WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vad är det med dessa .nu domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052952)

knullis 2012-04-07 00:44

Vad är det med dessa .nu domäner

Jag håller ju på en hel del med domäner och domänhandel. Jag tycker jag har ett skapligt grepp om vad domäner är värda och vad man ska titta på vid en värdering. Jag är bara smått snurrrig gällande dessa .nu domäner Jag har förstått att en stor faktor är det dyra avgiften på ägarbytet men samtidigt så.. jaa den ligger väl på kring 2000 spänn.

Ett bra exempel är ju tex dessa korta två bokstävsdomäner

.se .org .net .eu alla är tagna såklart och säljs ibland för skyhöga summor. Vad är det mer än ägarbytet gällande .nu domäner som påverkar att .nu domäner inte alls verkar lika eftertraktade ? Finns ju lediga LL.nu domäner fortfarande.

Aldrig upplevt att .nu domäner skulle vara svårare att ranka. .nu domäner låter i mina öron nästan lika snyggt som .se . Vilka länder är det utöver sverige som använder .nu domäner? eller är det bara vi?

Någon här som sålt en .nu domän för mer än 20.000 kr någonsin ?

Captain Thailand 2012-04-07 01:07

Hej,

Lite utanför ämnet, men jag tar mig friheten...

Fördelen för mig är att använda .nu är att med dessa domäner kan jag attrahera både en svensk publik (som jag fokuserar på), men även en utländsk.

Med en .se hade jag nog "skrämt bort" många av de utländska besökarna.

Ett exempel på detta är Thai.nu som har ca 50% svenska besökare och 50% utländska (väldigt blandade nationaliteter).

knullis 2012-04-07 02:02

Mmm ja du är en av de stora som använder .nu till internationella sidor. Egentligen inte offtopic trevligt att diskutera .nu adresser rent allmänt .

dannelito 2012-04-07 02:35

Citat:

Ursprungligen postat av knullis (Inlägg 20436981)
... Vilka länder är det utöver sverige som använder .nu domäner? eller är det bara vi?

Åtminstone Nederländerna och Danmark.

Citat:

Någon här som sålt en .nu domän för mer än 20.000 kr någonsin ?
Här är ett gäng officiella försäljningar från 2007.

knullis 2012-04-07 03:39

Oh rätt höga priser ändå ser jag, men inte i jämförelse med .se eller .com precis

Captain Thailand 2012-04-07 07:46

Hej,

.Nu:s bisarra överlåtelsekostnader och relativt höga domän-pris (generellt) avskräcker nog många från köp, vilket ju innebär både för och nackdelar för oss som gillar domänen.

Internet Sweden, eller någon annan som har stenkoll...

Råder det fri prissättning? Dvs kan Nunames ta vilka priser de vill och ändra i villkoren hur de vill, eller har ICANN (eller vilka de nu kan vara) något att säga till om? Jag verkar säkert okunnig och det stämmer. I detta fallet har jag nollkoll.

MRDJ 2012-04-07 11:28

Det finns massor av lediga premiumord, själv reggade jag hogskola punkt nu för ett halvår sedan via en nyregistrering,men jag ser absolut inget värde i den ändå.
Väldigt sällan folk hör av sig ang .nu domäner.
Som andra säger så är dem höga övertelseavgifterna även en stor faktor. Jag har dock hört rykten om att det diskuteras att dessa priser skall regleras, dock inget beslut ännu.

knullis 2012-04-07 15:14

Jag hittade ju ganska nyligen LL.nu med mina initialer vilket är omöjligt gällande andra domäner ....

dannelito 2012-04-07 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20437013)
Det finns massor av lediga premiumord, själv reggade jag hogskola punkt nu för ett halvår sedan via en nyregistrering,men jag ser absolut inget värde i den ändå.
Väldigt sällan folk hör av sig ang .nu domäner.

Innan man väljer att kalla en viss domän för premium bör man nog fråga sig vem/vilka som skulle kunna tänka sig att betala en stor slant för domänen i fråga. Domänen du nämner skulle troligtvis kunna säljas efter att du har byggt en sajt och bevisat att det går att tjäna pengar på den. Alternativt försöka sälja den till någon som uppenbart har intresse av namnet, t ex registranter på andra TLDer.

Lättsålda och värdefulla domäner, oavsett om de är utvecklade eller inte, är i min mening domäner som parfym, tandblekning, viktminskning och dylika med en låg tröskel för att dra in pengar på.

Captain Thailand 2012-04-07 15:35

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20437033)
Innan man väljer att kalla en viss domän för premium bör man nog fråga sig vem/vilka som skulle kunna tänka sig att betala en stor slant för domänen i fråga. Domänen du nämner skulle troligtvis kunna säljas efter att du har byggt en sajt och bevisat att det går att tjäna pengar på den. Alternativt försöka sälja den till någon som uppenbart har intresse av namnet, t ex registranter på andra TLDer.

Lättsålda och värdefulla domäner, oavsett om de är utvecklade eller inte, är i min mening domäner som parfym, tandblekning, viktminskning och dylika med en låg tröskel för att dra in pengar på.

Det jag uppfattat som verkliga premiumdomäner är (i detta fallet svenska) ord som:

hus, sport (+sporten), nyheter, bilar (+bil), idrott, fotboll, advokat, stockholm, fastigheter, USA, resor (+res, resa), boende, hotell, biljetter (+biljett), tippa (+tips), TV, datorer (+dator), internet osv.

Men jag är medveten om att begreppet måste vidgas och även inkludera de exempel du nämnde och en hel radda motsvarande ord som dels är "vanliga", men som sagt även har en kommersiell potential. I övrigt tycker jag man bör vara lite försiktig med vad som bör anges som en premiumdomän, annars bleknar begreppet och blir tämligen meningslöst.

Personligen anser jag att jag personligen inte äger en enda verklig premiumdomän, även om ett par kanske balanserar på gränsen. Dock funkar sajterna rätt bra för ändamålet, men det är en helt annan femma.

Om jag skall återgå till ämnet håller jag helt med om att det är tämligen lätt att hitta hyfsade .nu domäner fortfarande. I varje fall jämfört med .se.

MRDJ 2012-04-07 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20437033)

Jo jag håller helt och hållet med, jag jämför kanske för mycket med .se. där premium är en helt annan sak... :)

jonny 2012-04-12 08:32

Jag tror att de smått extrema årsavgifterna för LL.nu kan bidra.

Dessutom har ju inte allt skötts riktigt som det borde historiskt; vi har ju en medlem på forumet som blev av med sin domän. Det bidrar också till osäkerheten.

Personligen ser jag .nu mer som ett komplement i normalfallet.

Thomas 2012-04-12 15:58

Domännamn.nu läcker förmodligen alltid trafik till Domännamn.se. Sedan vill man väl kanske slippa skriva ut .nu i varumärket. Webmaster Network kallas ju WN och inte WN.se. Loopia och inte loopia.se etc ... Om enda strategin vore SEO så borde .nu vara okey.

Kortfattat är det nog osmart att inte ha .se om man vill bygga varumärke.

Pal 2012-04-16 12:10

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20437534)
Domännamn.nu läcker förmodligen alltid trafik till Domännamn.se. Sedan vill man väl kanske slippa skriva ut .nu i varumärket. Webmaster Network kallas ju WN och inte WN.se. Loopia och inte loopia.se etc ... Om enda strategin vore SEO så borde .nu vara okey.

Kortfattat är det nog osmart att inte ha .se om man vill bygga varumärke.

Fast just ordet "nu" är ju ett väldigt slagkraftigt ord på svenska, vilket i vissa fall kan göra varumärket starkare eller tydligare. Se exempelvis studera.nu eller recept.nu.

Droog 2012-04-16 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20437506)
Dessutom har ju inte allt skötts riktigt som det borde historiskt; vi har ju en medlem på forumet som blev av med sin domän. Det bidrar också till osäkerheten.

Kan du fräscha upp mitt minne om vad det gällde? Tror inte att jag var aktiv på wn när det begav sig.
Men jag förmodar att det har att göra med att .nu närhelst de vill kan återkalla och ta över en .nu-domän utan att ens behöva motivera varför eller för den delen kompensera för det (om jag nu minns rätt)?

tartareandesire 2012-04-16 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Droog (Inlägg 20437852)
Kan du fräscha upp mitt minne om vad det gällde? Tror inte att jag var aktiv på wn när det begav sig.
Men jag förmodar att det har att göra med att .nu närhelst de vill kan återkalla och ta över en .nu-domän utan att ens behöva motivera varför eller för den delen kompensera för det (om jag nu minns rätt)?

Tror ingen vill ta upp den diskussionen igen :) Det gällde en domän som aldrig använts och som Nunames av en för alla utom honom uppenbar anledning hade särskilda skäl att behålla för sig själva. Däremot anser nog de flesta att det är väldigt illa att inte blockera sådana domäner från första början. Extremt illa hanterat av Nunames kan man sammanfatta det hela.

Pal 2012-04-16 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20437855)
Tror ingen vill ta upp den diskussionen igen :) Det gällde en domän som aldrig använts och som Nunames av en för alla utom honom uppenbar anledning hade särskilda skäl att behålla för sig själva. Däremot anser nog de flesta att det är väldigt illa att inte blockera sådana domäner från första början. Extremt illa hanterat av Nunames kan man sammanfatta det hela.

Var det något i stil med nic.nu?

Thomas 2012-04-16 19:33

Citat:

Ursprungligen postat av Pal (Inlägg 20437850)
Fast just ordet "nu" är ju ett väldigt slagkraftigt ord på svenska, vilket i vissa fall kan göra varumärket starkare eller tydligare. Se exempelvis studera.nu eller recept.nu.

Tell me about it :)
Citat:

Ursprungligen postat av Pal (Inlägg 20437858)
Var det något i stil med nic.nu?

n*u.n*u, ta bort *

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson