WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Gör tågvärdarna rätt eller fel? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1053131)

knullis 2012-04-20 15:29

Gör tågvärdarna rätt eller fel?

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=s-zG8C45DJM

mycket diskussioner kring detta på facebook. kul att se vad ni på wn tycker. jag har mina åsikter om detta men väntar med att skriva tills andra fått chansen

patrikweb 2012-04-20 15:44

Alla vet ju att västtrafik biljettkontrollanter har gjort så många brott i sitt agerande att det skulle blivit över 10 års fängelse för dom om dom hade blivit dömda för alla sina brott.

Folk är dock väldigt okunniga vad som gäller lagar och driver inte det i domstol, bättre ringa polisen och låta dom komma. Sedan be polisen beslagta övervakningsfilmen från spårvagn för använda som bevis i rätten.

Man ska lägga till att envarsgripande får endast ske om det är bestyrkt (Att tro att någon har begått ett brott funkar inte), att inte vissa biljett är inte ett brott. Med andra ord kan dom aldrig bevisa om du har biljett eller inte, alltså kan dom aldrig använda envarsgripande.

patrikweb 2012-04-20 15:55

Det jag hoppas någon gång att ett par starka personer köper biljett men vägrar visa dom i biljettkontroll. Om dom vägrar släppa dom så använder du rätten till nödvärn och bryter lite ben på kontrollanterna.

Sedan gör man så några gånger till dom lär sig att om dom själva försöka missbruka lagen så ska man själv missbruka lagen och bryta deras ben då och då.

tartareandesire 2012-04-20 15:56

Så vitt jag har förstått så har biljettkontrollanterna ingen rätt att hålla kvar en person. I så fall har de själva begått brott i detta fall, bra att de filmades med bra bildkvalitet i så fall så att de kan avskedas och fällas.

Med det sagt så tycker jag man måste bli hårdare mot de som åker utan att betala för sig och kontrollanterna bör ges rätten att hålla kvar en person. Alla som åker måste betala för sig, svårare än så är det inte. Alternativet är att finansiera kollektivtrafiken helt och hållet med skattemedel men det tror jag inte är realistiskt i dagsläget. Det är uppenbarligen det alternativet patrikweb indirekt förespråkar här i tråden trots att han inte vill betala en krona i skatt :)

coredev 2012-04-20 16:01

Som jag ser det är gripandet något som endast bör få utföras av polis och detta av mycket goda skäl. Jag kan tänka mig att det i många fall kan upplevas som mycket integritetskränkande att bli gripen. Många människor (t.ex. med psykiska funktionshinder) skulle säkert uppleva det som direkt traumatiskt. Ett gripande kan vara farligt för den gripna av medicinska skäl och farligt för den som griper om den som skall bli gripen blir våldsam / bär vapen, etc. Det krävs också en stabil utbildning så att gripanden sker på rätt sätt och inte i onödan samt någon form av lämplighetstest av den person som griper, etc..., etc... Allt detta sammantaget gör att jag tycker att poliser är de enda som är lämpliga att utföra denna uppgift.

Det finns mycket i filmen som provocerar mig. Ett exempel i mängden är ca 0:49 där en av biljettkontrollanterna verkar ligga på kvinnan och trycker ner henne mot stolen. Samtidigt så tycker jag faktiskt inte att det bara är individernas (kontrollanternas) fel, mycket pekar på att det är i Västtrafiks ledning som felet ligger och att tillvägagångssätt och människosyn sprids i organisationen.

tartareandesire 2012-04-20 16:11

Håller i princip med dig coredev. I det här fallet kan man gott anmäla kontrollanterna för såväl olaga frihetsberövande som misshandel.

Däremot måste man kunna hålla kvar personer som inte betalar på något vis. Det finns väldigt många (framför allt ungdomar) i Göteborg som satt detta i system med att aldrig betala och sticka så snart de ser kontrollanter. Det bästa, kanske också det enda, alternativet är i min mening att stanna spårvagnen / bussen och tillkalla polis i det fall de vägrar visa giltig legitimation.

patrikweb 2012-04-20 16:22

Tror du faktiskt alla dom ungdomar som plankat skulle betalat om dom inte kunna göra det? Det tror inte jag.

Precis som film och musik maffian hävdar att folk skulle betalat för all musik och film om man inte kunnat laddat ner det.

Hårdare stil kommer inte generera så mycket mer inkomster, bara att vanliga resenärer känner sig trakasserade om dom behövde bli kontrollerade varje dag.

gregoff 2012-04-20 16:26

Enligt min mening ska kontrollanterna dömas för frihetsberövande och misshandel. Som grädde på moset ska dom avskedas med. Dessutom är det nån som bör "se över rutinerna" som det så fint heter. Någon har trots allt (troligen) informerat kontrollanterna om att hålla kvar personer som "inte betalat".

Om kvinnan i filmen har gjort något fel eller inte vet jag inte (var inte på plats själv och vet inte vad som hände innan filmen började rulla), men jag personligen hoppas att kontrollanterna åker dit oavsett, vilket skulle vara i enlighet med svensk lag då kvinnan inte gjort något som kan innebära fängelsestraff (med tanke på fasthållningen/frihetsberövningen och misshandeln).

inpbox 2012-04-20 16:42

Man blir ju riktigt upprörd av denna video!! Frågan är om hon nu anmält dom vad en domstol säger?

tartareandesire 2012-04-20 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20438204)
Tror du faktiskt alla dom ungdomar som plankat skulle betalat om dom inte kunna göra det? Det tror inte jag.

Precis som film och musik maffian hävdar att folk skulle betalat för all musik och film om man inte kunnat laddat ner det.

Hårdare stil kommer inte generera så mycket mer inkomster, bara att vanliga resenärer känner sig trakasserade om dom behövde bli kontrollerade varje dag.

De kanske skulle må bra av att cykla några kilometer? Då kanske det inte skulle vara proppfullt varje tur på vissa linjer och pensionärer kan få sitta ner.

Det där är ju bara det vanliga tramset om att en del tycker att vissa saker ska vara gratis medan alla andra ska betala för kalaset. De säljer en produkt som alla andra, antingen betalar man för den eller så får man klara sig utan den. Annars kan jag kräva tio konton på patrikweb? Jag tycker det borde vara gratis för mig.

patrikweb 2012-04-20 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438210)
De kanske skulle må bra av att cykla några kilometer? Då kanske det inte skulle vara proppfullt varje tur på vissa linjer och pensionärer kan få sitta ner.

Det där är ju bara det vanliga tramset om att en del tycker att vissa saker ska vara gratis medan alla andra ska betala för kalaset. De säljer en produkt som alla andra, antingen betalar man för den eller så får man klara sig utan den. Annars kan jag kräva tio konton på patrikweb? Jag tycker det borde vara gratis för mig.

Det handlar inte om dom som inte betalar, utan handlar om dom som betalar som blir skadade av hård linje. Ingen vill väl behöva bli kontrollerade 24/7 när man har biljett.

Bjorne 2012-04-20 17:45

Envarsgripande gäller inte det aktuella fallet eftersom påföljden för plankning aldrig har varit fängelse. Kontrollanter har inga extra befogenheter över "civila" personer så fatta hur efterblivet det hade varit ifall envarsingripande hade gällt. Då hade precis vem som helst kunna kräva att få se resenärers färdbevis och hålla fast dem tills polis kommer om de inte kan visa upp det.

Däremot gäller järnvägslagen i pendeltågstrafiken och på vissa tågbanor i Stockholm vilket ger de kontrollanterna befogenhet att hålla kvar de som åker utan biljett. Men den lagen gäller inte för spårväg och tunnelbana och därför har inte kontrollanterna någon rätt att frihetsberöva någon.

Bjorne 2012-04-20 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438210)

Man kan tycka hur man vill, men det är vad som står i lagtexten som gäller och inte någons tyckte och smak. Kontrollanterna har inte rätt att hålla fast någon och gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande. De har satt det i system för att de vet att de kan komma undan med det.

HenSod 2012-04-20 17:56

I Stockholm åker man tryggt, men i Göteborg är det ju rena vilda västern.

Alex 2012-04-20 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20438217)
Envarsgripande gäller inte det aktuella fallet eftersom påföljden för plankning aldrig har varit fängelse. Kontrollanter har inga extra befogenheter över "civila" personer så fatta hur efterblivet det hade varit ifall envarsingripande hade gällt. Då hade precis vem som helst kunna kräva att få se resenärers färdbevis och hålla fast dem tills polis kommer om de inte kan visa upp det..

Kan man envarsgripa personer som envarsgriper felaktigt (och det blir frihetsberövande där påföljden faktiskt skulle kunna vara fängelse)?

tartareandesire 2012-04-20 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20438211)
Det handlar inte om dom som inte betalar, utan handlar om dom som betalar som blir skadade av hård linje. Ingen vill väl behöva bli kontrollerade 24/7 när man har biljett.

Det är knappast kontroller 24/7? Inte särskilt ofta jag har blivit kontrollerad här i Göteborg och ännu mer sällan när jag bodde i en lite mindre stad.

Självklart agerar dessa kontrollanter helt felaktigt och förmodligen även brottsligt i det här fallet men man måste ändå göra något åt de som inte betalar för sig. Annars är det precis samma sak som att jag beställer webbhotell hos dig och sen struntar i att betala fakturan och vänta mig att ändå få behålla kontot.

tartareandesire 2012-04-20 23:00

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20438219)
Man kan tycka hur man vill, men det är vad som står i lagtexten som gäller och inte någons tyckte och smak. Kontrollanterna har inte rätt att hålla fast någon och gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande. De har satt det i system för att de vet att de kan komma undan med det.

Precis, det var också därför jag skrev att det är helt rätt att polisanmäla kontrollanterna i det här fallet.

Visst finns det de som inte har pengar till att åka i storstäderna där det är ganska mycket dyrare men en duglig begagnad cykel går att få får några hundralappar och sen bör bidrag täcka de som är mest utsatta ekonomiskt. Övriga måste självklart betala för de produkter och tjänster de utnyttjar, oavsett om det är spårvagnen, tunnelbanan, godis eller en jacka.

När jag gick på gymnasiet cyklade de flesta i min klass 4-5 km till skolan. Det gällde även de som fick pengar till busskort då kommunen faktiskt gav just pengar till busskort och de faktiska korten. Ungdomarna mår bättre och kollektivtrafiken fungerar bättre för de som är i större behov av densamma.

Westman 2012-04-21 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20438219)
Kontrollanterna har inte rätt att hålla fast någon och gör sig skyldiga till olaga frihetsberövande.

och
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438201)
Så vitt jag har förstått så har biljettkontrollanterna ingen rätt att hålla kvar en person.

Jasså? Vad jag vet ingår fängelse i straffpåföljden och då gäller sk. envarsgripande. Se "Bedrägligt beteende". Lagrummen är Rättegångsbalken 24 kap. 7 § och 9 kap 2 § 2 st Brottsbalken.

Bjorne 2012-04-21 11:18

Jo, fast för envarsingripande måste de vara väldigt säkra på att ett brott har begåtts. Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott och därför kan man inte hålla fast människor hur som helst. Misstanke räcker inte. Man kan inte hålla fast någon för att det ser ut som att den plankade.

Kontrollanterna har inga som helst extra befogenheter utöver de övriga passagerarna. Hade envarsingripande gällt hade vem som helst (en var) kunnat hålla fast vem som helst som vägrat visa upp giltigt färdbevis.

Rvn 2012-04-21 11:54

Allmänheten borde ställa sig upp och agera mot detta storebrorssamhälle.

Som jag har tolkat det har man ingen laglig skyldighet att visa sin biljett för kontrollanten även om man köpt en. De har inte heller rätt att hålla kvar en vid ett sådant tillfälle.

Som jag har tolkat det så har de enbart rätt att hålla kvar en om de gått på som dig samtidigt och sett att du inte köpt biljett.

Alla borde börja vägra att visa sina biljetter för kontrollanterna och stå upp för sina rättigheter samt anmäla kontrollanter för frihetsberövande som håller kvar en. Detta är jobbigt och krångligt men verkar vara enda sättet för att få till en ändring!

De är inga poliser och om de refererar till ett gripande eller polislagen kan de råka riktigt illa ut då de inte har de befogenheterna.

P3N 2012-04-21 12:05

Som jag ser det ett tydligt exempel på när individer inte kan tänka själv. Kontrollanterna borde ju veta att de inte är poliser, oberoende av vad någon ledning säger till dem. Och inte ens poliser hade väl agerat så korkat hoppas jag (även om det ju finns en del skrämmande exempel på motsatsen...) Att göra "sitt jobb" i blindo och inte själv tänka, det är så det blir fel i världen.

Borde bli straff på kontrollanterna, de får inte agera så oberoende om de är i "tjänst" eller ej...

tartareandesire 2012-04-21 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av Rvn (Inlägg 20438296)
Allmänheten borde ställa sig upp och agera mot detta storebrorssamhälle.

Som jag har tolkat det har man ingen laglig skyldighet att visa sin biljett för kontrollanten även om man köpt en. De har inte heller rätt att hålla kvar en vid ett sådant tillfälle.

Som jag har tolkat det så har de enbart rätt att hålla kvar en om de gått på som dig samtidigt och sett att du inte köpt biljett.

Alla borde börja vägra att visa sina biljetter för kontrollanterna och stå upp för sina rättigheter samt anmäla kontrollanter för frihetsberövande som håller kvar en. Detta är jobbigt och krångligt men verkar vara enda sättet för att få till en ändring!

De är inga poliser och om de refererar till ett gripande eller polislagen kan de råka riktigt illa ut då de inte har de befogenheterna.

Allmänheten bör väl tvärtom vara intresserad av att se till att alla betalar. Annars blir det dyrare för alla som faktiskt sköter sig. Däremot bör fordonet stoppas och polis tillkallas om någon passagerare vägrar betala för sig och visa giltig legitimation, alternativt kontrollerna genomföras utav personer som har laglig rätt att kvarhålla den som inte betalat. Det krävs en vettig utbildning för att göra detta på ett säkert sätt både för passagerarens och kontrollantens del. Kontrollanter kan ha oturen att stoppa fel person och en del har råkat riktigt illa ut vilket än så länge lyckligtvis är mycket ovanligt i Sverige.

jonny 2012-04-21 12:56

En av grunderna är väl ändå att åtgärder ska stå i rimlig proportion. Det är svårt att bedöma exakt vad som hänt baserat på filmen eftersom det inte riktigt framgår vad som hänt innan.

Inom SL-trafiken tillkallas normalt ordningsvakter för sådant här - personal som dels har rätt att göra ingripanden och dels har utbildning i sina rättigheter och skyldigheter.

Min egen uppfattning är att det förefaller mycket tveksamt att det här är tillräckligt för ett envarsgripande.

Jag blir upprörd av filmen och då har jag jobbat inom SL och SLs entreprenörer i varierande omfattning sedan 1999. Dock inte med biljettkontroller utan som förare av tunneltåg och buss samt trafikledning.

KristianE 2012-04-21 13:00

Hehe! När jag läste "tågvärdar" tänkte jag såklart på pendeln i Stockholm men sen såg jag
att det minsann var en av våra vagnar här..

Övergrepp? Säkerligen. Kommer de dömas? Tveksamt. Om de inte skulle fått hålla kvar
störiga passagerare i väntan på polis så skulle ingen behövt betala för sig.

Konstigt att jag inte läst något i GP om detta. Var det länge sen det hände? 200.000
visningar är en hel del..

Västtrafik använder en del knep för att se till att folk betalar. Ett ex. är SMS-biljetten.
Normalt sett kommer den på någon sekund, men när de har hållplatskontroller inbokade
tar svaret 45-60 sekunder. Allt för att ingen ska kunna sitta med tummen på Send-knappen
när de ser en kontrollant. De hinner inte få biljetten innan man blir kollad..

MusikMixen 2012-04-21 13:00

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20438306)
En av grunderna är väl ändå att åtgärder ska stå i rimlig proportion. Det är svårt att bedöma exakt vad som hänt baserat på filmen eftersom det inte riktigt framgår vad som hänt innan.

Inom SL-trafiken tillkallas normalt ordningsvakter för sådant här - personal som dels har rätt att göra ingripanden och dels har utbildning i sina rättigheter och skyldigheter.

Min egen uppfattning är att det förefaller mycket tveksamt att det här är tillräckligt för ett envarsgripande.

Jag blir upprörd av filmen och då har jag jobbat inom SL och SLs entreprenörer i varierande omfattning sedan 1999. Dock inte med biljettkontroller utan som förare av tunneltåg och buss samt trafikledning.

Håller med dig.
Det är lätt att anklaga kontrollanterna men ingen vet ju vad som hänt innan..

Det jag dock inte förstår är varför det finns 3 kontrollanter? På pågatågen i full rulle är det oftast bara 2 st vad jag sett.

Erik Stenman 2012-04-21 13:04

Dessa kontrollanter är ena obehagliga typer som missbrukar sin informella makt. Jag har blivit kontrollerad 2 eller max 3 gånger i Uppsala. Ena gången så blev jag felaktigt anklagad för att inte ha betalat. Lyckligtvis är jag relativt duktig på att argumentera och lyckades överbevisa kontrollanten, lyckligtvis i singularis. Men i en sådan situation med flera stycken våldsamma vakter så är det ju omöjligt att hävda sin rätt.

Det vore intressant om resenärerna försökte lyfta bort dessa vakter och hålla fast dem. Skulle det vara lagligt?

Linuus 2012-04-21 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20438308)

Konstigt att jag inte läst något i GP om detta. Var det länge sen det hände? 200.000
visningar är en hel del..

I onsdags enligt aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14709399.ab

KristianE 2012-04-21 13:04

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20438309)
Det jag dock inte förstår är varför det finns 3 kontrollanter? På pågatågen i full rulle är det oftast bara 2 st vad jag sett.

3 kontrollanter för att det ska gå fort att kolla vagnen. De kollar en hel vagn på vägen till nästa hållplats.

Sen får kontrollanterna ta en hel del skit. Av egen erfarenhet (som tidigare boende i olika ghetton),
så är det inte många som betalar där ute. Det kan gå hetskt till och att folk är beväpnade är inget ovanligt..

Vid hållplatskontroller (när vagnen stoppas och alla kontrolleras på under 1 min) är det upp till 20 kontrollanter som går på.

tartareandesire 2012-04-21 13:17

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20438310)
Dessa kontrollanter är ena obehagliga typer som missbrukar sin informella makt. Jag har blivit kontrollerad 2 eller max 3 gånger i Uppsala. Ena gången så blev jag felaktigt anklagad för att inte ha betalat. Lyckligtvis är jag relativt duktig på att argumentera och lyckades överbevisa kontrollanten, lyckligtvis i singularis. Men i en sådan situation med flera stycken våldsamma vakter så är det ju omöjligt att hävda sin rätt.

Det vore intressant om resenärerna försökte lyfta bort dessa vakter och hålla fast dem. Skulle det vara lagligt?

Nu generaliserar du och drar en hel yrkeskår över en kam. Jag har också varit med om folk som blivit illa behandlade av såväl SJ:s tågvärdar (jag själv en gång) som ordningsvakter på krogen men det betyder inte att alla tågvärdar eller ordningsvakter är idioter. I grund och botten handlar det om att man måste kunna hålla kvar de som vägrar betala, sedan på vilket sätt det ska göras kan man diskuteras. Naturligtvis begås fel här liksom inom alla andra yrkesgrupper men då får man reda ut det i efterhand helt enkelt. Grova eller upprepade överträdelser bör leda till omedelbart avskedande.

Erik Stenman 2012-04-21 13:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438313)
Nu generaliserar du och drar en hel yrkeskår över en kam. Jag har också varit med om folk som blivit illa behandlade av såväl SJ:s tågvärdar (jag själv en gång) som ordningsvakter på krogen men det betyder inte att alla tågvärdar eller ordningsvakter är idioter. I grund och botten handlar det om att man måste kunna hålla kvar de som vägrar betala, sedan på vilket sätt det ska göras kan man diskuteras. Naturligtvis begås fel här liksom inom alla andra yrkesgrupper men då får man reda ut det i efterhand helt enkelt.

Det beror på hur man ser det. Jag tycker att man kan säga så i fall en tillräckligt stor andel av en yrkeskår missköter sig. För min del så har någonstans mellan 33-50% av de gånger jag blivit kontrollerad på buss skett på ett hotfullt och obehagligt sätt. Om man anser att 100% av alla kontrollanterna skall missköta sig för att uttala sig så är det ju givetvis fel men om man istället likt jag tycker att det endast krävs en viss nivå så är det ju inte alls fel.

Dessutom så säger jag att de enligt mig är obehagliga typer. Denna benämning förstår jag faktiskt inte hur du kan motsätta dig. Min subjektiva bedömning av dem har ju faktiskt inte den allvetande tartareandesire någon aning om :)

tartareandesire 2012-04-21 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20438316)
Det beror på hur man ser det. Jag tycker att man kan säga så i fall en tillräckligt stor andel av en yrkeskår missköter sig. För min del så har någonstans mellan 33-50% av de gånger jag blivit kontrollerad på buss skett på ett hotfullt och obehagligt sätt. Om man anser att 100% av alla kontrollanterna skall missköta sig för att uttala sig så är det ju givetvis fel men om man istället likt jag tycker att det endast krävs en viss nivå så är det ju inte alls fel.

Dessutom så säger jag att de enligt mig är obehagliga typer. Denna benämning förstår jag faktiskt inte hur du kan motsätta dig. Min subjektiva bedömning av dem har ju faktiskt inte den allvetande tartareandesire någon aning om :)

Ja, man kan ju tycka att kassörskan på ICA är en obehaglig typ också, så visst är det subjektivt :) Det var inte alls min mening att kommentera hur just du upplever kontrollerna utan enbart synen på en hel yrkeskår. Tror ingen uppskattar att bli kontrollerad, det gör inte jag heller men det måste göras. Precis som Kristian säger så finns det stora problem med gratisåkning på sina håll även om jag inte alls delar hans "ghetto-åsikter" :)

jonny 2012-04-21 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20438309)
Håller med dig.
Det är lätt att anklaga kontrollanterna men ingen vet ju vad som hänt innan..

Jag tycker de ser ut att vara fler än tre. Men du ska inte blanda ihop riktiga tågvärdar/konduktörer/ombordpersonal med biljettkontrollanter. Personalen ombord på pågatågen är inte biljettkontrollanter i normalfallet.

Conth 2012-04-21 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20438300)
Däremot bör fordonet stoppas och polis tillkallas om någon passagerare vägrar betala för sig och visa giltig legitimation, alternativt kontrollerna genomföras utav personer som har laglig rätt att kvarhålla den som inte betalat.

Själv skulle jag inte alls uppskatta om min resa stoppas bara för att någon annan eventuellt har plankat...

KristianE 2012-04-21 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20438320)
Själv skulle jag inte alls uppskatta om min resa stoppas bara för att någon annan eventuellt har plankat...

De gånger jag sett det bli hets så har de oftast lyckats gå av med plankaren i fråga. Sen vad
de gör på hpl skiter jag i. Bara vagnen åker vidare.

Xamda 2012-04-21 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20438308)
Västtrafik använder en del knep för att se till att folk betalar. Ett ex. är SMS-biljetten.
Normalt sett kommer den på någon sekund, men när de har hållplatskontroller inbokade
tar svaret 45-60 sekunder. Allt för att ingen ska kunna sitta med tummen på Send-knappen
när de ser en kontrollant. De hinner inte få biljetten innan man blir kollad..

Du menar väl inte på allvar att du tror att man fördröjer SMS-biljettleveranserna med flit när det skall genomföras en kontroll?

Hur skulle det gå till...? Gäller det bara de resenärer som är i närheten av en kontrollant eller alla i hela regionen, som plötsligt får vänta en minut eftersom det någonstans i regionen genomförs en kontroll?

:-)

Xamda 2012-04-21 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20438289)
Jo, fast för envarsingripande måste de vara väldigt säkra på att ett brott har begåtts. Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott och därför kan man inte hålla fast människor hur som helst. Misstanke räcker inte. Man kan inte hålla fast någon för att det ser ut som att den plankade.

Kontrollanterna har inga som helst extra befogenheter utöver de övriga passagerarna. Hade envarsingripande gällt hade vem som helst (en var) kunnat hålla fast vem som helst som vägrat visa upp giltigt färdbevis.

Nu är ju lagen ganska enkel, även om all tillämpning av lagar brukar vara hyfsat komplicerad, beroende på omständigheterna.

Olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott, men "den som med laga rätt griper" har ju inte gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande...

Med detta sagt vill jag inte ta ställning i detta enskilda fall (har ingen kunskap om upprinnelsen till händelsen och vet ej hur det konstaterats att passageraren saknat giltigt färdbevis), men om kontrollanterna uppfattat att passageraren inte betalat för sig så har de ju inte gjort något olagligt i gripandedelen och dessutom, om den gripne sätter sig till motvärn, får de använda våld för att kvarhålla den gripne.

Kontrollanterna har dessutom befogenhet att fråga om färdbevis, men saknar befogenhet att enbart på grund av vägran att visa färdbevis gripa någon. Var och en saknar dock befogenhet att kontrollera färdbevis, men har lika stor rätt att gripa den som begår ett brott på vilket fängelse KAN följa (att det sällan gör det spelar ingen roll i lagens mening).

tartareandesire 2012-04-21 17:17

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20438320)

Inte jag heller naturligtvis. I en ideal värld hade biljettkontrollerna inte behövts men nu ser verkligheten tyvärr inte ut på det viset. Det andra alternativet är att med begränsat våld hålla kvar personen om denne gör motstånd / försöker sticka. Finns det något tredje alternativ?

KristianE 2012-04-21 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20438337)
Du menar väl inte på allvar att du tror att man fördröjer SMS-biljettleveranserna med flit när det skall genomföras en kontroll?

Hur skulle det gå till...? Gäller det bara de resenärer som är i närheten av en kontrollant eller alla i hela regionen, som plötsligt får vänta en minut eftersom det någonstans i regionen genomförs en kontroll?

:-)

Det gäller just de dagar som hållplatskontroller är bokade. Hållplatskontroller är när en buss/vagn
stoppas helt och 20 kontrollanter går på och kollar allt och alla. När de är klara får nya resenärer gå på.

Dessa är inte jättevanliga (har kritiserats rejält), men just då så lägger de in en medveten fördröjning i
SMS-systemet.

Har välunderättade källor inom Västtrafik.

Hittade visst en länk om just detta:

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/v...storkontroller

"Vid vanliga kontroller där tre kontrollanter kliver på vid en hållplats hinner många som saknar biljett antingen kliva av eller till och med köpa en sms-biljett innan de kontrolleras.

– Vi har haft problem med det. Man ska skicka sms:et innan man kliver på vagnen. Vi har byggt in en fördröjning så att det tar ett tag innan man får kvittot på att man har betalat. Vi har gjort det för att det inte ska gå att skicka iväg ett sms precis innan kontroll, säger Krister Eliasson."

patrikweb 2012-04-21 17:44

Läser man den artikel så skriver ju dom att dom gör ett brott rakt av.

"Kontrollerna går till så att fordonen stoppas vid en särskilt utvald hållplats och ingen tillåts gå av."

Dom har ju inge rätt att hindra folk att gå av på vald hållplats, man skulle ju hellre brutit nacken av fanskapet till kontrollant om man hade planerat gå av på den hållplatsen.

Bedrägligt beteende kan dom aldrig ens hävda, för dom kan aldrig veta om du har betalt eller inte för finns inget lagstöd som tvingar någon att behöva visa upp biljett.

I princip kan du själv använda envarsgripande på kontrollanterna för dom gör sig skyldig till olaga frihetsberövande.

Så hävdar utan problem att man kan kalla hela gruppen kontrollanter för grovt kriminella som dagligen utför grova brott.

För principen är att deras agerande är utan lagstöd och dom begår brott, enda dom kan göra lagligt är dom som frivilligt visar upp en biljett. Övriga kan dom inte röra.

KristianE 2012-04-21 17:49

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....t-mot-overvald

Tydligen en liten demonstration idag mot Västtrafik.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson