WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Att värdera ett domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052966)

imani 2012-04-08 12:07

Att värdera ett domännamn
 
Förslag på parametrar att gå efter när man värdesätter ett domännamn.

Vill ni vara så snälla att skriva vad ni tror så kanske vi till slut har en fin lista.

tack

Conny Westh 2012-04-08 14:38

AVKASTNINGSVÄRDERING
------------------------

I - Intäkter
K - rörliga kostnader
F - Fasta kostnader
M - Riskfaktor (0-7)
r - Riskfri ränta (ex 5%)
R - Riskräntan (ex 8%)

Formel: (I-K-F)/(r+R*M) => Värde

När risken är högre än 7 bör man avstå för då är risken för stor i relation till vinstmöjligheterna. Riskfritt är riskfaktorn 0.

I fasta kostnader ingår att man har kostnader för proportionerlig lön och lokalkostnader för att ta några exempel.

Avkastningsvärdering är den vanligaste värderingen av affärsverksamheter. Det finns även Substansvärdering och Marknadsvärdering. Sen finns det en uppsjö av varianter på värderingsmodeller.

Skillnaden mellan Marknadsvärdering och Substansvärdet (Marknadsvärde-Substansvärde) kallas Goodwill om den är positiv och Badwill om den är negativ.

imani 2012-04-08 14:43

fin formel,

Om vi utgår från att det endast är ett namn inget annat..

några faktorer:

- antal tecken
- Sökfrekvens
- trend (branding möjligheter)

fler?

Conny Westh 2012-04-08 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av imani (Inlägg 20437124)
fin formel,

Om vi utgår från att det endast är ett namn inget annat..

några faktorer:

- antal tecken
- Sökfrekvens
- trend (branding möjligheter)

fler?

Intäkter 0
Rörliga kostnader 0
Fasta kostnader -200

Avkasningsvärdering: 0 kr

Substansvärdering: 0 kr

Marknadsvärdering: 2000 kr (befintligt bud)

Goodwill: 2000-0 (markansvärde-substansvärde) => 2000 kr

En grundläggande princip vid all typ av värdering är att ingenting är värt mer än vad någon är beredd att betala för det.

knullis 2012-04-08 15:40

Conny du är rolig med dina paragrafer för precis allting . Men detta med att en domän inte är värd mer än någon vill betala för det är knepigt. Bara för att ingen vill betala på WN tex för ett domän man säljer betyder det inte att domänet är värt det som högsta budet landar på här. Men precis allting är ju värt endast det någon kan tänka sig att betala för det. Men jag håller med TS att vi på WN åtminstone iaf gemensamt borde komma fram till vilka faktorer som påverkar ett domänsvärde och tillämpa dem när man som nybörjare ska sälja domäner här.

Saker jag tittar på :

Antaltecken , ordet i domänet , konkurans inom det ordet i google samt funderar ut en plan på vad jag skulle göra / ha på domänet om jag byggde en sida på det och låg etta på det ordet domänet innehåller, hur mycket trafik och eventuellt pengar skulle jag kunna tjäna på det. Det är saker jag tittar på när jag budar på ett domän.
Sen finns det mer saker... hur domänet ligger till i tiden. Är det ett tidlöst ord ? det jag menar exempel är att "RIP.SE" är tidlöst medans "FOTBOLLSVM2012" inte är särskilt tidlöst och egentligen bara en förbrukningsvara under en kortare period. Jag brukar också göra en timeback check, när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänet samt om den har eventuella inläktar - rykten osv kvarliggandes i google kan vara både positiva och negativa överraskningar man hittar ibland. Personligen så är detta med brandning inget för mig, men jag förstår vad ni menar med det och det verkar ha en stor betydelse för mååånga på webben. Dessa saker är ju dock inte samma saker som återförsäljare/domainflippers kikar på när de budar på namn.

Ingen kommer dock kunna ge dig ett korrekt svar på vad domänet du vill värdera är värt. Säljer du det på wn landar det på under 5000 ganska säkert. Medans rätt köpare säkert kan betala de 100 tusen du pratade om i början. Min gissning är att du max kommer kunna få 10.000 kr för RIP domänet i slutändan vart du än listar det till salu. (hoppas du inte tar illa upp) Om du inte hittar en köpare som bara måååste ha det domänet för det passar in i hans övriga nätverk, eller att han har en riktigt bra lönsam affärsplan för den.

Finns en mängd värderingstjänster där ute, och den enda som någonsin har gett mig bra riktlinjer för domänernas värde är att skriva ut domänet på DNFORUM.cOM värderingsavdelningen så får du ett hum av vad såna domäner brukar säljas för, då alla stora återförsäljare av domäner hänger just där. De drar ofta paraleller till tidigare försäljningar av liknande domäner .

Så enligt mig bästa stället att få ett hum om värdet : http://www.dnforum.com
Fösäljning av premiumdomäner "nyckelord.com" samt domäner med fraser i med mängder av sökningar : https://flippa.com/
finns andra som missdomain osv, men helt ärligt talat verkar de inte allt för stora.

Conny Westh 2012-04-08 16:04

Det är skillnad på att sälja ett "dött" domännamn och en webbsite med tillhörande domännamn med ett befintligt cashflow.

En "död" domän är precis som en idé utan genomförande, dvs har inte så stort värde.

Om man kan få en beskrivning av idén dokumenterad så har det förvisso ett visst värde. Men som du själv skriver så vill du se en potential att få intäkter och det styr din värdering.

När man ser på Dragons Den eller andra investeringsprogram på TV så blir det ganska uppenbart att säljaren ofta fullkomligt överskattar värdet på det de säljer. De har en idé utan genomförande men värderar den som de redan har genomfört hela konceptet. Investerarnas första åtgärd är att förklara att deras kapital och ett genomförande är det som skapar värdet, så även med domännamn.

Jag visade på 3 vanliga värdringsprinciper, och det är som jag skrev att ingenting är värt mer än någon är beredd att betala för det.

Hur man kommer fram till marknadsvärderingen är vanligtvis en budstrid eller auktion. Det finns ingenting som är ett objektivt pris.

knullis 2012-04-08 16:07

Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord? I tv programmet du pratar om handlar det om kompletta affärsideer. Ett domän är ju ändå en vara på något sätt. Jag skulle inte tveka på att köpa 10 domäner direkt om jag fick bestämma precis vilka för 100.000kr styck, utan att ha någon plan för dem innan. Men men en intressant tråd detta. ska bli kul o se vad andra tittar på när de värderar domäner.
Att säga att domäner inte är värda nåt utan en plan, är väl lite som att en diamant inet är värd något för man inte har en ring att sätta den på? Ett domän har ett marknadsvärde enligt mig, oavsett med plan eller utan. Sökvolymen - längden på domänet - ovanligheten/rariteten ger ett marknadsvärde på ett hum redan.

Men ja kanske borde man bifoga en affärsplan till domäner när man säljer dem på WN då det är mest entrepenörer som handlar domäner här? Kanske höjer värdet lite samt breddar kundkretsen om man gör så? Värre internationellt på tex dnforum.com då det är 95% återförsäljare som handlar domäner där. En domainflipper kollar på sökvolym. Domänens ålder antal bokstäver i domänet och kalkylerar ut ett bud i huvudet ganska snabbt .. samt minns tillbaka på vad liknande domäner brukar säljas för.

Conny Westh 2012-04-08 16:21

Om du vill få fram kriterier för att bedöma potentialen i en idé så går det givetvis, men det är mycket subjektivt gissande och kräver en grundlig analys och resultatet är genuint osäkert.

Om vi jämför med aktievärdering så har det också massor av osäkerhetsfaktorer men man har oftast ett underliggande värde i form av cashflow, substansvärde, avkastning och riskvärderingar. För marknadsnoterade aktier har man har också en betydligt mer omfattande daglig marknadsvärdering som underlättar prissättningen och bedömningen om värdet på en aktie. Värderingen av domännamn på internet saknar många av de här kriterierna. Som du själv skriver så värderas domännamn ofta efter hur likanande domännamn har värderats. Dvs man skulle i aktievärden värdera Volvo efter hur det går för Scania eller tvärtom, det finns ju jämförelsetal men de är trubbiga även för aktier. För internetdomäner är det helt avgörande om en potentiell köpare har en plan för genomförande för att domänen ska ha något värde alls.

Det går inte heller att jämföra värderingen av en obebyggd markplätt då den har ett realt värde i sig, man får en bit mark med på köpet så att säga. Domänen är bara några bokstäver i en viss följd.

Conny Westh 2012-04-08 16:26

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20437140)
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord? I tv programmet du pratar om handlar det om kompletta affärsideer. Ett domän är ju ändå en vara på något sätt. Jag skulle inte tveka på att köpa 10 domäner direkt om jag fick bestämma precis vilka för 100.000kr styck, utan att ha någon plan för dem innan. Men men en intressant tråd detta. ska bli kul o se vad andra tittar på när de värderar domäner.
Att säga att domäner inte är värda nåt utan en plan, är väl lite som att en diamant inet är värd något för man inte har en ring att sätta den på? Ett domän har ett marknadsvärde enligt mig, oavsett med plan eller utan. Sökvolymen - längden på domänet - ovanligheten/rariteten ger ett marknadsvärde på ett hum redan.

Men ja kanske borde man bifoga en affärsplan till domäner när man säljer dem på WN då det är mest entrepenörer som handlar domäner här? Kanske höjer värdet lite samt breddar kundkretsen om man gör så? Värre internationellt på tex dnforum.com då det är 95% återförsäljare som handlar domäner där. En domainflipper kollar på sökvolym. Domänens ålder antal bokstäver i domänet och kalkylerar ut ett bud i huvudet ganska snabbt .. samt minns tillbaka på vad liknande domäner brukar säljas för.

Jag skulle nog säga att en diamant utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av smycken eller borrkronor så skulle knappast diamanter ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.

Planen för en rådiamant är väl snarast att slipa den till ett vackert smycke och sälja den på smyckesmarknaden eller att sälja den till en gruvindustri som gör Borrkronor....

Har du en plan med en domän att göra något av den så kan den få ett värde, men utan plan ser jag inte det värdet.

knullis 2012-04-08 16:46

Men betyder det att du ser domäner som ZQ.com ZX.com 32.com osv helt värdelösa för att de egentligen varken är brandable eller speciellt bra för någon affärside? jag skulle utan tvekan betala 50-100.000 kr för hela den ovannämnda bunten då jag ser på dem som både sällsynta och som aktier .

ztream 2012-04-08 17:10

Suck...

Ett till off-topic svar från en person som har problem med att det finns en andrahandsmarknad för domäner och således förpestar alla trådar om domäner med bullshit och jag raderar alla dennes inlägg.

De som inte kan något om att värdera domäner håller from nu käften i tråden.

dannelito 2012-04-08 17:18

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20437142)
Jag skulle nog säga att en diamant utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av smycken eller borrkronor så skulle knappast diamanter ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.

Jag skulle nog säga att en premiumdomän utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av att lansera kommersiella sajter på domännamn som är lätta att komma ihåg, har en hög igenkänningsfaktor (TLD) och som funkar bättre vid sökoptimering så skulle knappast premiumdomäner ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.

;)

Finns en del förslag på domänvärderingsfaktorer här.

Kimpo 2012-04-08 17:28

De domäner du nämner som exempel där är i mina ögon värdelösa. Jag ser inget värde i ett domännamn bara för att det är kort. Det måste betyda nånting , exempelvis 42.com hade jag sett som extremt mycket värdefullare av den anledningen att liftarens guide till galaxen har sålt i miljoner exemplar och de flesta som löst boken kan relatera till talet. Ett annat värdefullt domännamn hade varit 8.com 88.com 888.com osv... Varför? (syftar inte på nå nazistgrejer eller poker) För att det finns över 1 miljard kineser som ser talet 8 som lyckobringande.

Så om man ska sälja en domän baserat enbart på domännamnet så måste den för det första betyda något för tillräckligt stor mängd människor för att man ska kunna göra något av den.

Om domännamnet är en exakt match av en sökfras som det googlas på väldigt frekvent och betydelsen av ordet dessutom är en produkt eller tjänst som är dyr och har bra marginaler så är dessa framförallt de faktorer som gör att man kan ta ordentligt betalt för domänen.

Jag håller med Conny om värderingsbiten också. Man ser massa folk här som försöker kränga blabla.se med en idé för 50k. Det enda man behöver göra är att exekvera idén(den svåra biten) för att tjäna storkovan :)

dannelito 2012-04-08 18:57

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20437157)
... Men det blir ändå ingen objektiv värdering (mindre godtycke javisst...) eftersom marknaden avgör i slutändan. Dvs ingen bostadsrätt är värd mer än någon är beredd att betala för den (just nu), precis samma sak gäller för aktier, antikviteter, obebyggd mark, m.m.

Visst, det gäller att komma i kontakt med rätt spekulant för att få ut så mycket som möjligt, både vad gäller bostadsrätter och domäner.

En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika.

Conny Westh 2012-04-08 19:37

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20437161)
Visst, det gäller att komma i kontakt med rätt spekulant för att få ut så mycket som möjligt, både vad gäller bostadsrätter och domäner.

En annan sak att tänka på är att domäner är naturligt unika, sett enbart ur domännamnssynpunkt är jag säker på att poker.com skulle kunna säljas för åtskilliga miljoner mer än poker1.com eller poker.org, trots att namnen är snarlika.

Kontentan av det hela är att värdet är vad köparen vill betala, inte vad säljaren begär eller önskar sig.

ztream 2012-04-08 20:21

Har rensat ot. Inlägg ska svara på frågan om metoder och faktorer för domänvärdering.

Advocacy 2012-04-08 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20437165)
Kontentan av det hela är att värdet är vad köparen vill betala, inte vad säljaren begär eller önskar sig.

Tja om du vill se det så strikt, så visst. Att sälja sina premiumnamn på WN är ungefär som att auktionera ut sin bostadsrätt på ett dagis, högsta bud kanske blir en ostmacka och en teckning. Menar du då att det skulle vara ett måttsnöre på namnets sanna värde? I teori så fungerar det, men då måste man ju exponera en stor del av marknaden för att få ett rättvisande värde.

Åsikterna i denna tråd visar ju att många här inte har någon inblick i den enorma domänmarknaden. Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k (om man ska snacka likvidering till handlare inom någon vecka) och tvåsiffror .com likadant, tack vare asiaterna.

Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror.

Regel nummer 1 kan vara att alla modeller och estibots kan slängas i sopkorgen om vi snackar generellt värde på ett namn (ej strikta parkeringsnamn eller liknande). Här håller samtliga av de stora elefanterna med.

Connys metoder fungerar helt enkelt inte eftersom han inte har någon erfarenhet av denna marknad. KANSKE kan han komma i närheten om vi snackar övertagande av befintlig verksamhet, d.v.s. där domännamnet antagligen inte utgör någon större del av totalsumman. Multiplar runt 24 månader plus minus kan vara ett oerhört trubbigt måttsnöre för t.ex. parkerade namn, men notera att även här spelar en mängd andra faktorer in.

Ni borde för övrigt lyssna lite på t.ex. ztream som bevisligen har track-record och som försöker tala lite vett till er här inne.

dannelito 2012-04-08 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20437169)
Jag har följt veckoförsäljningarna (de som får rapporteras samt en del privata man får nys om) i mer än 10 år nu och har utvecklat ett finkänsligt sinne för att uppskatta reseller- och enduser-värden på namn (jag vill inte tuta min egen trumpet men... TUUUT). Detta är ett KRAV om man överhuvudtaget ska börja uttala sig i termer av siffror.

Man kan som sagt följa marknaden i stort för att få ett hum om vad ett visst domännamn kan vara värt.

Som köpare skulle man även själv kunna försöka bedöma om man kan räkna hem en domäninvestering för ett planerat webbprojekt. Man kan t ex anta att en viss domän skulle minska kostnaderna (OBS! Tid är också pengar som bekant) för sökoptimering, branding, konvertering etc. jämfört med att använda en annan (sämre) domän. Om man har tillräcklig erfarenhet på området kan man t ex använda en egen ROI-regel som säger att det ska vara sannolikt att man kan räkna hem domäninvesteringen efter ett år och att det ska vara osannolikt att man inte har räknat hem den efter tre år.

Återigen kommer det en dålig jämförelse med ett köp av bostadsrätt, bl a eftersom investeringshorisonten är längre, men here goes :D Man köper en bostadsrätt (premiumdomän) för 180 tkr, den ger en lägre boendekostnad på 5 tkr/mån jämfört med motsvarande hyresrätt (sämre domän). Efter tre år har man räknat hem investeringen, som en fin bonus har man dessutom kvar bostadsrätten (domänen) som förhoppningsvis har gått upp i värde. Har inte tagit saker som ev. lånekostnader och avkastning på kapital i beaktande.

MRDJ 2012-04-08 23:09

Konkurrens på Adwords är en bra input för värde på ett domännamn.

imani 2012-04-10 11:56

Faktum - Det finns en andrahandsmarknad för domäner. "Exempelvis är de sämsta tvåbokstavs .com värda runt $85-$100k …"

Om vi har denna insikt/faktum som utgångspunkt för vår vidare forskning så kanske trådens kvalité och nytta ökar.

Det vi har kommit fram till än så länge gällande parametrar som kan påverka ett domännamns värde:

- Antal tecken
- Sökfrekvens
- Trend (branding möjligheter, namnets betydelse för människor)
- Domänens ålder
- Tidlöst ord (värdering.se kontra värdering2010.se)
- Vad liknande domäner sålts för
- Timeback check (när domänen reggades för första gången, vad för typ av sidor som drivits på domänen, om den eventuellt har inlänkar samt eventuell historik på Google)
- Unikhet
- Konkurrens på Adwords
Nedanstående fem faktorer redovisas här och är värda att nämnas i vår lista:
- Typ av TLD
- Lediga TLDs
- SEO-data
- Prefix och Suffix
- Bindestreck, böjningar

Mer?

Jim_Westergren 2012-04-10 12:36

Det beror väl på vad behovet är för domänen?

Jag skaffade nyligen en ny domän och då var det viktigt att den kan brandas, lätt att komma ihåg, uttala och stava till.

Gustav 2012-04-11 01:04

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20437140)
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord?

Men du har ju en "genomföringsplan" :). Du räknar med att du ska kunna sälja domänen för mer pengar än du köpte den.

Jag tror inte du skulle betala en krona för ett domännamn som du varken kan sälja eller placera en webbsida på ;).

Ska vi applicera Connys formel på domännamn (utan tillhörande webbsida), så skulle jag säga att "r" är den avkastning som du får via klick på en parkerad domän. Och "R" är den förtjänst som du hoppas göra då du säljer domänen till ett högre pris än du köpte den för.

----

@Imani: Det finns inga parametrar för att värdera ett domännamn. Allt du kan gå på vid en värdering är vad liknande domäner har sålt för tidigare. Den lista som du själv har påbörjat innehåller bra saker att beakta, men det är inte något direkt verktyg för värdering.

Dock är jag övertygad om att någon professor på något universitet inom en nära framtid kommer att ta fram en riktig formel med riktiga parametrar på hur man värderar ett domännamn. Och som alltid så kommer den formeln att innehålla så många x att den blir i stort sett praktiskt oanvändbar (vilket professorn, som är akademiker, naturligtvis kommer att tycka är irrelevant) :).

För att ändå lämna ett bidrag, så skulle jag säga:

- Målgruppen och dess storlek
- Juridisk hållbarhet

Målgrupp är mer än bara tld och språk. Det är en kombination av de båda och köpkraften i den kultursfär som domänen riktar sig till.

Allt som existerar kan bli tvistigt. Med juridisk hållbarhet så avser jag hur sannolikt det är att man kan försvara sin äganderätt till domänen vid en eventuell rättstvist. Varumärkesintrång är väl det man först kommer att tänka på, men det kan även finnas andra faktorer. Domänen kan tex vara pantsatt eller ha oklara ägarförhållanden (som fallet var med tex sex.com under en längre tid).

sommaren 2013-02-09 21:32

Att värdera en sökords domän
 
Det verkar inte vara många som är ute i den "verkliga" företags världen. Vet du hur mycket ett vanligt litet företag lägger på annonser och annan föråldrad marknadsföring som oftast ger väldigt lite tillbaka?

Jag kan inte hitta någon mer lönsam marknadsföringsåtgärd än att köpa det bästa domännamnet inom just den nischen man är verksam i. Om jag säljer braskaminer så är det bästa domän namnet braskaminer.se och braskamin.se som jag kan ha. Dessa domäner sätter man upp som marknadsförings domäner, d.v.s. man använder dom för ren marknadsföring och har sin vanliga företagssida för att presentera sitt företag på ett seriöst och riktigt sätt.

Låt oss säga att företaget som tillverkar och säljer braskaminer, betalar 50 000 kr st för dessa domännamn. Dyrt? Nej inte om du jämför med andra marknadsföringsåtgärder. För det första så kommer företaget att ses som företaget att gå till när det gäller braskaminer eftersom det är så vi tänker - "det måste vara det bästa företaget att vända mig till som har domänen som jag söker efter". Vi reagerar så, undermedvetet. För det andra, när ETT RIKTIGT FÖRETAG använder en exakt matchande sökords domän , med riktigt innehåll på sidan så rankas domänen/sidan högre i sökomotorerna än en liknande sida utan exakt matchande domän namn. Det är så. Gör en koll, så får du se.

När vanliga företag får upp ögonen för värdet av att ha det bästa sökordet inom sin nisch som marknadsförings domän, då kommer priserna att stiga väldigt mycket. Och jag har märkt att det verkar att vara lite på gång åt det hållet.

Så här tycker jag att man ska värdera en sökords domän för att få fram ett minsta försäljnings värde:
Antalet sökningar per år x CPC x 10%( antalet procent av klicken man bör få om man hamnar på 3:e plats i Googles sökmotor med ett bra domännamn)= minsta försäljnings pris

Vad tycker du?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson