![]() |
Mail raderas spårlöst hos Loopia
Några kunder till mig uppmärksammade mig på att de hade skickat mail men som jag aldrig fått. Då det hela tiden kommit in andra mail så har jag inte reflekterat mycket över detta.
Redan för flera månader sedan började många ha problem att skicka mail till mig och fick tillbaka sådana här från Loopias mailserver: SMTP: host 194.9.94.72: 451 ĺ@ SMTP:Connect host 194.9.94.3: Could not connect SMTP:Global host 194.9.94.72: Socket error SMTP: host 194.9.94.3: 553 sorry, your mail was administratively denied. (#5.7.1) Men nu på senare tid så studsar de längre inte, de tas emot men försvinner i Loopias mailsystem istället vilket är ännu värre. Jag har tänkt att det här är nog bara en tillfällighet men på senare tid kommer knappt några mail alls fram till mig, det mesta bara raderas spårlöst. Så jag började kolla upp detta lite mer noga nu. Jag använder Loopia Mail, så jag började att testa felet och kontaktade Loopia Support igår som bara konstaterade att mailen ska vara levererade till inboxen så det måste vara min klient som raderar mailen. Men det har jag såklart inte gjort. Avsändaren som skickar får OK från SMTP att det leveras men det hamnar sedan ändå inte i inboxen. Tänk om flera kunder har detta problem hos Loopia, vilken skandal i sådana fall. Är det någon som haft detta problem också sedan ungefär januari 2012 då jag tror det började hända? Ifall mitt konto blivit kapat så bytte jag lösenord och bara loggade in med Loopia Webmail och skickade testmail (också för att testa så inget skräpfilter automatiskt raderade inboxens mail), men det kom ändå inte fram så det är uppenbarligen ingen klient som raderar mailen från inboxen. |
Citat:
Det är tråkigt att du upplever detta men vi kan inte hitta något fel på vår tjänst gällande detta. Vi har kontrollerat det, skickat testmeddelanden och verifierat att allt sker korrekt så som det ska och att meddelandet hamnar i din inkorg. Mer information kring detta har skickats direkt till dig som svar på det ärende du hade hos oss. /Jimmie Eriksson |
Citat:
Det bästa du kan göra är att byta e-postleverantör, det gjorde jag för 3-4 år sedan och har aldrig haft några problem. Du sparar dig själv och dina kunder mycket tid, pengar och huvudvärk. |
Ja, nu har de visserligen fixat felet för just mig, nu plötsligt får jag in mail hela tiden som vanligt. Dessutom går det jättesnabbt att logga in på webmailen som var väldigt seg innan.
Efter en del mail med supporten idag så skickade dom en skärmdump till mig som bevisade att deras testmail till mitt konto kom fram och finns i inboxen. Grejen är den att jag precis innan hade verifierat att det inte kommit, det låg bara gamla mail i inboxen. Sedan så var det så att i skärmdumpen som dom skickade så var mina gamla mail borta. Nu påstår dom att de inte gjort någonting och att allt varit frid och fröjd i deras system. Jag drar då denna slutsats: De upptäcker att mailet inte faktiskt levererades till inboxen och tömmer innehållet i deras Maildir om det är något fel på filerna där i. Provar att skicka om testmailet och det kommer fram som verifierar att de löst problemet. Till mig svarar dom att det aldrig varit något fel. Det här är rätt intressant för det bevisar flera saker, det ena är att dom aktivt mörklägger ett allvarligt problem i deras system. Jag menar har de buggar som förstör och gör Maildir mapparna osynkade hos många användare kan alltså alla bli drabbade som har sina mail antingen vidaresända eller i boxar hos Loopia. Men det bevisar också att Loopia går ganska långt för att mörklägga problem och ljuger för sina kunder. Ja, det här var i alla fall droppen med Loopia. Det är livsfarligt att lägga sitt företags kommunikation hos dom. Jag har förmodligen förlorat väldigt många viktiga mail, tyvärr vet jag inte hur många och från när det hänt och dom kommer förmodligen aldrig våga skicka mig en backup på Maildir där jag skulle kunna fått fram mina förlorade mail, bara för att dom inte vågar tala om att de har ett fel. |
Citat:
Ni rensar kunders mail-konton och säger sedan att allt är OK i ert system, kommer jag någonsin kunna få tillbaka mailen - nej förmodligen inte. Du gör dig bara till åtlöje, fy skäms! Ditt uppdrag måste vara jobbigt att ha detta ansikte utåt. Jag respekterar inte företag som mörklägger uppenbara problem som ni har i tjänsten på detta sätt som ni gjort i mitt fall. Nu vet jag vilka ni är och hur ni agerar mot kunder, jag är rätt aktiv i Er bransch och ni har helt klart förlorat mitt kontaktnät. Hoppas att detta sprider sig hos även andra så att konkurrensen fasar ut företag som Loopia från marknaden. |
Citat:
aws så ligger en av deras server nere. |
Jag har min mail hos Griffel, och min mailbox ligger på runt 1.5G. Har aldrig haft några prestandaproblem där, så Loopia + problem vid 140M låter som ett stort skämt.
|
Citat:
http://www.driftbloggen.se/ |
Citat:
Hej Vi vill helst inte diskutera enskilda fall på publika forum utan tar hellre detta direkt med dig som kunden. Självklart tar vi detta på fullaste allvar och jobbar vidare för att se vad det är som hänt. Det vi gjort är att skicka testmeddelande, kontrollera i loggarna att det levererades, samt att även kontrollera mot lagringssystemet att meddelandet fanns där. Vi rensat inte några meddelanden ur ditt eller någon annan kunds e-postkonto. Parallellt har vi även kontrollerat flertalet egna testkonton och kan inte heller där se att något skulle vara felaktigt i vårt e-postsystem. Vi har heller inga andra rapporter från andra kunder att de upplever samma sak. Vi försöker inte på något sätt mörka men kan inte se att det något fel på vårt system gällande just detta. Vi jobbar dock vidare på detta. Om du har vidare synpunkter på vårt e-postsystem är du välkommen att ta upp dessa i ditt öppna supportärende hos oss. /Jimmie Eriksson |
Citat:
Hej Vi är medvetna om att prestandan på delar av nuvarande vårt system inte är vad den borde vara och har därför valt att investera många miljoner i den nya plattformen. Mer info finns på: http://blogg.loopia.se/2012/04/16/st...are-webbsidor/ /Jimmie Eriksson |
Citat:
Det är väl knappast någon idé att öppna ett nytt ärende på det för ni har ju inga fel i ert system. |
|
Återigen har loopia problem med mailen, haha?
http://www.driftbloggen.se/?p=2958 |
beklagligt
hej, har själv kompisar som har grymma problem med loopias mail. Kan ju inte mer än beklaga...
kan gott rekommendera att sälja sin själ till google istället, så tar de hand om mailen istället. lägg till MXpekare i loopias kontrollpanel på domänen, och regga google apps och du är igång på några minuter... Länk: https://www.google.com/a/cpanel/standard/new3?hl=sv |
Återigen http://www.driftbloggen.se/?p=2958
|
Har aldrig sett ett företag missbruka ordet "tillfället" som Loopia gör.
"Vi upplever för tillfället en störning" borde vara "Vi har som vanligt en störning på e-posten" |
SLOOPIA DUMZOON
Inte ens webbmailen funkar... |
Fick dystert erfara att Loopia inte heller tar adekvat backup på mailen. Tydligen finns bara backup för max två dygn tillbaka, se punkt 15 i fotnoten här:
https://www.loopia.se/webbhotell/specifikationer/ I mitt fall med att Loopia rensade mitt konto med mail, så ville jag ha tillbaka innan deras ändring de gjorde i mitt konto på fredagen så svarade dom på måndag morgon att dom inte kunde ta tillbaka för det finns bara backup två dygn tillbaka (notera då att jag skickade förfrågan på fredagen, ingen svarade på min support senare på fredagen och ej heller under helgen då backupen fortfarande uppenbarligen hade funnits). Först gör dom så att mina mail försvann, sedan väntar dom över två dagar och säger att inte någon backup finns. Snacka om att ge sina kunder en käftsmäll. Tänk om det händer något stort för många kunder med mailsystemet under en långhelg. Loopia svarade faktiskt mig varför de inte har backup längre tid tillbaka, jag citerar direkt hur de svarade mig: Citat:
Det borde vara olagligt att marknadsföra sig om att backup ingår i avtalet om den ändå inte praktiskt går att åberopa som kund. |
Öööh? Alla sparar väl gamla mail för historikens skull? Hur kan historik vara ointressant?
Eller missförstår jag hela svaret? |
Deras svar är ändå rätt logiskt, i en perfekt värld där ingen raderar mail av misstag och inga system krashar, så behövs inte backuper! *ironi*
Nu har det ju dock upprepade gånger visat sig att så inte är fallet, så att iaf efter deras senaste ordentliga mail-kaos där kunder faktiskt förlorade data permanent. Trots att Loopia gick väldigt långt med ärendet och anlitade dataåterställnings-företag och allt därtill så tycker jag det är väldigt udda att dom inte börjat ta snapshots/inkrementala backuper dags och veckovis... Både för att stärka sitt varumärke genom att kunna garantera att sånt inte händer igen - och att faktiskt ha någon form av datasäkerhet... Vad händer t.ex. om någon bugg uppstår som raderar mail här och där, för att sedan par veckor upptäckas av Loopia? Har vi en återupprepning av senast då eller? Inga backuper, permanent förlorad data. |
Citat:
Hej Jag vill hänvisa till detta blogginlägg, http://blogg.loopia.se/2012/04/16/st...are-webbsidor/. Nej vi har inte varit felfria men vi jobbar stenhårt på att bli bättre. Denna investering är ett sätt att visa att vi vet om denna svaghet och att vi tar detta på största allvar och gör något åt det. http://blogg.loopia.se/2012/02/20/vi-vill-bli-battre/ /Jimmie Eriksson |
Citat:
Jag hoppas ni redan vet det att modern utrustning inte automatiskt löser alla problem, det mesta löser man genom bättre rutiner, kundpolicy och system samt att vara proaktiv med att förebygga eventuella svagheter. |
Nyare utrustning löser ju inte direkt problem med backuper, det måste jag hålla med om.
Det kanske dock gör det möjligt att spara mer backup, men av att dömma av ert mailsvar som Patrik H refererar till så känns det ju inte direkt... som det är där problemet ligger? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Loopia får, och kan inte, beslagta en domän för dom anser den bryter mot några villkor. Det är du som ägare som alltid har kontrollen, oavsett om dom inte vill ha dig som kund eller inte. Du äger domänen, inte loopia.
Du kan, och måste alltid kunna, begära ut EPP-kod för att flytta till annan leverantör. Detta regleras rätt hårt i IIS's registrar-avtal. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Det stämmer att vi ej tillåter pornografiskt material.
Man får ej heller länka till detta genom våra konton. https://www.loopia.se/pdf/loopia_all..._loopiadns.pdf Se punkt 6.6 När vi uppmärksammar/uppmärksammas om ett sådant fall så kontaktar vi kund ang detta och begär en åtgärd från kund. Vi har ej rätt och kommer ej att avregistrera kunds domän då kund äger denna. Vi kan dock neka kund att använda våra tjänster för den domänen. |
Lustigt jämförelse:
Binero är registrar för Thepiratebay.se, antagligen vår tids mest omtalade sajt. Loopia tillåter inte tuttar... |
Citat:
|
Citat:
Vem skulle tex bli mest ddos attackerad? En porrsida eller TPB? |
Citat:
Varken Binero eller Loopia tillåter porr på sina servrar. Eftersom Binero kör sitt anycast-nät för DNS-servrar bör inte heller det vara någon faktor som man tar i beräkningen. Att Loopias DNS-servrar har slocknat flertalet gånger är välkänt också. |
Citat:
|
Det är inte svårt att få ner en loopia hostad webbsida. Polisanmäl webbplatsen så kommer loppia att plocka ned den.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5122111 Loopia är ett skämt i Svensk webbhosting. |
Citat:
|
Att inte tillåta porr är ett affärsmässigt beslut.
Att inte tillåta kunder kritisera leverantören är oetiskt och företaget ska hängas ut. Att inte tillåta kunder som är muslimer/kristna/judar är olagligt. Borde det inte vara samma sak? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson