![]() |
Bestridan av faktura trots att jobb är godkänt
Hej
Kan en företagskund efter det att jobbet är slutfört och godkänt samt gått online skarpt bestrida en faktura? Jobbet är gjort exakt enligt beställning. Enda skillnaden är att kunden hellre vill ha siten på sin egen hosting än vår och vill inte betala förrän den är flyttad och vi går inte med på detta förrän fakturan är betald men utöver det har vi inga krav angående kompensation för flytten. Det var inget vi kom överrens om i början att det skulle ingå i jobbet, att siten skulle finnas på deras hosting. Att tilläggas bör att kunden har mycket dålig kreditvärdighet (1:a) och det verkar som om han använder detta för att få tillgång till koden för att sedan inte betala. Har vi möjlighet att neka kunden tillgång till koden tills dess att fakturan är betald? Vad hade ni gjort? |
Är det i beställningen skrivet att det skall ligga på hans hosting?
Isåfall har ni ju inte fullföljt och då kan han såklart bestrida och ha belägg för det. Om inte, ja, då ska han såklart göra rätt för sig innan ni flyttar grejjorna. //Anders |
Finns det ett skriftligt avtal?
Om inte så kanske det är dags att stänga ner webbplatsen i väntan på betalning. |
I avtalet vi har står det inte specifikt men i emailkonversationer vi haft samt diskussioner vid möten framgår det tydligt att det ska vara på vår server.
Att tilläggas bör att kunden började bete sig konstigt och vi då föreslog att kunden kanske hellre föredrar att ha siten på egen server. Vi nekade dock inte kunden att ha siten på vår server utan vi föreslog detta och han accepterade. I ursprungsbeställningen var med andra ord förutsättningen att siten skulle finnas på vår hosting och vi har inte nekat kunden att ha siten på vår hosting, bara föreslagit att det kanske är bättre om den är på hans eftersom vi inte kommer jobba mer med honom. |
Jag vill inte stänga ner siten eftersom en tredje part är beroende av siten, dvs kundens kund. Jag har klartgjort att tills dess att fakturan förfaller kommer siten ligga online och han har full tillgång till admin för att göra ändringar som behövs
|
Nej, han har inte rätt att bestrida fakturan så ni gjort precis som ni skulle.
|
Jag hade gjort som så att, om kunden inte har betalat inom 30 dagar från det att jag skickat ut fakturan, så skulle jag ha snällt, men bestämt bett honom att betala innan han får några filer, annars kommer sidan att gå offline inom 14 dagar.
PS. kunden har inga som helst rättigheter att få några filer av dig överhuvudtaget, om inte det har avtalats vill säga.. |
Nja, att jag skulle ge honom ytterligare 14 dagar är inte okej för min del. Det började strula direkt när jag skickat fakturan så han är medveten om att siten går ner dagen efter fakturan förfaller, jag tycker 25 dagars förvarning är länge nog.
Man kan ju sparka sig själv där bak för att man inte tog en kreditupplysning men jag är den typen av person som tror gott om folk |
Citat:
Påminnelse kan du skicka dagen efter förfallodatum, men du har bara rätt att lägga på en påminnelseavgift om max 50 kr (momsfri upp till 50 kr då det är en finansiell tjänst) om du har ett avtal med kunden om att du får ta ut påminnelseavgift. |
Det går alltid att bestrida fakturor. Även om de är 100 % korrekta och enligt avtal. Dock är det extremt korkat att göra på det viset, eftersom fordringsägaren (i det här fallet du) tvingas gå till tinget för att driva in skulden. Det kan bli ruggigt dyrt för den som förlorar.
Om det inte står specifikt i avtalet att du ska överlämna koden innan fullgjord betalning, så har du ingen skyldighet att göra det. Du har tvärtom skäl att inte göra det, pga kundens dåliga kreditvärdighet. Vad har kunden för argument till att han inte vill betala, innan koden lagts upp på hans hosting? Har han skäl att inte lita på dig? |
Gustav: Det har varit uppenbart redan från början att han inte har för avsikt att betala. Jobbet var klart, jag väntade två dagar på feedback (vilket han och designern gett oss löpande under jobbet), fick ingen utan skickade faktura. Han började använda det vi skapat direkt vilket jag kan bevisa men likväl bestred han fakturan med anledningen till att vi inte gjort klart jobbet.
Det kan tyckas lite med 2 dagars väntan men han har som jag skrev haft tillgång till arbetet online sedan dag ett och han och tredje part började använda tjänsten innan dess att jag startade de 2 dagarnas väntan på feedback. Det han hänvisade till var en felaktighet som hans designer var skyldig till, och som vi korrigerade direkt. Han och hans partner hittade några till under arbetets gång men 80% av dessa var deras eget system som orsakade och resterande som var våra fixade vi direkt inom nån timme, småsaker, grafiska. För att tillmötesgå honom ändrade jag datum för fakturan med två dagar. Han hittade då andra orsaker för att bestridan ska kvarstå och ALLT kretsar kring att han inte fått tillgång till koden. Detta har vi inte kommit överrens om utan det som avtalades från början var att vi skulle ha siten på vår server. Han valde dock att ändra när jag "hintade" att det kanske inte var någon bra ide eftersom vi inte ska göra jobbet i framtiden. Från början skulle hans ”specialist” ta hand om databasen så vi behövde inte skapa en funktion för att underlätta för dem. Sen när det väl kom till kritan var inte specialisten så kunnig. Det innebar att vi fick göra extra arbete (som jag föreslog från början), givetvis utan betalt eftersom de tycker att det är vårt fel att Drupal CMS är så komplicerat. Vi har även skickat instruktioner för hur det fungerar och hur man ska göra. Anledning till att inte lita på oss finns inte för i så fall hade han inte gått med på att vi skulle hosta tjänsten från början. Det handlar helt och hållet på att han anser att han har rätt till något för att han vill byta hosting. Hade han inte bestridit fakturan med så dåliga ursäkter hade vi redan nu flyttat siten men som han betedde sig då och fortfarande gör, ringer många varningsklockor. Vad vi tror är att han insett att iden inte är så bra som han trodde och därför behöver han inte det vi gjort. Vi sparar dock alla ändringar de gör så att vi kan bevisa klart och tydligt att de gör ändringar (vilka helt och hållet innebär att tjänsten används skarpt. Kunden kan inte göra andra typer av ändringar) |
Connywesth: Är 30 dagar påhittat? Sedan är det precis som vid vår tidigare diskussion bara en myt att man inte kan ha annat än 30 dagar. Det är exakt de dagar man avtalar om och därför kan jag välja 2 dagar om vi så avtalat!
Läs här så vet du till i framtiden http://www.konsumentverket.se/Svar-f...llkor-faktura/ Citat:
|
Citat:
Enligt räntelagen kan man inte börja debitera dröjsmålsränta innan det gått 30 dagar, det innebär även att du inte kan inleda inkasso, eller debitera påminnelse före den faktiska förfallodagen, efter att kunden fått fakturan sig tillhanda, om det inte finns avtal om annat betalningsvillkor. Har du ett avtal om 30 dagar så kan du inte själv ändra detta villkor utan att du och kunden mäste göra ett tillägg till avtalet som ändrar betalningsvillkoret. Många gör misstaget och tror att den faktiska förfallodagen räknas från fakturans utfärdande, men enligt lagen så börjar betalningsfristen löpa först när kunden erhållit fakturan, så jag brukar mejla fakturan och samtidigt fråga om något till kunden i samma mejl så de har anledning att svara, då vet jag att de fått fakturan och jag har en tidstämpel i mejlet på när. När man säljer sin faktura till Factooring-bolag så ger factoringbolaget alltid kunden 30 dagar på sig att betala, så har man kortare betalningsvillkor 30 dagar så förlänger de till 30 dagar och har man längre än 30 dagar så vägrar de köpa fakturan. Kronkalle ger också 30 dagar. Så enklast är att köra med 30 dagar då det är såpass vanligt när mangör affärer B2B inom kunsulttjänster, det skapar bara en irritation hos kunden om man har egna avvikande (jag ändrar från "påhittade" til "avvikande" med vilje) betalningsvillkor. |
Nu förstår jag inte riktigt vad dröjsmålsränta har med TS frågeställning att göra men räntelagen säger med all önskvärd tydlighet:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Låt oss hålla oss till ämnet
|
Har han bestridit fakturan och vägrar betala, så måste du gå till tinget.
Lirka med honom. Och dokumentera allt som skrivs/sägs. Det är ok att spela in telefonsamtal, som du själv deltar i och du behöver inte informera den andra parten om att du bandar samtalet. Om han fortsatt vägrar att betala, så kontakta en jurist och skicka sedan in en stämningsansökan. Jag antar att det är specificerat i avtalet hur och vart en tvist ska prövas. Det behöver inte vara svårt eller jobbigt att stämma någon. Men det kan bli ruskigt dyrt om man förlorar. Så se till att ha torrt på fötterna, innan du går vidare. Normalt så betalar förloraren alla kostnader, om ni inte har skrivit annat i avtalet. Du får INTE skicka påminnelser eller inkassokrav om han har bestridit fakturan. Gör inte det, för då kommer du att framstå som oseriös när tvisten sedan ska prövas i tingsrätten (eller i skiljedomstol, beroende på vad avtalet dikterar). Lirka med honom. Kanske kan du erbjuda honom en avbetalningsplan, i det fall att han har dålig ekonomi? Fungerar inte det, så får du hota med stämning. Fungerar inte det, så får du stämma honom. |
Citat:
Man kan fråga KFM hur man går tillväga. |
Ja, vilket är omöjligt driva småmål i Sverige när det gäller småskulder. För minsta ersättningen man vill ha är runt 50-100k för få igen sin förlorade tid och omkostnader för dra ett småmål i domstol.
Oftast om man vet att man har gjort korrekt på sin sida så kan det vara fördel att ha i avtalet att tvister ska avgöras i skiljenämnd. Då kan det bli extremt dyrt för motparten. |
Citat:
Jag antar att man kan vänta med att gå till domstol tills det att skulden har vuxit i och med räntan och förseningsavgifter. Men det är ett antagande och ingenting som jag vet säkert. |
Citat:
När jag anlitade Intrum för att driva in en fodran eb gång så fick jag lära mig att man ska agera så snabbt som möjligt när det gäller obetalda förfallna fodringar. Intrum visade mig omfattande statistik som visade att sannolikheten att få betalt över huvud taget minskade ju längre tid det gick efter förfallodatum. Efter ett år var det mindre än en procents chans att få betalt. Så man tjänar inget på att vänta utan agera direkt, inom de lagliga ramar och den praxis som finns. |
Det jag kommer göra är att kontakta tredje part och förklara varför tjänsten stängs ner. Dels gör jag för att deras kund ska veta att min kund inte betalt för sig trots att jobbet används och dels för att jag inte vill att deras kund ska tro att det är vi som är oseriösa. De kommer garanterat skylla allt på oss.
Jag har dokumenterat allt som skrivits och hans "villkor". Inget av villkoren är skäl att bestrida och visar bara hur oseriöst han agerar. Dessutom har jag dokumenterat alla ändringar som görs vilket bevisar att det vi skapat används skarpt. jag tror nog dock att han betalar i slutändan, han lär inte hitta nån som gör det lika bra lika billigt som vi gjort jobbet och han kommer förlora pengar på att inte ha tillgång till koden. Vore ju dumt av honom att riskera att allt hamnar hos fogden/domstol och att han får betala oss och eventuell annan utvecklare två gånger för samma jobb. |
Om inte du kan föra din talan på ett sätt som kunden förstår så kan garanterat ett inkassobolag göra det alternativt att du säljer fakturan till inkassobolaget. Så sätt får du dina pengar och kunden får ta tvisten med ditt inkassobolag som jobbar med detta varje dag, forstätt göra det du är bra på och låt någon annan göra det som du är mindre bra på. I det här fallet driva in pengar.
|
Ett inkassobolag kan inte göra ett skit i grunden mer än ta bra betalt :P
|
Ett inkassobolag kommer inte köpa en faktura till en kund med 1 i kreditvärdighet.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Tji fick jag |
Jag tror det är lättare att få betalt än att lyckas sälja en tvistig fordran. Du har påtrycksmedel i och med att de inte kan använda något innan du levererat klart vilket du inte gör innan du fått betalt.
|
Största problemet att sälja fodringen ligger nog i att den är bestriden, jag tror inte att du hittar något företag som köper fodringar som är bestridda.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson