![]() |
Var tog rävarna vägen (från WN)?!
Hej,
Jag har visserligen bara varit medlem här i fem år, men jag tycker WN ändrats en hel del under den tiden. Det känns som sidan (även) lockade "lite större aktörer" för några år sedan, medan fler och fler av dessa numer lyser med sin frånvaro. Jag har förvisso inget emot att folk säljer Facebookgrupper hit och dit för några hundringar, men det är ÄVEN jäkligt intressant att läsa om verkliga entreprenörers projekt och storsatsningar. Dvs inte bara de som pular på hobbynivå, utan även de som levt på webben under flera år. Vad tycker ni andra? |
jag har ett tiotal rävar på min msn och skypelista ingen av dem vill vistas på wn pga det som pågår här tyvärr. många anser att wn blivit en lekplats... tyvärr
|
Det är väl en ganska naturligt åsikt när man blir lite äldre och tycker man har bättre saker för sig än att hänga på forum :) Det är nog mer en fråga om personlig utveckling än WN:s utveckling. Det blir alltid lite konflikter mellan olika åldersgrupper. Ledande företag som Klarna, Viasat och Schibsted använder WN för jobbrekrytering så jag tror inte det är någon större fara på taket. Därmed inte sagt att det inte finns saker som kan bli bättre. Förbättring är alltid möjlig.
|
Citat:
|
Jag får erkänna att jag är in här allt mer sällan och det är svårt att hitta något som känns intressant. Sedan vet jag inte om det är jag eller WN
|
Kan inte göra annat än instämma, jag flaggade för det här redan något år sen när K&S-delen vart stormad av fragbitekids som skulle kränga "designer" för 100kr/st, mycket av det kvarstår fortfarande. Nivån är i botten, knappt inget intressant skrivs längre. Jag besöker forumet fortfarande, men skriver betydligt mindre än förut.
God bless IRC-kanalen alla gamla medlemmar hänger i - #webmasternetwork @ Q-net. (Vi startade till och med ett forum som var betydligt mer teknik-inriktat än WN - http://admins.se, det har dock aldrig tagit riktigt fart...) |
Jepp, IRC är där allt händer.
|
Problemet med IRC är väl att det inte är en särskilt utbred plattform i Sverige och dessutom så behöver inte alla tycka om att chatta. Forum passar bättre för längre och djupare inlägg men stämmer det verkligen att forumet är mindre intressant nu för tiden, (exlusive. Köp&Sälj som jag definitivt håller med om har tappat)?
Själv har jag märkt att jag i alla fall besöker wn mindre och mindre men jag vet inte om det beror på forumet i sig. Den delen som wn är bra på enligt mig är webbhotell-, affiliate- och ekonomi/juridik-delarna som brukar vara de jag bläddrar igenom när jag surfar hit. |
Har inte varit aktiv på WN sådär jättelänge, det jag uppskattar med forumet är att attityden inte är så jävla anal som på seo-forum...
Och sedan uppkommer en del rätt intressanta diskussioner som inte är i stil med "min title är 61 tecken kommer jag bli straffad av google?"... då jag inte riktigt vet hur det var här "förr i tiden" har jag svårt att svara på om det blivit bättre eller sämre, men tycker att det är helt OK. Att man sedan inte har tid att hänga på ett forum i timtal varje dag är en annan sak... |
Jag säger bara "Det var bättre förr..." :)
|
Rävar kommer och rävar går...WN består
Är det inte så att dagens "kids" kan bli morgondagens rävar? Kanske skulle dagens rävar ta mer ansvar och lotsa potentialen som finns på WN så att rävtillväxten var stadig? |
Självklart så går folk vidare, eller tröttnar. Det är helt naturligt. Men även WN har förändrats och den processen kom igång samtidigt som köp-o-sälj forumet. Tidigare blev folk irriterade när nykomlingar försökte sälja sina pissiga domäner via WN. Idag finns det en hel forumkategori för folk med den typen av geschäft. Totalförbudet mot egenreklam kom att ersättas med en annonsmarknad. Klart det påverkar forumet i sin helhet.
|
Citat:
|
Citat:
|
sen e frågan , vilka är de gamla rävarna du menar? startades wn 2003-2004 eller?
|
Haha.. allt var inte bättre förr,
Ingen mer än jag som kommer ihåg när bedragaren och rixkuken "Decibel" a.ka Håkan Persson (från Sundsall) styrde WN och hotade/ljög för medlemmar i PM. Säger man JX Hosting så är det iallafall betydligt fler som hajar till. Men visst, profiler som Mats, och många fler lyser med sin frånvaro. |
Citat:
|
Ahh, gamla hederlige Decibel :D
Kom själv undan med några kravbrev och sura samtal med inkassoföretaget. Mats tillhör verkligen en av de saknade, men han återfinns på ett annat, mer e-handelsinriktat forum. |
Citat:
Själv hamnade jag i tingsrätten ungefär i samma veva. Det började med krav om pengar och slutade med vädjanden om att jag skulle radera saker jag hade skrivit på WN. Helt enkelt därför att WN var ett forum som även större aktörer brydde sig om. (Den härvan hade dock ingenting med Decibel att göra). Posten Logistik AB och större investmentbanker ringde för att fråga om sådant man hade skrivit på forumet. Klarnas chefer (dåvarande Kreditor) nådde man enklast via PM här på forumet. Allt var inte bättre förr och WN har inte nödvändigtvis blivit sämre heller. Men mycket har förändrats de senaste sju-åtta åren. Forumet har otvivelaktigt tappat det mesta av sin status, även om aktiviteten bland medlemmarna fortfarande är hög. Eller kanske så har svenska Internet blivit mindre av en ankdamm... Folk i min omgivning har i alla fall slutat fråga mig om jag inte ska skaffa mig ett riktigt jobb snart. Det är ju positivt :) |
Ja man saknar den gamla goda tiden ;)
|
Äsch, så farligt är det väl inte. Se till att bli rävar själva istället för att drömma om svunna tider. Jag har varit med sedan dess (under annat namn), men var bara en sparvel på den tiden. Nu är jag här i egenskap av företag och jag tycker fortfarande att WN är ett bra forum, väl värt att hänga på.
Dock kan jag hålla med om att nivån förflyttats en aning, men det är ju upp till medlemmarna att sätta den. Jag tycker att wn förtjänar att leva vidare då det är ett bra komplement till andra "forum mer relaterade till ehandel och seo". Vi kanske behöver en tråd där de större elefanterna visar upp sina projekt och idéer? Det kanske hade satt fart på saker. |
Citat:
|
Var tog da_bear vägen???.
Just fan... Annat forum, sorry ;) de som fatta är gamla rävar från internets födelse... eller så googlade de precis. |
Som sagt, det var lite enklare att hitta trådar med hög nivå tidigare. Skulle inte varit alltför dumt med en RSS/XML-feed som enbart inkluderar/baseras på en betygsättning från de gamla rävarna som fortfarande hänger här som t.ex. Robertsson, Internet Sweden och Thomas :)
|
ja.. man kanske måste starta någon form av butik, så att man med gott samvete kan hänga på ehandel.se :P
|
Det kanske inte alltid är så hög nivå på alla trådar här, men en riktigt positiv svar är att man (i princip) alltid får väldigt hög nivå på svaren i trådar man skapar själv. Så min känsla är att det finns en hel del gamla räver / nya rävar kvar, och att de är generösa med sin kunskap.
|
det kan hända att man får seriösa svar på wn ibland om man söker information. men i 50% av fallen minst får man svar som "googla det" osv osv .. I jämförelse med många utländska forum så kan jag inte direkt påstå att jag någonsin lärt mig något på WN typ.
Jag hänger på WN för jag har en del favoritmedlemmar jag gillar här, vars inlägg jag följer och läser. Det är antagligen inget fel på WN men sättet det sköts på har skrämt bort många - inget illa menat alla sköter sitt forum som man vill . Men joo vore häftigt med ett forum där alla lär varandra saker, och där alla bidrar med något och inte bara läser, även nybörjare inom webben har ofta sina egna små unika knep för att generera trafik, eller öka konvertering som borde vara intressant för alla att läsa. Fast joo nu är jag nästan inne på att snacka om samma sak som "fred på jorden" = omöjligt |
Citat:
Citat:
Om nu WN är så illa skött så borde det väl inte vara så svårt att starta ett liknande forum som blir större? :) Majoriteten av de aktiva medlemmarna idag är nog ändå ganska nöjda tror jag och aktiviteten är helt okej. Det blir lite skevt om man försöker jämföra dagens aktiva medlemmar med vad de som inte längre är aktiva tycker om forumet. |
Tänker inte diskutera mer här har sagt mitt, men Tartar det är fakta att sättet wn sköts på har skrämt bort väldigt många. Framför allt från köp & Sälj delen men jo även det blir bara en evig diskussion om man ger sig in i det, du tycker som vi alla vet redan den fungerar bra
|
Citat:
|
Citat:
|
Kanske inte ingår i rävarnas innersta krets, men hängde här varje dag för 3-4 år sedan. Nu har jag tagit tag i mitt liv och studerar till civilingenjör och i stort sett lagt all webb på hyllan.
Men jag tror WN är en stor inkörsport för internetentreprenörsskap här i Sverige, och då är det kanske inte så konstigt att det blir aningen låg nivå på diskussionerna. |
Citat:
Ett fåtal nyckelpersoner kan påverka tusentals medlemmar på ett forum. Så det är verkligen synd att många av dessa personer har lämnat forumet. De flesta är lite mer snikna med sina kunskaper och delar gärna med sig, men bara om det inte kan hjälpa konkurrenterna för mycket. Det finns inget klander i det, men det påverkar så klart forumet. |
Citat:
Webben har utvecklats mycket sedan 2004 men WN har som plattform varit densamma, om än med vissa mindre förändringar (försämringar). I takt med att medlemsantalet går upp blir det förmodligen desto mer generella frågor på en lägre nivå som inte tilltalar alla eftersom nivån på medlemskaran är väldigt varierande. Att dra tillbaka klockan fungerar inte men en intressant fråga inför framtiden kan ju vara hur forumet kan förbättras.. |
Citat:
|
Jag förstår mycket väl hur Knullis menar. För dom som har jobbat ihop och har ett kapital på tusentals kronor alt. miljoner och driver framgångsrika tjänster så är de kanske inte så intressant att läsa i köp & sälj-delen där halvfula sidor som drar in några tjugor i månaden säljs för några hundralappar. Trotts allt så säljs det lite webbplatser m.m. som håller god kvalité och har bra inkomster.
Själv så tycker jag att de sk. rävarna är en stor inspirationskälla och när jag väl når dit en gång i tiden så kommer jag finnas kvar här och dela med mig till andra ;) |
Det jag upplever som ett av de största problemen är att det konstant efterfrågas expertkompetens där marknadsmässiga priser oftast ligger på runt tusenlappen i timmen; men där beställaren förväntar sig att betala en tiondel och många kan tänka sig att betala svart.
Alternativt är det jobb där man söker eliten av php-kodare och tycker att man betalar ritkigt bra om man betalar 25 000 kr i månadslön. Lite mer verklighetsförankring hade inte skadat, men vad man gör åt det? |
Hej,
Har varit på en kort resa och inte hunnit läsa/svara. Tycker många av de gamla rävarna återkom i denna tråden. ;-) Självklart skall nytt blod in, vad jag menar att jag upplever att nivån ändrats (jag vill inte skriva "sjunkit", för det är inte rättvist eller hela sanningen). Ps. Decibel blåste även mig och jag fick tjata hål i huvudet på honom innan han faktiskt återbetalade största delen av pengarna. Just honom kan jag faktiskt leva utan här, även om jag inte vet hur han är som person i övrigt, då jag bara "träffat" honom här och via mail. |
Håller med jonny om att man efterfrågar ofta avancerade lösningar som man inte vill betala för. En annan sak är att jag tycker några webbhotell som ofta har problem breder ut sig för mycket där trådarna blir ett bollplank för missnöje och frågor om support. Men jag tycker moderatorer och admins är mer aktiva nu är för några år sedan vilket jag uppskattar. Men det måste vara något som gör att gamla rävar håller sig ifrån.
|
Angående det här med att inte dela med sig, affärshemligheter och så vidare - jag tycker att WN.se har en klart bättre nivå än t.ex. seo-forum.se. Ta t.ex. diskussioner om köpta länkar, satellitsajter och så vidare - på seo-forum brukar diverse forumprofiler direkt skriva att köpa länkar är skit och aldrig funkar, att satellitsajter mestadels är sådär, att man måste bygga fantastiskt content och sedan så löser sig allt och man får en miljard naturliga inlänkar. När man är i kontakt med många av dessa personer är de dock mycket öppna både för länkköp, trevägsbyten med satellitsajter och så vidare.
Tycker alltså att diskussionerna här är mer öppna och håller en bättre nivå. Att sedan folk drar sig för att dela med sig av allting som de gör är naturligt. Vi håller t.ex. just nu på att utveckla ett projekt, och självklart kommer jag posta det i feedback-delen när det är klart (tycker att just denna forumdel fungerar utmärkt förresten, mycket och bra konstruktiv kritik), men innan det är klart känns det lite sådär att affischera på WN och hur man jobbar med SEO etc just för detta projekt. Visst skulle det vara trevligt med fler och mer ingående diskussioner, men det gäller att få bollen i rullning... Hmm, kanske man borde ta och skriva en längre artikel i något intressant ämne, publicera och sedan krossposta på WN för att skapa diskussion? :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson