externa platformar?
kan vara ute och cykla, men menar då att en mobil app "användare" kan inte logga in i fb appen via webben sedan och fortsätta på samma spår som han gjorde i appen?
kanske löser sig om man använder FB connect/login in i appen iof.
Du måste logga in på varje enhet, det är en ren säkerhetsaspekt. Det finns inga sett att verifiera att det var samma användare på datorn som på mobilen, oavsett om samma wifi användes. Du kommer inte åt någon databas från varken facebook eller apple. För facebook har du ett api att arbeta mot som finns sdk:s för t ex ios och android. Vad du vill komma åt hos apple har jag inte en aning om.

Men för att få kontinuitet mellan desktop och mobil får du spara sakerna via din egen (server-)applikation - har inget med facebook att göra mer än att du väl kan använda dom för autentisering om du så vill.

tartareandesire 2012-05-03 14:31

Citat:

Det är i stort sett inga vettiga entreprenörer som plöjer ned flera miljoner för att få fram en enda leverans av en tjänst. Mer eller mindre alla jobbar mer agilt så att man får får många små leveranser. Den första versionen av en tjänst behöver inte vara så genomtänkt och genomarbetad rent tekniskt bara kärnfunktionaliteten sitter som den ska.
Därefter itererar man fram och gör små uppdateringar med korta invervall. På det här sättet märker man ganska tidigt om det är något man borde fortsätta att jobba på eller om man borde lägga ned projektet till förmån för något annat.

Till Connys försvar så finns det också tillfällen där motsatsen gäller. Om man ska lansera en ganska omfattande tjänst som ska försöka konkurrera på en redan etablerad marknad så krävs det mycket pengar och många mantimmar i utvecklingstid. Det görs exempelvis fortfarande tv-reklam för nya kasinobolag och de är definitivt inte gratis att lansera.

pelmered 2012-05-03 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20439578)
Till Connys försvar så finns det också tillfällen där motsatsen gäller. Om man ska lansera en ganska omfattande tjänst som ska försöka konkurrera på en redan etablerad marknad så krävs det mycket pengar och många mantimmar i utvecklingstid. Det görs exempelvis fortfarande tv-reklam för nya kasinobolag och de är definitivt inte gratis att lansera.

Ja, det är sant. Om man ska bygga vidare på existerande tjänster eller slå sig in på etablerade marknader man har bra kännedom om(dvs när riskerna är relativt små eller åtminstone förutsägbara) är det ett bra alternativ om man har pengarna. Det är nog väldigt få här som har pengarna eller kontakterna för att få ihop något sådant dock.
Men om man ska göra riktigt innovativa saker så tror jag faktiskt inte att chanserna för att lyckas ökar speciellt mycket, snarare tvärtom. I väldigt många fall får man fram en tekniskt riktigt bra lösning, men som inte är vad användarna vill ha. Även om man har massa pengar vill man inte kasta iväg dem på en chansning.
Kan man istället testa 4-5+ olika koncept/idéer för samma peng så skulle jag säga att man har många gånger större chans att få till något riktigt lyckat.

pelmered 2012-05-03 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20439575)
Små ändringar som garanterar fortsatt kvalité i innehåll och drift utan att förändra den primära upplevelsen som redan är ett framgångskoncept är extremt mer tidskrävande än att lägga till en ny funktion eller förändra hela designen.

Att skapa och underhålla en plattform att skala till 20+ internationella sajter varav en handfull är riktigt stora (6 miljarder sidvisningar i månaden för leboincoin t ex) är inte heller en lek.

Jämför med facebook som även det är en förhållandevis enkel sajt funktionellt, de har 3,500 anställda.

Ja, jag förstår det.
På Facebook händer det dock väldigt mycket mer. Både i form av tillväxt och funktionalitet och de har extremt mycket högre krav på prestanda. Innehållet är dessutom väldigt mycket mer dynamiskt. På blocket kan ju allt cachas med ganska långa TTL då de enda ändringarna är nya annonser och de behöver inte uppdateras i realtid.

MRDJ 2012-05-03 19:45

Tror dem lägger en del krut på integrationer,
man ser ju deras data på flera siter som t.ex aftonbladet.

Fast jag kan hålla med om att det är konstigt att dem är så många, inget avancerat direkt. :)

Citat:

tartareandesire 2012-05-04 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20439611)
Tror dem lägger en del krut på integrationer,
man ser ju deras data på flera siter som t.ex aftonbladet.

Fast jag kan hålla med om att det är konstigt att dem är så många, inget avancerat direkt. :)

Arbetet med en sajt med antal sidvisningar på den nivån ser helt annorlunda ut än arbetet med en "normal sajt". Det görs en hel del jobb som inte syns på ytan. Blocket finns dessutom även i andra länder numera. Själva konceptet Blocket ska man nog inte mecka med i onödan.

makaflOw 2012-05-05 14:35

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20439442)
Conny, du är alldeles för insnöad i de projektgrupper och projektstorlekar du jobbade med en gång i tiden. Ensamma utvecklare eller små grupper har presterat underverk på korttid också.

Jag funderade precis på samma sak för ett tag sedan, sen kom jag på hur många länder som Blocket finns i. =) Sen om dem svenska utvecklarna sitter och utvecklar på utländska blocketsidor vet jag inte.

tartareandesire 2012-05-05 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av makaflOw (Inlägg 20439702)
Jag funderade precis på samma sak för ett tag sedan, sen kom jag på hur många länder som Blocket finns i. =) Sen om dem svenska utvecklarna sitter och utvecklar på utländska blocketsidor vet jag inte.

Det är som sagt var mycket arbete under ytan när man jobbar med större webbplatser, mycket av detta arbete är ganska bortkastat på mindre webbplatser. Dessutom är ju inte alla anställda utvecklare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson