![]() |
Borde telefonförsäljning förbjudas?
Tyckte det kunde vara intressant att se vad företagare anser. Jag är själv egenföretagare och får diverse samtal från alla möjliga telefonförsäljare. Min bestämda åsikt är att det finns i princip inga seriösa företag som bedriver denna typ av verksamhet idag.
|
Definiera telefonförsäljning. Gäller detta all typ av försäljning via telefon? Även inledande kontakt som syftar till att boka ett säljmöte?
Det är ju inte rimligt att förbjuda det helt. Vissa delar skulle jag dock kunna gärna förbjuda eller åtminstone begränsa. För rent torr-sälj(uppringd efter en inköpt lista utan att man haft någon kontakt med företaget eller någon samarbetsproblem innan) skulle det nog vara bra med lite hårdare reglering. Vet inte hur man skulle kunna reglera detta på ett bra sätt, och det känns lite orimligt att förbjuda det helt också. Man vill ju kunna ringa upp intressanta potentiella kunder som man gjort lite research om och ge dem ett erbjudande som är anpassat efter deras verksamhet. |
Mitt svar: Nej, men regleras hårdare.
Finns idag Nix för privatpersoner, men hjälper föga eftersom du blir nerringd om du är kund hos Telia tex. Mestadels för att dom ha in merförsäljning. Men en liknande funktion borde finnas för företag/näringsidkare. Visst, det kommer hämma försäljningen för vissa, men det är kanske bättre att komma på bättre idéer och utvecklas. Ringer det en telefonförsäljare på jobb så lägger vi oftast bara på luren. Ringer dom igen så samma sak. Visst, vi går kanske misste om ett toppenerbjudande, men vi saknar inte det vi inte redan har :). ## Edit - Itisgood: Ren telefonförsäljning borde man kunna hindra genom "nix", men ett "säljmöte" borde kunna tillåtas. Därmed "Regleras hårdare". Kanske inte optimalt, men något borde kunna göras. |
Låter först underbar men sedan ...
Är inte risken med ett förbud att man gör som till privatpersoner - gör om det så att det låter som en marknadsundersökning som sedan avslutas med "Får vi ...." |
Jag vet inte riktigt hur du definierar telefonförsäljning?
Jag drar en gräns mellan telemarketing(att använda callcenters, dialers eller ringa folk efter listor) och företag som säljer över telefon(där en kompetent person som jobbar på företaget ringer mig personligen, känner till min verksamhet och är insatt i sitt eget företags tjänster). Gillar inget av det men anser ändå att det finns olika sätt att sköta telefonföräljning. Endel seriösare än andra? EDIT: ITisGood.se han före... :) |
Telefonförsäljning som gäller massproducerade tjänster och skitprodukter borde förbjudas.
Då tänker jag på mobilabb, tidningar, katalogtjänster, naturprodukter eller liknande skit. Nu låter jag aldrig säljare kopplas till mig då jag filtrerar dom och mina anställda inte får koppla vidare dom. |
Jag svarade JA!
Är med i Nix och får ändå samtal. Mycket från telenor/bredbandsbolaget eftersom jag är kund där. Har ringt BBB och telenor och bett de ta bort mig men får till svars att jag har godkänt det eftersom jag använder deras tjänster. Telefonförsäljning rent generellt är mycket lurendrejeri där många godkänner något de egentligen inte vill ha, men kanske vill ha information om.. |
Citat:
|
Citat:
|
Svarade nej, annars skulle inga besöka min sida som står nedan i signaturen ;)
|
Citat:
Jag svarade Nej, men regleras hårdare. Är så trött på säljare som ringer och tjatar. |
Nej, jag är inte fascist.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Allt från mindre säljbolag till stora koncerner jobbar med telefonförsäljning och är idag den vanligaste förekommande kommunikationsalternativet för att göra affärer. Sen att det finns 1% som missbrukar detta är en annan femma. Skulle vara intressant läsning om du ändrar din trådstart och kommer med fler meningar om varför du inte tror att det finns företag som bedriver seriös verksamhet över telefon. Och ja, jag är säljare och kör 90% av mina affärer via telefon. |
MKÖ, den här tråden visar väl ganska tydligt att det är många som delar min uppfattning men att det också finns många som inte gör det. Att jag är moderator hindrar mig inte från att ha åsikter, tro det eller ej :)
Att ringa och försöka sälja till personer som inte uttryckligen bett om att bli kontaktade är oseriöst. Det är min åsikt. Det är en onödig belastning som företagare tvingas dras med idag. |
Problemet är hur man definierar det, eftersom det i princip skulle kunna används mot alla företag som kommer från ett företag.
Det som borde styras upp är hur avtal/köp ingångna via telefon ska bekräftas. Har via ett sidouppdrag kommit i kontakt med flera som har fastnat i Quals (telefoniavtal) sjuka avtal, där det inte ens ordentligt underlag för beställningarna. |
Citat:
Hur som haver. Telefonförsäljning är en ren marknadsföringskanal precis som en banner på aftonbladet som irriterar dina ögon. Givetvis vill man även få ett mervärde via telefonförsäljning och i många fall, avslut = pengar. Men ponera att telefonförsäljning skulle bli ett brott = olagligt. Kan säga dig att Sverige väntar nästa kris då :) Och då måste de kanske komma och knacka på kontoret, då är telefonsamtal bättre. |
Jag vet inte vad jag tycker sämst om, förbud eller telefonförsäljare.
Jag gillar inte fackföreningar heller. Men i det här fallet så känns det som om fackföreningarna borde kräva fast lön åt alla telefonförsäljare. Om det blev ett avtalat krav inom branschen, så skulle man bli av med 90 % av de värsta samtalen. Att säljföretagen kan spamma samtal beror nämligen på att det ofta inte kostar dem någonting. De erbjuder rent provisionsbaserade löner och har en enormt hög personalomsättning. Så kräv fast lön åt alla telefonförsäljare. Då slår du två flugor i en smäll. Du rensar bort oseriösa ungdomsjobb/arbetsgivare och får färre telefonförsäljare. |
Citat:
Nja, det är ändå en väsentlig skillnad på en banner och ett telefonsamtal. Bannern behöver jag inte ägna någon tid åt och jag behöver heller inte gå in på sidor som är reklamfinansierade om den nu irriterar mig så pass mycket (vilket inte är fallet). Ett telefonsamtal stör alltid, vare sig man svarar eller inte (svarar man inte så ringer de flesta igen). Det går ju att lagstifta mot det sista alternativet också ifall problemen skulle bli omfattande men det tror jag inte. Det är dyrare att göra besök på plats så det skulle göras i betydligt mindre omfattning, precis som det görs betydligt färre telefonsamtal än spamutskick via mail. OM oönskad telefonreklam ska vara tillåtet, vilket jag inte anser, så tycker jag åtminstone det skulle vara förbjudet med avtal som träffas via telefon. Då tror jag man städar bort en stor andel av de värsta bovarna i branschen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det börjar bli standard att man erbjuder sina anställde en fast lön + provision men frågan är om inte det ibland är sämre då man vet att det är en skitprodukt som ska ut och att det knappast går att överleva på provisionen då det är så få sälj så man lockar med en låg fast lön och låter säljarna plöja igenom listan av stackars ovetande privatpersoner och företagare. Jag tror att det behövs en kvalitétssäkring av produkter som säljs. Telemarketingbolagen säljer ju för att överleva vad dom säljer är en annan femma. Om det är en bra produkt som har ett värde för slutkund så är det enkelt att sälja den vilket innebär att säljaren kan leva på endast provisionen (dock kan det vara bra att ha en fast lön som livlina) Bra produkter, bra förpackat som säljs till redan analyserade kundgrupper av säljare som själva älskar produkten, det kan bli melodin till bättre telemarketing. Håll f ö utkik i feedbackavdelningen då jag tror att en potentiell lösning snart kan presenteras ;) |
Imani; ditt förslag är lika realistiskt som dina domänpriser :P. Det blir nästan omöjligt att definiera kvalitetsprodukter och i vilket fall orimligt med någon kvalitetssäkring.
Förslaget på att kräva en viss minimilön per timme i kombination med att muntliga avtal där säljaren ringer upp kunden på eget initiativ och utan att de gjort affärer tidigare ogiltigtförklars borde få bort mycket av problemen i branschen. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Till att börja med stör jag mig på telefonförsäljare som inte kan ta ett nej utan konstigheter. I synnerhet om de ringer på måfå till folk utan att bemöda sig att kolla upp om verksamheten har en särskild nytta av erbjudandet.
Men att förbjuda det helt och hållet tror jag inte på, då det även finns seriösa säljare som tagit sig tid att kolla upp ens verksamhet. Dessutom finns det möjlighet att blockera irriterande nummer med en brandvägg till telefonen. Att Apple fått för sig att det är omoraliskt med brandväggar och gjort så man måste jailbreaka för att installera iBlocklist är en annan femma. Jag röstade på hårdare regleringar. Det bästa är om det kan lösas fackligt. Annars är mitt förslag att man inte får ringa samma nummer mer än en gång per dag, samt att det ska vara möjligt att ringa tillbaks till det numret så att man kan ta till sig erbjudandet när det passar bättre. Däremot är det omöjligt att någon instans ska granska vad som är en "godkänd" produkt. |
Citat:
Det krävs en attitydförändring från kunder där de tar mer initiativ och är mer undersökande och aktiva. Samtidigt kräver det mer respekt för kunderna från säljarnas sida, idag är den respekten obefintlig. Samtidigt ska säljaren kunna ge ett erbjudande till kunden utan att säljaren vet vem kunden är. Om kunden tycker erbjudandet är intressant så kan kunden "öppna upp" möjligeheten till kommunikation, endera att kunden tar kontakt med säljaren eller att kunden tillåter säljaren att ta kontakt med kunden och anger hur. Det finns några webbsidor som påbörjat den här trenden som göratt kunden kan söka en leverantör genom att de får skicka offert o s v men det finns mer att göra på den fronten. |
Citat:
|
Svår fråga. Jag tycker inte man kan förbjuda folk att ta kontakt med varandra, dock telefonförsäljare branschen spåra ur, vilket gör att de får rekyl tillbaka.
Jag hänvisar alla försäljare till e-post. |
Citat:
Kunderna ska kanske inte sitta och vänta på att det dyker upp ett erbjudande utan söka efter lösningar på sina problem själva, mer så jag tänkte... |
|
Citat:
|
Jag läste också SvD artikeln, den är ju klockren!
|
Att kräva ett skriftligt godkännande tycker jag är ett väldigt bra första steg. Det skulle direkt ta bort de värsta blufföretagen.
Det är egentligen väldigt konstigt att man kan träffa ett avtal utan att man har möjlighet att varken se produkten, tjänsten eller avtalstexten. Visst finns det ju ångerrätt, men det är ju inte tillräckligt som det också står i artikeln. Jättebra att problemet uppmärksammas på så hög nivå. Då kan vi förhoppningsvis få igenom en lagändring. Sedan håller jag med tartareandesire om att det i stort sett inte finns några seriösa företag som till betydande del torrsäljer via telefon. Undantaget är väl kanske nystartade bolag som vill komma igång, men då har de å andra sidan kanske inte hunnit bli klassade seriösa än heller. Extremt påstridiga telefonförsäljare som inte kan förstår att man inte är intresserad av deras skitprodukt är bland det värsta som finns, speciellt när de dessutom ringer vid olämpliga tillfällen. |
Fast man får ju se till grundorsaken, telefonförsäljning finns ju endast för att det funkar.
Sedan att många kanske är lättlurade och korkade och säger ja utan att tänka efter är väl annan sak kanske. Så länge folk tjänar pengar på det så kommer det fortsätta, sedan tror jag det är omöjligt att lagstifta om det. Dock skulle alla må bättre av utan alla värdelösa skitprodukter som säljs över telefon, problemet är ju att det är får många idioter som går på det. |
Många oseriösa telefonsäljare hotar ju med KFM och tingsrätten om man inte vill betala deras falska fakturor. Om KFM faktiskt krävde att man som sökande faktiskt tvingades visa upp ett skriftligt undertecknat avtal för att KFM över huvud taget skulle ta emot ärendet så skulle säkert massor av okynneskrav försvinna.
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson